Forsterkere Hegel: Lyden av neonlys?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil nok uansett mene at innspillingskvaliteten er mer avgjørende enn en hvilken som helst forsterker, uansett merke. En kan ikke si at anlegget låter bra om en innspilling har dårlig lyd.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Arve: Selvfølgelig er de det. Ellers hadde Jorda vært tom for liv:cool:Du om noen bør vite hvor viktig anlegget er for å få fram det BUDSKAPET teknikere og musikere vil formidle..det vet også folk som Mikael Bladelius, Roy Gandy, Bent Holter..det er bare det at de alle finner fram til det på forskjellig vis..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jepp! BUDSKAPET til Kari Bremnes blir ikke det samme på noen skærrpe Klipsch rf 62 med stikkende øvre mellomtone og diskant, som på gamle Sonus Faber. Ja, er en riktig uheldig med Hegelen så blir en usikker på det ikke er en mann med 40 Prince/dag-stemme, og at han synger om uteliggerlivet og ikke om Fyret ved Tornehavn. :-D
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hegel er bra!
    Sånn er det med den saken.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ADC: Da håper jeg for din del at du har fått med deg de beste Sonusene med ringradiator i toppen?? De slår nemlig dagens nye, imo...Men trenger merker som Bladelius, Hegel, Rega, Audio Research og Audiolab for å virkelig synge..Det gjør Klipsch på Rega/Marantz også...Matchen er og blir ALFA OG OMEGA.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke hørt så mye på anlegg med hegelforsterkere, men har en god CD-spiller derfra (Mohican) og det er noe av det beste jeg har hatt. Ren lyd.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Det vi ser her er akkurat samme type hetsing DP var utsatt for i sin tid. Man blir tydeligvis ikke profet i eget hjemland. Ikke i hi-fi miljøet. Utenlandske magasiner priser det minimalistiske og funksjonelle designet til Hegel, og de har som nevnt vunnet designpriser, men på Sentralen... (Og nei, alle liker ikke designet på Mc. I mine øyne fremstår de produktene som svulstige, vulgære og Harry.)
    Jeg tror det er en fordel at Holter lar kablene ligge oppå komponentene så lenge det ikke oppstår fare for innstråling av støy. De gode målingene tyder ikke på det. Fordelen er at det blir lett for servicemannen (kvinnen?) å demontere og få oversikt. Det er da kabler i japanske forsterkere også, men de ligger gjemt under print, kabinettavstivere etc.
    Til slutt kan jeg ikke forstå hvorfor presis, kraftfull og nøytral lydgjengivelse skal være "sterilt" elller "kjedelig". Legg skylden der hvor den hører hjemme. Høyttalerne er stadig det beste og eneste stedet man virkelig bør tenke "tuning" i anlegget. De avgjør mest.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Er det ikke for drøyt å starte en tråd bare for å disse et lite norsk merke basert på helt subjektive lytteopplevelser og svada beskrivelser, helt uten målinger eller blindtesting?!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Kjendis: Som sagt: ORGANISKE PARTNERE:cool: Der passer Harbeth også...og Sonus Faber..
    Harbeth? blir ikke det et anorektisk ekteskap?
    Nei! Hvis det hadde vært tilfelle så hadde neppe Harbeth selv valgt å demonstrere sine produkter sammen med Hegel. Det var heller ikke lenge siden jeg var på en messe hvor en representant fra en velkjent høyttalerprodusent var noe misfornøyd med at han måtte parre sine prakteksemplarer med amerikanske forsterkere. Når en i rommet så spurte hva han selv ville valgt så var svaret Hegel.

    -BB-
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Stiller spørsmål ved intensjonen for denne tråden. Er det greit å starte negative tråder om alle andre merker også?

    McIntosh - lyden av tivoli?

    Sonus Faber - lyden av Valium?

    Martin Logan - lyden av plast?

    KINKI - lyden av AIDS?

    Kom gjerne med andre forslag, føler at potensialet er nærmest ubegrenset. :cool:
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Deler trådstarters oppfatning. Har hørt Hegel mange ganger demonstrert men alltid følt det låter lyst, klinisk og uten sjel. Ikke min kopp med te...

    Funbunny
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ganske fordømt mye som ikke er min kopp te heller, uten at jeg starter tråder om det av den grunn. :rolleyes:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    McIntosh=tivoli? bambi :mad: Hadde det ikke vært for at jeg måtte krysse infisert mark for å nå deg! Du er den første som kan se corona som en livredder!;)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke Hegel selv, men har hørt ved flere anledninger og blitt imponert over lyden. Utseende kan alltids diskuteres, men jeg liker at det er konsekvent gjennomført gjennom hele Hegel linja, og det er tidløst.

    Men det er noe som skurrer for meg ved produksjonen. Hegel presenteres som high-end, fra ca. 15.000 kr til 90.000 kr for en stereo tokanals. Altså ikke så ulikt f.eks Rega og Sugden - som produseres i vesten UK sammen med mye annet dyrt utstyr. Forøverig også tilfelle med assosierte høyttalere Harbeth og Spendor. Ville jeg kjøpt en high-end forsterker produsert i Kina? Nei det ville jeg ikke. Av samme grunn ble ikke Volvo valgt som vår neste bil heller (Kina produksjon). Dette er ikke bare jåleri, jeg ønsker ikke å støtte et diktatur hvis jeg kan velge noe annet og bedre (les fagarbeidere med tradisjon i vestlige land).
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Ganske fordømt mye som ikke er min kopp te heller, uten at jeg starter tråder om det av den grunn. :rolleyes:
    fordømt mange tråder generellt, uten at jeg gidder å lese de alle
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    McIntosh=tivoli? bambi :mad: Hadde det ikke vært for at jeg måtte krysse infisert mark for å nå deg! Du er den første som kan se corona som en livredder!;)
    Haha, bring it on sier jeg bare ;D Bare gi meg et forvarsel så jeg får tatt på meg hjelm og tannbeskytter først :rolleyes:

    Men seriøst, det var jo bare for å få fram et poeng om at denne tråden helt tydelig er startet med en tittel som er ment å skape negative assosiasjoner til Hegel. Jeg har jo til og med eid McIntosh selv, og gjør det gjerne igjen. Likte til og med lyden av tivoli anlegget ditt. :cool:
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Er det ikke for drøyt å starte en tråd bare for å disse et lite norsk merke basert på helt subjektive lytteopplevelser og svada beskrivelser, helt uten målinger eller blindtesting?!
    Blindtesting er meningsløst for da vet man jo ikke hvilket merke man disser. Målinger er forøvrig noe man ser på, ikke hører på.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det vi ser her er akkurat samme type hetsing DP var utsatt for i sin tid. Man blir tydeligvis ikke profet i eget hjemland. Ikke i hi-fi miljøet. Utenlandske magasiner priser det minimalistiske og funksjonelle designet til Hegel, og de har som nevnt vunnet designpriser, men på Sentralen... (Og nei, alle liker ikke designet på Mc. I mine øyne fremstår de produktene som svulstige, vulgære og Harry.)
    Jeg tror det er en fordel at Holter lar kablene ligge oppå komponentene så lenge det ikke oppstår fare for innstråling av støy. De gode målingene tyder ikke på det. Fordelen er at det blir lett for servicemannen (kvinnen?) å demontere og få oversikt. Det er da kabler i japanske forsterkere også, men de ligger gjemt under print, kabinettavstivere etc.
    Til slutt kan jeg ikke forstå hvorfor presis, kraftfull og nøytral lydgjengivelse skal være "sterilt" elller "kjedelig". Legg skylden der hvor den hører hjemme. Høyttalerne er stadig det beste og eneste stedet man virkelig bør tenke "tuning" i anlegget. De avgjør mest.
    Som vanlig - enig med deg!

    Men (!) Hegel valgte selv å gå ut i starten av, med forsterkere som nok hadde mer fokus under lokket på lave verdier på div. forvrengning på Holters måleverktøyer, enn tuning opp mot det øret som regel hører og er vant med hos andre.

    Samme reaksjon får jo folk lett av høyttalere som er ekstremt riktig konstruert - det at de mener det kan låte litt kjedelig/tamt/uspennende - men som i virkeligheten byr på mer av de gode/mindre av de dårlige egenskaper ved de to "kassene" som skal omvandle elektriske signaler til lydbølger... Forøvrig ingen lett øvelse. Og tenk, hvor mange ganske så bra forsterkere & CD-spillere som er ute i markedet, og motsatt hvor få høyttalere som egentlig løser oppgaven godt nok.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Og tenk, hvor mange ganske så bra forsterkere & CD-spillere som er ute i markedet, og motsatt hvor få høyttalere som egentlig løser oppgaven godt nok.
    Her tror jeg faktisk du er inne på noe veldig vesentlig som ofte blir forbigått og underkommunisert.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hegel har fått flere designpriser, og det med god grunn. Disse forsterkerne ser ikke bare bra ut, men de låter bra også...Bent har bestandig bygget inn respektabelt med strøm. så en Hegel driver det aller meste. Poenget er å sette dem i systemer som drar ut det beste de har. Altså trenger de gjerne litt mer organiske partnere, ettersom de er så "på" og presise hele tida. Norsk urkraft, kan man vel si. Med en friskhet lik det klareste, norske vann. Og en kompleksitet i detaljene som rivaliserer med granskogen selv. Fundert på et urtids-grunnfjell av strøm. Og pakka i kabinetter som oser av understatement. Risen sover. Men kun inntil du vekker ham. Da flytter han hele verden for deg, dersom du har gjort det mulig. Og hvordan gjør du så det? La systemet komplettere forsterkeren. :cool: Gjør du det riktig låter en Hegel ALT ANNET enn flatt og kjedelig. De er NØYTRALE. Det er noe annet.
    Respektabelt med strøm?

    For min del er det ikke mye som roper overdimensjonert når man leser om h590...

    2x301w.. 21.5kg... Det roper ikke stor strømforsyning og i allfall ikke solid bygget... Men det får bare være meg :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Respektabelt med strøm?
    For min del er det ikke mye som roper overdimensjonert når man leser om h590...
    2x301w.. 21.5kg... Det roper ikke stor strømforsyning og i allfall ikke solid bygget... Men det får bare være meg :)
    Joda. På en måte. Men husk nå også at mange amper er bygget av et chassis som ikke bar har med lyd og gjøre, jeg mener selvfølgelig høy tyngde for å forsvare høy pris.

    Dere i Hegel kan jo kommentere dette. Snickers-Is eller andre kompetente, også. Hva som er hva av god strømforsyning eller ikke. Uansett; H-590 får jo omtaler om mer enn nok krefter så det passer, kloden over, skal vite.

    Selv hadde jeg et par 2 x 100 W klasse A amper på hver 65 kg, uten at det var puttet på noe for å få høy vekt, utelukkende trafoer & kjølerygger som stod bak vekten.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg tenker Hegel får så mye positiv omtale at de lever greit med litt kritikk fra nerdehold. Så kan man jo mene hva man vil om å starte egen tråd, jeg oppfattet det like gjerne som ønske om å forhøre seg litt om hva andre føler som et mål om å disse.

    Og vedr. matching - joa, vi har nok alle har også fått med oss viktigheten av det. Det antar jeg at de som demonstrerer Hegel på messer og i butikker også har, og at de sørger for å matche med høyttalere de mener egner seg for oppgaven. Jeg har hørt Hegel i butikk, på messer og hos venner, ikke i eget anlegg (jeg har ikke hørt noe som har gitt meg grunn til å drasse med et Hegelprodukt hjem). Om de ansvarlige for demoene har gjort dårlige matcher ville være synd for Hegel, men uansett ikke noe jeg føler ansvar for.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    (jeg har ikke hørt noe som har gitt meg grunn til å drasse med et Hegelprodukt hjem).
    Har du hørt Hegel H390 på KEF Reference høyttalere?
    Det har jeg, sågar med stor lyst til å drasse alt med meg hjem :)

    Har hørt høyttalerne du selv har ført opp i signaturen din, også, flere ganger opp gjennom, skulle ikke forundre meg om de også lot en nyere Hegel rettferdiggjøre dem :)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Men blir alle hegelproduktene grundig testet og sjekket om de overholder spec før de leveres ut til kunden?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    (Og nei, alle liker ikke designet på Mc. I mine øyne fremstår de produktene som svulstige, vulgære og Harry.)
    Jepp! Nettopp derfor jeg elsker dem! :D

    Har ikke annet vondt å si om Hegel enn at utseende kjeder meg og det er vel greit? Innmaten er 100%, så vidt meg bekjent.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har en Hegel H4SE I rækket, den bare står der og gjør jobben sin. Ikke er den stygg og ikke er den spesielt elegant, derfor forstyrrer den meg ikke når jeg hører musikk. Den er en glimrende kombo med en Manley forforsterker.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Har en Hegel H4SE I rækket, den bare står der og gjør jobben sin.
    For mange er ikke det godt nok. Komponenten skal helst få deg til å tro at du sitter og beskuer et Victoria Secret-show fremført i en urgammel helligdom i edelt metall mens dine edlere deler blir kjærtegnet med en bunt påfuglfjær. Minst.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Stiller spørsmål ved intensjonen for denne tråden. Er det greit å starte negative tråder om alle andre merker også?

    McIntosh - lyden av tivoli?

    Sonus Faber - lyden av Valium?

    Martin Logan - lyden av plast?

    KINKI - lyden av AIDS?

    Kom gjerne med andre forslag, føler at potensialet er nærmest ubegrenset. :cool:
    Luxman L-590AX mkii; lyden av varmrød solnedgang under klar, blå uforurenset himmel og over klokkeklart blått uforurenset hav fullt av friskt og sunt liv fra de minste plankton til blåhval i lun fønvind ispedt kraftige friske vindkast. (mens en har seg med Claudia Schiffer på den myke sandstranda mens hun var ung) :-D
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Trur det er mange her som mener masse om Hegel etter å ha hørt dem i butikk, med elendige lytteforhold. Lite gjennomtenkt, vil jeg si. Hvordan de spiller hjemme hos deg etter å ha jobba med oppsettet er noe helt annet. NEXT!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    minner meg litt om klipsch hvor noen leter febrilsk etter forsterkere som passer..her er det høyttalere som ikke passer. kan ikke huske å ha sett det samme når det gjelder hypex og lignende som vi vet måler eksemplarisk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Trur det er mange her som mener masse om Hegel etter å ha hørt dem i butikk, med elendige lytteforhold. Lite gjennomtenkt, vil jeg si. Hvordan de spiller hjemme hos deg etter å ha jobba med oppsettet er noe helt annet. NEXT!
    Så du mener at man bør ta med seg produktene hjem og teste i eget oppsett, selv om det låter høgg i butikk/messe/hjemme hos andre? Hvorfor i all verden skulle man kaste bort tid på det? Hva skulle da motivere noe sånt? Test i L&B eller andre tilsvarende troverdige magasiner? Anbefalinger på HFS? Målinger kanskje?

    Jeg syns da stadig man kommer over ting som låter fett både i butikk og på messe og hos andre. Da bruker jeg nok heller tid og penger på et av de alternativene. NEXT!
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Folk har forskjellige idealer, og Hegel passer ikke inn overalt. Heller ikke Mc eller Topping.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    X-Cell: Nå skal du huske hva jeg sammenligner det med...og i forhold til Bladelius´forsyninger er alt annet lite. Men se på en H4A, så ser du at også Bent godt vet hvor viktig strømmen er. Det finnes de som oppgir watt mer konservativt enn Bent- som f.eks. Mikael- men en stor Hegel har strøm nok til å drive omså Apogee, hvis du tvilte..Gode strømforsyninger er i det hele tatt et nordisk fellestrekk , hva forsterkere angår. Du burde da vite det, såpass "skandiske" som anlegga dine har vært i det siste...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    MakkinTosken: ALLE har lydidealer. Det gjelder bare å finne ut hvor du selv står, hvordan du vil ha lyden presentert og hva du selv vektlegger i den presentasjonen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Stiller spørsmål ved intensjonen for denne tråden. Er det greit å starte negative tråder om alle andre merker også?

    McIntosh - lyden av tivoli?

    Sonus Faber - lyden av Valium?

    Martin Logan - lyden av plast?

    KINKI - lyden av AIDS?

    Kom gjerne med andre forslag, føler at potensialet er nærmest ubegrenset. :cool:
    Luxman L-590AX mkii; lyden av varmrød solnedgang under klar, blå uforurenset himmel og over klokkeklart blått uforurenset hav fullt av friskt og sunt liv fra de minste plankton til blåhval i lun fønvind ispedt kraftige friske vindkast. (mens en har seg med Claudia Schiffer på den myke sandstranda mens hun var ung) :-D
    Et bilde sier mer enn tusen ord.

    ws_South_Pacific_Sunset_1600x1200.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Trur det er mange her som mener masse om Hegel etter å ha hørt dem i butikk, med elendige lytteforhold. Lite gjennomtenkt, vil jeg si. Hvordan de spiller hjemme hos deg etter å ha jobba med oppsettet er noe helt annet. NEXT!
    Bør forvente et visst nivå med hegel h590 og dynaudio contour 20 i et lite koselig demorom soundgarden sandvika. Men jeg låner gjerne med meg hegel hjem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn