Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MusicBear

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.01.2013
    Antall liker
    2.385
    Torget vurderinger
    0
    Heia Norge :)

Fikk bladet hi-fi news & Record Review i postkassa her om dagen, akkurat lest testen om Rotels nye super integrerte i Michi serien.
    I testen innledningsvis er det en egen rammesak "power play" hvor markedets tre verstinger av integrerte forsterkere nevnes;
    Krell S-550i / Musical Fidelity Nu-Vista 800 / Hegel H590

Not bad & moro å være nordmann, tenker jeg. Spesielt fordi H590 er rundt 20.000 kroner dyrere i England.
    Har heller ikke lagt merke til, før nå, forresten. Det at bladet har målt H590 til 310 W i 8 Ohm og 2,28 kW i 1 Ohm.

Jeg liker generelt utseende til Hegel (enkelt & ujålete), men lurer på hvilken større pondus de kunne fått med sine dyreste produkter dersom de oste litt mer av "stolt eierglede" eller hva jeg nå skal definere det som, spesielt H590 er vel nokså mye sterkere enn hva øyet sanser den som?!
    På den annen side - drit i alt annet enn hva ørene forteller hjernen av musikkopplevelser - skal vel handle om å få fot eller ikke få fot :giggle:

FJELL

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Hei. Jeg har nylig kjøpt en brukt H360 og må si at jeg er positiv overrasket. Aldri hørt Hegel før men jeg har i lengre tid forsøkt å finne en god match til Harbeth og dette låter veldig behagelig, også på lavt volum. Den låter også flott med andre høyttalere jeg har. Forsterker et helt tyst, ingen brum som flere har nevnt, virker solid bygget og har bra dac. Heia Norge.
    Mvh Erik.

Bassefar

Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Antall liker
    11
    Heisan!
    Noen som vet hvor mye strøm en Hegel Röst sluker når den står i Eco-mode?
    Er det like greit å bare la den stå i det, i stedet for å slå av og på med brytereren hver dag? Hørt no greier om oppvarmingstid på hegel...

raw

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    130
    Sted
    Kristiansand
    Heisan!
    Noen som vet hvor mye strøm en Hegel Röst sluker når den står i Eco-mode?
    Er det like greit å bare la den stå i det, i stedet for å slå av og på med brytereren hver dag? Hørt no greier om oppvarmingstid på hegel...
    Hei. Tror det er en rimelig todelt oppfatning av hva som er "rett". Noen hevder at det er greit å ha anlegget på 24/7 - andre hevder at det er lurt å slå av når en ikke skal bruke utstyret. Jeg for min del slår på min Hegel H 590 når jeg står opp og slukker for strømmen før jeg legger meg. No problemo... liker at forsterker er varm og klar for at jeg inntar lytteposisjonen... Med eco mode går vel og Hegelen i en slags "sparemodus", så mulig det er en grei løsning. Mvh Jarl

Bassefar

Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Antall liker
    11
    Hei. Tror det er en rimelig todelt oppfatning av hva som er "rett". Noen hevder at det er greit å ha anlegget på 24/7 - andre hevder at det er lurt å slå av når en ikke skal bruke utstyret. Jeg for min del slår på min Hegel H 590 når jeg står opp og slukker for strømmen før jeg legger meg. No problemo... liker at forsterker er varm og klar for at jeg inntar lytteposisjonen... Med eco mode går vel og Hegelen i en slags "sparemodus", så mulig det er en grei løsning. Mvh Jarl
    Ja, jeg hadde trodd at å ha forsterkeren på hele tiden er en uting, men har sett folk med tilsynelatende bedre teknisk kunnskap enn meg argumentere både for og imot, så er slettes ikke sikker...
    Lurer fortsatt på hvor mye strøm eco drar, men kan sikkert spørre Hegel direkte.
    Forsterkeren gjør jobben fint forøvrig!

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, oppvarming, varmtvann og diverse kjøkkenapparater som vannkokere etc. har et langt, langt høyere forbruk av strøm.

Bassefar

Medlem
    Ble medlem
    01.12.2015
    Antall liker
    11
    Vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, oppvarming, varmtvann og diverse kjøkkenapparater som vannkokere etc. har et langt, langt høyere forbruk av strøm.
    Det regner jeg med at det har. Høres ut som du vet hvor mye strøm det går da? ;)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.385
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor skal dere ha de stående på hele tiden da?
    Det tar max en halvtime å få de varm, hvis de I det hele, har noe å si.

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    37
    En H390 drar 0.68W i ECO. Står den i ECO 24/7 i 365 dager koster det ca 2 kr i året. @Bassefar
    2 kroner i året i 100.000 år blir 200.000,- kroner. Det blir med andre ord dyrt over tid... 🤓

Uansett... Har nå Hegel H95 på hjemlån i helga, og vurderer å bli medlem på denne tråden. Var på forhånd litt bekymret for bassmengde ved lave lyttenivåer, som er det eneste lydnivået jeg hører på pga leilighet i blokk. Hørselen er heller ikke som den var... har vanligvis hatt bassen på fullt i Bluesound Powernode 2i. Men det ser ut til at det gå sånn høvelig fint med H95. Skal vurderes nøyere nærmeste dagene. Veldig behagelig lyd og nydelig piano og vokal 👍🏼 Savner bare HDMI ARC.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.681
    Torget vurderinger
    1
    Hadde H90, en meget god forsterker. H95 er i samme gata. Lett å anbefale. Kanskje Hegels beste bud.

indianeren

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Melbu
    Jeg bruker Hegel sin lille HD2 SUB DAC mellom pcen og mine vintage forsterkere. Jeg må si at det er et vesentlig løft i lydkvalitet etter at jeg kjøpte denne. Før brukte jeg å ta lyd rett fra lydkortet på pcen, men disse standard kortene yter ikke musikken særlig rettferdighet har jeg oppdaget. Spesielt etter at jeg gikk over til Hegel HD2. Nå venter jeg bare på høyoppløst lyd fra Spotify. Det skal komme dette året har Spotify annonsert.

pp

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    37
    Jeg bruker Hegel sin lille HD2 SUB DAC mellom pcen og mine vintage forsterkere. Jeg må si at det er et vesentlig løft i lydkvalitet etter at jeg kjøpte denne. Før brukte jeg å ta lyd rett fra lydkortet på pcen, men disse standard kortene yter ikke musikken særlig rettferdighet har jeg oppdaget. Spesielt etter at jeg gikk over til Hegel HD2. Nå venter jeg bare på høyoppløst lyd fra Spotify. Det skal komme dette året har Spotify annonsert.
    Jeg bruker kun Spotify Connect. Utrolig lettvint, og musikken er bare et tastetrykk unna - og mobilen har man alltid med seg overalt hjemme. Muligens vil høyoppløst lyd gi bedre resultater på det også.

raw

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Antall liker
    130
    Sted
    Kristiansand
    Mens du venter kan du jo prøve en måned gratis med Qobuz. Anbefales🎶 Mvh Jarl

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn