Noen uker før jeg ga den opp, H90 og særlig H190 låt mye bedre etter min smak, fra første øyeblikk
Det er som jeg skrev at hos meg låt H360 kjedelig ut av boksen men etter ca50 spille timer våkna den skikkelig
men det handler selvfølgelig om matching også. H360 er ganske "laid back" i toppen noe som passer meg utmerket. Kunne ikke hatt den om den var vassere i toppen
mine ører selvfølgelig
Det er ikke dette som menes med "laidback" her (jeg skriver ikke "laidback i toppen"). Jeg er selv fullstendig allergisk mot pågående diskant og øvre mellomtone, noe som gir lyttetretthet etter kort tid.
Laidback i denne sammenhengen betyr at forsterkeren underkommuniserer eller underformidler selve rytmen og mellombassen i musikken ("trampe takten"= luftgitar), og vektlegger andre sider av musikken, f.eks. detaljer eller en snill klang. Jeg har hørt noen kjedelige forsterkere opp gjennom årene, og det er rett og slett drepen for musikkgleden.
Gjennom å matche en litt laidback forsterker med f.eks. Klipsch eller JBL-høyttalere og kanskje en spilleglad kilde, så hjelper det som regel til å få litt mer futt og fart i anlegget, men om ikke konstruktørene har vektlagt mellombassen i en forsterker, så er det ikke lett å få den fram andre steder i anlegget heller.