Forferdelig trist at noe slik skulle skje !
Har superpuma pilot i familien, gikk en støkk i meg på fredag men heldigvis i godt behold.
Med pilot i familien får man litt bakside info om bransjen. Blårussen gjør fremtreden i ledelsen og det spinkes og spares slik blåruss gjør uten å se hele bildet. Det går til slutt utover service og sikkerhet. Jeg kommer f.eks aldri til å sette meg på et lavpris selskap fly.
Nå vil vel en havarikomisjon komme fram til hva som gikk galt og hvorfor. Akkurat det behøver vi ikke tvile på. Det er også såvidt mange aktører involvert at "ansvaret" nok vil bli plassert der det hører hjemme, heldigvis. Ikke at det gjør situasjonen noe enklere for de som ble rammet, men det vil nok hjelpe på for framtiden.
Som sikkert mange har fått med seg så jobber jeg innenfor luftfart, og i likhet med Quisten så flyr jeg IKKE med lavprisselskaper! Av veldig mange årsaker som det vil føre for langt ut på viddene å gå gjennom her. Men for min del gjør det at jeg heller ikke flyr med Norwegian!
Man skulle jo kunne tro at utviklingen kun ville gå mot det bedre innefor en "sikkerhetsbransje" som luftfart tross alt er. Slik er det dessverre ikke! Det er et sykt og veldig usunt press mot økonomi i hele bransjen. Og man kan nok dra den sluttsatsen at slett ikke alle "sparetiltak" eller "effektiviseringstiltak" vil føre til suksess! Mange av dem vil dessverre føre til økte utgifter og lavere sikkerhet når det kommer til stykket.
Jeg kommer nok aldri til å glemme da daværende direktør i Avinor, Randi Flesland utbasunerte at selskapet hadde "overlevert" på sikkerhet !! ?? Vi måtte redusere ambisjonsnivået fra "så sikkert som mulig" til "sikkert nok" ! Pr. i dag synes det som om ambisjonene er senket ytterligere til "ikke sikrere enn at vi oppnår et solid økonomisk overskudd" !
Problemet er at "fagfolkene" er kastet ut av sjefsstolene og har blitt erstattet av økonomer som sikkert er flinke med tall og penger men som ikke kan faget og derfor ikke ser konsekvensene av besluttningene som fattes. De forstår heller ikke rekkevidden av det gamle jungelordet i bransjen som sier: "If you think safety is expensive, try an accident!"
Men så lenge fasaden er blank og billettene er billige synes det som om folk er fornøyd! Svært få stiller spørsmål ved om det kan være "riktig" at flybilletten fra Oslo til London skal koste mindre enn biletten på Flytoget fra Oslo Centralbanestasjon til Oslo Lufthavn.