Husker for mange år siden når jeg leide en sokkelleilighet med lav takhøyde, furu tak, furuvegger og betong gulv. Fikk det til å låte ok i det rommet, men det var sinnsykt lytt. De som bodde over meg var gamle og hørte lite, men jeg hørte alt de holdt på med over meg. Både normal tale, tv og barnebarn på besøk gjorde det umulig å kose seg med musikk. Fikk overtalt huseier til å betale for å skifte tak for å bedre akustikken. Lyttet meg igjennom de forskjellige trinnene, og fikk megasjokk når jeg hadde tatt ned furupaneltaket og bare stendere med isolasjon var igjen. Dette låt veldig bra!
Kjøpte deretter inn mer isolasjon og begynte å spikre fast nye mdf takplater rett i stenderne. Lyttet underveis og godlyden forsvant etterhvert.. Når taket var ferdig var jeg nesten tilbake til der jeg begynte. Like lytt og mye dårligere lyd enn uten tak. Kan si at dette var en god lærepenge som jeg aldri kommer til å glemme. Lydbøyler og rom i rommet er tiltak som jeg dengang burde ha prøvd ut har jeg tenkt ut i ettertid. Men den lave takhøyden på ca 1.80 m ville uansett vært en utfordring.
Kjøpte deretter inn mer isolasjon og begynte å spikre fast nye mdf takplater rett i stenderne. Lyttet underveis og godlyden forsvant etterhvert.. Når taket var ferdig var jeg nesten tilbake til der jeg begynte. Like lytt og mye dårligere lyd enn uten tak. Kan si at dette var en god lærepenge som jeg aldri kommer til å glemme. Lydbøyler og rom i rommet er tiltak som jeg dengang burde ha prøvd ut har jeg tenkt ut i ettertid. Men den lave takhøyden på ca 1.80 m ville uansett vært en utfordring.