HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Supertramp

    Gjest
    Det transportmiddelen/kommunikasjonsformen jeg tenker på, har meg bekjent ingen fremmeord for de (få???) som har frykt for det.....
    (men det er meget mulig det finnes....men vanlig brukt, nei det tror jeg ikke)
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    bonus-bonus ledetråd:
    vi skal til en by hvor det i dag ikke er noe spenning knyttet til noe som skjer i et annet, lite land kl 1800 CET.....
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    bonus-bonus-bonus ledetråd....

    ............men samtidig er det stor spenning i byen i dag av det man kan kalle nesten samme årsak, som ovennevnte. Men dette skjer i et helt annet og mye større land...........
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hva skjer kl 1800? Og hvor? Selv om tidsangivelsen er angitt i CET, kan jo det som skal skje, godt skje et helt annet sted. På andre siden av kloden, for alt det jeg vet.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Kan det være trekningen av Champions League, og at reisemålet dermed er Trondheim, siden RBK røyk ut av turneringen i går?

    Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenkte også på fotball og Trondheim, men fikk det ikke til å passe med de fobiene som er ledetråder i oppgaven.....
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    R.E.S. skrev:
    Kan det være trekningen av Champions League, og at reisemålet dermed er Trondheim, siden RBK røyk ut av turneringen i går?

    Roy
    ja - nei

    husk å lese tidligere hint/svar ..... vi er ikke i Norge
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.999
    Antall liker
    6.240
    Torget vurderinger
    32
    Har du lurt oss til Liverpool som ikke deltar i Champions League i år, men som i dag spiller borte mot Trabzonspor i Tyrkia.

    Roy
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Det har jeg vettu....trekningen i kveld er i lille Monaco mens Liverpool spiller i store Tyrkia.
    Fobiene gjalt måten å komme seg over kanalen fra Frankrike på....

    Og hva er det da som jeg skal frem til der:


    Vi skal til verdens eldste i sitt slag, men den er ikke i bruk i dag - den eksisterer ikke lengre.
    Den var faktisk i bruk til det den var tenkt/bygget for i bare 6 år. Da overtok en mer sentralt beliggende en, og dens navn bringer tankene inn på noe man har i fluidum, f.eks i en miks hvis navn får meg til å tenke på en kjent forfatter....

    På deler av område i dag er det bygget studentboliger for en nærliggende undervisningsinstitusjon.
    Resten av område er i dag en park.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Husk at vi skal til noe som har med transport å gjøre, men et transportmiddel man ikke i utgangspunktet tenker at folk har en fobi for....med mindre....
    Så da er det ikke fly eller båt, men.....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jernbane? Engelskmennene var jo tidlig ute med jernbanedrift i alle slags former - jfr. George Stephensons ry.

    Liverpool-Manchester banen kanskje?
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Nå er du på sporet......og uendelig nære.....

    Les oppgaven nå, så tror jeg du har den :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt googling - that goes without saying:

    Liverpool-Manchester-linjen hadde sin opprinnelige endestasjon i Liverpool i Crown Street - etablert i 1830. Stasjonen ble nedlagt i 1836 - stasjonen lå litt for langt fra sentrum - og endestasjonrollen ble overtatt av Lime Street stasjonen. Lime er noe man med fordel kan blande inn i visse drikkevarer.

    Crown Street? Verdens første offentlige jernbanestasjon (= public railway station) - hvis man skal tro Wikipedia.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Du er der! Vi stoler på Wikipedia :) (selv om jeg kom over selve historien via en avisartikkel)

    Lime > Cubra Libre > Hemingway

    btw: finnes det noe fremmeord for togskrekk?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - selvfølgelig finnes det et fremmedord for togskrekk - nemlig: Siderodromophobia. Igjen: hva skulle man ha gjort uten Google?

    Mens vi rusler rundt i Liverpool, får vi assosiasjoner til en reiseglad person som ikke led av spesielt mye togskrekk - eller skrekk for å reise i det store og hele.

    Ved én anledning skulle man dog tro at han ville ha fått skrekk for å reise på denne spesielle måten - det ville trolig ethvert oppegående menneske ha fått - men den gang ei... Vår helt gjentok forsøket - og takket være hjelp fra det stedet vi skal til, lyktes han denne gangen.

    Det stedet vi skal til, ligger på et helt annet kontinent enn det stedet som bidro med tilsvarende hjelp første gang. Som ved første gangs forsøk - det var en spesiell grunn til at vår helt dro hit for å hente hjelp.

    Og da skal vi til?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg må gjøre oppgavene mye vanskeligere, skjønner jeg.....
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er jo inne på noe - og finner sikkert løsningen hvis du finleser oppgaven.
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Tar dette fra husken (Wikipedia var lite hjelpsom her :( )

    Mener at Heyerdahl reiste til Titicaca-sjøen mellom Peru og Bolivia for a hente eksperthjelp i sivbåt-bygging. Er det his vi skal?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ja, det er riktig.

    Vi skal til Titicacasjøen i Syd-Amerika. Verdens høyest beliggende seilbare innsjø – 3.812 m.o.h.

    Innbyggerne rundt Titicacasjøen har seilt rundt i sivbåter i uminnelige tider – og det var herfra at Thor Heyerdahl hentet sivbåtbyggere i f.m. Ra-ekspedisjon nummer to. Sivbåtbyggerne fra Syd-Amerika hadde en annen teknikk enn de sivbåtbyggerne fra Tchad som Thor Heyerdahl brukte i f.m. den første Ra-ekspedisjonen – den som mislyktes fordi båten gikk i oppløsning lenge før de kom frem.

    Grunnen til at indianerne fra Titicacasjøen er slike kløppere på sivbåtbygging, er at det vokser mye siv og ingen skog rundt denne høytliggende innsjøen. De har rett og slett vært nødt til å bruke tilgjengelige råmaterialer på best mulig måte. Sånn sett er det klare fellestrekk med Tchadsjøen – her vokser det også siv, men ingen skog – og resultatet: de ble sivbåtbyggere her også. Om enn ikke i samme klasse som sine sydamerikanske kolleger m.h.t. seiling over store oseaner.

    Din tur!
     

    JuK

    Medlem
    Ble medlem
    20.03.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    0
    Sted
    Akershus
    Reiser fra jobb om ikke veldig lenge, og er ikke på nett igjen før på mandag.

    Er det noen som har en oppgave på lager og melder seg frivillig til å ta over stafetten?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Velkjent problem - du får komme igjen sterkere ved neste korsvei.

    Jeg har en liten en på lur:

    Vi skal til et sted hvor man i snart 100 år har hatt mer eller mindre løse idéer om å utnytte en ressurs som har noe – men generelt veldig beskjeden - anvendelse til det formålet vi har i tankene. På det stedet vi skal til, er det eventuelt tenkt å utnytte denne ressursen på en helt ny og tidligere uprøvd måte.

    Selve ressursen er i og for seg svært vanlig, men de geologiske, meteorologiske og ikke minst de befolkningsmessige omstendighetene som skal til for å få til denne spesielle utnyttelsen, er ikke lette å finne. Men på det stedet vi skal til, har man lenge ment at det kunne være muligheter.

    I våre dager skal man ikke bli forundret om et slikt prosjekt møter både skepsis og sterk motstand.

    Da skal vi til?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm... her var det stille, får man si.

    Ettersom jeg har et prinsipp om at det skal ta litt lenger tid å løse oppgaven enn å lage den - jeg har ikke SÅ mange oppgaver liggende på lur - har jeg gått ut ganske forsiktig denne gangen. Men en liten tilleggsopplysning:

    Den ressursen man har lekt litt med tanken om å utnytte, finnes det VELDIG mye av.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Vindkraft, tidevannskraft, bølgekraft - er vi i det "området" ?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tja - hva skal man si. Ingen av disse. Men vi toucher vel innpå både tidevann og bølger. På en måte. Men ikke helt.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som sagt: ressursen er der i STORE mengder. Rent teknologisk snakker vi plankekjøring. Det må bare et sammenfall av omstendigheter til for å kunne utnytte akkurat denne ressursen på denne spesielle måten - og det har aldri vært gjort før. Men på det stedet vi skal til, ligger forholdene til rette for det.
     

    Otern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ulf-B skrev:
    Tja - hva skal man si. Ingen av disse. Men vi toucher vel innpå både tidevann og bølger. På en måte. Men ikke helt.
    Er vann i flytende eller fast form en del av ressursen?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Først må det flyte, og så må det bli borte.
     

    Otern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Mao varmes opp(f.eks. naturlig som i en geysir), fordampe og benyttes i en eller annen form for trykkgenerator ?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Verken oppvarming eller trykk er en del av utnyttelsesprosessen, men uten fordamping vil utnyttelsen nødvendigvis måtte opphøre etter en viss tid.

    PS: En liten presisering. Det er snakk om trykk - men trykket er ikke resultat av noen oppvarming. Altså ikke noen form for dampkjele e.l.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er snakk om vannturbin. Helt kurant teknologi - ikke noe hokuspokus sånn sett. Det har bare aldri vært gjort på denne måten noen gang - og blir det kan hende aldri heller. Men HVIS det skal gjøres, er det stedet vi skal til, ett av de svært få stedene hvor man faktisk har mulighet til å gjøre det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.798
    Antall liker
    10.234
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En vannturbin fungerer via trykk, ref tidligere post om at trykk ikke er involvert......

    PS: Bladde nettopp tilbake og så din PS....

    Er det Statkraft sin saltdiffusjonsteknologi du tenker på?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er snakk om å utnytte et helt naturlig trykk - verken oppvarming eller saltdiffusjon inngår her. På det stedet vi skal til, ligger forholdene til rette for å utnytte dette på en helt spesiell måte, som aldri har vært gjort før.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn