HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Helt riktig, 0787 Oslo er Hallvar Thoresens postnummer, og det nummeret fører deg til Holmenkollåsen.

Dette er en av linkene som kan brukes: www.aftenbladet.no/skatt

Din tur.

Roy

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    705
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Vi skal videre. Med 1 fly. Og på veien ser vi et kjent landemerke, som også er kjent for en tragedie, som dessverre utpreger seg som en av de største innen denne "sjangeren". Etter at flyet har landet må vi bevege oss ca 1 mil på veien nordover hvor vi når målet.

Her ser vi rester etter noe som (jeg tror) er oppkalt etter en asylsøker, som ble drept inne i noe som folk sjelden blir drept i. Denne asylsøkeren hadde ikke vanlig farge på blodet...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det ikke er et innvandret dyreslag (feks en fisk) med uvanlig farge på blodet?

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    705
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis vi leser oppgaven, så ser vi at vi tar 1 fly fra Oslo, og et hint om at ruten startet opp 10 mai.

Nok et hint er norsk flyselskap, som går igjen i en annen del av oppgaven.

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    705
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Da jeg skal ut på reise og sikkert ikke er innom HFS på noen dager legger jeg ut løsningen, slik at andre oppgaver kan legges ut.

10 mai startet Widerøe opp rute fra Oslo til Brønnøysund.

Ved Brønnøysund ligger Torghatten , som er et kjent landemerke. 6 mai 1988 styrtet et Dash 7 fra Widerøe her, hvor 36 mennesker omkom, og gjør dette til en av de største ulykkene i norsk luftfart.

Fra Brønnøysund Lufthavn kjører vi bil til Tilrem, en strekning på 10 km, og hvor ruinene til Sankt Knuts Kirke kan beskues.

Sankt Knut , eller Knut 4. den hellige, var Konge av Danmark fra 1080 til han ble drept i 1086. Han ble drept i St. Albani Kirke i Odense.

Mulig denne var sær og vanskelig, jeg gir stafettpinnen videre til den som måtte ønske det.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Datoen idag er såpass spesiell at det bare må bli en oppgave relatert til den:

Vi skal til fødebyen til en forfatter fra landet som forbindes med dagens dato. Han døde faktisk bare 12 dager etter denne spesielle hendelsen.

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Vi snakker her om en Nobelprisvinner i litteratur. ;)

Mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Hva er det med dere?? ;D

Er tråden utgått på datoen, eller er dette for vanskelig? Jeg var så sikker på at dette ville bli løst lynkjapt. Ingen nye hint før tidligst i morgen ettermiddag.

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK - "dagens dato" i oppgaven, det må da være 11. september.

Jeg har sett for meg at da er vi i USA - det var her det skjedde 11. september. Er vi ute etter en amerikansk nobelprisvinner i litteratur som døde 12 dager etter hendelsen i 2001 - det skulle bli 23. september 2001? Finner ikke noe slikt, jeg.

S

Supertramp

Gjest
    Det skurrer litt her:

skrevet 11/9:
    Vi skal til fødebyen til en forfatter fra landet som forbindes med dagens dato. Han døde faktisk bare 12 dager etter denne spesielle hendelsen.

Vi snakker her om en Nobelprisvinner i litteratur.

Hendelsen kan ikke være 11/9/2001 - det er ingen nobelprisvinnere i litteratur fra USA, Afghanistan eller Saudi Arabia med dødsfall 23/9/2001.

Skal vi til en annen hendelse i landet (USA) - at 11/9 bare er et hint om at vi er i USA?

S

Supertramp

Gjest
    Av ovennevnte "skurring" har jeg følgende forslag -skudd fra hofta:

John Steinbeck - nobelprisvinner litteratur USA, død 20/12/1968
    Han dødsdag er da 12 kalenderdager etter dagen da John Lennon ble skutt på Manhattan, 8/12/1980

Steinbeck ble født i Salinas, California.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Jeg får ikke det til å rime, da "denne spesielle hendelsen" slik jeg leser det henviser tilbake til et eller annet som skjedde på "denne datoen".

Roy

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn leste jeg det og...men tror vel egentlig at Supertramp har tolket det slik det var tenkt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    11. september er riktig dato, tror jeg.

Men årstallet er ikke 2001, men 1973 og militærkuppet i Chile.

Forfatteren Pablo Neruda døde 23. september 1973. Han ble født i Parral i Chile.

Neste stopp tror jeg derfor er Parral.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Roy ledet oss som vanlig med stø hånd til målet.

Nå jeg får tenkt meg om er ikke Parral noe blivende sted, så la oss komme oss videre. ;D

Ellers er det verdt å merke seg at datoen 11/9 burde ha en dobbel klangbunn i USA: De har på en måte vært både offer og bøddel på denne dag..

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Vi drar hjem til gamlelandet igjen, og skal ved hjelp av en av de mest kjente bøkene til en nynorsk forfatter til et helt annet sted i landet med store likheter til det stedet handlingen i denne boka er lagt.

Stedet vi skal til har blant annet fostret et bluesband som er oppkalt delvis etter boka og delvis etter kallenavnet til det eneste bandmedlemmet fra stedet vi skal til. Et lite hint til kallenavnet kan være hest eller esel.

Dette bandmedlemmet har for øvrig en sønn som er enda mer kjent enn ham selv.

Stedet er det største tettstedet i sin kommune, mens kommunesenteret har et navn som tyder på at det ligger sentralt i kommunen.

Hvor skal vi nå?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Dette var noe tricky...

Finnes det en link mellom den nynorskspråklige forfatteren din og Chileneren i forrige oppgave?

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Delle skrev:
    Dette var noe tricky...

Finnes det en link mellom den nynorskspråklige forfatteren din og Chileneren i forrige oppgave?

Mvh
    Jeg måtte sjekke, og det gjør det visst. :)

Roy

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Då reiknar eg me at namnet på forfattaren er Kjartan Fløgstad. Han har, mellom anna, gjendikta Kapteinens vers av Pablo Neruda.

Nå er jo bibliografien til den karen ganske lang, men tør jeg gjette på at Dalen Portland eller Fyr og flamme har med oppgaven å gjøre?

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Jeg synes du skal se bort fra den siste.

S

Supertramp

Gjest
    Mulens Portland Combo er vel bandet.

Rolf «Mulen» Karlsen (Rolf Fredrik Lilliedahl Karlsen), far til Jan Fredrik, Idol dommer og selvutnevnt chef de la chef over norske talenters platekontrakter :) - kommer fra Slemmestad

Stedet Røyken med tettstedet Midtbygda (kommunesenter) er største tettsted i Røyken kommune med 3143 innbyggere - om man ser bort fra "Del av tettstedet Oslo, bidrar med 7 618 innbyggere: Slemmestad, Bødalen og Nærsnes"

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.230
    Torget vurderinger
    32
    Supertramp skrev:
    Mulens Portland Combo er vel bandet.

Rolf «Mulen» Karlsen (Rolf Fredrik Lilliedahl Karlsen), far til Jan Fredrik, Idol dommer og selvutnevnt chef de la chef over norske talenters platekontrakter :) - kommer fra Slemmestad

Røyken og Midtbygda (kommesenter) er største tettsted i Røyken kommune med 3143 innbyggere - om man ser bort fra "Del av tettstedet Oslo, bidrar med 7 618 innbyggere: Slemmestad, Bødalen og Nærsnes"
    Helt riktig. Slemmestad er riktig svar.

Din tur til å ta oss videre.

Roy

S

Supertramp

Gjest
    Vi nyter utsikten til siloene på Slemmestad som på ingen måte kan sammenlignes med gigantsiloen på Bjørkelangen :)

Men nok om siloer selv om vi forsåvidt skal holde oss til større bygningsmasser.

I sin tid var dette den store byen sin første og eneste, men er nå for lengst byttet ut med minst 3 mye mye større "anlegg".

Noe som i dag er helt naturlig, selvfølgelig og pliktig på de 3 mye mye større, ble for første gang i verden tatt i bruk på anlegget vi skal frem til.

For de som følger David og Hugh & co på TV skjermen, er nok oppgaven lettere. Den er ikke så få ganger med i historiene.

Hvor skal vi?

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    "...I just used my little grey cells, my dear Hastings"

OK, da er vi i Agatha Christies verden, representert ved Hercule Poirot.

Men hvilke store bygninger, hvor denne herre ofte var? Tenke tenke....

Mvh

S

Supertramp

Gjest
    I sin tid en stor bygning/kompleks/anlegg - i dag vil det omtales som mindre enn mellomstor......

De minst 3 som nå har overtatt består av mange bygninger - ikke én stor hver........

Og ja, vi er i Hercule sin verden, men stedet/bygningene er så absolutt reelle og finnes den dag i dag, men hovedelementet med stedet er ikke der lengre.....(som ikke var en bygning) ;)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Nå har jeg bare sett et begrenset utvalg av disse episodene, husker han både på tog og i Egypt, men det er vel utelukket her?

Et skudd i blinde: Universitetsmiljø, fx Oxford?

Mvh

S

Supertramp

Gjest
    Nei ikke universitetsmiljø - men riktig land :)

Husk at Hercule hintet kan være til hjelp for de som har fulgt med, men ingen nødvendighet......stedet har en reell historie og var eneste slike mulighet for Hercule & co da de skulle.....

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    275
    Nå er det bare frykten for å måtte stå ansvarlig for neste oppgave som avholder meg fra å svare....

Hvis jeg kommer opp med en god idè, så hører du fra meg. ;D

Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke fly - men flyplasser.

Før Heathrow, Gatwick og Stansted(?) - er litt i tvil om den siste, for London har jo flere flyplasser, bl.a. den som ligger nesten helt i sentrum - var det Croydon som gjaldt. Agatha Christies "Døden i flyet" endte opp der med en myrdet passasjer.

Croydon, altså.... Tror jeg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og i siste endte Poirot episode på søndag ble skurken arrestert på Croydon.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn