Heissmann DXT-MON-182

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg har alltid hatt lyst på en mindre stativ høyttaler i tillegg til mine hoved høyttalere og siden jeg liker å lage ting (som er begrenset av ressurser og evne), har beslutningen falt ned på Heissmann Audio DXT-MON-182.

DXT-MON-182 består av
  1. Wavecor WF182BD09 (Mellomtone/Bass)
  2. Seas DXT 27TBCD/GB - H1499 (Diskant)
  3. Seas SP22R-H9945 (Passiv radiator)

Technical Data:
  • Frequency Range (-3dB): ~36 to >20000Hz
  • Sensitivity (2.83V/1m): 84 dB
  • Crossover Frequency: 1950Hz LR4
  • Nominal Impedance: 4 Ohm
  • Design: 2-way, passive radiator
  • Net Volume of Low-Frequency Driver: 18 liters
  • Dimensions (HxWxD): 380x224x338mm

Delefilter:
DXT_Mon_182_Delefilter.png

Alle Air coils er Jantzen, alle kondensatorer er Jantzen Superior Z-Cap med unntak av C3 som er Jantzen EleCap og C4 + C5 som er Jantzen Silver Z-Cap. Alle motstander er også Jantzen Internkabling er ikke besluttet, men blir i størrelsesorden 1.5mm2 - 2.0mm2. Tips til kvalitetskabel tas i mot med takk :) (esoteriske, dritdyre kabler er uinteressant).
Delene er i bestilling fra Lydkonsept.


Kabinett innvendig m/ avstivning:
DXT_Mon_182_kabinett_innvendig.png


Kabinettet er 19mm MDF med unntak av front baffel som er 38mm. Innvendig benyttes sandwich at HDF + Alubutyl eller tilsvarende og 2 gjengestenger til avstivning pr kasse.


DXT-MON-182 ferdigbygget eksempel:

dxt_mon_182_1240.jpg

Planlagt finish er sort high gloss / piano lakk ala Steinway. Forjobben gjør jeg selv, men lakkeringen kommer jeg ikke til å gjøre selv, så den jobben skal settes bort.

Iom jeg ikke har verken verktøy eller spesielt god plass til å kutte og håndtere MDF platene, vurderer jeg å sette bort jobben med å lage kabinettdelene eller kjøpe en ferdig kit fra Tyskland, f.eks lautsprecherbau kabinett kit. Regner med at sistnevnte blir temmelig kostbart med frakt og moms, så det vil jeg gjerne unngå. Blir det for kostbart å sette det bort, finner jeg en måte å gjøre jobben selv 👍

Er det noen her på forumet som tar på seg en jobb og kan bygge et par kabinetter til meg?
Tips til andre flinke proffer som ikke er på forumet og kan gjøre jobben er også interessant.

Ok, dette er den spede begynnelse, så mer info og bilder kommer etter hvert. Dette blir gøy 😁
 
Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg har et spørsmål til dere som har greie på tekniske tegninger og hvordan man lager en teknisk tegning som beskriver hvor man skal kutte hull og forsenkninger til høyttalerelementer.

Byggeplanene jeg har kjøpt er for Dayton DSA-215PR, men DXT-MON-182 kan også bygges med SEAS 22PR, hvilket jeg har valgt å gjøre. Opplagt er dimensjonene til Dayton og SEAS litt forskjellige, så jeg ønsker å få verifisert at jeg har forstått dette riktig før det kuttes i MDF'ene.

Dimensjonene til SEAS 22PR
Seas_SP22R_H9945 .png

Plantegning for kutting av hull og forsenkning til SEAS 22PR
SEAS_Passive_Radiator_Cut_Out.png

Er det noen som hjelpe meg med bekrefte/avkrefte om målene stemmer?
Evt andre ting jeg ikke har tatt hensyn til?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
698
Antall liker
482
Torget vurderinger
5
Greit å legge på litt margin da.. :)
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.147
Antall liker
1.645
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Lykke til med prosjekt, jeg holder på med noe lignende, og kommer til å kopiere løsningen for intern avstiving med gjengestag fra den løsningen du har valgt :)

Når det kommer til byggeplan/tegning, kan du for eksempel sende tegningen av Seas driveren til snekkeren som skal lage deler for deg, så kan han tilpasse dette?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.206
Antall liker
2.471
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Hadde det vært meg så ville jeg gått for Wavecor passiv radiator også. Den har mye høyere QMS, dvs mindre mekanisk tap.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Lykke til med prosjekt, jeg holder på med noe lignende, og kommer til å kopiere løsningen for intern avstiving med gjengestag fra den løsningen du har valgt :)

Når det kommer til byggeplan/tegning, kan du for eksempel sende tegningen av Seas driveren til snekkeren som skal lage deler for deg, så kan han tilpasse dette?
Takk, og lykke til du og.

Jepp, jeg har sendt det til ham og fått positivt svar 👍😊
 
Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Hadde det vært meg så ville jeg gått for Wavecor passiv radiator også. Den har mye høyere QMS, dvs mindre mekanisk tap.
Ja, burde sikkert ha gjort det, men 22PR er allerede bestilt, så den får duge
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Da er delene bestilt 😁

Delefilter komponenter, dempematerialer og diskant og mellomtone er bestilt fra Lydkonsept.

Wavecore WF182BD09 (er på tilbud nå) er bestilt fra Frequence.dk.

Kabinetter er bestilt (i 19mm ubehandlet MDF) fra lautsprecherbau.info

Venter i spenning på at de kommer.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Compound eller sandwich-kabinett består av flere lag som bryter / absorberer/demper vibrasjoner som når yttre overflate av kabinettet.

Eksempel: 12mm gips innerst, 2 lag butylfolie i midten og 19mm MDF ytterst. Avstivere inni, gjerne slik Heissmann illustrerer med bolter.
Overnevnte sitat er hentet fra tråden https://www.hifisentralen.no/forume...t-av-topp-kvalitet-er-det-mulig.109017/page-2

@W.Sand:
Newbie spørsmål...
I ht. byggeplanene til Heissmann skal man kle innsidene av kabinettet med 4 stk sandwich av Alubutyl i to lag (totalt 4mm) + en HDF plate på 3mm.
Har det noen hensikt å gjøre disse større, f.eks å trekke sandwichplatene helt inn i hjørnene, eller bytte ut HDF med gips?

Og jeg forstår at HDF siden skal vende innover i kabinettet? Hadde vel hatt lite for seg å vende HDF siden mot MDF siden, tenker jeg 😉

DXT_Mon_182_innen.png
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.090
Antall liker
4.544
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ingen hensikt å endre konseptet. Anbefaler ikke gips her. Men du kan erstatte hdf med en stiv plate f.eks aluminium. (Ikke større plate).Butylen ligger altså i mellom stiv plate og kabinettet. Dvs som støtdemping.
 
Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
333
Antall liker
245
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Har et konstruksjonsspørsmål...

Iht plan/byggetegningen skal delefilteret monteres på en sandwich av Alubutyl + en HDF plate som limes fast i bunnen av kabinettet, se innlegg #9. Dette har jeg lite lyst til da jeg helst ser at delefilteret skrues fast på toppen av denne sandwichen slik at det kan løsnes og trekkes nærmere eller ut av slave åpningen mtp endringer, feil, vedlikehold. Så jeg tenkte kanskje montere delefilterkomponentene på en kryssfiner plate på 4mm på toppen av sandwichen.

Er dette en løsning som er ok eller ikke tilrådelig?
Hvis det er ok, er det noe spesielt jeg bør passe på (f.eks. bruke mange nok skruer for å hindre vibrasjoner, legge 2mm pakkeskum i mellom HDF og kryssfiner osv...)

PS.
Prosjektet blir noe forsinket da Wavecor har / har hatt kvalitets-/produksjonsproblemer. Lim-roboten på fabrikken i Kina har forårsaket at alle magneter sitter løse på chassis med det resultat at alle elementer som er sendt til Frequence i DK er defekte. Tyskland er visst nok også tomme for den modellen jeg trenger. Ny batch ventes først en gang i september . Ja ja, det var initialt tenkt å være et høst-/vinterprosjekt, så det går bra 😉
 
Sist redigert:
Topp Bunn