Hertugens hifi loft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Gleder meg til å høre på Amati'ene igjen. Med nye forsterkere. Er i highend land du nå O :) begynner å kjøpe dyre kabler og greier når du ikke har noe annet å pirke på :cool:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for den...
    Driver du å latterliggjør folk her inne ? Siden du føler deg truffet . Ikke slik jeg ser deg.
    That'll be the day. Det var vel TT på sitt mest satiriske vi så i den tråden, og det er ikke så fryktelig slemt. Faktisk var det helt passende uten å bli stygg utdriting, for skal man først kommentere så blir det kritisk på en eller annen måte. TT kan være kritisk, men jeg har aldri sett ham bli slem. Jeg er nok mye "flinkere" til å være slem enn den karen. :-\

Ove trenger vel forhåpentligvis ikke falle helt på kabelkjøret fordi han kjøper seg noen få kabelstumper samtidig som han oppgraderer elektronikken. Ikke fordi det betyr all verden for lyden, men nettopp derfor så gjør det ikke så mye om han foretar kabelskifte mens han først holder på. Jeg har hørt forskjell på linjekabel, men ikke så stor at det ville forandret noe som helst på karakteren til det som er Oves rigg nå. Jeg tror det er helst med mindre perfekte rigger justeringer med kabel har en merkbar effekt. Like greit å få det gjort med en gang da, så er alle utgiftene tatt med en gang. Det er jo ingen stor investering i forhold til andre innkjøp de siste ukene.

Det finnes bare en regel som følger med kabler, og det er å velge kabler som ikke gjør noe galt. For å finne kabler som faktisk gjør noe positivt med lyden er ikke mulig, men det er fullt mulig å finne kabler som gjør noe negativt med lyden. En del modeller fra Nordost gjør noe feil med lyden, den blir mekanisk og todimensjonal. Men jeg har også hørt Nordost-kabler som ikke gjør noe med lyden, altså ikke har negativ effekt. Min bror har et sett som ikke er så dyrt og som jeg ikke kan høre gjør noe negativt med lyde som enkelte andre fra Nordost har gjort. Hva modellen heter husker jeg ikke, men det er ikke så viktig fordi det finnes hauger av alternative kabler som ikke gjør noe negativt lyden til en lavere pris.

Nordost-kunder blir ofte latterliggjort. Ikke at det bryr meg så voldsomt, men det er ikke slik at alle Nordost-kabler må bidra negativt i alle kombinasjoner. Jeg kan huske vi brukte tidlige biwiringskabler samtidig som vi laget solid core som alternativ på et DIY-høyttalerprosjekt i 1996, som jeg ikke opplevde som noe som trakk ned lydkvaliteten i akkurat den kombinasjonen. Det hører med til historien at kablene ikke kostet eieren noe særlig, så vi hadde ingen high end-pretensjoner med å sette dem inn i anlegget. Dessuten ble det visuelt fint i den utradisjonelle stuen, en stue jeg tror noen øvrige av sentralens medlemmer har vært på fest i.

Ja ja, det var det jeg hadde å skrive om Nordost-kabler. De er bare kabler. Men den tråden det linkes til er vel et erkeeksempel på hvordan en viss butikk/kjede selger disse hovedsaklig overprisede kablene. Skal passe godt med Burmeister, jaha ja. Det er vel første gang jeg leser at et bestemt kabelmerke skal være spesielt godt i kombinasjon med et merke elektronikk. For meg høres det ut som om Burmeister har en ujevn frekvensgang eller noe som blir eq-et av en alt annet enn straight wire. Og så dårlig tro har jeg ikke på Burmeister. ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Gleder meg til å høre på Amati'ene igjen. Med nye forsterkere. Er i highend land du nå O :) begynner å kjøpe dyre kabler og greier når du ikke har noe annet å pirke på :cool:
    Tror kanskje du likte lyden bedre med Luxman 590,er en tørrere bass her nå. Men diskant/mellomtone er en helt annen sak;)

O

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dette høres bra ut, Evo2. Min erfaring er at tålmodig utprøving av høyttalerplassering/lytteposisjon etter bytte av signalkilde(r)/forsterkeri helst kan komme før kabelkjør. Gode kompromisser mellom bass, åpenhet og perspektiver krever tid, synes jeg. Når det er sagt, ville jeg på et eller annet tidspunkt i prosessen lånt minst én Kimber KCAG for å høre hva den gjør med kjapp respons, luftighet, overtoner og 3D uten hardhet.
    Har ikke lyst til og starte noen kabel diskusjon,men har ikke klart og høre noen forskjeller på RCA kabler.
    Jeg liker og ha det ryddig i kablene med en liten rød tråd i hvordan det ser ut også ;). Får teste litt med de nye som kommer og de jeg har her nå, Vdh,monster og Roksan kabler. Hører jeg forskjell da kan det jo hende jeg oppgraderer litt ;)

O
    Den er grei. Trådstarters ønske er lov i min bok. Lykke til videre.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Dette høres bra ut, Evo2. Min erfaring er at tålmodig utprøving av høyttalerplassering/lytteposisjon etter bytte av signalkilde(r)/forsterkeri helst kan komme før kabelkjør. Gode kompromisser mellom bass, åpenhet og perspektiver krever tid, synes jeg. Når det er sagt, ville jeg på et eller annet tidspunkt i prosessen lånt minst én Kimber KCAG for å høre hva den gjør med kjapp respons, luftighet, overtoner og 3D uten hardhet.
    Har ikke lyst til og starte noen kabel diskusjon,men har ikke klart og høre noen forskjeller på RCA kabler.
    Jeg liker og ha det ryddig i kablene med en liten rød tråd i hvordan det ser ut også ;). Får teste litt med de nye som kommer og de jeg har her nå, Vdh,monster og Roksan kabler. Hører jeg forskjell da kan det jo hende jeg oppgraderer litt ;)

O
    Den er grei. Trådstarters ønske er lov i min bok. Lykke til videre.
    Tenk om alle var som deg,da hadde vært hyggelig i alle tråder ;)

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel første gang jeg leser at et bestemt kabelmerke skal være spesielt godt i kombinasjon med et merke elektronikk.
    Chord/Naim
    Det er jo fordi kun Chord lager kabler med DIN... :rolleyes:
    Neida, det finnes nok eksempler. Noen av dem egentlig fordi de fungerer dårlig med andre kabler, antar jeg.
    Er ikke Naim-kyndig nok til å diskutere denne kombinasjonen.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Det er vel første gang jeg leser at et bestemt kabelmerke skal være spesielt godt i kombinasjon med et merke elektronikk.
    Chord/Naim
    Neida, det finnes nok eksempler. Noen av dem egentlig fordi de fungerer dårlig med andre kabler, antar jeg.
    Aldri hørt et naim oppsett :)
    Har ikke store trua på forskjeller på RCA kabler men er åpen for alt ;)

O

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kommer en Naim-sak inn i huset her litt ut i januar.
    Det er riktig at starten på The Chord Company var å lage signalkabler til Naim (m/DIN-kontakter). Om det er Chord som produserer de kabler de har under eget navn i dag, vet jeg ikke.
    Naim er jo litt sære med bl.a ht-termineringer som kun tar banan, eller deres egen plugg. Mht utgangstrinnets konstruksjon bør man også være påpasselig med en kabel som matcher - rent elektrisk.
    Så - det var søndagens lille OT:)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.620
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Chord/Naim
    Aldri hørt et naim oppsett :)
    Har ikke store trua på forskjeller på RCA kabler men er åpen for alt ;)

O
    Chord digital og optisk fungerer særs godt mellom Bluesound og Weiss her i heimen, ved anledning ønsker jeg også å få tester en god Chord RCA mellom Weiss og Einstein.
    Men enn så lenge gjør min Whistler Audio Coanda en utmerket jobb der. Faktisk per nå den eldste komponent jeg har i anlegget, og den har motstått alt annet og vesentlig dyrere og billigere kandidater så langt:D

gismo

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Bor du i et jødisk kollektiv? Weiss, Einstein og Bluesound. Det siste navnet var litt rart, men de har jo mange rare navn i utlandet. :rolleyes:
    Hehe,jødisk kollektiv var bra :)
    Einstein kunne jeg tenkt meg og teste en gang,ser spennende ut ;) men får konse på og finne Riaa først.

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Her er røret som jeg fikk med til CT-5
    IMG_2337.JPG

Ga litt mer i diskant/Mellomtone registeret,bassen hørte jeg ikke forskjell på.

O

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.470
    Sted
    Skien
    Når jeg ser på hva du har kjøpt inn Evo2 så slår det meg at du må ha fått veldig mye for pengene !
    Du gjorde et kjempekjøp på dine AF og kjøpte CJ brukt så her må du nødvendigvis fått et system på et høyt nivå uten å ha brukt EKSTREMT med penger!
    Gøy når man gjør sånne kjøp uten å må spise fulefrø til middag :)

Grattis med et flott system :)

Mvh: Espen L

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Når jeg ser på hva du har kjøpt inn Evo2 så slår det meg at du må ha fått veldig mye for pengene !
    Du gjorde et kjempekjøp på dine AF og kjøpte CJ brukt så her må du nødvendigvis fått et system på et høyt nivå uten å ha brukt EKSTREMT med penger!

Tak for det,Espen :)
    Det kom på en del under hva Amati koster til full pris,så jeg er fornøyd ja ;)

O

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Jeg tror faktisk man kunne spist fuglefrø en ukes tid og fremdeles glist fornøyd :D

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

Jeg tror faktisk man kunne spist fuglefrø en ukes tid og fremdeles glist fornøyd :D
    Ja jeg kunne faktisk det ;)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja må si meg enig med Espen. Du har fått mye lyd for pengene :) Men det er jo alltid kjekt å
    få litt i pose og sekk. Sjelden mulighet :) Hvordan ble totalen nå med CJ og Amati etter nye rør
    i effekt og pre? Føler du at "målet" er nådd? Vet du vil ha en ny riia, men tenker på lyden per nå.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Ja må si meg enig med Espen. Du har fått mye lyd for pengene :) Men det er jo alltid kjekt å
    få litt i pose og sekk. Sjelden mulighet :) Hvordan ble totalen nå med CJ og Amati etter nye rør
    i effekt og pre? Føler du at "målet" er nådd? Vet du vil ha en ny riia, men tenker på lyden per nå.
    Lyden er der jeg føler jeg er fornøyd,med rørene som står i spiller det åpent og flott. Det er stor forskjell på topp klasse lyd og High-End lyd,det låter veldig pent og pyntelig med tørr stramm bass oppløst og flott i toppen. Fikk tak i en nød Riaa i kveld,Rotel RQ 970 så jeg får spilt vinyl i julen :). Det låter sletts ikke galt det lille trinnet,har noe gøy på gang men venter til det står i hylla før jeg sier noe mere;)

O

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Lyden er der jeg føler jeg er fornøyd,med rørene som står i spiller det åpent og flott. Det er stor forskjell på topp klasse lyd og High-End lyd,det låter veldig pent og pyntelig med tørr stramm bass oppløst og flott i toppen. Fikk tak i en nød Riaa i kveld,Rotel RQ 970 så jeg får spilt vinyl i julen :). Det låter sletts ikke galt det lille trinnet,har noe gøy på gang men venter til det står i hylla før jeg sier noe mere;)

O
    Høres bra ut :) Antar du får skikkelig romfølelse og at plassering av instrumenter og artist er nøyatig
    og "live"? Ingenting slår det å kunne lukke øynene og nærmest føle du er i samme rommet som atristen.
    Man sitter i et stort rom der alle detaljene får sin plass og det hele føles riktig. Da vet man at man har
    truffet noe viktig med anlegget som helhet. Har fått dette selv. Spesielt var Dynaudio C1 god på det.
    Gav følelsen av det jeg beskrev over. Men du har nok fått dette enda et hakk opp :) Vært moro å hørt
    det selv. Men jeg bor noe langt unna for en lytt :) Greit å ha noen hemmeligheter på lur. Du avslører
    vel riaa nyheten når tiden kommer :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Høres bra ut :) Antar du får skikkelig romfølelse og at plassering av instrumenter og artist er nøyatig
    og "live"? Ingenting slår det å kunne lukke øynene og nærmest føle du er i samme rommet som atristen.
    Man sitter i et stort rom der alle detaljene får sin plass og det hele føles riktig. Da vet man at man har
    truffet noe viktig med anlegget som helhet. Har fått dette selv. Spesielt var Dynaudio C1 god på det.
    Gav følelsen av det jeg beskrev over. Men du har nok fått dette enda et hakk opp :) Vært moro å hørt
    det selv. Men jeg bor noe langt unna for en lytt :) Greit å ha noen hemmeligheter på lur. Du avslører
    vel riaa nyheten når tiden kommer :)
    Avslører nok det rimelig kjapt når det kommer inn ja ;)
    Er mye av det du beskriver som stemmer,greit når ting faller på plass ;) er du på disse trakter får du komme innom :)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du får passe på at det ikke blir en "klasse A-RIAA, da.;) De blir jo veldig varme. ;)
    Sender en pm om ikke så lenge om preampen. Som du vet, har jeg en tid vurdert å prøve CJ selv.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Du får passe på at det ikke blir en "klasse A-RIAA, da.;) De blir jo veldig varme. ;)
    Sender en pm om ikke så lenge om preampen. Som du vet, har jeg en tid vurdert å prøve CJ selv.
    Aner ikke hva det blir??? Fikk en SMS i går av et veldig hyggelig HFS medlem med en plan! :)
    Bare send PM du :)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.074
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Droppet streamer og satte denne opp som avspiller,testet den som CD spiller nå i kveld og det ble sletts ikke værst:)
    usb i dac og vipps så har jeg Radio,CD spiller,streamer :)
    IMG_2339.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn