HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest

jaja....

Vi er i Libanon og på veien videre stikker vi innom Chateau Musar i Bekaa-dalen og pakker med oss noen kasser av den deilige vinen de lager der, rød som hvit :)

Fra Beirut tar vi båt (!) videre. Vi sitter der på dekk, nyter en flaske avkjølt hvit Musar og beundrer den flotte solnedgangen foran oss - og foran oss er dit vi skal. Stedet er "beryktet". I verste fall vil hendelsen i 2004 bli barnemat i forhold.
    Noen hevder at bølger opp til 300 meter høye kan treffe tettbebodd land langt borte, dersom worst case scenario inntreffer på stedet vi skal til - man kan sågar hevde at prosessen har begynt. Andre igjen hevder at dette er ren skremselspropaganda....
    Stedets navn kommer vi også høyst sannsylig til å passere på vår båtreise, før vi når vår destinasjon.....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg får umiddelbart assosiasjoner til en liten øy retning vestover (= retning solnedgangen sett fra Beirut) - nemlig Thera eller Santorini. En av de mange små greske øyene syd for Hellas. Den som sprang i luften i forhistorisk tid og visstnok utslettet den minoiske kulturen med et kjempebrak. I så tilfelle tipper jeg at den hendelsen i 2004 det siktes til, er jordskjelvet utenfor Sumatra, som startet den store tsunamikatastrofen julen 2004.

For sent ute, ser jeg......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe.... Da må vi bare vente og se - kanskje vi ikke bare tenker likt, men også tenker riktig?

S

Supertramp

Gjest
    Dere tenker feil.....................
    For hvordan kan dere forklare at dere først høyst sannsynligvis passerer et sted med et navn, for så å komme til selve destinasjonen senere - med samme navn.....

Og hendelsen fra 2004 kan altså skje i en mye mye større skala - den har enda ikke skjedd (ref. Santorini > Kreta) - men den kan skje, før eller siden mener noen.....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Supertramp skrev:
    Dere tenker feil.....................
    For hvordan kan dere forklare at dere først høyst sannsynligvis passerer et sted med et navn, for så å komme til selve destinasjonen senere - med samme navn.....

Og hendelsen fra 2004 kan altså skje i en mye mye større skala - den har enda ikke skjedd (ref. Santorini > Kreta) - men den kan skje, før eller siden mener noen.....
    "Stedets navn kommer vi også høyst sannsylig til å passere på vår båtreise, før vi når vår destinasjon....."
    Det var dette som fikk meg til å tro at Santorini/Thera som destinasjon muligens ikke var riktig. Men vi skal altså til et sted som bærer samme navn som et sted vi passerer underveis, og vi steamer vestover. Nåes destinasjonen vår med samme båt, eller må vi bytte underveis, kanskje t.o.m. til et annet fremkomstmiddel?

S

Supertramp

Gjest
    Å, jada - inn i solnedgangen og nok inn i mørke og sikkert en soloppgang, kanskje sågar flere solnedganger - vi skal ikke akkurat bare et par-tre sjømil.... :)

Både stedet vi passerer og destinasjonen kan fint nåes med båt - den naturligste måten til alle tider kan man si, selv om moderne tidsalder tilbyr kjappere måter....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så vi skal laangt vestover; kanskje t.o.m. krysse datolinjen? I så fall begynner jeg å lure på om det hadde lønt seg å dra gjennom Suez-kanalen. ;D

S

Supertramp

Gjest
    Å, det var litt langt....

Vi skal gjennom ett hav, men så......

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vi skal gjennom ett hav, sier du. Vi befinner oss i Middelhavet - skal vi gjennom ett hav til? Og med tanke på at vi beveger oss vestover, reiser vi jo "med klokken", så avhengig av antall knop, kan det bli smått med solnedganger, men bra med soloppganger.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Mener å huske at en av Kanariøyene har en "rift", og at den ene delen kan skli ut, noe som i såfall kan forårsake en dødelig tsunami som kan treffe østkysten av USA.

Men hvilket annet sted med samme navn vi så kan passere, se det aner jeg ikke.....

Morsom oppgave, forresten.

Mvh

S

Supertramp

Gjest
    Vi skal gjennom Middelhavet ja - Libanon ligger helt øst og vi skal da helt vest og gjennom......på veien passerer vi kanskje......

Når vi har passert gjennom så avviker vi en del fra kursen......

Delle er veldig nærme - brenner fingrene så det lukter svidd......du er der.....
    Og det heter?

Og da finner du hvor vi har passert på vår vei...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, jeg har sett et program om dette på TV - National Geographic?? Den ytterste av Kanariøyene, tror jeg. Googling: El Hierro - og stedet kan være Frontera, som også finnes i nærheten når man forlater Middelhavet.

S

Supertramp

Gjest
    Det er dessverre feil, Ulf.

Tenk litt større - også det andre stedet vi passerte i Middelhavet som var veldig populært for Svein og Nancy, m.fl.......

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    La Palma, da. Den ligger også ytterst - på en måte. Passerte vi Palma de Mallorca på vår lille sjøreise?

S

Supertramp

Gjest
    Du er der nå ja.... via Palma til La Palma :)

Litt skrekkscenarier:
    [video]CGh6m7vs7jY[/video]
    [video]l-_haL7exMQ[/video]

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - det var Delle som fikk meg til å huske på det TV-programmet jeg hadde sett. Egentlig var det han som løste oppgaven - men hvis han ikke har lært seg å synge siden sist, har han vel heller ikke lært seg å lage oppgaver - hehe.... Så dere får nøye dere med mitt bidrag her:

Vi føler oss på litt utrygg grunn, der vi rusler rundt på La Palma. Geologene sier at vi kan ta det med ro – og det virker troverdig, siden de ennå ikke har flyktet hals over hode. Men man kan jo aldri vite helt sikkert..... Ikke før etterpå – og da kan det være for sent.

Hav og bølger får oss til å tenke på et sted hvor de som bodde i området da dette skjedde, gradvis må ha skjønt at her gikk det ikke lenger an å bo. Og der de bodde, går det fortsatt ikke an å bo. Man mener at de som bodde her, bidro til spredning av viktig kunnskap da de ble nødt til å flytte. Og man mener også å kunne knytte det som skjedde her til en kjent legende.

Da skal vi til?

S

Supertramp

Gjest
    Umiddelbart tenker jeg på den forsvunne byen Atlantis - men det er vel ikke så lenge siden vi var der sist?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenker ikke på Atlantis. Vi skal til et område som forandret seg dramatisk i løpet av et ukjent antall år for ganske lenge siden. Noen mener å kunne knytte dette til en kjent legende - men det er ikke Atlantis det er snakk om i denne forbindelse.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er ikke noe land som sank. D.v.s. landet var allerede sunket da katastrofen inntraff - men før katastrofen var akkurat dette helt uproblematisk.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Kan dette knyttes til den store flommen, selveste syndefloden?

I så fall kan Svartehavet være målet. Der ble det forholdsvis utrivelig å bo da Bosporus måtte gi etter for et stigende Middelhav...

Kunskapen om jordbruk sies å stamme derfra.

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå blir du pent nødt til å lære deg å synge - og å lage oppgaver også.

For det er helt riktig som du sier: Vi skal til Svartehavet.

Under siste istid var det bundet opp så mye vann i innlandsisen, at Bosporusstredet var tørt. Svartehavet var en innsjø som lå lavere enn havoverflaten, med en stor ring av fruktbart område rundt seg. Da isen smeltet, steg havnivået igjen, og for rundt 6.000 år siden mener man at vannet begynte å renne over kanten ved Bosporusstredet, og gravde seg en stadig dypere renne som fylte området med vann. Man mener at de menneskene som bodde der var blant de tidlige jordbrukspionerene i menneskehetens historie, og at katastrofen som tvang dem til å flytte, bidro til spredning av denne viktige kunnskapen om jordbruk.

Langt der nede - under overflaten av det som i dag er Svartehavet - har man funnet rester av noe som kan ligne på hustufter, og en del forskere mener at det som skjedde her, er utgangspunktet for Bibelens fortelling om syndfloden. Dette siste gjenstår å bevise – men man er rimelig sikker på at det bodde mennesker på det som nå er Svartehavets bunn. Inntil vannet kom og tvang dem på flukt for ca. 6.000 år siden.

Du loser oss videre - med eller uten sangstemme.....

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Så lenge aktiv dødshjelp er forbudt må jeg nok la være å synge..:)

OK - jeg får tenke ut noe, men gi meg formiddagen.

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Veien går til et lite, og forholdsvis nytt land.

De feirer faktisk 20-årsjubileum for sin uavhengighet nå på torsdag...

Denne uavhengigheten er forresten ikke alment akseptert; faktisk er det bare Russland, Abkhasia og Sør-Ossetia som anerkjenner at området er en selvstendig stat.

Da er det bare å bestille billetter...

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Tenkte først på Transnistria, men de erklærte uavhengighet 2. september 1990, og det er vel på torsdag...

Roy

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    R.E.S. skrev:
    Tenkte først på Transnistria, men de erklærte uavhengighet 2. september 1990, og det er vel på torsdag...

Roy
    Hvorfor dette men? ;D

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Transnistria er selvsagt riktig.

Et spennende område som jeg er fristet til å besøke hver gang vi er i Romania, men venner der nede har gang på gang klart på overtale oss til å la det være: Det er ikke trygt nok, sier de, og vi lytter til erfarne fjellfolk.. ;D

Ok, venter i spenning på neste etappe.

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Vi drar til hjemmebanen til fotball-laget i byen. Der møter du en norsk tidligere fotballspiller som har spilt på en klubb som også har møtt laget i Transnistria. Bli med meg hjem, sier han.

Hvilken by, og sted i by skal vi til da?

Roy

S

Supertramp

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Vi drar til hjemmebanen til fotball-laget i byen. Der møter du en norsk tidligere fotballspiller som har spilt på en klubb som også har møtt laget i Transnistria. Bli med meg hjem, sier han.

Hvilken by, og sted i by skal vi til da?

Roy
    FC Sheriff Tiraspol spilte europacup mot RBK - da er det vel ganske mange kandidater....

Eller tenkte du på et annet lag?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Ser at jeg har vært veldig upresis. Vi skal til et lag som ble slått av Sheriff Tiraspol.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Men da spilte ikke nordmannen på laget.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Ser at jeg har vært veldig upresis. Vi skal til et lag som ble slått av Sheriff Tiraspol.

Roy
    FC Twente ble sensasjonelt slått av "sheriffene" i Europe League gruppspillet forrige sesong. De satt en stopper for Twentes seiersrekke på 17 kamper uten tap...

Hallvard Thoresen spilte i FC Twente og han er vel fra Larvik ? Men hvor i byen han er født, aner jeg ikke, men Larvik Turn spiller sine hjemmekanmper på Lovisenlund Idrettsplass

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Supertramp skrev:
    R.E.S. skrev:

Roy
    FC Twente ble sensasjonelt slått av "sheriffene" i Europe League gruppspillet forrige sesong. De satt en stopper for Twentes seiersrekke på 17 kamper uten tap...

Hallvard Thoresen spilte i FC Twente og han er vel fra Larvik ? Men hvor i byen han er født, aner jeg ikke, men Larvik Turn spiller sine hjemmekanmper på Lovisenlund Idrettsplass
    Du har resonnert helt riktig. Twente var laget, og Hallvar Thoresen er spilleren jeg tenkte på. Men jeg skal ikke fram til der han er fra, men der han bor nå.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Her kreves det litt gravende journalistikk for å finne fram. Telefonkatalogen kunne vært et alternativ, men han er ikke registrert der. Ikke på iam.no heller. Likevel går det ikke å gjemme seg helt bort for Thoresen heller. Han betaler jo skatt som alle andre...

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Googling nytter ikke her. Det er bare en, i denne sammenhengen - no offense - uinteressant Hallvard Thoresen i Hønefoss som dukker opp.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn