HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hadde vært morsomt å hørt hva du mente om jbl 2118 / radian 476 be ; 2000hz ?

    mvh
     
    J

    J.J

    Gjest
    Beklagee, jJ, det ække sånn det fungerer serru...

    Alt er så vanskelig i 2013 :eek:

    Men om jeg legger isammen det jeg har .. så blir det 3 - hehe ... men det er vel ikke nok med det heller :p OG ikke nok ... damn - livet er hardt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    First Watt B5: 24 dB LR ved 300 hz og en måling uten (1,5 meter unna i mellomtone/fulltone høyde)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Seas Exotic, også 24 db 300 hz med samme micplassering. Imponerende bass alene uten filter :)
    For the record spiller jeg alltid med et LR filter på Exotic (0,82 mH og 12 ohm) for å dra ned toppen.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Summeringen er med snudd polaritet. Det blir ørlite bedre slik men egentlig lite forskjell. Uansett hva jeg gjør i rommet får jeg litt hengekøye i 200-300 Hz området. Noen som har et clue?
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    3.765
    Torget vurderinger
    9
    Summeringen er med snudd polaritet. Det blir ørlite bedre slik men egentlig lite forskjell. Uansett hva jeg gjør i rommet får jeg litt hengekøye i 200-300 Hz området. Noen som har et clue?
    hiv hele målemikkeriet...
    :)

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Takk. Fin link.

    Plasseringen er slik og jeg har ingen andre tiltak enn 60*60*3 cm BAD paneler i førsterefleksjon pluss at jeg åpner skapdørene bak. Rommet er veldig nakent ellers.

    Ser på kalkulatoren at gulvkansellering på fulltone skjer ved 260 Hz.

    Jeg har jo doble basser og de kanselleres ved hhv 350 og 950 Hz.

    Fått innspill fra grelv om at dippen ved 170 Hz det trolig skyldes front refleksjoner. Bakveggen er som nevnt "rotet" fint til med åpne skapdører med klær etc i skapene.

    Spm er da hvor jeg skal prøve å dempe på frontveggen, midt på eller bak dipolene, eller begge deler? :)

    lytterom uten tiltak.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Litt verksted her nå.

    Har koblet opp Fostex FE203En-S med T500A-mkII delt på 5000 hz med et særdeles velkonstruert passivt filter. High pass (også passivt) på selve satelitten er 300 hz.

    Selv har jeg tidligere på prøvd Fostex metoden; 0,33 uF kondis og L-Pad som legger diskanten som en mer eller mindre forsiktig "sky" oppå fulltonen laaangt der oppe, greit men ikke mer. Prøvde også ukvalifisert aktiv deling ved 7K, ble litt rot i overgangen.
    N
    Hva med dette passive filteret. Det låter langt over forventningene som forøvrig var skyhøye.

    Sitter med en tåre i øyekroken og lytter her nå. Bassene er ikke justert og målemikken er ikke slått på, bassene er kun justert med øra. Men.......nå blomstrer FE203, den har kropp, artikulering og er svært åpen og lettflytende, ingen forstyrrende artifakter. T500 diskanten leverer diskant med en enorm dynamikk ekstremt uforvrengt, den har ingen sperrer, det er bare å måke på uten at det er ubehagelig. Når jeg kjøpte T500 så syns jeg den var griselekker i designet, uanstendig dyr og sikkert oppskrytt av navlebeskuende high-enderere med markeringsbehov. Trekker tilbake det. Jeg setter aldri min fot i en domediskant etter dette.

    Nå er det masse måling og tuning av basser og plassering i rommet som står på agendaen.
    Fostex comboen skal testes under så bra omstendigheter som mulig.

    Deretter blir det JBL.....Jammen Bra Lyd.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Ser knall ut, tviler ikke på at det spiller! Horn er altså veien? :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.109
    Antall liker
    108.843
    Torget vurderinger
    23
    EKTE bøgfjøler.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Både ja og nei. Enten kjører man fulltonen alene, enkelt og greit. Skal man implementere en diskant MÅ det gjøres profesjonelt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Da er Fostex 203/T500 målt og justert ut ifra on-axis ved 1,5 meter og i lytteposisjon.

    Jeg får på begge målingene en +/- 4 db bred peak ved 1000-1500 hz og ditto +/- 2 db dipp ved 300-400 hz.

    Ha prøvd en 10 cm Rockfonplate på 1 refleksjon, bak dipolen og i taket. På målinger gir det omtrent ikke utslag. Jeg syns ikke jeg er plaget noe særlig av akkustikken nå, det var snarere litt dødt med Vicoustic absorbentene i 1 refleksjon. Nå har jeg kun et stk BAD diffusor, bruker altså ikke Rockfon platene.

    Litt demping ved 63 og 80 hz med den analoge Rod Elliot bass EQn fjerner peaken og gir en perfekt respons. 24 dB target kurven er også perfekt her. Rod Elliot EQn er helt støyfri og stjeler ikke dynamikk. Da den ikke er digital så får man heller ikke tidsforsinkelse (latency). Dvs at den er ypperlig sammen med passiv delte satelitter.

    Har koblet fra Mi klasse A forsterkern fra bassene. Den har rett og slett ikke power og dempefaktor nok for bassene.

    Det låter knallbra, dynamisk, åpent samtidig som det ikke lugger i øra. Det måler imidlertid ikke bra. Det er nok noe i rommet som gjør det da det under konstruksjonen av filteret så helt fint ut.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Bra!
    Når tester du jbl?
    Mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Jeg lovte grelv å vente til jeg hadde lyttet lenge på Fostexene!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt gleden av å høre både 1" og 2" kompresjonsdrivere, av forskjellige fabrikanter, i mange forskjellige horn.

    1" driverne jeg har hørt har vært delt fra 1K til 8K, felles for disse er at de spiller hele veien opp.

    Jeg tør å påstå at en dedikert superdiskant som Fostex T500A-mkII og garantert superdiskanter fra TAD, ALE, GOTO osv tilfører "noe" helt der oppe. Det er en ekstremt ren utklingning av cymbaler osv som på 1 tommere fremtrer noe mer forsiktig. Superdiskanter leverer / bryter opp ved 50.000 Hz og det må helt klart ha noe å si at forvrengingen er skjøvet så langt utenfor det hørbare området. Veldig interressant å erfare dette. Jeg tror at T500 er aller best nettopp som en ren superdiskant og at en 1" i et lite horn tar seg av det primære diskantområdet, gjerne 3-4K til 10-12K hvis jeg skal gjette. I et 5 veis system altså :rolleyes:

    Trade off, trade off, trade off
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    He he. Nei. Jeg erkjenner i stadig større grad at jeg må være fornøyd med det jeg får til mellom 35 og 16.000 Hz. Skal man ha kvalitet hele veien fra bunn til topp nytter det heller ikke å slurve med det i midten. Det ene drar med seg det andre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Kort fortalt Fostex låter best oppover og JBL komboen best på midten. Dette er dog nyanser som man ikke uten videre hadde tatt på en blindtest.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Tester ting frem og tilbake. Behovet for bass EQ er større via måling enn med praktisk lytting. Prøver uten EQ men har satt 10 cm Rockfon plater litt på skrå i hjørnene bak dipolene. Jeg tror noen trommer låter litt mindre hult??
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.027
    Antall liker
    13.565
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jbl med t500 hvor vanskelig kan det være
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    jbl med t500 hvor vanskelig kan det være
    Det blir et gap.
    JBL bør ikke deles særlig høyere enn 3-3500 Hz.
    T500 har nedre grense 7000 Hz andreorden, grelv delte ved 5000 Hz :eek:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    JBL med 2001?
    JBL med Radian Beryllium?
    JBL med ALE?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    JBL med 2001?
    JBL med Radian Beryllium?
    JBL med ALE?
    Jeg tror alle tre kombinasjonene her er bra, selv om Ale kanske i praksis ofte er utenfor budsjett. Får en tak i gode 2001 er vel det sannsynligvis best ?

    Tad 2002 kommer vel også med på lista

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke kjennskap til Radian sin nye be. men mener i utgangspunktet dèt er raskeste og SIKRESTE vei til bra resultat.

    Tad 2002 har fått meget gode tilbakemeldinger og er kr. ingen problem så har jeg den som personlig favoritt. Aternativt ; jbl 2451 med be OG fostex ..

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Siden JBL trakk det lengste strået i mellomtonen kjører vi på med noen bilder av 2118:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    For de med et observant øye så ser man at jeg ikke har den sølvfargede ringen rundt på mine drivere (i innlegget lenger opp) Aner ikke hvorfor jeg ikke har den? Kanskje en JBL ekspert kan bidra her :rolleyes:

    Ellers finnes det en tvillingbror av 2118 som heter 2119, den har samme ringen men den er i matt sort....HELT PERFEKT ESTETISK FOR HELOB og jeg har selvfølgelig snoket opp et NOS-NIB par av disse som er på vei :)
     

    Vedlegg

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Du er en onk'li Geitebukk.

    Det perfekt estetiske er det dynamiske, det irriterende, det engasjerende - ikke det ensartede.
    Avbestill - du trenger noe å irritere deg over ellers blir det skjedelig.

    Hva gjør du nå, når alt er nesten perfekt og du tømmer lådorna - nye prosjekt oppi ermet?

    Dette blir din første abstinens!

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.199
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Blir ikke arb ledig:

    Selge unna ting

    Innrede rommet, dempeøy, gardiner, maleri, mulig noe bak høyttalerne prøver tubetraps, frese diffusor-åpninger i skapdørene, tykkere teppe på gulvet.......

    Bygge stereobenk

    Bygge kabinett til Rod Elliot EQn

    Rydde og fikse kabelsalaten

    Bygge den endelige delefilterboksen med lekre komponenter (for følelsens skyld)

    Skaffe meg en bassamp, PASS x250 er lekker, Holton er billig og sterk


    Gjøre ferdig junior sine JBL



    Men først skifte til vinterhjul og fjerne kompostert løvgugge i takrennene i 2 etg etc
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn