Diverse Helikopterulykken

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.339
Antall liker
3.551
Torget vurderinger
4
Se på videon av rotorbladene
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.862
Antall liker
8.860
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det virker som gearkassehavari. Leste et sted at helikopteret har falt drøyt 600 meter etter at rotorene falt av.

Triste greier...

mvh
OMF
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.725
Antall liker
3.890
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uffja. Som tidligere Statoilansatt lurer jeg selvsagt på om det var noen kjenninger ombord.
Samtidig er jeg litt lettet (om det går an å si sånt) over at jeg ikke lenger sitter der jeg skulle inngå i 1.linje pårørendetelefon. De har en forferdelig jobb.

B
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.845
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kraftlinjer??
Hvis det gikk kraftlinjer over Turøy, må de ha ført strøm til Shetland, som er neste landkjenning. Det går kraftliner i nord-sør retning nordover til Kollsnes, men de går over hovedøyene Misje og Toftøy, ikke vestover i havet.....
Dessuten er det høyeste punktet på Turøy varden som kan sees på noen av bildene, og toppen mener jeg å huske rager ca 50 m.o.h.

turoey_1.jpg
Turøy, bildet tatt ifra vest. Misje og Toftøy bak, og Askøy i bakgrunnen.


mvh
 
Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Tragisk ulykke. Kom inn med helikopter mot flesland igår og da var humøret på topp når jeg endelig kunne se land under meg og at jeg nesten var fremme. Tipper passasjerene har hatt tilsvarende tanker for deretter å få snudd situasjonen på hodet hvor gleden av frihet plutselig ble snudd om til en dødsdom.
Mine tanker går til familie, venner og kollegaer.

Leste at helikopteret hadde fått utsatt service to ganger. Jeg har merket nedskjæringene i oljeindustrien godt det siste året, men nedskjæringene har tydeligvis forplantet seg til helikopterselskapene også. Ec225 har hatt sine problemer med girkassen, så jeg er glad hver eneste gang det er en Sikorsky som står for transporten.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.789
Antall liker
11.289
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Tragisk!!

Slike kraftlinjer som her er maks 15meter og ikke noen årsak.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Tror det er viktig i slike situasjoner og lese vg og dagbladet med en klype salt imo,nedkjæringer har vel neppe noe med godkjennelse fra luftvernmyndigheter,er den godkjent så er den vel det ? Vil jeg tro?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.609
Antall liker
84.853
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det er tryggere å fly helikopter enn å kjøre bil eller sykle for den sakens skyld. Bare for å sette ting i perspektiv
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Det værste er medias bruk av dette som "underholdning" for å holde seere klistret til "sin kanal".
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Den var under beltet, Ymir! Ulykker og media er et tveegget sverd......Hvordan hadde vi reagert dersom media hadde gitt blaffen??
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Full tid sending på leit etter nye momenter er unødvednig og spekulativt.SYKT.
Nødvendig info kommer fra havarikommisjonen
 
M

MusicBear

Gjest
All medfølelese til pårørende.

Med så mange ulykker siste årene på én bestemt helikoptertype - hadde ikke gått ombord for alt i verden...
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.527
Antall liker
898
Torget vurderinger
1
Slik eg har forstått det hadde det fått utsett servicen 2 gonger, men det var utført for kort tid sidan.

Tragisk ulykke. Kom inn med helikopter mot flesland igår og da var humøret på topp når jeg endelig kunne se land under meg og at jeg nesten var fremme. Tipper passasjerene har hatt tilsvarende tanker for deretter å få snudd situasjonen på hodet hvor gleden av frihet plutselig ble snudd om til en dødsdom.
Mine tanker går til familie, venner og kollegaer.

Leste at helikopteret hadde fått utsatt service to ganger. Jeg har merket nedskjæringene i oljeindustrien godt det siste året, men nedskjæringene har tydeligvis forplantet seg til helikopterselskapene også. Ec225 har hatt sine problemer med girkassen, så jeg er glad hver eneste gang det er en Sikorsky som står for transporten.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Jeg satt i bil og hørte på NRK fra rett etter ulykken og i timene etter og det var forstemmende. En ting er journalistene som ikke klarer å få med seg den rettlinjede og detaljerte skildringen til øyenvitner, men turer frem med spørsmålene sine uansett. En mann fortalte at han hadde sett helikopteret i lufta, pekt det ut for datteren, så at det fløy helt normalt før begynte å vingle veldig, det kom smell, deler falt av, et nytt smell, hele rotoren falt av og helikopteret styrtet. Så spør journalisten hvordan han skjønte at noe var galt.
En annen ting er at de første par timene er det ikke mulig å få en offisiell bekreftelse på at alle er døde, men øyenvitneskildringer og bilder viser like fullt at maskinen har mistet hele rotoren i stor høyde, falt rett ned i berget, eksplodert og brent og ligger i biter. Å kjøre en kombinasjon av skildring av en åpenbar totalkatastrofe med offisiell tilbakeholdenhet på repeat er umusikalsk. Selvsagt må og skal en slik ulykke rapporteres, men udugelig og umusikalsk krysting av sitronen synes jeg lite om.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Den var under beltet, Ymir! Ulykker og media er et tveegget sverd......Hvordan hadde vi reagert dersom media hadde gitt blaffen??
Når tv2 seiler rundt med direktebilder på sjøen og sier de må bidra er det gått for langt mener nå jeg
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.609
Antall liker
27.845
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg lurte også på hvor mye tørrprat journalistene greide å lire utav seg.
For mitt vedkommende tok intervjuet med ordføreren i Øygarden kaka. Vel ramlet helikopteret ned der, men såvidt jeg vet, var det ingen fra Øygarden ombord, selve Turøy ligger i Fjell kommune, og helikopteret var på vei til Flesland i Bergen kommune.

mvh
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Det mest kritikkverdige var hastverket med og komme ut med opplysninger uten sjekk,først var det helli på vei inn fra Brage,så Gull B så C og vise versa ett par ganger i Stv Aftenblad ,stakkars pårørende !
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ja fikk med meg dette. Men det verste av alt var at de skyldte det på Statoil som visstnok var for treige til å bekrefte hvor HK kom i fra.

"Det er et dilemma hvor tidlig man skal informere når informasjonen er usikker. Statoil ventet i en time før de bekreftet hendelsen og enda 45 minutter før de bekrefttet at det var et helikopter på vei fra Gullfaks B. I mellomtiden måtte pressen håndtere mye og variendende informasjon fra andre kilder, da ble det også videreformidlet feilinformasjon. Det beklager vi sterkt. Vi mener det kunne vært unngått hvis oljeselskapet hadde vært åpnere, tidligere. Vi skal likevel ikke fraskrive oss vårt ansvar for å sørge for at informasjonen vi formidler er riktig."
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Da burde de vente da mener jeg til ansvarlig på hovedrednings sentralen var klar for og møte pressen,eller att beredskapsrommet til statoil var operativt,men de valgte og publisere rykter og ringe rundt på Sandsli og spørre kreti og pleti virker det som
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Tragisk. Norne-ulykken kom i reprise som et smell her. Jobbet i HS den gang. Triste greier!
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Der er vist byttet design på rotorakslingen i 2014 og helikopteret fikk ny etter dette. Noen som har sett denne mener designen ikke var god med en sveis i høyt belastet område noe som ikke er alltid er lurt. Selv om sveisen ofte er sterkest, har man overgangen til grunn material som er kritisk. Time vil sjå - kommer vel inn på skadelabben etter hvert, få helikopterulykker i Nordsjøen som ikke har vert innom der, så de finner nok ut av det.
 
Sist redigert:

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.701
Antall liker
4.165
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Skjønte ikke så mye i går ettermiddag når jeg våknet, og meldinger haglet inn om jeg var ok?
er ute offshore nå, og går nattskift. Etterhvert går det opp for meg hva som har skjedd, stemningen ombord er dyster og tankene vandrer med en gang til sine kjente og kjære hjemme. Samtidig sendes varme tanker ti de etterlatte etter denne tragiske ulykken. Trist!
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Petterone;
Enig med deg i din kommentar av TV2......

Jeg blir rett og slett kvalm over måten denne kanalen slenger seg på for å få til de mest spektakulære live-overføringer - dessverre blir jeg sittende med en ekkel smak i et eller annet sted.

Ta bare nyhetssendingen halv sju i går - da hadde de sendt en av beibene sine med håndbevegelsene i orden ut i felten sammen med et rundt bord og plassert disse to midt i bildet av ulykkesscenarioet. I regnvær og vind og måtte de til slutt bringe en reklameparaply inn i scenariet. Maken til ublu grådighet og fråtseri i andres ulykke og sorg er vanskelig å finne utenfor den tabloide pressen. TV2 har satt ny standard i norsk sammenheng og min forakt for dette systemet er bunnløs.

Blondt, blondt, blondt, dessverre.

Fullstendig på din linje, Aurora.

BB
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.573
Antall liker
103.026
Torget vurderinger
23
Så det innslaget OB, kvalm er det riktige ordet. Kan du tenke deg noe mer ufyselig enn disse håndbevegelsene med fingrene spredt ut - det MÅ være noe de har lært av sine artsfrender gribbene. Ser ut som klør. Eneste grunnene til at mediagribbene ikke kan fly er vel fordi de er så store rasshøl at oppdriften går føyka. Eneste som manglet på det innslaget var vel "sendingen sponses av Jølstad... " eller noe lignende smakløst. Stakkars ofre og pårørende. Lurer på når media skal komme trekkende med terrorteorier slik at de kan koke suppa si enda lenger.
 

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5.698
Antall liker
7.867
Sluk;
Betaler med største glede min lisens og oppretter gjerne et fond slik at mine etterkommere blir pålagt å gjøre det samme på vegne av meg i all framtid.

Tror dessverre at jeg finner et-par frafalne i egne rekker som ikke har våknet ennå - én er bare på fotball men begynner å få en kraftig oppvåkning med heftige økonomiske forpliktelser mens den andre synes å ha som prinsipp å bare se på strømme-tv. Tror han siste får døra i fleisen en vakker dag - stakkars jævel - men han klarer seg. Eldstejenta, derimot, er en ordentlig gullklomp - arvet musikksmaken og temperamentet til faren sin (hvem nå enn det måtte være) og sin ytterst delikate framferd.

BB
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg velger også Netflix istedenfor å se på nyhetene fra TV2 og det er jeg ikke flau over å innrømme. Musikk og gode tv-serier med bra lyd er langt å foretrekke fremfor TV2s og tildels NRK nyhetsdekning. Hvorfor skal vi bare ta imot negative og triste nyheter ispedd latterlige spørsmål fra en nedsnødd journalist ? Nei, la oss kose oss den stunden vi er her. Men jeg må samtidig uttrykke min medfølelse med de etterlatte etter denne ulykken. Skulle ikke forundre meg om denne ulykken kunne vært unngått men det er vel økonomiske vurderinger som ligger til grunn for at feilkonstruksjoner ikke blir endret på en skikkelig måte.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Slik eg har forstått det hadde det fått utsett servicen 2 gonger, men det var utført for kort tid sidan.

Tragisk ulykke. Kom inn med helikopter mot flesland igår og da var humøret på topp når jeg endelig kunne se land under meg og at jeg nesten var fremme. Tipper passasjerene har hatt tilsvarende tanker for deretter å få snudd situasjonen på hodet hvor gleden av frihet plutselig ble snudd om til en dødsdom.
Mine tanker går til familie, venner og kollegaer.

Leste at helikopteret hadde fått utsatt service to ganger. Jeg har merket nedskjæringene i oljeindustrien godt det siste året, men nedskjæringene har tydeligvis forplantet seg til helikopterselskapene også. Ec225 har hatt sine problemer med girkassen, så jeg er glad hver eneste gang det er en Sikorsky som står for transporten.

Du har nok rett i det, leste i en annen artikkel nå at girkasse og rotorkuppel var blitt byttet for kort tid siden.

Er glad for at maskinene har blitt satt på bakken. Man mister helt tillit til ec225 når det nok en gang får problemer med gir/rotor til tross for at rotoraksel ble forbedret pga dårlig design etter ulykkene i 2012

Håper at passasjerlisten snart blir offentliggjort, da det er stor fare for at jeg kjente en eller flere på flighten. Det var bla en fra min arbeidsgiver og tre fra min gamle arbeidsgiver ombord.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.242
Antall liker
4.875
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg fikk nettopp høre at nevøen min fløy med ulykkeshelikopteret dagen før ulykken. Ukomfortabelt nære på.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Forferdelig trist at noe slik skulle skje !

Har superpuma pilot i familien, gikk en støkk i meg på fredag men heldigvis i godt behold.

Med pilot i familien får man litt bakside info om bransjen. Blårussen gjør fremtreden i ledelsen og det spinkes og spares slik blåruss gjør uten å se hele bildet. Det går til slutt utover service og sikkerhet. Jeg kommer f.eks aldri til å sette meg på et lavpris selskap fly.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Vi som har og jobber i oljeindustrien, sier det siste året og frem til i dag at det vil smelle for Statoil, med den tankegangen og spesielt etter ny sjef, om å spare og presse andre selskaper så hardt økonomisk.
dessverre fikk vi rett... tragisk. I verste fall går det ut over riggene også. Etter som en hører fra de offshore.
En blir sint på Statoil..veldig sint.. og så er det fryktelig trist nå...forferdelig...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Forferdelig trist at noe slik skulle skje !

Har superpuma pilot i familien, gikk en støkk i meg på fredag men heldigvis i godt behold.

Med pilot i familien får man litt bakside info om bransjen. Blårussen gjør fremtreden i ledelsen og det spinkes og spares slik blåruss gjør uten å se hele bildet. Det går til slutt utover service og sikkerhet. Jeg kommer f.eks aldri til å sette meg på et lavpris selskap fly.
Nå vil vel en havarikomisjon komme fram til hva som gikk galt og hvorfor. Akkurat det behøver vi ikke tvile på. Det er også såvidt mange aktører involvert at "ansvaret" nok vil bli plassert der det hører hjemme, heldigvis. Ikke at det gjør situasjonen noe enklere for de som ble rammet, men det vil nok hjelpe på for framtiden.

Som sikkert mange har fått med seg så jobber jeg innenfor luftfart, og i likhet med Quisten så flyr jeg IKKE med lavprisselskaper! Av veldig mange årsaker som det vil føre for langt ut på viddene å gå gjennom her. Men for min del gjør det at jeg heller ikke flyr med Norwegian!

Man skulle jo kunne tro at utviklingen kun ville gå mot det bedre innefor en "sikkerhetsbransje" som luftfart tross alt er. Slik er det dessverre ikke! Det er et sykt og veldig usunt press mot økonomi i hele bransjen. Og man kan nok dra den sluttsatsen at slett ikke alle "sparetiltak" eller "effektiviseringstiltak" vil føre til suksess! Mange av dem vil dessverre føre til økte utgifter og lavere sikkerhet når det kommer til stykket.

Jeg kommer nok aldri til å glemme da daværende direktør i Avinor, Randi Flesland utbasunerte at selskapet hadde "overlevert" på sikkerhet !! ?? Vi måtte redusere ambisjonsnivået fra "så sikkert som mulig" til "sikkert nok" ! Pr. i dag synes det som om ambisjonene er senket ytterligere til "ikke sikrere enn at vi oppnår et solid økonomisk overskudd" !

Problemet er at "fagfolkene" er kastet ut av sjefsstolene og har blitt erstattet av økonomer som sikkert er flinke med tall og penger men som ikke kan faget og derfor ikke ser konsekvensene av besluttningene som fattes. De forstår heller ikke rekkevidden av det gamle jungelordet i bransjen som sier: "If you think safety is expensive, try an accident!"

Men så lenge fasaden er blank og billettene er billige synes det som om folk er fornøyd! Svært få stiller spørsmål ved om det kan være "riktig" at flybilletten fra Oslo til London skal koste mindre enn biletten på Flytoget fra Oslo Centralbanestasjon til Oslo Lufthavn.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.573
Antall liker
103.026
Torget vurderinger
23
Folk har dessverre bragt dette ned over seg selv ved stadig å tiljuble / forlange billigere flyturer. Det ER meningsløst at en flybillett skal koste mindre enn et døgns parkering i parkeringshuset på Gardermoen. En ting er å effektivisere alt som IKKE går på sikkerhet, men når det går på helsa løs (og da med fatale konsekvenser) har prisjaget gått aldeles av skaftet. En kan si mye rart om bilbransjen - men de har i alle fall blitt mye mer bevisste på sikkerhet, og SELGER også på dette (og kundene kjøper det faktisk) - det er flere airbags på en ny bil enn det er skjær på et Gillette barberblad! Bransjen er snart tom for tre- og firebokstavers sikkerhetskonsept og det kommer stadig nye til.

Skammelig at en så lukrativ bransje som oljebransjen skal knege på sikkerheten til det viktigste de har - folk.
 
Topp Bunn