Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Noen som vet evt forskjell på H1mk4 kontra H1SE? Har hørt de er identiske, men det høres jo litt rart ut.
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Jeg har hadt Hegel HD10 og H100 amp, og syntes det låt knall.
    Men ble nu solgt, som jeg har for vane å gjøre etter en stund.
    Nu har jeg lånt hjem P30 og H30 for prøvelytting i helga.
    Dette låter Knall Knall Knall
    Jeg kjører Debussy gjennom P30 til H30 ( bare en H30, i stereo) synes det låter
    bedre enn bare Debussy direkte inn i H30
    Nu blir det 2 stk H30 på meg om noen dager ;D ;D
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Jøss, du er den første jeg leser om på nettet som går for dette settet.
    Hørte dem på demo sammen med K2 og det var sinnsykt.

    Blir spennende å høre hva du syntes om dem.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Tøft, finnleon!

    Kjører du Debussy direkte inn i MC402 til vanlig? Eller har du forforsterker mellom?
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    KentOve skrev:
    Tøft, finnleon!

    Kjører du Debussy direkte inn i MC402 til vanlig? Eller har du forforsterker mellom?
    Hei
    Jeg kjørte Debussy direkte i mc.
    Funka helt fint.
    Men nu er mc pakket ned og klar for henting.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    musicman skrev:
    wizard skrev:
    Ka f,, her skulle det vært bilde av Hegel P 30 ,,uansett,,,

    En sånn en har jeg fått låne nå til denne helgen. Skal testes ut mot seriøs motstand i form av Buffalo II dac, som også fungerer som preamp for tiden.

    Er voldsomt imponert hittil over Buffaloen, og hvis Hegel p 30 forbedrer lyden ytteligere blir jeg imponert. Vi får se, "stay tuned"

    mvh


    Da har jeg fått testet Hegel P 30. Sammenlignet med Buffalo II dac var forskjellen ytterst marginal i Buffalo sin favør. Det kan godt være kabelen mellom Hegel og Buffalo II som utgjorde den ytterst lille forskjellen(heimdall fra nordost). Synes Hegel fokuserte litt mer på selve strengelyden og mindre på kasselyden i akustiske instrumenter, sammenlignet mot Buffalo.

    Alt i alt imponerte denne preampen meg så mye at den er i høyeste grad med i mine planer når ny pre skal i hus.
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    H30 Blokkene i havn !
    Spilt bare et par timer,men for en dynamikk og kontroll.WOW
    Men må jo spilles inn et par hundre timer.
     

    Vedlegg

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Gratulerer, finnleon! Nå burde du ha stålkontroll på Canton høyttalerene dine :)

    Er planen å la dCS Debussy gjøre jobben som forforsterker i fremtiden, eller snuser du på en P30? De aller fleste som har Debussy mener jo at denne låter overlegent best, med direkte drift av effekttrinnet, uten noen forforsterker.
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    KentOve skrev:
    Gratulerer, finnleon! Nå burde du ha stålkontroll på Canton høyttalerene dine :)

    Er planen å la dCS Debussy gjøre jobben som forforsterker i fremtiden, eller snuser du på en P30? De aller fleste som har Debussy mener jo at denne låter overlegent best, med direkte drift av effekttrinnet, uten noen forforsterker.
    Takk. Debussy gjør en glimrende jobb som fortrinn til H30 .
    P30 lyder litt varmere og mer organisk i dette oppsettet,noe både jeg og de andre gutta hær falt for.
    Sammen med Hegel tvillingene (H30) kårer vi P30 som vinneren.
    Hvis jeg skal snuse på noe, så blir det kansje ny dac uten pre. Tror ikke jeg
    trenger snuse mer på P30. Den bare MÅ være med i oppsettet. Uten diskusjon !!

    Debussy Blir nok med videre som den gode dacen den er :)
    Skal vel godt gjøres å finne en bedre dac !!
    mvh
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    679
    Antall liker
    322
    Torget vurderinger
    2
    finnleon skrev:
    KentOve skrev:
    Gratulerer, finnleon! Nå burde du ha stålkontroll på Canton høyttalerene dine :)

    Er planen å la dCS Debussy gjøre jobben som forforsterker i fremtiden, eller snuser du på en P30? De aller fleste som har Debussy mener jo at denne låter overlegent best, med direkte drift av effekttrinnet, uten noen forforsterker.
    Takk. Debussy gjør en glimrende jobb som fortrinn til H30 .
    P30 lyder litt varmere og mer organisk i dette oppsettet,noe både jeg og de andre gutta hær falt for.
    Sammen med Hegel tvillingene (H30) kårer vi P30 som vinneren.
    Hvis jeg skal snuse på noe, så blir det kansje ny dac uten pre. Tror ikke jeg
    trenger snuse mer på P30. Den bare MÅ være med i oppsettet. Uten diskusjon !!

    Debussy Blir nok med videre som den gode dacen den er :)
    Skal vel godt gjøres å finne en bedre dac !!
    mvh
    Grtulere med kjempeforserkere. Du må komme med flere inntrykk når du har fått spilt en stund.
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Trenger litt input her fra noen Hegel kjennere :).

    Har en H200 som jeg bruker for øyeblikket. Det jeg lurer på er hvordan denne fungerer om man bruker den som ren effektforsterker ( hvordan dette er gjort invendig ). Er det slik at den er koblet direkte inn på effekt delen ? Slik at forforsterker delen ikke er koblet inn i hele tatt ? ( dette jeg håper på ).

    Eller er det slik at volumet blir stillt til 100% på preamp delen slik at signalet kjøres gjennom hele denne delen også ( noe jeg ikke håper på ;) ) .

    Grunnen til jeg spørr er at jeg kunne tenkt meg å prøve denne som ren effekt med noe Audio Note rør preamp styr, men ser ikke poenget om den går gjennom forforsterker delen i Hegelen også.

    Håper spørsmålet var mulig å forstå.
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Hei!
    Bruker selv en h200 og tror jeg vet hvordan volumkontrollen er implementert.
    Den er heldigital, slik at ht inngangen (amp in) i praksis kun er en vanlig inngang som får skrudd volumet opp til 99.
    Så egentlig, når du skrur volumet opp, så blir motstanden mindre på utgangseffekten.

    Selv bruker en jeg rør-pre som jeg har koblet til cd inngangen. Da slipper jeg eventuell statisk bakgrunns grums fra rør-pre'en som måtte bli boostet ved fullt volum, og jeg kan i tillegg justere volum fra fjernkontrollen.
    Klarer ikke å høre forskjell på ht-inngangen og vanlig inngang.

    Dette fungerer glimrende, og jeg bruker rør-pre'en relativt ofte!
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    menkromsen skrev:
    Hei!
    Bruker selv en h200 og tror jeg vet hvordan volumkontrollen er implementert.
    Den er heldigital, slik at ht inngangen (amp in) i praksis kun er en vanlig inngang som får skrudd volumet opp til 99.
    Så egentlig, når du skrur volumet opp, så blir motstanden mindre på utgangseffekten.

    Selv bruker en jeg rør-pre som jeg har koblet til cd inngangen. Da slipper jeg eventuell statisk bakgrunns grums fra rør-pre'en som måtte bli boostet ved fullt volum, og jeg kan i tillegg justere volum fra fjernkontrollen.
    Klarer ikke å høre forskjell på ht-inngangen og vanlig inngang.

    Dette fungerer glimrende, og jeg bruker rør-pre'en relativt ofte!

    Takker,

    var det jeg fryktet :).
     

    oblerum

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Raufoss
    Hei!

    Gleder meg til å få hentet H4A forsterkeren om 3 uker har prøvet H2A på anlegget før og det spilte veldig bra.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Finnes det en mkI og en mkII versjon av H200? I såfall, når kom mkII versjonen?
    Jeg fikk et spørsmål om dette fra en som mente det var slik, og jeg finner ingen informasjon om det på Hegel sine nettsider eller andre steder på verdensveven.

    //Terka
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Terka skrev:
    Finnes det en mkI og en mkII versjon av H200? I såfall, når kom mkII versjonen?
    Jeg fikk et spørsmål om dette fra en som mente det var slik, og jeg finner ingen informasjon om det på Hegel sine nettsider eller andre steder på verdensveven.

    //Terka
    Benevnelsen eksisterer ihvertfall ikke, men jeg mener å har hørt de har sluttet å produsere H200 i sølv og produserer kun i sort finnish . Da det er billigere å produsere ( har vel også blitt litt billigere i det siste med alle disse dac løsningene + H200 ), kanskje derav noen har fått for seg at det er forskjeller innvendig også ?

    Tviler stert på det er noen forskjell på de nye sorte vs de gamle sølv lydmessig.
     

    Kriller

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Spurte Bent om det var en oppgradert H200 på gang for en liten stund siden, men det var det ikke sa han.
    Mener det er på tide at det kommer en med dig inn, så vi slipper flere bokser men den gang ei......
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Kriller skrev:
    Spurte Bent om det var en oppgradert H200 på gang for en liten stund siden, men det var det ikke sa han.
    Mener det er på tide at det kommer en med dig inn, så vi slipper flere bokser men den gang ei......
    Synes ikke det er så mye å forandre på denne boksen. Med god matching og bra kilde låter den jo så vanvittig bra. Kan begynne å lure på hvorfor den er så billig som den er :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Joda hadde vel vert greit det, men de dig inn som blir innebygd i forsterkerene er som regel ikke like bra som de eksterne, og h200 er så vanvittig bra at den fortjener "top notch" dac med egen strømforsyning osv. Om dette skulle implederes i h200 ville det kanskje forværret lyden pga mer dingser i samme boks.

    Jeg antar at dacen i h100/h70 ikke er like god som HD 20 dacen f.eks.
     

    HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    Da har H200 og HD10 flyttet ut og en P4A MKII og en Stello DA-220 MKII har flyttet inn, så nå nispares det for å få råd til en H20!
    I mellomtiden blir det en Primare A30.2, H20 er ikke akkurat billig, og jeg har ikke sett snurten av den på brukten ennå.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    HHH skrev:
    Da har H200 og HD10 flyttet ut og en P4A MKII og en Stello DA-220 MKII har flyttet inn, så nå nispares det for å få råd til en H20!
    I mellomtiden blir det en Primare A30.2, H20 er ikke akkurat billig, og jeg har ikke sett snurten av den på brukten ennå.
    Ville forbause meg om en slik dukket opp på brukten de første 6 3 mnd......
     

    HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    Nei, selv om det allerede har dukket opp noen HD20, så er jeg enig, det kommer nok ikke til å flyte over av dem...
    Men det gir meg jo tid til å legge av litt kroner, så det er greit, var ikke planen å ha råd til både P4A og H20 i en smell, da måtte jeg ha ventet mye lenger...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med sparingen. Du virker målbevisst og har en plan. Bra :)
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.744
    Antall liker
    3.367
    Hegel viste ny dac på RMAF; HD11

    HD11 til høyre, HD10 til venstre



    Fra Soundstage

    "Whereas the HD10 could only support up to 16-bit/48kHz resolution via USB, the HD11 supports up to 24-bit/96kHz resolution (both models support up to 24-bit/192kHz resolution through their S/PDIF and TosLink inputs). The HD11 acomes with a remote control, while the HD10 doesn't have one at all. Finally, the HD11 has a new 32-bit internal DAC chip from Texas Instruments that they say performs better than the 24-bit Analog Devices chip in the HD10, which was proven through performance. The HD10 still sounded excellent, but the HD11 sounded even livelier and cleaner, and had better low-level resolution. All told, there's no question that the HD11 is the better DAC.

    What impressed me most, though, is the HD11's price. The new HD11 sells for the same amount as the HD10, which I think is commendable. After all, in most instances when a company changes a product to a new version, they also jack up the price, if even by a little bit. In fact, some companies come up with new versions just to justify an increase in price. But Hegel doesn't seem to work that way -- they went from the 10 to the 11 for 0 increase in price."
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Kan virke som S'phile sikler på en test av HD11...
    Hegel er i siget om dagen! Dette er bra! :D

    mvh
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Ser at det titt og ofte er Hegel DAC'er til salgs både her og der. Annet utstyr fra Hegel også er det mye av på brukt'en. Er det ikke noe å samle på?...

    Funbunny
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.215
    Antall liker
    2.316
    Prøver du å erte opp folket her, Funbunny? Bruktmarkedet avspeiler markedet for nye produkter. Så nå vet du hvilket merke som er Norges mest solgte for tiden. I tillegg vil nylanseringer alltid føre med seg salg av gamle modeller.
    Man støter av og til på andre aktører i markedet som prøver å slå av grammofonplaten om at "våre produkter er så gode at du ikke finner dem på bruktmarkedet". Et klossete og kanskje litt sjarmerende forsøk på å bortforklare tøffe realiteter.
    Går det forresten an å komme inn i varmen her? Er ny og fornøyd eier av 20-DACen.
     

    HHH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2009
    Innlegg
    212
    Antall liker
    2
    Velkommen inn. :)
    Angående Hegel på brukten: Det er mange av oss som vil videre på Hegel-stigen, og når det kommer noe nytt dukker det opp en del gammelt på brukten.
    Men det er sjelden det ligger lenge ute...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Min HD10 er jeg såpass fornøyd med at den ikke har noen planer om noe bruktbørs.
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Da er jeg nederst på vennelisten med en HD2, får se om man bør stige i gradene etter hvert ;).
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Todani skrev:
    Prøver du å erte opp folket her, Funbunny? Bruktmarkedet avspeiler markedet for nye produkter. Så nå vet du hvilket merke som er Norges mest solgte for tiden. I tillegg vil nylanseringer alltid føre med seg salg av gamle modeller.
    Man støter av og til på andre aktører i markedet som prøver å slå av grammofonplaten om at "våre produkter er så gode at du ikke finner dem på bruktmarkedet". Et klossete og kanskje litt sjarmerende forsøk på å bortforklare tøffe realiteter.
    ...den berømte banninga i kjerka! ;-) Vi må ikke bli for skinnhellige heller da, lov å stille kritiske spørsmål er det ikke?
     

    Paulsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Innlegg
    611
    Antall liker
    314
    Har kjøpt meg HD-10 og en H4, jeg bare MÅ ha mer........kan noen selge meg en svart preamp av litt nyere modell?
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Jeg ser den nye HD ølløvv kommer på ca 6-7 lapper danske, sikkert i området deromkring i norske og? Ca..
    Nå har jeg også mer enn siklet på en HD2.. Nydelig innstegsprodukt i Hegelstigen.
    Uansett. Hd11 føler jeg frister meg også! :) (Forventet annkomst desember i år mener jeg å ha lest ett sted.)

    Jeg mener de testet HD2 som usb/spdif konverter på Soundgarden, og fant att den var istand til å forbedre lyden på HD10 eller var det HD20 om den ble brukt som mellomledd mot en pc...
    Det er ganske imponerende!

    En HD2 kan "haes" for 1700 norske nå om dagen, ny, og bare som usb/spdif konverter er den jo virkelig kapabel. Lyden er muligens ikke ekstremt bra... men absolutt Hegel'ish...

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn