Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bygget meg tre nye delefilter i går. Litt for å teste ut forskjellige ytterpunkter. Fikk vel svar på en del. Det ene er at deling mellom mellomtone og diskant ligger i et godt område og forblir på ca 7.7k. Det andre er at det å dele bass mellomtone tåler godt å gå ned et lite stykke. Så får ta turen på dynabel for å skaffe flere deler slik at jeg kan teste å dele på ca 650 og ikke 750 som jeg gjør nå.

Får bruke resten av dagen til å spille, veksle litt mellom forskjellige filteroppsett tenker jeg...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Mellomtonehorna har ingen hornhonk eller ressonanse som jeg kan oppdage. Gpa og 4003 spiller med en smekk og flyt som gjør dette virkelig morro må sies.
    Akkurat det samme har jeg erfart med mine 4002 med JBL 2446. Jeg ble begeistret umiddelbart da jeg hørte slike hos Grelv første gangen.

Flott prosjekt du har, snakk om å makse :)

Hvordan har du tenkt å gjøre det med trehornet, skal det ligge løst i nisjen eller får det en ramme eller boks?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Horna skal nok intigreres i kassen, må bare finne høyde og evt om det må gjøres asymetrisk. Spiller forrykende bra nå synes jeg. Kan helt sikkert bli bedre, men får først spille en del mer for å identifisere de tingene jeg ikke hører enda.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Horna skal nok intigreres i kassen, må bare finne høyde og evt om det må gjøres asymetrisk. Spiller forrykende bra nå synes jeg. Kan helt sikkert bli bedre, men får først spille en del mer for å identifisere de tingene jeg ikke hører enda.
    Du er en tålmodig sjel, en god egenskap :)

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    man kan ikke stresse når man setter sammen lyd. Gjør man det så mister man jo fullstendig oversikten. Det er jo tross alt ikke alle endringer som er forbedringer selv om man hører forskjell.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    man kan ikke stresse når man setter sammen lyd. Gjør man det så mister man jo fullstendig oversikten. Det er jo tross alt ikke alle endringer som er forbedringer selv om man hører forskjell.
    Nemlig.

En annen er blitt mere tålmodig med åra, heldigvis.

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hell i uhell. En server trengete personlig ettersyn i oslo i dag, så jaggu meg så fikk jeg tatt turen til Dynabel et par dager tidligere en planlagt, makan til flaks!

En handleliste til nytt delefilter var selvsagt klar allerede og ikke mange timer etter jeg hadde kommet meg hjem så var de nye filterene på plass. Litt endringer i toppen og en god del i bunnen ga deling ca 620 og 7600.

Hva skjer når man kjører hornet lenger ned? Jo mer smekk. Bassen virker tørrere en før og alt i alt så virker dette som et knepp i riktig retning. Tørr bass og kraftfull bass, smekk i mellomtonen og en silkemyk topp med en deilig svart bakgrun, som balsam...

Det er ikke mye annet å si en gud fader å digg det låter!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Imponerende fart i den karen ;)

Og enda artigere at ting går rette veien, små små skritt.

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En skjelden oppdatering. I dag fikk an interstage blokkene ny eier. Sørgelig at ting forsvinner, selv om det var 300b amper. Nuvel, funnet frem måleutstyret og fått installert programvaren på en pc. Nå begynner jakten på rett nivå slik at det spiller på mer en et spesifikt volum.

8

8x12_TOM

Gjest
    Brystkassetrykk fra skarptrommer er tøft og ofte litt fraværende på konvensjonelle apekiste-høyttalere. Ligger gjerne i frekvensområdet 220-270hz Selv er jeg en apekiste mann (foreløpig) som har dette brukbart på plass, men dette kan sikkert bli ennå tøffere.
    Skulle ikke vært meg i mot å lagt et øre til disse kolossene av noen høyttalere:)

8

8x12_TOM

Gjest
    Skulle det by seg en mulighet, er jeg advart. Jeg skal holde meg på behørig avstand - 8 meter for å være sikker;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lar seg sikkert ordne en gang ja og 8 meter unna er normalt fasiten her i gården.

Sittet noen timer nå å justert nivå mellom elementene. Mye skarphet forsvant på veien men er nok ikke i mål enda. 1/2 db feil på mellomtone eller diskant gir utslag den ene og andre veien når man drar på litt og når mellomtonen får nok juice så stikker den av i forhold til bassen...får den for lite blir det slapt. Vel dette er jo en del av morroa da.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bruker du L-pads til å justere eller lodder du som en gal?
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lpads. Skulle hatt noen med fjernkontroll, stepmotor og display slik at jeg slapp å reise meg så mange ganger

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    løsningen finnes på ebay......
    gjør det samme her med 4001 mot resten av trio
    har L-pad på tweeteren og siden det testes nye fremover
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ebay, for mange tastetrykk unna kjenner jeg .......
    at det ikke finnes en butikk her på Jessheim som selger slikt er for meg uforstålig. Det skal jo bli by og greier.... Makan.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    starer de en butikk som har alltid har det jeg trenger når jeg trenger det så vil jeg jo alltid handle hos dem da jeg er sikker på å få det jeg trenger. Da er det vel nok til å lønne en stakars jækel som skal sitte å grue seg til at jeg kommer på nytt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvor deler du yamahaen nå? 7K7 ? er det noe snepp i den ? synes du den henger med Altec 288?
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Deler på ca 7600 der omkring. 12db filter. Den henger med så absolutt og er som fløyel så lenge den ikke stikker av. Fått temmet den ganske bra i løpet av kvelden og hadde vel aldri trodd at den måtte dempes så mye.
    For få inn noen ører for å korrigere diyeren nå.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult..spennende driver...synd det ikke lages membran til midrangedriveren deres lenger
    noen snakket om å forsøke å få radian til å sette i produksjon en serie, men de sjansene tror jeg er små
    i mellomtiden får TAD 4001 duge
    mvh
    Leif

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kult å høre nye ting hos HR. utrolig hvordan små forandringer og plassering av diskant og mellomtonehorn forandrer lyden. Dette lukter storfugl. Yamahadiskanten er fantastico. Setter Fostexen totalt i skyggen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det spiller brutalt og silkemykt. Det er som å ha et symfoniorkester i stua. Mektig!!!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.049
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    har alltid følt at Fostexen er litt FOR sivilisert
    da er det vel ALE og GOTO som VIRKELIG gjelder
    mvh
    Leif

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dagen gikk med til å skru og tweake, og spelle musikk.
    Fingeren hadde tatt på seg en alvorlig mine, men endte opp med å gestikulere mer en det Stoltenberg rister på hodet når han intervjues. Gått opp på delefrekvens på mellomtone igjen. Når man dro på så kom en ressonanse som ikke var helt god. Konstanterer at skal man kunne dra på så måtte delingen opp et hakk. Flyttet fremover diskanten og det lot seg høre også.

Blir nok en del endringer til som må prøves før jeg sier at det sitter, men har det artig lell. Nå flyter det musikk ut fra høytt til lavt, ingenting virker innestengt og ting er i vater igjen virker det som.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.359
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet.
    Gleder meg til å høre det ferdige resultatet :)

/jan
    bare å ta turen det vettu, har fryseren full av snus så det er trygt.
    Gleder meg også til å bli ferdig må sies. Er på god vei lydmessig. Skal teste ut et par konfiguasjoner til først. Ei heller langt unna å bestemme meg for plassering og høyde på mellomtonen.
    Uansett, ferdig eller ei så spiller der svært godt på en god på svært mye uansett genre. Noe musikk som jeg spiller låter mindre bra en før dessverre, men på den andre siden, jeg brukte svært lang tid før jeg fikk til rassene så stresser ikke. Dette er vanskligere en rass, det er iallefall sikkert.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ei uke med jobb igjen så er det 3 uker ferie, skal vel få til noe :)
    Nå var jeg vel så heldig å høre razz fra den spede begynnelse så tåler vel de her au.

Jeg skriker ut.

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Makan så irriterende. Var for å handle maling til å male høyttalerene som skal ut av hus med, så var ikke ral2009 å få fatt i. Ikke jotun, ikke butinox hadde. Er det slik at knallsterk orange farge ikke er til å få fatt i lenger?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn