HFS Sub?

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.810
Antall liker
5.338
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Det var en god ide! Tror muligens jeg har en benkeplate liggende på verkstedet også... :confused:

Ellers så har jeg sendt en forespørsel til en lokal møbelsnekker om pris på mdf ferdig kappet, blir spennende å se hva jeg får i svar.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er lite som slår kryssfiner til basskasser. Det blir stivere enn MDF eller heltreplate. Ulempen er at det ikke er så lett å få en fin finish, da er jo MDF mye bedre, i hverfall hvis man tenker å lakkere de.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.810
Antall liker
5.338
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
En mulighet er jo kanskje å kle den med ht-stoff eller lignende, da har finish mindre å si. Alle tips mottas med stor takk.

Hvis man går for en plateforsterker, har dette noe negativ innvirkning siden det blir ett hull ekstra i kassa og volumet blir mindre? Er det å foretrekke å enten lage en egen kapsling for plateforserkeren eller å gå for en egen effekt, ice/hypex++?
 

anders1234

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.04.2013
Innlegg
283
Antall liker
129
Torget vurderinger
1
om noen vil a kompakt subb med mye ytelse , sjekk ut lms ultra 5400 , kann kjøres ned i 75l lukket kasse
 

evorkahn

Medlem
Ble medlem
05.10.2003
Innlegg
49
Antall liker
1
vet det er en gammel tråd, men er det noen somfortsatt har tegnigene til denne og hvor stor forsterker trengs?
 
T

Tittentei

Gjest
Spennende tråd dette her - dere som bygde forrige, fortsatt fornøyde?

Har veldig lyst til å bevege meg utpå ett slikt prosjekt selv, nå koster elemtene 2199 på avshop, er jo ikke allverdens.

Men, ser folk har brukt mye forskjellige materiale her, 19 mm mdf ble anbefalt - men dette er noe plundrete å få tak i kanskje?

Hvordan er det å bruke hobbyplater f.eks? Ser jo litt finere ut også.

Edit: Med litt betenkningstid er nok ikke hobbyplater og lignende noe spesielt bra nei, er nok mdf eller tilsvarende som er best.
MDF er ikke plundrete å få tak i, Carlsen & Fritzøe har kjempestort utvalg. 19mm MDF er ofte hyllevare, men du kan få helt opp i 55mm i mange forskjellige kvaliteter(!). De bestiller via Fritzøe Engros. Er usikker på hvordan det er med Bauhaus, men det er jo kjempestort, ligger ved siden av Liertoppen og bør være verdt en sjekk via telefon. Da jeg besøkte den lokale C&F forhandleren, så sa de til og med at jeg kunne få gratis MDF av dem, fordi det ofte brukes som emballeringsmateriale på andre produkter.

Når det gjelder å få ferdig kappet, så tror jeg man kan få det via de store byggevareforhandlerne, så det blir nok dyrere å få en møbelsnekker til å gjøre det for seg, men oppdater oss gjerne på pris.

Det beste materialet for subwoofere er kryssfiner i baltisk bjerk. Dette gir en lettere konstruksjon enn MDF, siden det ikke kreves like mye bracing pga hardheten og egenresonnansen i materialet. Dessverre koster det en god del mer enn MDF. Fra XLBygg fikk jeg tilbud på både 21mm og 9mm baltisk bjerk;

21x2440x1220 BB/CP Ubehandlet kr 2330
9x2440x1220 B/BB Ubehandlet kr 1525

med andre ord så kostbart at jeg ikke gjør det, siden MDF ligger cirka på 1/3 av prisen.

Det man kan gjøre, er å bygge kassen i MDF og så legge på f.eks. 9mm etterpå. Er du flink og nøye, så kan finishen bli riktig fin. Evt. så kan du lime på bladfinér, men det er en stor prosess i seg selv, med trelim, finérpresse og strykehjern, så 9mm er nok enklere.

Hobbyplater suger, du har helt rett.
 
T

Tittentei

Gjest
Har ikke eksakt pris for hånden nå, men jeg fikk tilbud på 40mm MDF også. 40x2440x1220. På denne ble det noe pallfrakttillegg, men det var småpenger, og totalt sett via C&F kommer ei slik plate på noe under 1500 kroner. Merk at dette er 40mm! Mulig de la inn noe rabatt, han snakket noe om dette, men er usikker. Ble ikke til at jeg gikk for 40mm, da det er mye hardere å arbeide med på splittesag m.v. enn 19mm som man limer i flere lag. Prisen på 19mm husker jeg ikke helt, men det er under halv pris av 40mm.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.498
Antall liker
11.454
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var noen heftige priser på x-finer i bjørk... Bygget mine høyttalere i hhv 27mm og 21 mm x-finer baltisk bjørk og fikk det ganske mye rimeligere enn det du skriver over her.. Kanskje halvparten av prisen?

Jeg opprettet byggekonto på "monter" i Haugesund da jeg bodde der. Fikk ganske mye rabatt.

Edit: Betalte 2000kr for en plate på 27mm og en plate på 21mm.
http://www.hifisentralen.no/forumet...-nytt-prosjekt-15-hemp-coax-2.html#post952653
 
Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Det var noen heftige priser på x-finer i bjørk... Bygget mine høyttalere i hhv 27mm og 21 mm x-finer baltisk bjørk og fikk det ganske mye rimeligere enn det du skriver over her.. Kanskje halvparten av prisen?

Jeg opprettet byggekonto på "monter" i Haugesund da jeg bodde der. Fikk ganske mye rabatt.

Edit: Betalte 2000kr for en plate på 27mm og en plate på 21mm.
http://www.hifisentralen.no/forumet...-nytt-prosjekt-15-hemp-coax-2.html#post952653
Jeez, det var da heftig så stor forskjell hvis vi snakker 2000 kr for begge platene! Synes selv det var hårreisende, men i lys av dette skal priser kontrolleres med flere byggevareforhandlere. Tok bare stikkprøver på forskjellige materialer fra forskjellige leverandører. De pleier å gi noe rabatt rundt forbi her også, så regner med 20-30 % av erfaring. Takk for at du opplyste om at dette var overpris, for materialene er ikke handlet inn enda.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.396
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Gammel tråd det her men, kan noen legge ut en komplett byggebeskrivelse på HFS subben? :)
Tidligere linker i denne tråden er døde.....
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Hfs-suben er vel litt gammel nå? Stig Erik Tangen beveget seg siden til lukkede kasser og ELF og til slutt til nokså monstrøse H-ramme åpen-baffel-løsninger. Poenget med Hfs-suben var nok å lage noe som låt bra opp mot 80-100Hz deling samtidig som avrullingen kunne passe med roomgain.

I dag er jeg mer til å prøve å skreddersy i forhold til ønske og behov, snarer enn å lete frem eldre generiske løsninger som hfs-suben. Anyway: Det var vel Beyma 15G40 i 150L tunet til 22Hz - kasse etter smak og behag. Simuleringsprogrammer fikser portstørrelse alt etter om man ønsker runde eller hylleporter.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.396
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok! :)
Har du noen gode forslag til simuleringsprogram?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.396
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ja, så var det oss som ikke har pc i hus... kun mac...uff! :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.839
Antall liker
11.396
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok! Takk så mye for hjelpen! :)
Jeg er egentlig bare ute og synser litt men sikkert greit å lage en tråd dersom bygging!
 
Topp Bunn