HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Ha ha særlig.

Hvordan 4,5" bruker man?
    Skal den ha bakkammer?
    Hva ligger et par horn på i pris?
    Vil cutoff ved 160 Hz gi noen form for jalling?
    AG Trios 100 Hz basshorn er faktisk 5 cm mindre i diameter, men har noenlunde lik profil som Tractrix. Trio bruker også en 8"
    Er 160 Hz et kritisk område mht slam?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Ta en Prat med Per Morten her på hfs Han har vel noen erfaringer
    Hør på Madam Hel!

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan 4,5" bruker man?
    Trio bruker også en 8"
    Med en 8" får du et kompresjonsforhold på ca 1:2 på dette hornet, og det burde gå bra.

Frode

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har kliss nye Fane Studio 8M alnico liggende...var tenkt brukt i Trio midbasshornet slik som Romy the Cat gjorde
    AG er kugelweleln profil
    ikke noe som heter nesten lik hornprofil...:rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forøvrig enig med Mona
    på tide å ditche de glossy fjælene som er et blindspor, om enn brukbart vellydende.... imo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    jeg har kliss nye Fane Studio 8M alnico liggende...var tenkt brukt i Trio midbasshornet slik som Romy the Cat gjorde
    AG er kugelweleln profil
    grelv har målt både fane og jbl 2119, sistnevnte har like høy følsomhet og er vesentlig smoothere. JBL 2119 har også 2" voice coil og tåler 200 watt, vet ikke hvor kraftig dimensjonert Fane er. Også har jeg 4 stk 2119 :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    forøvrig enig med Mona
    på tide å ditche de glossy fjælene som er et blindspor, om enn brukbart vellydende.... imo
    Frekkas, men hvordan loader så svære horn rommet?

Frode

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    En stor fordel er jo at hornet blir kortere.
    Jeg tenkte på å bruke hornet slik det er, altså å la en 8" spille inn i en 4,5" halsåpning. Dermed blir lengden uendret.

Frode

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Når du først vurderer så store horn HEL. Hvorfor ikke Ta med et J-horn i vurderingen? Det tar faktisk mindre plass og det meldes om at det kan deles helt ned i 100hz.
    Mindre risiko å bruke testede løsninger, selv om det selvsagt er gøy å gå egne veier.
    Kanskje du til og med kan låne et for å teste?

For å gjøre forvirringen komplett:

Helt ærlig så har jeg mer tro på constant directivity horn eller et bi-radialt til ditt bruk. Avstanden mellom driverne blir vesentlig mindre som er fornuftig når man sitter ganske tett på. Grelv gikk den veien og han har større rom enn deg tror jeg.

Horns
    Horns

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    AG er kugelweleln profil
    grelv har målt både fane og jbl 2119, sistnevnte har like høy følsomhet og er vesentlig smoothere. JBL 2119 har også 2" voice coil og tåler 200 watt, vet ikke hvor kraftig dimensjonert Fane er. Også har jeg 4 stk 2119 :)
    Fane som er Alnico regnes for å låte veldig bra...mye klang...men det forsvinner vel i Hypexene til EHED likevel :rolleyes:
    målinger sier ikke alt....

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Hadde jeg gått for en slik løsning hadde jeg brukt Malmin 40 wattern, den låter like bra som First Watt og litt mørkere enn Pass.

En litt syk tanke dette her? 3,31 meters bredde på frontveggen.

sykt.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Tviler på det er mye klang å spore der Hel skal bruke Hypex. 20hz til midbassløsning?

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Hadde jeg gått for en slik løsning hadde jeg brukt Malmin 40 wattern, den låter like bra som First Watt og litt mørkere enn Pass.

En litt syk tanke dette her? 3,31 meters bredde på frontveggen.
    Syke tanker som settes ut i praksis liker vi!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    I en slik løsning ville jeg brukt Anaview til diskant, SIT2 til mellomtone, Malmin til basshorn og som nevnt Hypex i mono til en subbass-løsning.

Det deilige er at jeg har alle disse komponentene (Hypex på vei) og men Groundsound kan jeg gjøre hva jeg vil. En ekstra Hypex koster ikke stort hvis stereo er et must.

HELOB er heldigvis ikke limt men skrudd. Den kan pakkes i bobleplast i enkeltdeler og legges flatt på loftet.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.166
    Torget vurderinger
    16
    Du vil nok ha stereo hvis bassene skal spille opp til 110-hornet (180hz ish)
    Opplevde et betydelig bredere lydbilde med subhorna i stereo vs mono (mono var venteløsning)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Toskeskap - se på plassen du har - tror ikke du helt har skjønt hvor store slike horn er! I beste mening, selvsagt. :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Du har rett. Men en kul tanke, verdens største hodetelefoner...........lost in space :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Helt enig! Og det er de coole tankene og ville ideene som bringer oss videre. Mine SLOB's var nettopp et resultat av slik tenking, og nå drømmer jeg ikke om å finne på noe annet. Foreløpig, da..:rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Toskeskap - se på plassen du har - tror ikke du helt har skjønt hvor store slike horn er! I beste mening, selvsagt. :D
    har sagt det før:
    bakveggen er YTTERVEGG
    mao to hull a 110cm med to solide is-koner ut på baksiden...dsp tar løpetidsproblemet
    how crazy is that? :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Men fremdeles er rommet kun 3.30 bredt og du har knapt nok en god kuklengde mellom horna... og alskens refleksjoner fra sideveggene å slåss med! Ellers er jag selvsagt absolutt FOR å ta hull i yttervegger og bygge svære basshorn på utsiden - Jap Style! Med oppvarmet hus til bakkamre/drivere :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Bestilte akkurat 2 sånne med ø235mm til JBL2446,
    kr 140,- pluss porto.
    Skal lakkeres high gloss hvit.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.558
    Torget vurderinger
    23
    Fornuftig. Driverne er tunge så det holder og bør alltid understøttes.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Bak så ser det slik ut.
    Flaks at det 4 cm brede midtstykket til JBL drivern er ca midt over bakkant bakstøtter.
    Da er det mulig å lage to stenger med en tverligger.

Men.... Jeg ønsker en mulighet for å finjustere opp og ned samt frem og tilbake noen få cm.

Noen som har glupe innspill? :)

bak.jpg

mål.jpg

D

Dåbbel J

Gjest
    Du får dem beste rådene av noen av dem aller mest erfarne og dyktige folkene, med et ekstremt bredt erfaringsgrunnlag.

Og allikevel så klarer du ikke å følge dem...

Nei takke meg til et fireveis hornoppsett, med lav terskel og krav.. ;-)

N

nysjerrigper

Gjest
    får slike braketter da, som skrus mellom driver og horn. gjør muligens det andre greierne enklere.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Støtter Fredrik her. Jhorn funker til tross for at det kanskje ikke er helt 100% perfeksjonert og når vi snakker output i den lave ende så har ikke tractrix110 med en 8"-er nubbesjans i forhold. Et fint rigget Jhorn er også i mine øyner rålekkert 😉

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.584
    Ehm hva skjedde? Jeg tror jeg falt av lasset. HEL, hva er det du driver med? Skal du bygge høyttalere? < forvirret >

ok, får lese tråden, da....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.878
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Garnbua i Vestby
    en kilde til røde tråder :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Når du først vurderer så store horn HEL. Hvorfor ikke Ta med et J-horn i vurderingen? Det tar faktisk mindre plass og det meldes om at det kan deles helt ned i 100hz.
    Mindre risiko å bruke testede løsninger, selv om det selvsagt er gøy å gå egne veier.
    Kanskje du til og med kan låne et for å teste?

For å gjøre forvirringen komplett:

Helt ærlig så har jeg mer tro på constant directivity horn eller et bi-radialt til ditt bruk. Avstanden mellom driverne blir vesentlig mindre som er fornuftig når man sitter ganske tett på. Grelv gikk den veien og han har større rom enn deg tror jeg.

Horns
    Horns
    Store basshorn passer vel som Sluket sier ikke, det var et crazy innfall. Det er et lite rom, ref det muslykkede JBL/trehorn prosjektet.

I et lite rom er dipol IMO det beste / letteste å få til. Nå som jeg har DSP åpner det seg imidlertid andre muligheter.
    Selv med sub er ikke dipol i midbassen bortkastet, den deilige lettheten har man fortsatt mens subben fyller inn nederst. Dette har jeg faktisk prøvd og det funker svært bra, ja takk begge deler lyd: http://www.hifisentralen.no/forumet...iny-alnico-open-baffle-lowther-america-6.html

Jeg har som nevnt hatt TAD trehorn innom og Stereo-Lab Tractrix 300. I lytteposisjon syns jeg ikke TAD var noe bedre, TAD var faktisk litt følsom for at jeg satt lavt og det var litt ubehagelig å bevege hodet opp og ned.

Det lille inntrykket jeg har av Tractrix 300 er meget bra og diameteren på Tractrix 350 fra Autotech er ikke mer enn 34 cm som er mindre enn de CDR variantene du foreslår??

Jeg er åpen for å prøve det meste, først skal jeg kjøre opprinnelig plan og bli godt kjent med Groundsound og HELOB med mellomtonehorn.

Som også sagt, mange muligheter når jeg har mange fine komponenter som kan kombineres.
    AE18 bassene kan settes i et par ventilerte kabinettet med noen av driverne du nevner over. Naturlyd har f eks et par Seos 30 på vei inn :) Med litt ratting av EQ så tåler JBL2446 med Truextent fint å være i en toveis løsning. Skikkelig keep it simple :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn