Vanskelig å forklare lyd. Alle har egne begreper og begrepsforståelse, også jeg. Som kjent er det byttet driverpark fra bassene og opp.
Har slitt med flere ting, og mer etter at jeg byttet fra AudioValve Eklipse til EAR912.
Eklipsen har ikke samme oppløsning og det borgnet selvsagt for nye utfordringer. Delefilterene er bygget til å passe det oppsettet som var der når jeg bygget det. Logisk nok. Kompensere og tilpasse best mulig eksisterende utstyr.
Etter at EAR kom inn så endret selvsagt det hele seg. Mellomtonen begynte å stikke av igjen. Bassen tilbaketrukket og låt flott på visse volum. Noe musikk låter jo alltid flott, problemet er jo at jeg ikke liker den musikken.
De siste ukene har jeg jo ventet på nye drivere - og begynne å plukke fra hverandre delefilter og flytte frekvenser tiltalte meg ikke. Har vært opptatt med å tune inn dac'n også, så ting har stått på vent inntil i forgårs da vi testet driverene hos Sluket. Kom sent hjem og gikk likegodt i gang ved å klargjøre visse deler. Det betød endringer i overgangen mellomtone/diskant - og dagen før treff. Når det er sagt - det var en minimal endring som ikke gjorde stort negativt.
Mesut har lånt meg en bråte rør til pre - og går gjennom fortløpende. Først Mullard, nå telefunken. I morgen Siemens Halske.
Da ALE 7550DE og 1710 har samme følsomhet så er det jo ganske greitt å tune inn. Når jeg sier ganske så er det jo fremdeles viktig å finne riktig dempning. TAD 1602 er på 97db og tilsammen blir det +3 og vi er oppe på de magiske 100. Det holder for meg. Tidligere har jeg dempet slik at mellomtonen lå på 101.5db og ting hang sammen så blir nok innkjøp av en bråte motstander for å jobbe seg frem til der det skal være. Fordelen med diskant og mellomtone fra samme produsent og tilnærmet i serie så henger den tonale balansen godt sammen. De flyter sømløst over i hverandre og det merker jeg ganske så godt.
Smekk er jo et ord som vi liker, luft og skyv. smekk og skyv sammen med luft gir ofte gode resultater. ALE er ikke hifi. Det er ikke PA. Det er perfeksjonisme. Det er en 23kg mellomtonedriver - og diskanten har jeg ikke veid, men er nok på ca 7kg. Nok for diskant og nok for mellomtonen. Magnetene er kraftige og membranene er lette. Dette er supertrimmede motorere og de har stålkontroll. Resultatet er ikke helt uventet en dynamikkbombe hvor snekk, luft og skyv er på plass. I tillegg så er bassen kommet på plass igjen - til de grader! Det låter ikke horn, spiller bare musikk på en særdeles overbevisende måte.
Referansen er min 8 årige datter som var i studio og spilte inn et par låter. Jeg kjenner den lyden og stemmen for å si det slik. Dette låter
naturtro og jeg liker det. Et detaljnivå får frem smilet - for jeg hører ting som skal være der men aldri hørt før.
AC/DC er en syretest for den låter fort skrikende. Det gjør den ikke lenger.
Bloody Hollies er lurvete garasjerock med obskure innspillingsmetoder, men who cares - det er et driv som er formidabelt.
Jentungen har kost seg dansende til Rihana - og det spiller. Frank Zappa, Tom Waits, Nick Cave, Dee Hunters,Reigning Sound, Clash, Avett Brothers, Dawes, 10CC, Cardigans, Eminem, Motard, the XX, Middle Brother, Duke Ellington og sånn annen jazzgreie, svartmetall - ALT spiller bedre en det jeg trodde var mulig. Har glemt en masse for listen er lang, men felles for alt er at dette er IKKE innspillinger som regnes som audiofilt på noen som helst måte. Det er musikk jeg derimot spiller (eller ungene)og jeg tar meg til å riste på hodet og le litt for meg selv, for dette liker jeg.
et knepp i riktig retning med andre ord.
Tror forresten jeg avslutter treffet nå, får legge meg på sofaen å spille litt musikk slik at jeg får landet....