Digitale avspillere Hegel HD20 får en utfordrer til helgen

T

tce-teams

Gjest
Hegel hd25 har sine godheter og svakheter det samme har nad m51 , dette er vel smak og behag for vær enkel person :D
Og kanskje litt hva man akkurat pr.dags dato eier og har selv....! :cool:
Det man eier selv pr i dag skal jo etter hver enkel person være perfekt etter lyd og bilde for og si det sånn. Men jeg har holdt på ganske lenge med denne hjemmekinoen nå er fortsatt bare 90 % fornøyd med lyd og bilde. Ting tar tid skal være sikkert og vist.
 
T

tce-teams

Gjest
Siden det snakkes om dacer innpå her så lurer jeg på om noen har prøvd analoge utgangene på hegel sin lille hd2.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
tceteams: Jeg har hatt og testet HD2. Den er ikke mer en helt grei. Den er ikke i nærheten av HD10 eller HD20.

Når det gjelder NAD M51 rett i effekt har jeg litt blandet resultat. Med min Rotel poweramp. vil jeg si lyden er god men ikke i nærheten av hva som kommer ut med en god aktiv pre. Når jeg testet M-51 sammen med Musical Fidelity mono blokker var resultatet helt klart en del bedre, men forsatt ikke i samme klasse som gjennom en god pre-amp. Jeg ble uasett ganske imponert ved første lytt rett gjennom M-51. Veldig! detaljert, men dynamikken var noe tammere uten aktiv pre. Det blir liksom mer musikk gjennom pre-ampen.
 
T

tce-teams

Gjest
tceteams: Jeg har hatt og testet HD2. Den er ikke mer en helt grei. Den er ikke i nærheten av HD10 eller HD20.

Når det gjelder NAD M51 rett i effekt har jeg litt blandet resultat. Med min Rotel poweramp. vil jeg si lyden er god men ikke i nærheten av hva som kommer ut med en god aktiv pre. Når jeg testet M-51 sammen med Musical Fidelity mono blokker var resultatet helt klart en del bedre, men forsatt ikke i samme klasse som gjennom en god pre-amp. Jeg ble uasett ganske imponert ved første lytt rett gjennom M-51. Veldig! detaljert, men dynamikken var noe tammere uten aktiv pre. Det blir liksom mer musikk gjennom pre-ampen.
Jeg skjønner at den ikke er i nærheten av hegel sine hd 10 , 11 , 20 eller 25. Var ikke det som var spørsmålet mitt lurte bare på om noen har prøvd analog utgangene på hd2 og hvordan er dem ? Har jeg skulle hadt fleire komponenter på ein dac så har valgt ein langt dyrere ein , men så lenge jeg bruker pc som avspilling og det er bare ein kabel som går igjennom den dacen så er det bra nok for meg. Kjøper ikke dac til 10000 - 20000 kr og får brukt bare 1 utgang det blir bort kastet penger.
 

minefields

Medlem
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er en av få heldige som har fått høre HD25 i action, og førsteinntrykket var ekstremt bra. Under forholdsvis begrensede akustiske forhold så løp den i ring rundt HD20.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Noen som har merket en liten ulyd når man justerer volumet på NAD M51? En svak digital tone på en måte.
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
566
Torget vurderinger
9
Angående HD20 vs HD25 så har jeg begge to her nå (HD25 på lån fra soundgarden), og etter en times lytting med å bytte mellom de to så har hd25 en lyd som er mer klar enn hd20, med flere detaljer og mer luft rundt alt. Og jeg vil definitivt bruke "klarere" enn "lysere" som beskrivelse av lyden, for det er ikke bare at de har tunet lyden lysere - det er mer på gang her. Ting høres litt mer "ekte" ut. Foretrekker helt klart HD25 fremfor HD20 nå.

Om det forsvarer prisen kommer an på forventningene man har til det å betrale nesten dobbelt pris for HD25 kontra HD20. Fikk jeg bakover sveis og en kjempe "WOW" opplevelse når jeg koblet til HD25 første gangen? Nei. Det er som med DAC'er flest i en viss prisklasse: du må gjøre litt A og B lytting for å få med deg forskjellen. På en side hadde jeg forventet litt mer til dobbelt pris, mens på en annen side så er det selvsagt grenser for hva en DAC kan gjøre med lyden.

Jeg hadde kjøpt hd25 uten å tenke noe mer over det hvis den kostet det samme som hd20. Til 15 laken? Det svir litt, det gjør det. Men å gå tilbake til hd20 og vite at hd25 har bedre lyd... Det svir litt det og.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.814
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ja, det er den evige hifinevrosa!

Angående HD20 vs HD25 så har jeg begge to her nå (HD25 på lån fra soundgarden), og etter en times lytting med å bytte mellom de to så har hd25 en lyd som er mer klar enn hd20, med flere detaljer og mer luft rundt alt. Og jeg vil definitivt bruke "klarere" enn "lysere" som beskrivelse av lyden, for det er ikke bare at de har tunet lyden lysere - det er mer på gang her. Ting høres litt mer "ekte" ut. Foretrekker helt klart HD25 fremfor HD20 nå.

Om det forsvarer prisen kommer an på forventningene man har til det å betrale nesten dobbelt pris for HD25 kontra HD20. Fikk jeg bakover sveis og en kjempe "WOW" opplevelse når jeg koblet til HD25 første gangen? Nei. Det er som med DAC'er flest i en viss prisklasse: du må gjøre litt A og B lytting for å få med deg forskjellen. På en side hadde jeg forventet litt mer til dobbelt pris, mens på en annen side så er det selvsagt grenser for hva en DAC kan gjøre med lyden.

Jeg hadde kjøpt hd25 uten å tenke noe mer over det hvis den kostet det samme som hd20. Til 15 laken? Det svir litt, det gjør det. Men å gå tilbake til hd20 og vite at hd25 har bedre lyd... Det svir litt det og.
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Er volum kontrollen på M51 så bra som jeg leser her, eller vil det være smart å gå for en pre amp også?
Noen som har testet denne direkte i rør amp?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Yes, det vil jeg påstå. Kjører min rett inn i Coda effekt. Veldig klar og fin lyd på alle nivåer. Kan absolutt anbefale denne.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Etter å ha brukt M-51 en del er jeg utrolig imponert over denne. Jeg har uansett solgt den ;)
Det ble litt dyr å sitte på for min del som kun skal bruke den som usb dac. Med min pre-amp synes jeg faktisk
HD20 gjorde en like god jobb. Lenge leve Ben Holter og Norsk Hifi ;)
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.090
Antall liker
4.380
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Mye interesan lesing her! Jeg lurer på en ting, låner hifiklubben ut M51? Har en Hegel H300, og den kjører DAC-loop, tenker å prøve å få lånt en del DAC'er til å prøve ut dette med, tenker å få prøvd HD25 og M51, kanskje HD11 også? Noen her som har tips om DAC'er jeg burde prøve ut? Fordelen jeg ser med M51 er HDMI og "XLR" digital inngang, noe Hegel ikke har på noen av sine.

Obs: for at Loop'en skal funke MÅ DAC'en ha XLR utganger.

Mvh
 

Spissoy

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.01.2009
Innlegg
2.090
Antall liker
4.380
Sted
Fitjar
Torget vurderinger
15
Hva er dac loop?
Lettest å kopiere fra Testen til "Lyd & Bilde"

DAC-loop
Det går imidlertid an å få H300 til å låte enda et hakk bedre. Med den såkalte DAC-loopen kan man supplere den innebygde digitaldelen med en ekstern D/A konverter. Kjeden sluttes ved å koble digitalkilden til Hegel-forsterkeren på vanlig måte, men deretter kjøre signalet ut via digitalutgangen til en ekstern D/A konverter, som dermed reklokker signalet før det konverteres til analog og sendes tilbake til forsterkeren via de balanserte inngangene. I følge Hegel gir dette bedre resultat enn hvis man kun benytter den eksterne delen. Hensikten er at man skal kunne benytte seg av bedre D/A teknikk i fremtiden, og fortsatt kunne bruke fjernkontrollen til å styre inngangsvelgeren."


Link til testen :
http://www.lydogbilde.no/test/hegel-h300

Der hadde de stor sukkess med HD11 tilkoblet i "loopen".

Tenker jo da at HD25 er enda råere, men M51 har 2 ting jeg ønsker i en DAC, "XLR" digital og HDMI er kjekt. men inget krav, lyden er viktigst.

ellers finnes jo NuForce DAC-9 196, denne har alle innganger utenom HDMI, i samme prisklasse.

Skal ikke la tråden skli helt ut, følger med på folks erfaringer og tilbakemeldinger på de forskjellige DAC'ene!
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hegel Hd20 eller Hd25 dac'n kan disse fint brukes sammen med en SACD spiller? Mulig jeg spørr litt dumt men som de sier finns ingen dumme spørsmål, bare dumme svar...!
de kan brukes sammen med sacd spiller. men vær obs på de ikke kan konvertere dsd formatet. avhengig av spiller vil du få enten nedskallert pcm eller 16bits laget på dual layer.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er volum kontrollen på M51 så bra som jeg leser her, eller vil det være smart å gå for en pre amp også?
Noen som har testet denne direkte i rør amp?
Volum kontrollen er meget meget god. Merker ingen forskjell i frekvensgang og detaljer bevares selv om den skrus langt ned. Testa det med pre på så høyt som jeg tør spille mens jeg justerte volum på M51. Har 200kOhm på balansert inngang på effekt (transistor), men såvidt jeg kan høre så fungerer dette fint med M51. Justering av volum på M51 ga en sortere bakgrunn ved lavere volum enn ved å justere på pre. Ville anta at dette er fordi NADen sin digitale algoritme ikke reduserer volumet ved hjelp av motstander og dermed ikke gir lyden flere hindringer som den må passere før den når høytallerne.

Ikke hatt den i hus så lenge så må teste noen uker før jeg bestemmer meg for om jeg vil fortsette å kjøre gjennom pre eller om jeg skal kjøre rett fra DAC til effekt. Førsteinntrykket er at det blir en smakssak hva som er bedre av DAC rett i effekt og det å kjøre gjennom Coda 05R mellom DAC og effekt. Føles som om musikken flyter litt mer og det blir mer dybde, varme og fyldighet i lyden med pre, mens det er mer transparent og sortere bakgrunn uten. Dette er førsteinntrykk så det kan fort endre seg over noen uker.
 
C

Cyber

Gjest
Er volum kontrollen på M51 så bra som jeg leser her, eller vil det være smart å gå for en pre amp også?
Noen som har testet denne direkte i rør amp?
I found running the M51 via its variable volume control sounded indistinguishable from its Fixed volume mode, and transparent at all practical levels. - Stereophile
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Er volum kontrollen på M51 så bra som jeg leser her, eller vil det være smart å gå for en pre amp også?
Noen som har testet denne direkte i rør amp?
I found running the M51 via its variable volume control sounded indistinguishable from its Fixed volume mode, and transparent at all practical levels. - Stereophile

Virker lovende det jeg leser om den,så blir nok en slik på nyåret:)

Nå har jeg koblet opp en Squeezebox Touch rett i Graaf GM20 og det funker forbausende bra så langt,så gleder meg til å prøve en M51 også rett i GM20.
 
C

Cyber

Gjest
Er volum kontrollen på M51 så bra som jeg leser her, eller vil det være smart å gå for en pre amp også?
Noen som har testet denne direkte i rør amp?
I found running the M51 via its variable volume control sounded indistinguishable from its Fixed volume mode, and transparent at all practical levels. - Stereophile

Virker lovende det jeg leser om den,så blir nok en slik på nyåret:)

Nå har jeg koblet opp en Squeezebox Touch rett i Graaf GM20 og det funker forbausende bra så langt,så gleder meg til å prøve en M51 også rett i GM20.
Ligger noen på en viss bruktbørs...
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Har nå hatt Nad M51 i hus i ca 2 uker og fått testet litt fram og tilbake med og uten pre-amp og tenkte det var på tide å skrive litt mer utfyllende om DACen. Firmware som M51 kjører på er versjon 1.41.

Beskrivelse av M51:
DACen kommer fjernkontroll og har 6 innganger hvorav 2 er HDMI som stripper 2 kanals lyd før den videresender signalet for HDMI inngagen som er valgt som kilde. Hvis en annen inngang er valgt, så vil HDMI signalet stoppe hos M51 istedenfor å bli videresent. De resterende inngangene er asynchron USB, AES/EBU, Coax S/PDIF og Toslink. Displayet er meget bra og lett leselig på lang avstand med 5 lysnivåer, men kan desverre ikke skrus av uten å sette DACen i standby. Det viser inngang, innkommende samplingsfrekvens og volum. Volumet vises enten som fixed volume eller -XX db. Utgangsnivået kan stilles både for fixed volume og variablet. Den eneste forskjellen er at volume up og volume down disables på fjernkontrollen når man velger fixed volume.

Kabinettet er laget av metall og plast er kun brukt på knapper og rundt enkelte tilkoblinger. På fronten av DACen er det 2 knapper, en for standby og en for valg av inngang. Desverre kan volum, dimming og innstillinger kun styres fra fjernkontrollen. Kvaliteten på fjernkontrollen er noe av det bedre jeg har fått med elektronikk. Den er primært laget i plast med litt metall og gir et inntrykk av å være solid bygget. Man bør ta godt vare på denne, da mange av funksjonene på DACen kun kan styres med fjernkontroll. Mitt inntrykk er at de har brukt en del mer penger på kabinettet enn det som er vanlig med Nad komponenter, for å kunne selge kvalitetskomponenter i høyere prisklasser. Totalt sett så er byggekvaliteten i master serien til Nad noen hakk over de vanlig seriene.

Lyden av M51:
Mesteparten av testingen har blitt gjort med M51 koblet rett til effekt. Jeg kjørte noen dager med pre i begynnelsen og etter ca. en uke med M51 i hus. Lydmessig så låter det litt forskjellig med og uten forforsterker i mitt oppsett. Med forforsterker i signalveien så er det større dydbeseparasjon, litt mer macro-dynamikk og hakket mer nivå i øvre del av bassområdet. Uten forforsterker blir det litt mer fokus på dybdelaget hvor stemmer og liknende ligger mens instrumenter som ligger lenger bak forsvinner litt mer i lydbildet. DACen er hakket mer transparent når den kjøres rett i effektforsterker og er bedre på micro-dynamikk, bakgrunnen blir svartere, samt bassen går litt dypere. Lydbildet blir litt bredere, men grunnere rett i effekt i forhold til når den kjøres gjennom forforsterker. Volumkontrollen på M51 er den beste jeg har vært borti. Fra -1 og til så lavt at jeg såvidt hører musikken så var det kun lydstyrken som ble endret. Det var ingen hørbar endring i frekvensbalansen, detaljer eller dynamikk, kun endring i volum. Gjennom forforsterker så låter det også meget bra. Dersom den ikke hadde hatt volum kontroll så hadde den fortsatt vært en stor oppgradering fra Primare CD31.

Nad M51s store styrke er evnen til å grave fram informasjon fra signalene den fores med, uten å bli analytisk eller lys i lyden. Indre detaljer, som ofte glattes over av budsjett DACer, kommer tydelig fram på M51 og gir større følelse av at det spilles på et instrument framfor å høre lyder som er tatt opp fra et instrument. Diskanten er utstrakt og oppløst uten tegn til å rulle av i de øverste frekvensene, men har ikke merket noe tendenser til hardhet eller mekanisk lyd som kan gi lyttetretthet. Mellomtonen er organisk, behagelig og har god dynamikk. Stemmer og instrumenter gjengis naturlig samtidig som små temposkifter kommer tydelig fram. Bassen er detaljert, har punch og god tyngde, men kan av og til virke litt småfeit/treg. Dette går litt utover timing i bassen og det rytmiske drivet som jeg savner litt i forhold til Primare CD31. Sammenhengen mellom diskanten, mellomtone og bass er meget god. Føler ikke at det er noe frekvensområde som stikker seg ut i forhold til de andre eller at det er noen steder hvor det mangler nivå. Dybden i lydbildet er godkjent, men artister og instrumenter i bakgrunnen kunne kommet litt tydligere fram. Lyden er dynamisk med god kontrast og heller litt mot det varme over hele frekvensområdet. Når det skjer mye i lydbildet så skiller M51 klart mellom artister, instrumenter og stemmer. Ikke opplevd at det blir grøtete eller uoversiktlig.

Forskjellen mellom opptak er større enn jeg er vandt til. Nad M51 sier klart ifra om kvaliteten på opptaket og hva som er på plata, uten å glatte over noe. På gode opptak er lyden magisk mens dårlige opptak låter helt greit og mye bedre enn de gjorde gjennom Primare CD31. Mange kilder jeg har vært borti, som får dårlige opptak til å låte greit, glatter over detaljer og legger på et varmt slør over musikken. Nad M51 får dårlige opptak til å låte greit ved å grave ut informasjon som man ikke visste var på plata. Man hører at det er et dårlig opptak, men det blir aldri kjedelig eller plagsomt å lytte til musikken.

Konklusjon:
Hvis man er på utkikk etter en DAC i prisklassen 10k-20k så bør man ta en titt på M51. Lydmessig låter den naturlig samtidig som den heller den litt mot det varme med god tyngde i bassen. DACen henter fram store mengder detaljer, har meget god sammenheng i lyden, låter dynamisk og den spiller musikk framfor å være analytisk og teknisk. Den har meget gode tilkoblingsmuligheter, fjernkontroll, et av de beste displayene jeg har sett på hi-fi komponenter og en meget god volumkontroll som gjør at den også er en god digital forforsterker. Den skader heller ikke at den er noen tusen billigere i Norge enn i England.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Har nå hatt Nad M51 i hus i ca 2 uker og fått testet litt fram og tilbake med og uten pre-amp og tenkte det var på tide å skrive litt mer utfyllende om DACen. Firmware som M51 kjører på er versjon 1.41.
Veldig enig i mye du skriver her, nesten alt faktisk. (jeg kortet ned innlegget grunnet eksempler på vanvittige quotes.)

Et tanke fra min side er at den ikke er spesielt varm i lyden, jeg vil påstå at den er ganske nøytral, heller mot det åpne og lyse, men det er ikke mye. Da tenker jeg i forhold til HD-20 fra hegel på mitt oppsett vel og merke.

Dynamikk mangler det iallefall ikke på. Her hos meg var den et fantastisk tilskudd. Til prisen er den et kupp spør du meg. Flott innlegg! :)
 
C

Cyber

Gjest
Jeg er enig med siste taler, varm i lyden er den ikke utifra mine ører. Nokså pH 7.0 vil jeg si, men slikt blir jo subjektivt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Takk for lytteinntrykk "evhvis"! Enig at det er en god dac.
Jeg mener det at det skal godt gjøres å få en mer "nøytral" klangbalanse enn med denne, så varm vil jeg heller ikke si at den er, men har bare hørt den i mitt eget oppsett.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
I mitt oppsett med pre i signalveien så er klangbalansen ganske lik Primare CD31, med litt mer i topp og bunn, men forskjellige forsterkere ville reagere forskjellig på samme kildekomponent. Opplever den ikke som veldig varm, men litt varmere enn nøytralt. Skal også sies at jeg stort sett prøver å holde effektforsterkeren på de wattene som er klasse A.
 
U

utgatt60135

Gjest
Veldig bra utredning evhvis. Jeg sier som de forrige her. Enig i nesten alt du skriver, men jeg holder også M51 for å være så nøytral som jeg kan tenke meg og ikke noe varmtlydende. Sikker på at det ikke er effektforsterkeren som gir den lille varmen? Jeg har også en klasse A og den tilfører littegran varme/glød.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Veldig bra utredning evhvis. Jeg sier som de forrige her. Enig i nesten alt du skriver, men jeg holder også M51 for å være så nøytral som jeg kan tenke meg og ikke noe varmtlydende. Sikker på at det ikke er effektforsterkeren som gir den lille varmen? Jeg har også en klasse A og den tilfører littegran varme/glød.
Det tror jeg også. I umiddelbar sammenligning med min gamle Marantz SA-11s1, gjorde M51 underverker med mer oppløst lyd, samt noe mer dynamikk, mindre "HiFi" og mer "musikk" midt i fleisen. Mulig at Marantzen var veldig fyldig og varm, men i mitt oppsett fikk den frem enda mer 3D-lyd samt noe mer oppløst uten å bli slitsom. :)

Jeg har 60W klasse A selv, men jeg liker at det låter litt "midt i fleisen" aktig. :)

Smak og behag. Men at M51 er en god DAC\Pre er ikke noe å lure på.

Mvh. Ole
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.814
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Du sier det er bedre uten for, skyldes det for'en din?

Har nå hatt Nad M51 i hus i ca 2 uker og fått testet litt fram og tilbake med og uten pre-amp og tenkte det var på tide å skrive litt mer utfyllende om DACen. Firmware som M51 kjører på er versjon 1.41.

Beskrivelse av M51:
DACen kommer fjernkontroll og har 6 innganger hvorav 2 er HDMI som stripper 2 kanals lyd før den videresender signalet for HDMI inngagen som er valgt som kilde. Hvis en annen inngang er valgt, så vil HDMI signalet stoppe hos M51 istedenfor å bli videresent. De resterende inngangene er asynchron USB, AES/EBU, Coax S/PDIF og Toslink. Displayet er meget bra og lett leselig på lang avstand med 5 lysnivåer, men kan desverre ikke skrus av uten å sette DACen i standby. Det viser inngang, innkommende samplingsfrekvens og volum. Volumet vises enten som fixed volume eller -XX db. Utgangsnivået kan stilles både for fixed volume og variablet. Den eneste forskjellen er at volume up og volume down disables på fjernkontrollen når man velger fixed volume.

Kabinettet er laget av metall og plast er kun brukt på knapper og rundt enkelte tilkoblinger. På fronten av DACen er det 2 knapper, en for standby og en for valg av inngang. Desverre kan volum, dimming og innstillinger kun styres fra fjernkontrollen. Kvaliteten på fjernkontrollen er noe av det bedre jeg har fått med elektronikk. Den er primært laget i plast med litt metall og gir et inntrykk av å være solid bygget. Man bør ta godt vare på denne, da mange av funksjonene på DACen kun kan styres med fjernkontroll. Mitt inntrykk er at de har brukt en del mer penger på kabinettet enn det som er vanlig med Nad komponenter, for å kunne selge kvalitetskomponenter i høyere prisklasser. Totalt sett så er byggekvaliteten i master serien til Nad noen hakk over de vanlig seriene.

Lyden av M51:
Mesteparten av testingen har blitt gjort med M51 koblet rett til effekt. Jeg kjørte noen dager med pre i begynnelsen og etter ca. en uke med M51 i hus. Lydmessig så låter det litt forskjellig med og uten forforsterker i mitt oppsett. Med forforsterker i signalveien så er det større dydbeseparasjon, litt mer macro-dynamikk og hakket mer nivå i øvre del av bassområdet. Uten forforsterker blir det litt mer fokus på dybdelaget hvor stemmer og liknende ligger mens instrumenter som ligger lenger bak forsvinner litt mer i lydbildet. DACen er hakket mer transparent når den kjøres rett i effektforsterker og er bedre på micro-dynamikk, bakgrunnen blir svartere, samt bassen går litt dypere. Lydbildet blir litt bredere, men grunnere rett i effekt i forhold til når den kjøres gjennom forforsterker. Volumkontrollen på M51 er den beste jeg har vært borti. Fra -1 og til så lavt at jeg såvidt hører musikken så var det kun lydstyrken som ble endret. Det var ingen hørbar endring i frekvensbalansen, detaljer eller dynamikk, kun endring i volum. Gjennom forforsterker så låter det også meget bra. Dersom den ikke hadde hatt volum kontroll så hadde den fortsatt vært en stor oppgradering fra Primare CD31.

Nad M51s store styrke er evnen til å grave fram informasjon fra signalene den fores med, uten å bli analytisk eller lys i lyden. Indre detaljer, som ofte glattes over av budsjett DACer, kommer tydelig fram på M51 og gir større følelse av at det spilles på et instrument framfor å høre lyder som er tatt opp fra et instrument. Diskanten er utstrakt og oppløst uten tegn til å rulle av i de øverste frekvensene, men har ikke merket noe tendenser til hardhet eller mekanisk lyd som kan gi lyttetretthet. Mellomtonen er organisk, behagelig og har god dynamikk. Stemmer og instrumenter gjengis naturlig samtidig som små temposkifter kommer tydelig fram. Bassen er detaljert, har punch og god tyngde, men kan av og til virke litt småfeit/treg. Dette går litt utover timing i bassen og det rytmiske drivet som jeg savner litt i forhold til Primare CD31. Sammenhengen mellom diskanten, mellomtone og bass er meget god. Føler ikke at det er noe frekvensområde som stikker seg ut i forhold til de andre eller at det er noen steder hvor det mangler nivå. Dybden i lydbildet er godkjent, men artister og instrumenter i bakgrunnen kunne kommet litt tydligere fram. Lyden er dynamisk med god kontrast og heller litt mot det varme over hele frekvensområdet. Når det skjer mye i lydbildet så skiller M51 klart mellom artister, instrumenter og stemmer. Ikke opplevd at det blir grøtete eller uoversiktlig.

Forskjellen mellom opptak er større enn jeg er vandt til. Nad M51 sier klart ifra om kvaliteten på opptaket og hva som er på plata, uten å glatte over noe. På gode opptak er lyden magisk mens dårlige opptak låter helt greit og mye bedre enn de gjorde gjennom Primare CD31. Mange kilder jeg har vært borti, som får dårlige opptak til å låte greit, glatter over detaljer og legger på et varmt slør over musikken. Nad M51 får dårlige opptak til å låte greit ved å grave ut informasjon som man ikke visste var på plata. Man hører at det er et dårlig opptak, men det blir aldri kjedelig eller plagsomt å lytte til musikken.

Konklusjon:
Hvis man er på utkikk etter en DAC i prisklassen 10k-20k så bør man ta en titt på M51. Lydmessig låter den naturlig samtidig som den heller den litt mot det varme med god tyngde i bassen. DACen henter fram store mengder detaljer, har meget god sammenheng i lyden, låter dynamisk og den spiller musikk framfor å være analytisk og teknisk. Den har meget gode tilkoblingsmuligheter, fjernkontroll, et av de beste displayene jeg har sett på hi-fi komponenter og en meget god volumkontroll som gjør at den også er en god digital forforsterker. Den skader heller ikke at den er noen tusen billigere i Norge enn i England.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Du sier det er bedre uten for, skyldes det for'en din?
Forforsterkeren som jeg brukte er Coda 05R, forgjengeren til Coda 05X. Det var ikke entydig bedre uten pre, vil si 2 skritt fram og 1 tilbake uten forforsterker. Er NAD M51 som er så bra som forforsterker, ikke Coda 05R som er dårlig. Hadde selvfølgelig vært interresant å testet M51 rett i effekt i forhold til med en cost no object forforsterker, men så lenge komponentet klarer å drive effektforsterkeren uten problemer så vil en forforsterker kun farge lyden.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Sollid strømforsyning på H i forhold till NAD? Bruker den ikke strøm? :)
Den bruker ikke mye strøm, bare litt under 1/2 av det som min CD-spiller bruker. Utgangene er digitale og har dermed en mye høyere effektivitet enn klasse A eller klasse A/B. Som andre har nevnt så er det en switch mode strømforsyning. Husk også på at Nad M51 er full bredde komponent så printkortet med strømforsyninga tar fort like mye plass som ringkjernetrafoen i hegelen.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Veldig bra utredning evhvis. Jeg sier som de forrige her. Enig i nesten alt du skriver, men jeg holder også M51 for å være så nøytral som jeg kan tenke meg og ikke noe varmtlydende. Sikker på at det ikke er effektforsterkeren som gir den lille varmen? Jeg har også en klasse A og den tilfører littegran varme/glød.
Konklusjonen min med at den heller litt mot det varme kommer fra sammenlikning med Primare CD31 som går for å være litt på den varme siden av nøytral. Ville anta at jeg opplever helt nøytralt som litt annerledes enn det dere oppfatter som nøytralt.
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Nå begynner HD20 å falle i pris,får jo en brukt en til ca 5000,- nå,så er nad M51 så mye bedre at den er hvert det dobbelte? jeg skal bruke den rett i effekt med mac pro og usb.
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Er det volumkontroll på HD20? Hvordan har du tenkt å justere volum med den rett i effekt?
 
Topp Bunn