HFS Sub?

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Antall liker
0
En 15 tommer holder for de aller fleste. En bra 15 tommer er dyr, men skal man ha en bra 18 tommer blir det _veldig_ dyrt.
JBL har kommet med en ny 18 tommer. Med 3,5cm slaglengde! Det burde holde for de fleste. Hvis ikke kan man jo kjøpe flere:

http://www.jblpro.com/pressroom/VT4880_06/VT4880_06.htm

Hva den kommer til å koste vet ikke jeg, men den blir sikkert ikke billig.

Leif Arild

T

theStig

Gjest
Den 15" jeg har brukt i prototypene er av meget god kvalitet, og koster veil 2995,- Det er ganske rimelig for en 15" i denne klassen synes jeg. 18-tommere koster en del mer, det er helt klart. En god 18" kommer fort på godt over 4000 kr.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
There`s no substitute for cubic inches ( var det ikke dette Amcar entusiaster hevdet ;) )
Mvh Jan I
There's no replacement for displacement klinger bedre :)

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Dette ser spennende ut!

Har sittet å tenkt på et bygge en stund nå, og jeg tror dette kan være et veldig bra utgangspunkt - fleksibelt og ikke altfor dyrt. Pga krav til en viss WAF på prosjektet vurderer jeg å gjøre et par endringer:

1) Endre utforming på kassen til innvendinge mål på ca. 110(b) x 55(d) x 25(h). Dette gir et volum på ca 150l og burde vel være uproblematisk?

2) Flytte elementet til undersiden.
Tenkte å ha det i ene enden av kassen, og porten i andre enden. Samme konstruksjon på porten som Stig har foreslått - pga samme dybde på kassen blir lengden på porten den samme - regner med at samme areal vil fungere best også? Porten legges til den langsiden som peker ut i rommet. Spørsmålet er hva dette vil gjøre med lyden. Jeg er litt bekymret for at jeg får plenty med trøkk i bunn men at punchet i mid-bassen blir borte. Hva tror dere?

Planen er forresten å bygge dette som en pall trukket med skinn, og med myke puter/stopping på toppen. Tenkte å dimensjonere bredde til lik Ekornes-pallen slik at jeg kan bruke den løse bordplaten de selger til disse. (Hvis noen synes dette ligner på et annet prosjekt beskrevet tidligere her så er ikke det tilfeldig... ;))

En bekymring med en flerbrukskonstruksjon er plassering. Med denne konstruksjonen blir jeg låst til å ha subben stående der den kan gjøre nytte for seg (enten mellom høyttalerne langs veggen eller trukket lengre ut på gulvet foran sofaen). Det optimale hadde vel vært å ha plassering nærmere et hjørne? Får jeg ryddet opp i evt. problemer dette skaper med ett av de billigere filterne fra Behringer?

Innspill mottas med takk!

-Atle

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har bestilt elementer og er i gang med planlegging av kassa. Jeg kommer til å bruke de innvendige målene som er skissert her, alt annet vil gi en annen høyttaler. De forandringene jeg vurderer er: Sandfylling av side og bakvegger. En vertikal innvendig avstiver, litt assymetrisk plassert. Den er ment å stive opp kassa samt gi anlegg for elementet. Avstiveren kan derfor ikke sitte helt midt bak elementet der utluftingen sitter.

T

theStig

Gjest
Svar til Attila:

1. Det går normalt helt fint å lage en kasse med de dimensjonene du nevner. En ting å legge merke til her er lengste dimensjonen på 110 cm. Dette vil gi laveste stående bølge inni kassa (mellom kortveggene) på ca. 150 Hz. Dette er ganske nær hva som kan være aktuell delefrekvens. Derfor kan det være lurt å dempe litt ekstra i kassa for å kontrollere denne, f.eks med 15 cm Rockwool på den ene kortveggen i kassa.

2. Jeg er ingen tilhenger av subwoofere som spiller ned i gulvet. Det KAN fungere, men da må du ha et stivt og stabilt underlag, f.eks en tung steinplate under subwooferen. Hvis ikke setter du gulvet i mer bevegelse enn lufta i rommet, og det er neppe noe lurt.

Når det gjelder plassering av subwoofere, er det i hvertfall en ting som IKKE funker, og det er plassering langt utpå gulvet. Nær vegger eller hjørne er en mye bedre løsning.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Svar til Attila:

1. Det går normalt helt fint å lage en kasse med de dimensjonene du nevner. En ting å legge merke til her er lengste dimensjonen på 110 cm. Dette vil gi laveste stående bølge inni kassa (mellom kortveggene) på ca. 150 Hz. Dette er ganske nær hva som kan være aktuell delefrekvens. Derfor kan det være lurt å dempe litt ekstra i kassa for å kontrollere denne, f.eks med 15 cm Rockwool på den ene kortveggen i kassa.

2. Jeg er ingen tilhenger av subwoofere som spiller ned i gulvet. Det KAN fungere, men da må du ha et stivt og stabilt underlag, f.eks en tung steinplate under subwooferen. Hvis ikke setter du gulvet i mer bevegelse enn lufta i rommet, og det er neppe noe lurt.

Når det gjelder plassering av subwoofere, er det i hvertfall en ting som IKKE funker, og det er plassering langt utpå gulvet. Nær vegger eller hjørne er en mye bedre løsning.
Et par ting å tenke på her ja.

Underlaget er i nåværende rom ganske gunstig for å spille ned i gulvet - skifergulv på støpt dekke som igjen ligger rett ned mot pukken under huset. Blir neppe mer stabilt enn det er nå - kan bli værre ved flytting til et annet rom...

Demping i kassen blir nok viktigere ja. En positiv side i så måte er vel at jeg vil få noe større akkustisk volum på kassen pga dempingen?

Får legge opp til plassering langs vegg mellom høytalerne. Går for såvdit an å eksperimentere litt her - jeg har et rom med mange tunge og kompakte flater (Skifer, tegl, 40 cm betong, glassbyggerstein...) og litt vrien utforming for tiden så det kan være at en posisjon som gir mindre forsterkning kan fungere greit alikevel. Vi får se!

T

theStig

Gjest
Med et slikt gulv som du har burde det funke med en nedoverspillende sub.

Plassering er uansett nøkkelen til god bass i rommet, og det er enkleste å få til noe med sub'en nær rommets flater. Nedoverspillende sub vil jo stå helt nede ved gulvet, og da får man ikke noe problem med utfasinger pga. gulvrefleksjonen. Dette er faktisk et godt argument FOR å spille med elementet ned mot gulvet.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har bygget en modifisert utgave av HFS subben. Jeg vil anbefale dere som skal bygge å ihvertfall vurdere et stivere kabinett enn orginalen. Min versjon har sandfylte bak og sidevegger (3x12mm MDF), samt innvendig avstivere både vertikalt og horisontalt med anlegg mot elementets bakplate. Resten av kabinettet har jeg brukt 22mm. platetykkelse. Jeg har brukt 19mm bjørk heltre sidevegger utenpå og finnert med flammebjørk på resten av kassa, skulle ha hatt lik finish på hele kassa, men man tager hva man haver, og jeg hadde ikke nok finner. Vurderer å bruke mørkere voks på sideveggene slik at de skiller seg ordentlig fra resten. Har 45 grdeers vinkler på sideveggene og det har kommet brennmerker på store deler der, tror jeg brukte et sløvt fresestål. Det var umulig å få det til å ta uten å legge mye kraft på overfresen. Har dempet topp og porthylle med 5mm asfaltplate. Innvendig er det i tillegg dempet med 5cm akustikkplater på en side, topp, og halve bak. Dette er ikke bra nok til å kunne kalles kompromissløst. Kjenner godt vibrasjoner på enkelte deler av kassa.

Jeg har ikke spilt den inn eller foretatt noen målinger enda.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.056
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Utvalget av 15-tommere er vel langt større enn 18. Har selv et par passive Snell 18" som deler ved 80hz. Eliminerer behovet av rumperister.........hehe

Det tror du helt til du har besøkt Flageborg. ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1

En første måling av det nye systemet. Målt på 1 meter med LSPLab. DEQX filteret har her satt filteret, men ikke foretatt noen romkorreksjon. Dette ser ikke bra ut, men det var vel ikke forventet heller. Greit med LSPLab for kontrollmåling av DEQX. Litt uoversiktelig brukergrensesnitt på DEQX, så det er en del prøving før "det sitter".

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Stig, har du kommet noe lengre med prototypen din? Bilder? Målinger?

T

theStig

Gjest
Ting Tar Tid. Håper å få prosjektet i gang igjen snart. Har vært så uheldig å knekke et ribbein, og da frister det ikke med snekring.

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Ting Tar Tid. Håper å få prosjektet i gang igjen snart. Har vært så uheldig å knekke et ribbein, og da frister det ikke med snekring.
Bare lurte jeg! Har bristet flere ribbein en gang i tiden og det var særdeles lite godt. :-/
Du får ha god bedring da! ;)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Etter en tid med denne suben slår det meg at jeg (allerede) ønsker meg mer power!. Nå kan jeg spille på full mugge uten at huset detter ned av buldring. Det er først etter en tids spilling jeg kjenner hvor høyt jeg spiller.
Det spiller renere og det er nok derfor at det virker som om jeg ikke har nok gain,enda jeg har ikke fått rettet ut frekvensgangen enda, festpukkelen rundt 100Hz høres godt.

Morsomt! Dette elementet er rett og slett fenomenalt.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Gleder meg til prototypen er ferdig og lit flere resultater av prokjektet kommer opp på kjermen foran meg. Dette kan vel bli neste prosjekt... sa du at du kunne få elementet ned i 2000,- stk om det skulle bli en HFS sub?

MVH

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Ok folks, da har jeg i god diktatorisk ånd faktisk startet prototypinga på det jeg mener bør bli HFS sub'en.Gidder ikke å starte noen avstemingstråd eller lange uledninger om ditt og datt. I am the boss, take it or leave it...  ;D Byggetråd blir dette uansett hva som skjer.

Og det blir som følger:
150 liter bassreflekskabinett, 60x60x60 cm
15" driver (Beyma 15G40)

Kostnadene til dette er:

MDF ferdig skjært, ca. 500 kr
Element -  veil pris er 2995 kr (blir det HFS sub av dette, så vil dette elementet fås for ca. 2000 kr).
Dempemateriale, ca. 75 kr
Kabel, ca. 25 kr

Legger vi til et Behringer delefilter til ca. 1200 kr og en Embla Eana effekforsterker til 2700 kr (veil) så vil totalkostnaden på prosjektet bli godt under 7000 kr, og det er overkommelig synes jeg. Mange har kanskje en effektforsterker fra før som kan brukes også.

At det kommer til å bli en meget potent subwoofer, som også er noenlunde kompakt, er jeg ikke i tvil om. :)

Stemningsrapport:

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hva er det du vil si her da, John_Harald?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det noen som har bygget HFSsubèn ? Spent på andres mening...

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vekker til live denne tråden igjen. :-*
Lurer på hvordan prosjektet ditt går theStig,har ribbeina dine "kommet" seg?
Arbeidstegninger og en oversikt over komponenter man skal anskaffe, har vært kjekt å ha.
Er det noe muligheter for å gjøre denne subwooferen aktiv? Helst med innebygd forsterker.

Mvh

T

theStig

Gjest
Nå er jeg frisk og rask.. har har begynt med prosjektet igjen. Regner med å ha kassene ferdig denne helga.

Første steg nå blir å måle opp alt mulig på selve kassa.

Så skal jeg se på forsterker og filter-løsninger etterhvert. Den vil selvsagt bli aktiv. Kommer i første omgang til å se på eksternt filter og forsterker.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Gleder meg!

Sitter og funderer selv om en F**** bassport fortiden... som jeg ikke finner en skikkelig løsning på...

Tror ikke det blir sub på meg før jeg er i eget hus... og denslags er desvere lenge til....

MVH

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Til dere som tviler på dette prosjektet, kan jeg bare si, løp og kjøp! Jeg spiller nå med en ICEPower asp1000 i bassen, morro å se at elementet tåler sinnsykt med juling uten at det kommer ut av kontroll ;D

T

theStig

Gjest
Kan meddele at prototype-kassa endelig er ferdig! Testing, måling... i morgen!

Jeg kommer til å sette opp en egen web-side for dette prosjektet, litt enkere å holde oppdatert, og enklere å finne.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Bra jobba theStig! Proff hjemmeside for prosjektet.

T

theStig

Gjest
Hei Psyklisten, vil du bidra på "min side" på prosjektets web-side?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Helt syyyykt genialt...

Spørst om dette bare er en ting som MÅ prøves... selv om jeg strengt tatt ikke har plass til det...

MVH

T

theStig

Gjest
Det må jeg si, det var imponerende !

Vil det komme forslag til DIY ICE forsterker til HFS sub'n og eller?
Takk for det!

DIY ICE vil det dessverre ikke bli noe av. Dette pga. B&O's policy om å ikke levere løse moduler til sluttkunder. Ferdige ICE forsterkere til gunstige priser finnes på markedet fra før.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
394
Takk for det!

DIY ICE vil det dessverre ikke bli noe av. Dette pga. B&O's policy om å ikke levere løse moduler til sluttkunder.
Det var ikke jeg klar over, er vel kanskje mulig å finne en annen forsterker å bygge også.
Kan Zap Pulse fra Lc Audio egne seg til dette formålet eller?

Vedlegg

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har Behringer romkoreksjon og aktivfilter i en og samme boks? eventuelt noen andre leverandører?

MVH

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har Behringer romkoreksjon og aktivfilter i en og samme boks? eventuelt noen andre leverandører?

MVH
DEQX 2.6 uten pre og 2.6P, med pre og fjernkontroll, begge modeller har digitalt filter, romkorreksjon, eq, digital volum, 2.6P har i tilleg selvfølgelig analog volum.
Tror dette er den beste alt i ett burk på markedet!
Lysår bedre enn Behringer, jeg vet det for jeg har hatt en slik en gang.
http://www.deqx.com/index.html

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
lysår bedre en Behringer... neppe vist man tar hensyn til lyd pr krone.

Jeg har tenkt å gjøre noen omprioteringer i anlegget. Vekk med en Doxa 140 signature og inn med en ekstra ICEpower samt aktivt delefilter. Har også lust å prøve romkoreksjon...

MVH

Topp Bunn