Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.301
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 567276
    Spiller jo flott det her :)

O
    Gratulerer Ove������ Ser Lumin har fått plass borti racket������������������
    Fikk den greit til å spille også formoder jeg������

Vis vedlegget 567289

gismo
    Takk gismo :)
    Jada fikk den på plass og den spiller. Litt knot når jeg er så vant med Bluesound men dette går seg til :)

O
    Jøss da, øving gjør mester vettu😎😂
    Rett fra esken, hva syns du om BS vs Lumin U1?
    Noen tydelig/klare forskjeller??

gismo

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.727
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med lekker sak Ove :) Ser du har koblet til DAC med AES, så da ligger vel alt til rette for gode lydopplevelser
    Bruker det man har :). Det som slår meg først at selv album som hadde dårlig lyd hos Tidal nå låter bra :)(eller bedre i det minste).

O
    Ja men så vidt jeg har skjønt så er AES(-EBU) overlegen både BNC, coax og optisk så det ville vært dumt å bruke noe annet når både spiller og DAC har dette :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Vis vedlegget 567276
    Spiller jo flott det her :)

O
    Gratulerer Ove������ Ser Lumin har fått plass borti racket������������������
    Fikk den greit til å spille også formoder jeg������

Vis vedlegget 567289

gismo
    Jada fikk den på plass og den spiller. Litt knot når jeg er så vant med Bluesound men dette går seg til :)

O
    Jøss da, øving gjør mester vettu????????????

gismo
    Tja det er ikke fritt. Det spiller mere detaljert det her Bassen fikk seg et løft det er helt sikkert. Har du hørt noe forskjell i fra 0 til 100 timer ?

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Gratulerer med lekker sak Ove :) Ser du har koblet til DAC med AES, så da ligger vel alt til rette for gode lydopplevelser
    Bruker det man har :). Det som slår meg først at selv album som hadde dårlig lyd hos Tidal nå låter bra :)(eller bedre i det minste).

O
    Ja men så vidt jeg har skjønt så er AES(-EBU) overlegen både BNC, coax og optisk så det ville vært dumt å bruke noe annet når både spiller og DAC har dette :)
    Det er nok mere gain med ASE/EBU det låter nok ikke dårligere nei :)

O

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Når WiFi fungerer som det skal, er det likeverdig med kablet ethernet.
    Problemet oppstår når det er mange wifibrukere/naboer som skal bruke det samme wifikanal raster.
    Bor man i enebolig er dette et ikkeproblem :)
    Mvh.
    Rolf
    Mye av grunnen til at jeg holder hardnakket på Auralic. Ikke altfor mange merker som har wifi, og Auralic hevder i tillegg at det er bedre enn ethernet-kobling :)
    Den svelger jeg ikke uten videre gitt ;)

O
    ......og jeg har definitivt ikke teknisk kompetanse til å si om det er rett eller galt. De fleste mener vel omvendt av Auralic. Det viktigste for meg er wifi-muligheten så jeg slipper ekstra kabelstrekk :)

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    AES/EBU er balansert overføring av det samme spdif signalet som "vanlig" spdif, ikke mere gain men mer robust mot forstyrrelser og derfor nærmere bit perfect.Dette fører igjen for mindre behov for feilkorrigering og dermed bedre opplevd lydkvalitet/ lavere støygulv.

Mvh.
    Rolf

O

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    AES/EBU er balansert overføring av det samme spdif signalet som "vanlig" spdif, ikke mere gain men mer robust mot forstyrrelser og derfor nærmere bit perfect.Dette fører igjen for mindre behov for feilkorrigering og dermed bedre opplevd lydkvalitet/ lavere støygulv.

Mvh.
    Rolf

O
    Du er jo rene leksikonet mann:):)

O

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Neida:)
    Men jeg er faglært radio/tv reparatør og "litt" hifinerd, så av og til klarer jeg ikke la være å dele litt info....i jobb sammenheng har jeg drevet med nettverk for en av landets ISP`r i 20 år nå, så litt har jeg jo lært om det også.

Mvh.
    Rolf

Mvh.
    Rolf

O

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Neida:)
    Men jeg er faglært radio/tv reparatør og "litt" hifinerd, så av og til klarer jeg ikke la være å dele litt info....i jobb sammenheng har jeg drevet med nettverk for en av landets ISP`r i 20 år nå, så litt har jeg jo lært om det også.

Mvh.
    Rolf

Mvh.
    Rolf

O
    Tar i mot med takk jeg :)

O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.673
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ah, grattis, Evoman :)

Selv har jeg anskaffet meg et "målemonster" til 2.anlegget, en Chromecast Audio. Tar den med til deg en dag og måler mot din T2:cool:

srtorp

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Antall liker
    1.184
    Torget vurderinger
    11
    Gratulerer Ove, håper du også blir fornøyd med Lumin.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.301
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

O
    Jøss da, øving gjør mester vettu������������

gismo
    Tja det er ikke fritt. Det spiller mere detaljert det her Bassen fikk seg et løft det er helt sikkert. Har du hørt noe forskjell i fra 0 til 100 timer ?

O
    Hei Ove👍🏼
    Nå har min hvert øyeblikk streamet i 150 timer og den har endret seg noe ja😉
    Vi snakker jo om nyanser men endog viktige synes jeg.
    Den har rundet av litt tendens til kvasshet i toppen uten at det har gått på bekostning
    av detaljering og oppløsning.
    Det mest fremtredende er vel renhet og klarhet i hele frekvensspekteret, renere og tydlige vokaler, strenge instrumentet og bass.
    Opplever og hører detaljer og nyanser som jeg med BS ikke fikk med meg👍🏼

gismo

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Jøss da, øving gjør mester vettu������������

gismo

O
    Hei Ove????????????
    Nå har min hvert øyeblikk streamet i 150 timer og den har endret seg noe ja??????
    Den har rundet av litt tendens til kvasshet i toppen uten at det har gått på bekostning
    Det mest fremtredende er vel renhet og klarhet i hele frekvensspekteret, renere og tydlige vokaler, strenge instrumentet og bass.
    Opplever og hører detaljer og nyanser som jeg med BS ikke fikk med meg????????????

gismo
    Det siste der er jeg enig i så får jeg høre etter noen timer hva som endrer seg :)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

O
    Hei Ove������������
    Nå har min hvert øyeblikk streamet i 150 timer og den har endret seg noe ja������
    Opplever og hører detaljer og nyanser som jeg med BS ikke fikk med meg������������

gismo
    Det siste der er jeg enig i så får jeg høre etter noen timer hva som endrer seg :)

O
    Flott med nye ting, Ove. Jeg er som vanlig stum av beundring for hvor mye gøy du har med anlegget. Men det å sammenlikne lyd på forskjellige tidspunkter er veldig vanskelig. I så fall burde man vel i det minste hatt en stabil referanse å vurdere lyden i forhold til?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.301
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20

O
    Hei Ove������������
    Nå har min hvert øyeblikk streamet i 150 timer og den har endret seg noe ja������
    Opplever og hører detaljer og nyanser som jeg med BS ikke fikk med meg������������

gismo

O
    Flott med nye ting, Ove. Jeg er som vanlig stum av beundring for hvor mye gøy du har med anlegget. Men det å sammenlikne lyd på forskjellige tidspunkter er veldig vanskelig. I så fall burde man vel i det minste hatt en stabil referanse å vurdere lyden i forhold til?
    Helt enig grammofon👍🏼
    Det er så mange ting som spiller inn og vi snakker hele tiden om små nyanser og ikke sort/hvitt😉
    Det eneste fornuftige er å teste ut i eget oppsett (ref) og bytte kun EN ting frem og tilbake med noe få utvalgte
    låter (gjerne med forskjellig masterkvalitet).
    Da blir det samme øvrig utstyr, samme rom og mest like forutsetninger for å høre eventuelle endringer👍🏼😋

gismo

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Hei Ove������������

gismo

O
    Mente jo selvfølgelig om jeg hørte noen forskjell etter at Lumin har fått seg noen timer på nakken :). Men det låter som oftest best her på kvelden når det er stille ;)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Problemet oppstår når det er mange wifibrukere/naboer som skal bruke det samme wifikanal raster.
    Mvh.
    Rolf
    Mye av grunnen til at jeg holder hardnakket på Auralic. Ikke altfor mange merker som har wifi, og Auralic hevder i tillegg at det er bedre enn ethernet-kobling :)
    Den svelger jeg ikke uten videre gitt ;)

O
    ......og jeg har definitivt ikke teknisk kompetanse til å si om det er rett eller galt. De fleste mener vel omvendt av Auralic. Det viktigste for meg er wifi-muligheten så jeg slipper ekstra kabelstrekk :)
    Noen påstår det blir mere støy med kabel enn med wifi når du streamer musikk,stemmer dette ?

O

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    auralic mener dem har funnet på noe lurt på wifi biten som overgår kabel i «lydkvalitet» (ko-ko). Selv bruker jeg kabel... men med wifi er du vel unnlatt støy ifra anna elektronikk som en eventuell kabel har kontakt med...

storab

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Veldig interessant om du tester :)

Wifi krever god skjerming i streamer for radiostøy,
    Kabel gir elektrisk kobling til switch med all støy som genereres der.
    Siden streamer mellomlagrer musikken før den går videre til dac bør ikke mer latency og jitter på wifi påvirke lyden.
    Eneste logiske grunn for at det skal hjelpe å bytte ethernetkabel (for en som jobber med nettverk) er at noen kabler filtrerer støy bedre enn andre. Derfor holder jeg en knapp på wifi :)

Selv er jeg fristet av denne mellom streamer og dac for å få galvanisk skille:
    https://www.corning.com/optical-cables-by-corning/worldwide/en/products/usb-optical-cables.html

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.220
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Veldig interessant om du tester :)

Wifi krever god skjerming i streamer for radiostøy,
    Kabel gir elektrisk kobling til switch med all støy som genereres der.
    Siden streamer mellomlagrer musikken før den går videre til dac bør ikke mer latency og jitter på wifi påvirke lyden.
    Eneste logiske grunn for at det skal hjelpe å bytte ethernetkabel (for en som jobber med nettverk) er at noen kabler filtrerer støy bedre enn andre. Derfor holder jeg en knapp på wifi :)

Selv er jeg fristet av denne mellom streamer og dac for å få galvanisk skille:
    https://www.corning.com/optical-cables-by-corning/worldwide/en/products/usb-optical-cables.html
    I og med at Lumin kun har ethernet så vil jeg jo gi den best mulig forhold og minst mulig støy. Får sjekke litt i morgen på hva som finnes av utstyr som funker best :)

O

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Vel, wifi er jo et glimrende galvanisk skille, så hvis f.eks. strømforsyningen til router/switch er suboptimal unngår man jo overføring av støy fra denne til hifi ved å bruke wifi i stedet for kabel.
    R

Mvh.
    Rolf
    Noen påstår det blir mere støy med kabel enn med wifi når du streamer musikk,stemmer dette ?

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn