Helt blank, men har veldig lyst

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For en ubehagelig sexistisk noldus. Leste tre ting du har skrevet, Ikke til hjelp og egentlig veldig pinlig at slike mennesker har tilgang på internett og tastatur samtidig.
I motsetning til dette hyggelige, behagelige og svært hjelpsomme innlegget. :p
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Ja det kan du gjerne kritisere meg for. OT respons på OT innlegg. Dog, den allmenne folkeopplysning kom denne gang i første rekke.


Til OP. Ville styrt unna både project og andre nye for den summen du vil bruke. Kjøp deg Thorens e.l. fra 70 tallet. Oppgradering på disse skaper en super TT for ditt anlegg, eller for å så si meningen min tydelig, da er det vinylriggen du sitter igjen med etter en del oppgradering, og du er fornøyd uansett. Og jeg ville ment at PU, så RIAA så arm og sist spilleren er prioriterings rekkefølgen. MAO en god PU tåler bedre en litt dårlig spiller, enn en god spiller med dårlig PU.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.560
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Til trådstarter:
Jeg hadde lagt de gamle traverne langt ned på lista. De er gjerne vanskelig å selge videre (ser i hvertfall mange som ligger lenge på brukten), og du har uansett en gammel spiller. I tillegg er de fine eksemplarer slett ikke så rimelige...

Det du absolutt bør gjøre er å heve budsjettet ditt noe. Det er i smertegrensen det du har budsjettert med. Ja du får spilt vinyl, men jeg tror ikke du drøyer lenge før du vil oppgradere. Øker du litt, vil du være fornøyd lenger. Og kjøper du Rega så får du solgt den fort igjen.

Om du ikke har gjort det ennå, så les testen i Lyd & Bilde av Rega Planar 2. Suppler med å lese flere engelske tester. Planar 2 mener jeg er spilleren å satse på. Som Auditor også skriver så får du svært mye spilleglede med dette drivverket og mulighet til å oppgradere deler. Bytt feks ut fra filtmatte til ullmatte, og gå litt opp i pris på pickup så er du der!

Gå for:
- Rega Planar 2
- Ikke velg Rega Carbon pickup som medfølger. Gå heller for Rega Elys 2. Men kan du strekke deg til en Ortofon 2M Bronze så har du pickup ikke kommer å bytte ut på lenge.
- Rega Phono MM Riaa.

Få et pakke-tilbud hos feks Stereofil eller Oslo Hifi Center, så får du pickup ferdig montert. Med et slikt oppsett vil du få gleden av det som potensielt bor i vinyl, og samtidig ha komponenter mange kjenner og som er lett å selge den dagen du evt skal selge det:)
 
Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
@oyvjorge "Hva er prisen for denne?"

3500,- uten pruting. Uvisst om pruting virker, men det er alltid verdt et forsøk :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En Rega RP3 koster 9k på Soundgarden/Spaceworld og en DV 10X5 koster 5500.- Så da må du selv avgjøre tilstanden til platespilleren og PU. Er den behandlet pent og hvor lenge er PU spilt på, er noe du bør tenke på. PU'en er ganske sårbar. Du bør få hørt den.
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
456
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Hva med Luxman PD-272 med dv10x5 pu til 5500 kr? Den kan du sikkert prute litt på. Armen er jo ganske lett, så det begrenser utvalget av PU'er.
 
Sist redigert av en moderator:

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvordan er lydsignaturen til Luxman kontra Rega (eller andre)? Trådstarter har noe og utforske?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.280
Antall liker
40.158
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg hadde gått for Luxman spilleren og ikke sett meg tilbake,flott spiller og en meget bra pu :)

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Oyvjorge: Klassisk, vintage japansk. Litt som en 70s Pioneer. Rega er mye mer åpen, dynamisk, livat og leken. Ang RP40 er det kun EN måte å behandle den riktig på: Hold den så original som mulig. DV kan være på andre Regaer, men en limited edition Rega RP40 skal og må ha en Elys 40...Call me a purist, but those are the facts..
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.851
Antall liker
774
Torget vurderinger
4
Godt det finnes oppleste, vedtatte og universelle sannheter; RP40 må forbli original!
Hører du det RoDa..... ikke mere tukling nå.... ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pff. En rp40 er da ikke noe "samlerobjekt", men mer en spesialutgave av rp3 med litt oppgraderinger inkludert. Flott spiller, som er kulere å eie enn en rp3, helt sikkert, men ingen hellig gral som man ikke bør bytte ut slitedelene med tredjeparts alternativer på. IMNSHO.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Da oppklarte Auditor forskjellene på disse to spillerene. Hva slags lyd ønsker du fra en platespiller? Jeg skal ikke si hva jeg ville velge, for jeg er inhabil?????? men jeg tror kanskje L kan bli litt kjedelig i lengden.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.560
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Pff. En rp40 er da ikke noe "samlerobjekt", men mer en spesialutgave av rp3 med litt oppgraderinger inkludert. Flott spiller, som er kulere å eie enn en rp3, helt sikkert, men ingen hellig gral som man ikke bør bytte ut slitedelene med tredjeparts alternativer på. IMNSHO.
Blir det ikke litt feil å definere for andre hva som er samlerobjekter? Auditor sa det selv; at han er purist. Om andre vil bytte pu så er jo det ok. Jeg hadde feks ikke valgt RP10 dersom jeg måtte velge Apheta 2 som eneste pu;) Med Lyra Delos vet jeg at den blir sittende min. to perioder:)

Smak og behag....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
CA: Det jeg sier er at så sjeldne spillere ER for puristen som veit hvorfor Rega har laget den som den er, og akter å beholde originaliteten. . Hvis du kjøper en RP40 for å ta den vekk fra Regas originalkonsept laget for jubileet, la den være. Da finnes det fem hundre andre rundt om i verden som setter mer pris på den, nettopp fordi det ER en jubileumsmodell- og betaler deretter . Så kan tidligere eier bruke penga på en ny Planar 3. Endringer i et sånt bygge- som ikke er fra produsenten selv- devaluerer spilleren.De som ønsker en , bør da ha en større mulighet for å få tak i den. Jeg er en slags purist, ja. Ettersom jeg selv sier flg: Tredjepartsbaserte "oppgraderinger" på Rega- annet enn pickup- er feil. Og jeg står for det. Bruker- som du vet- Ortofon selv..Men drivverket er tilpasset den med originale Regadeler. Slik det burde være. Ellers et strøkent forslag her oppe- Performance Pack passer på ny Planar 2 også, og løfter den betydelig på lyd.:cool: Fono MM er fortsatt den klassens tøffeste RIAA.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Crusty: Selvfølgelig. Men ønsker du å tape penger på et eventuelt videresalg ? Neppe. Det er det som skjer hvis du ikke holder disse originale. Og dessuten vil det da finnes et annet merke som nok mest sannsynlig vil passe dine preferanser bedre rett ut av emballasjen..Feks Pro-Ject eller Onkyo..

RP40 er en Rega for den som elsker- og forstår- Rega nettopp fordi det ER en Rega. Og en spesiell en også. Med Regasound.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pff. En rp40 er da ikke noe "samlerobjekt", men mer en spesialutgave av rp3 med litt oppgraderinger inkludert. Flott spiller, som er kulere å eie enn en rp3, helt sikkert, men ingen hellig gral som man ikke bør bytte ut slitedelene med tredjeparts alternativer på. IMNSHO.
Blir det ikke litt feil å definere for andre hva som er samlerobjekter? Auditor sa det selv; at han er purist. Om andre vil bytte pu så er jo det ok. Jeg hadde feks ikke valgt RP10 dersom jeg måtte velge Apheta 2 som eneste pu;) Med Lyra Delos vet jeg at den blir sittende min. to perioder:)

Smak og behag....
Jo, nettopp! Like feil som å erklære at det bare finnes én riktig pickup for en gitt platespiller. Bastante, svart-hvite meninger er ofte urimelige.
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
Jeg er forholdsvis fersk hva vinyl angår. Jeg har en ProJect Debut Carbon Esprit DC med Ortofon 2M Red (fulgte med). Som en start er jeg veldig fornøyd med den. Har byttet høyttalere og forsterkeri det siste året, så var ikke så mye penger til platespiller foreløpig. Planen er å bytte pu til en Bronze, og enda senere oppgradere hele spilleren. Men det er andre ting her i heimen (garasjen) som også trenger litt tlc, så ny platespiller må vente.

Men som sagt, for en nybegynner på vinyl "kjøret" så koser jeg meg med den jeg har nå.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.127
Antall liker
14.837
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Godt det finnes oppleste, vedtatte og universelle sannheter; RP40 må forbli original!
Hører du det RoDa..... ikke mere tukling nå.... ;)
Hehe!
Kun fullreversibel og originalbevarende tukling her 8)

- Groovetracer subplatter og lagerkule, samt den originale godt bevart i en skuff --> check
- Rega White Belt, samt det originale godt bevart i en skuff --> check

Tenker også at en Exact skal få erstatte Elys40 for å bevare den i en skuff.
Det er faktisk enda bedre enn å holde den original i daglig drift, siden både beltet og PU slites. ;)

1-IMG_6192.jpg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Pff. En rp40 er da ikke noe "samlerobjekt", men mer en spesialutgave av rp3 med litt oppgraderinger inkludert. Flott spiller, som er kulere å eie enn en rp3, helt sikkert, men ingen hellig gral som man ikke bør bytte ut slitedelene med tredjeparts alternativer på. IMNSHO.
Blir det ikke litt feil å definere for andre hva som er samlerobjekter? Auditor sa det selv; at han er purist. Om andre vil bytte pu så er jo det ok. Jeg hadde feks ikke valgt RP10 dersom jeg måtte velge Apheta 2 som eneste pu;) Med Lyra Delos vet jeg at den blir sittende min. to perioder:)

Smak og behag....
Jo, nettopp! Like feil som å erklære at det bare finnes én riktig pickup for en gitt platespiller. Bastante, svart-hvite meninger er ofte urimelige.
Ikke bare er slike meninger urimelige, de er mildt irriterende også, og ansporer tidvis undring på om de kan ha sitt utspring i en eller annen form for kognitiv svikt.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.560
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg tolket overhode ikke Auditor på den måten. Så er det jo bare "move on" dersom man ikke er enig vel? Men som det sies; litt ot....

Mitt forslag står ved lag:
Rega Planar 2
Ortofon 2M Bronze
Rega Phono MM (oppgraderes til Rega Aria ved neste korsvei)
:)
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Da har jeg fått meg platespiller.

Det ble en helt orginal Rega Planar 2.
Denne sto som utstilling i en butikk og jeg fikk den til en veldig fin pris. Satser på å bli fornøyd med denne som et innsteg i vinyl verden. Det er hvertfall i følge tester et meget sikkert kjøp.

Takk for svar i tråden. Både On topic og off :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Da har jeg fått meg platespiller.

Det ble en helt orginal Rega Planar 2.
Denne sto som utstilling i en butikk og jeg fikk den til en veldig fin pris. Satser på å bli fornøyd med denne som et innsteg i vinyl verden. Det er hvertfall i følge tester et meget sikkert kjøp.

Takk for svar i tråden. Både On topic og off :)
Gratulerer! Det blir du nok fornøyd med. Kom gjerne med en liten tilbakemeldinmg om hva du synes om både spilleren og vinyl generelt når du får testet litt. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Du har øye for detaljer, og motiver. Det skal du ha. :) Stilig!

Hva skjedde med DV-10x5 og DV-20x2, da? Raga-pickup har du jo prøvd før, og jeg lover at både ZZ Top og Dire Straits blir drittøft med Dynavector! :)

Synes du ikke at RP40 burde ha en rød achromat også? :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Gratulerer! hvilken PU satt på?
Da har jeg fått meg platespiller.

Det ble en helt orginal Rega Planar 2.
Denne sto som utstilling i en butikk og jeg fikk den til en veldig fin pris. Satser på å bli fornøyd med denne som et innsteg i vinyl verden. Det er hvertfall i følge tester et meget sikkert kjøp.

Takk for svar i tråden. Både On topic og off :)
 

sammy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
909
Antall liker
456
Sted
Oslo
Torget vurderinger
5
Alle testene jeg har lest av Planar 2 har det vært Carbon PU. Får håpe at det satt en elys 2 på spilleren til g.org.
 

g.org

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Innlegg
104
Antall liker
37
Det står at den leveres med Rega Carbon PU montert, så da vil jeg tro det er den.
Skal innom ei platesjappe i dag og se om jeg klarer å finne meg noe musikk, så jeg sår startet med lytting :)
 
Topp Bunn