Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    En god ipa er aldri feil. Lett for å bli for distinkt i smaken om noe skurrer, men himmels god når den treffer.
    lett å lage er den også

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Crowbar er helt nytt og har ingenting med det svarte stedet som lå bak legevakta å gjøre. Et drøyt Denon-kast fra Tor finner man nå byens (foreløbig) største brewpub. Fikk høre at det er bryggmesteren fra Ægir som nå står for bryggingen på Crowbar. Vet ikke om det er permanent. Mye godt i hvertfall. Sønnen min synes forresten det var flaut at det klirret sånn fra sykkelveskene mine i sommer når vi syklet Rallarvegen over fjellet tilbake fra Flåm (som har Ægir bryggeriutsalg).
    ægir er bra saker. En studietur til jessheim er nok klok også. Der ligger sundbytunet med nærreist mat og en utsøkt øl.
    Frank Weme står som brygger der, og alle som har smakt den nøgne ø vet hva han får til. Onsdag i neste uke så skal jeg sammen med det andre bryggelauget brygge en blond hvor frank står som oppskriftsgiver. Så er man nær jessheim, eller kjipern rundt gardermoen, ta inn på sundbytunet og opplev hvordan ekte småhotell er. Samme med konferanse. Atmosfæren der er fantastisk.
    Fra Nøgne Ø til tradisjonsrike Sundbytunet � Nyhet � Sundbytunet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.501
    Torget vurderinger
    23
    Nominerer herved Sundbytunet som stedet for årets "juleblot" i alliansen. Må da være ypperlig egnet - mange bor nært og resten flyr inn...:cool:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Et ypperlig sted. Jeg slipper å kjøre og de har faktisk god mat. Serveres sikkert av svensker også, så rangen er jo som den skal.
    geir som startet Sult står som ansvarlig for kjøkkenet. Han vet og tar hensyn til min særhet i matveien så der er det ikke noe å klage over heller.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.501
    Torget vurderinger
    23
    I all verden.... har Emo fått seg skjegg??

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Karsk Vestbredden-style: Ta en kaffekopp og legg en krone i bunnen. Fyll opp med kruttsterk kaffe til du ikke kan se mynten. Tilsett HB til mynten er løst opp. Drikkes sittende.
    God fornøyelse.
    Roger

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Alltid sagt at dere er litt pinglete på vestbredden, og her kom jaggu meg beviset roger. Sprit tas selvsagt i sprøyteform rett i blodet.

Dritt fedex. Betaler for leveranse på døra 2-4 dager, fra dag 1 står det at det skal leveres kl 18 den 25.2, dvs en uke Så kl 18 så endrer de til leveringestimat N/A..... Tror jeg må be fingern bruke litt av sitt opplagrede raseri til å kjefte på dem.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.501
    Torget vurderinger
    23
    Skilt ved fødselen...

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Synes detter er forferdelig. Setter utrolig pris på at ørnbjørn passer på å oppdatere oss som ikke er så heldige å være på Tones venneliste på Facebook noe som jeg fremdeles er SVÆRT skuffet over at jeg ikke er. Neste gang for du høre om hva som er grunnen. Jeg skjønner jo at hun føler seg litt under min stand, men jeg er raus så det holder.

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Peewh. Endelig er en sats med Blond på dunk. I dag uten det som kunne blitt omtalt som nåtidens mothers, nemlig the BDSM, bortsett fra at sistnevnte gruppe neppe ville gjort seg bemerket musikalsk da, samt mye annnet.

Blond er ikke så veldig ulikt pale ale synes jeg. Dette tiltross for at det brukes pilsnermalt og et par andre malttyper, og annen humle. Eneste er Citra humlen som også er en god humle som jeg stort sett alltid har i pale ale. OG var beregnet til 1060, og havnet på 1062. Tidkrevende å sette da det skulle hele 90 minutters koketid til slutt. I tillegg til rastepause på 50, 63,72 før den lange på 78 så tok det sine 7.5 timer å brygge.... I tillegg så brukte vi fremdyrket gjær i steden for å gå sikkert med posegjær.

nye 2a3 driverrør ankom i går. Et sett med rca2a3 blackplate. De virker å være smoothere en de som var plasser i samme posisjon tidligere. Nåner det bare å vente på pakke fra elfa som er full av annen snacks som skal inn i en dac som skal bygges og i mingda'n som skal gjøre den tyst

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    qnktc. Børge her på sentralen.
    Med litt ekstra strøm og noen kondensatorer så har man plutselig en veldig god usb dac til nesten ingen kroner.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    I tillegg til rastepause på 50, 63,72 før den lange på 78 så tok det sine 7.5 timer å brygge....
    er det ikke egentlig litt dumt å bruke så mange steg med moderne modifisert malt?
    jeg har iallefall sluttet å starte meskingen på lave temperaturer siden jeg fikk en ufrivillig proteinrest med tiden det tok å varme mesken fra 40 til 66 grader.
    proteinrest med modifisert malt fjerner jo som vi alle vet kropp og fyldighet fra ølet, og ølen kan bli "vannete". ;)

proteinrest er selvfølgelig kjekkt hvis man bruker mye rug, havre/hveteflak eller lager pils med umodifisert tysk pilsnermalt, men til blond eller ale er det best å la være.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    I tillegg til rastepause på 50, 63,72 før den lange på 78 så tok det sine 7.5 timer å brygge....
    er det ikke egentlig litt dumt å bruke så mange steg med moderne modifisert malt?
    jeg har iallefall sluttet å starte meskingen på lave temperaturer siden jeg fikk en ufrivillig proteinrest med tiden det tok å varme mesken fra 40 til 66 grader.
    proteinrest med modifisert malt fjerner jo som vi alle vet kropp og fyldighet fra ølet, og ølen kan bli "vannete". ;)

proteinrest er selvfølgelig kjekkt hvis man bruker mye rug, havre/hveteflak eller lager pils med umodifisert tysk pilsnermalt, men til blond eller ale er det best å la være.
    Vel oppskriften og prosedyren kommer fra Frank Weme med fartstid fra nøgne ø og som nå er bryggerimester på sundbytunet. Dersom han mener det er hensiktsmessig, så er jeg svært tilbøyelig til å være enig med han her :)

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.843
    Sted
    oslo
    Vel oppskriften og prosedyren kommer fra Frank Weme med fartstid fra nøgne ø og som nå er bryggerimester på sundbytunet. Dersom han mener det er hensiktsmessig, så er jeg svært tilbøyelig til å være enig med han her :)
    ja, hvis han liker det så skal jeg ikke si noe på det; selv om jeg mener at selv store mikrobryggerier driter seg ut og ender opp med vannete øl fra tid til annen :rolleyes:
    har pleid å begynne mesken på 40 grader når jeg vil øke effektiviteten, men det tar fort 20/30 min for speidelen (20L) å øke tempen til 66°, og resultatet blir som regel hakket mindre munnfølelse.

vil iallefall anbefale deg å prøve å meske en oppskrift du kjenner godt 75-90min på 66° og 10min utmesk på 78°
    kan hende du liker resultatet bedre, selv om effektiviteten muligens blir litt lavere. :)

pleier du forresten å pause programmet for å røre i mesken underveis?
    et hett tema blandt speideleiere, siden man får bedre utbytte, men øker faren for astringens (snerpete drueskallsmak :p).
    noen tør ikke engang å skylle mesken i frykt for bismak!

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er mange veier til godt øl, og ingenting er hugget i stein her. Alle innspill er knall. Det er også ekstra moro dersom man får gjort om på prosessen og liker resultatet bedre. Når man får en oppskrift, så følger jeg den til punkt og prikke. Deretter så er det derimot ganske morsomt å foredle denne til den blir ugjenkjennelig og passer sin egen gane og øl preferanser og det er tross alt lov til å være kresen når man brygger selv synes jeg.

Har brukt mye tid på en apa som er foredlet via en 10-12 forskjellige fremgangsmåter frem til koking selv med samme oppskrift. Noen katastrofer og andre mer vellykkede. Startmetoden er ikke den som blir brukt lenger for å si det slik.

Har ikke prøvd å ta pause og røre i mesken, selv om begge argumentene gir mening da.

Etterfylle vann er jo rimelig safe og den frykten er ganske forstålig fra mitt ståsted. Da dette i tillegg gjøres før koking med vann på samme temperatur så er det jo bare den vesken man har i karet som blir presset ned og erstattet med nytt vann.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.501
    Torget vurderinger
    23
    Kan i hvertfall IKKE beskylde de to siste ladningene for å være "vannete" - kropp og fylde i Sluk-klassen ble det nesten..

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Power blir nok en oppskalert versjon av den jeg allerede har. Ikke noe poeng å endre noe som funker

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jaja, da var modifiseringen av mingda ampene i gang, vel den ene av dem først. Startet med å bytte ut noen kondiser og inn med et knippe vishay. Neste ut var å få på plass noen potmeter på 100ohm og ut med motstandene. Sistnevnte for å kunne skru rørene i en posisjon hvor det var mest tyst. Så langt så vel.

kommer nok til å gjøre noe med likeretterene. Pr i dag sitter det tre likerettere der, to av dem på 50A. Usikker på videre metode.
    to smårør kan bli til ett, så da får jeg en ledig sokkel til et likeretterrør om jeg skal gå den veien. Må nok en tur til LMC og få litt input. Flytte gløden er nok på programmet.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Avett brothers på rockefeller var en forrykende bra konsert. Bordplassering på balkongen med knallbra lyd.
    konsertmessig en høydare. Oppvarmingen til Grace kunne nok vært bedre, en stjernegitarist er ikke et ord når hun skal beskrives.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.501
    Torget vurderinger
    23
    Det bildet der må da være vårens vakreste eventyr..??

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    helt klart vårens vakreste eventyr
    dere må hatt det gøy :)

Paulsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2003
    Antall liker
    314
    Fint bilde,....sier mer enn tusen ord,haha..

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Haha, det bildet er klassisk. "Glad"-H.R og sleskesluk. Fett at dere koser dere ;)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det bildet der må da være vårens vakreste eventyr..??
    et slit var det. Vaske av etiketter av flasker. Deretter av med korker for koking. Grundig vaske av flasker innvendig såvel som utvendig. Så i stekeovnen for å sikre at de alt som kan ødelegge er dødt. Deretter tapping. Fikk ikke tid til mer en fire fem kaffepauser jo.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.159
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    På enkelte bilder ser HR ut som han er snytt ut av nesen til Prepple Houmb ( Vokalisten i Dumdum boys for de ignorante )

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn