Hi-Fi butikken og dens kunder.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Følgende forhold må være bekreftet, redegjort for eller avklart før handelen:

- Produsenten må drive på entusiastbasis, og driver uten å tenke profitt.
- Produsenten er vellykket i forhold til omvendt proposjonalitetsprinsippet. Jo høyere volum og lønnsomhet, desto lavere kvalitet.
- Selgeren skal være minimum 45 og ha jobbet med Hi-Fi i minst 35 av disse årene.
- Selgeren skal ha master i produktutvikling i alle produktgrupper og null peiling på lønnsomhet.
- Selgeren skal syns det er kjempegøy å få telefoner etter kl 23. med spørsmål om hvilke rør som passer best til den tiårskomne ampen, kjøpt på Ebay.
- Om merket blir solgt via kommersielle kanaler blir det automatisk diskvalifisert som kvalitetsprodukt.
- De foretrukne butikker har større utlånslager enn varer til salgs.
- De foretrukne butikker har budsjettert med større kaffebudsjett enn lønnskostnader.
- Prisen på produktet er; veiledende minus 30 %. Ytterligere 10 % om de er et utlånt produkt. Selv om kjøperen selv er eneste lånetaker.
- HiFi butikken har tid til å perfeksjonerer demolyden på alle produkter. Dårlig demolyd er det samme som innkompetanse og diskvalifikasjon.
- HiFi kjøperen har god tid, og selgeren i butikken syns det er mer morsomt å prate om hans hjemmesystem enn å selge produkter.
- Om selgeren er opptatt med mindre viktige ting, som å selge varer, er han ikke entusiast nok, og blir diskvalifisert.
- Hi-Fi butikken tar mer enn gjerne hjemmebesøk uten kjøpsforpliktelser. Jo mer entusiast, desto flere mil.
- Den beste salgsdagen i en Hi-Fi butikk er alltid dagen den blir stengt. Da har du gitt deg på topp og får diplom for tro tjeneste.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Skremmende mye sannhet i denne absurde listen. Desverre!

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12
impulse skrev:
Det kan jeg skrive under på .Telefoner etter kl 2400 er ikke uvanlig fx.(spesielt om fredag eller lørdag) ;D
Terje som fremdeles trives som hifi pusher!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.177
Torget vurderinger
1
terjetroll skrev:
impulse skrev:
Det kan jeg skrive under på .Telefoner etter kl 2400 er ikke uvanlig fx.(spesielt om fredag eller lørdag) ;D
Terje som fremdeles trives som hifi pusher!
Sånn er det i Hi-Fi bransjen. Jeg synes mutz treffer 100% i sin beskrivelse. Og, ja, folk ringer til og med etter 24.00 med litt innabords. Privatliv? nja....

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
826
Ok, som kunde kan jeg godta at telefoner ikke besvares etter kl. 22:00. Ellers er alle punktene til mutz riktige ;D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Kunden har alltid rett.

Forøvrig så ser jeg ikke noen grunn til å støtte norske forhandlere som selger produktene sine til blodpris. Ser eksempler på forhandlere som bruker en dollarkurs på 12-14 og det er en god ting at forbrukerne begynner å våkne opp.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Anonym skrev:
Forøvrig så ser jeg ikke noen grunn til å støtte norske forhandlere som selger produktene sine til blodpris. Ser eksempler på forhandlere som bruker en dollarkurs på 12-14 og det er en god ting at forbrukerne begynner å våkne opp.
For å kunne gi 30-40% rabatt og fortsatt gå i pluss så må man bruke en slik dollarkurs....... ;)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.874
Anonym skrev:
Kunden har alltid rett.

"there´s a big difference between kneeling down and bending over!

- Frank Zappa

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.152
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
mls skrev:
Anonym skrev:
For å kunne gi 30-40% rabatt og fortsatt gå i pluss så må man bruke en slik dollarkurs....... ;)
Da er det mye bedre å være konsekvent v å ikke gi rabatter annet enn på demoprodukter. Kjedelig å måtte betale fullpris på et nytt produkt når mannen foran deg i køen fikk 40% rabatt.

Te

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.677
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Du glemte to vesentlig punkter: Selgeren anser ALLTID at det kunden allerede har er bare søppel.
Selgeren har ALLTID produktet som skal pushes hjemme
Dette er selvopplevd

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mornmorn,god dag,god dag mitt navn er Ståle Krapyl
det er jeg som driver byens hi-fi asyl
egentlig er jeg rørlegger men tjener mere penger
på å stå og selge hi-fi enn å stå og smøre gjenger
vi tar inn alt det dyreste fra New York's hi-fi messe
alt annet låter bæsj og det har ingen interesse
men som en kundeservice som slett ikke fordyrer
får de prøve vårt bidè mens de titter på brosjyrer

butikken vår den er i byens fineste lokaler
husleia er dyr men det er kunden som betaler
ja de vi ønsker hit er de som har så mye penger
at de kjøper mye større stereoanlegg enn de trenger
her hjelper det lite med sparelån og sånt no
men kom gjerne innom med din byggelåns konto
ja kom,kom,kom,kom til Ståle Krapyl
vi møtes på byens hi-fi asyl

vi har utviklet vår spesielle salgsteknikk
vi sender alle nye kunder et nedlatende blikk
og renner dem i senk med bransjesjangonger
og geleider dem inn i kvadrofonisalongen
der speller vi så høyt at de blir stående og gape
så prompen snur i døra for å komme opp å rape
men prøv ikke og fortell oss hva slags anlegg du har hjemme
for da ler vi så rått at du aldri vil glemme
at den som veit no her om hi-fi det er Ståle Krapyl
og vi andre gutta her på byens hi-fi asyl

du vet det er med stereoanlegg som det er med promille
du bli'kke rektig frisk før du har hatt det rektig ille
du kjøper anlegg nå og blir nervøs og pengelens
men om et halvt års tid da får du abstinens
da står du atter i butikken min og trygler og ber meg
om jeg ikke vil være så snill og selge deg mere
da ere: kjære Ståle! selg meg litt til!
bare en liten FM-tuner du,vær så snill!
en med osciollskop og LED-display
og touch-sensitiv threshold level
med powermuting,jeg må ha det!
dypvanns regulator med fire hektoliter mussa på stampen i hver kanal
får jeg ikke nye høytalere nå så kaster jeg meg i havet
og henger meg fra brua
hører du Ståle, jeg må, jeg må ha mer!

sådda sådda, jadda jadda barnet mitt
bare jeg får penger så skal du få ditt
skal vi si 150 kroner per watt
så legger vi på to prosent kontantrabatt
du vet det er billigere enn opium men dyrere en marihuana
hvis ikke du vil ha det finns det en kar i Mo i Rana
ja pushern din han heter Ståle Krapyl
og det du trenger det har byens hi-fi asyl!

Men åpningsinnlegget er absolutt på ballen.

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Antall liker
1
Morsomt skrevet! Synes jeg kjente igjen et trekk fra musikk-/kulturjournalister, indierockfans og andre åndssnobber:
Alt som er populært eller kjent og kjært = kommersielt = dritt :D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Anonym skrev:
Kunden har alltid rett.

Kunden har ikke alltid rett bare fordi han er kunde. Du er skremmende generell her, Anonym. Det er slett ikke alle norske forhandlere som er blodsugere. Men du benytter vel ikke norske forhandlere når du vil ha produkter demonstrert heller du, kanskje?

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603
Enig med Mutz i sitt åpningsinnleggg. Mye engasjement kan føre til en utbrent "pusher" ganske raskt.

TTmania skrev:
Du glemte to vesentlig punkter: Selgeren anser ALLTID at det kunden allerede har er bare søppel.
Selgeren har ALLTID produktet som skal pushes hjemme
Dette er selvopplevd
Har også opplevd dette et par ganger selv. Sist nå i sommer hos AudioConcept i Stockholm. Gikk ut igjen med en litt emmen følelse. Hadde vedkommende jeg snakket med hatt inngående kunnskap om produktene han snakket negativt om ville kanskje saken vært en annen. Det viste seg at han ikke hadde denne kunnskapen og det meste var antagelser. Trodde at de som jobbet i en butikk av denne kaliberen hadde kommet over slike barnesykdommer.

Anonym skrev:
Kunden har alltid rett.

Enig at enkelte butikker legger på vel mye på enkelte produkter. Snakker vi om amerikanske produkter som importeres til Norge så er det jo også en del kostnader med transport, avgifter bl.a. I tillegg så lever vi i et høykostland med store utgifter til husleie, forsikringer etc. Har man ansatte så er heller ikke dette gratis.
Jeg er ingen bransjemann og ønsker som de fleste andre å ikke betale for mye for produktene. Allikevel har jeg et spørsmål til Anonym og dere andre som har sterke meninger om at påslagene er for høye. Hva synes dere er passelig påslag? Hva skal dollaren ganges med for at det er akseptabelt? Jeg går utifra at kritikken er gjennomtenkt fra deres side og ikke bare spark til bransjen.

Mvh
RBN

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.670
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kunden har ikke alltid rett, nei.
mange kunder er pain in the ass, umodne svinepelser som skulle hatt en real omgang med juling.
etter min mening.
det er nok derfor jeg aldri kunne drevet butikk, eller jobbe i tjenesteytende service.

jobbet btw i kinarestaurant som kelner da jeg gikk på ungdomsskolen.
etter to uker fikk jeg sparken etter å ha bedt en kunde dra til helvete.
det var deilig.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
påslag kan vel rettferdiggjøres dersom det følger med et service og backup apparat med produktkjøpet,men som så ofte er tilfelle i denne bransjen i norge,så er det "UD-GARANTI" som gjelder.....dvs UT DØRA og der slutter oppfølgingen
imo
mvh
Leif

M

musicus

Gjest
Gago skrev:
kunden har ikke alltid rett, nei.
mange kunder er pain in the ass, umodne svinepelser som skulle hatt en real omgang med juling.
etter min mening.
...min med...

mvh

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
En annen grunn til at det kan være dyrere i Norge er forbrukerkjøpsloven. På sett og vis er det en slags forsikring det også, men den må betales den også..

Utover det er jeg i grunn enig i mye av det som skrives her, selv om jeg ikke har opplevd så mye pisspreik rundt hvor "dårlig" ting jeg har hjemme er. Det har jeg bare opplevd i én butikk her i trondheim.

D

Dilla

Gjest
Gago skrev:
etter min mening.
det er nok derfor jeg aldri kunne drevet butikk, eller jobbe i tjenesteytende service.
He-he, det kan nok være noe med den innstillingen som gjør at du ikke er superegnet til butikkdriver  Gago  ;D
Du har ihvertfall selvinnsikt til å konkludere med det samme, og det er jo et sympatisk og sjarmerende trekk  ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.830
Anonym skrev:
Kunden har alltid rett.

For meg virker det som om "kursen" vanligvis er rundt 10-11.
Men ofte er det produsenten som bestemmer prisene og ikke forhandleren.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
tore_v1 skrev:
En annen grunn til at det kan være dyrere i Norge er forbrukerkjøpsloven. På sett og vis er det en slags forsikring det også, men den må betales den også..

Utover det er jeg i grunn enig i mye av det som skrives her, selv om jeg ikke har opplevd så mye pisspreik rundt hvor "dårlig" ting jeg har hjemme er. Det har jeg bare opplevd i én butikk her i trondheim.
Undrer litt på hvorfor det er på produkter fra USA særlig dette ufattelige påslaget er. Produkter fra Europa har ofte ikke noe særlig påslag, og vi betaler nesten det samme de gjør der. Mens vi i Norge betaler ofte to til tre ganger prisen for USA importerte varer enn hva forbrukere i USA gjør. ???

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
826
I Thailand er prising av produkter enkelt:
Produsert i Thailand = Veldig billig;
Produsert i Asia = Nesten like billig;
Produsert i Vesten = DYRT!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.231
Torget vurderinger
32
limvingen skrev:
tore_v1 skrev:

Undrer litt på hvorfor det er på produkter fra USA særlig dette ufattelige påslaget er. Produkter fra Europa har ofte ikke noe særlig påslag, og vi betaler nesten det samme de gjør der. Mens vi i Norge betaler ofte to til tre ganger prisen for USA importerte varer enn hva forbrukere i USA gjør. ???
Årsaken er så enkel som at mange amerikanske hifi-produsenter har mer enn nok med å forsyne hjemmemarkedet og satser på det. Europeiske importører må således betale blodpris for produktene, noe som gjør at prisene blir annerledes i Europa enn i USA. Av en eller annen grunn regner derimot en del produsenter fra USA Storbritannia som "hjemmemarked" slik at prisene i England kan være langt lavere på amerikanske utstyr enn f.eks. rett på andre siden av Nordsjøen eller den Engelske kanal.

Roy

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
En bransjemann jeg snakket med hadde noen morsomme betraktninger. Han mente Hi-Fi bransjen hadde spillt kortene sine dårlig. I søkenden etter å gi opplevelser og utmerket service hadde man ubevisst villedet kunden til å tro at opplevelsen var viktigere enn selve handelen. Kunden blir oppvartet på en slik måte at han føler seg som en selebritet. Og selebriteter er som kjennt lette å fornerme. Han mente videre at den vanlige mannen i gata ikke skjønte at det var vanlig butikkdrift i Hi-Fi butikkene. Mye omsetning gikk tapt grunnet trenden med omfattende demonstrering og et for høyt servicenivå. Man taper omsetning i begge ender i Hi-Fi butikkene konkluderte han.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Anonym skrev:
Kunden har alltid rett.

Kunden har ikke alltid rett bare fordi han er kunde. Du er skremmende generell her, Anonym. Det er slett ikke alle norske forhandlere som er blodsugere. Men du benytter vel ikke norske forhandlere når du vil ha produkter demonstrert heller du, kanskje?
Jeg skrev: Jeg ser eksempler på forhandlere som bruker en dollarkurs på 12-14.
Vet at det er en del dyrere å selge produkter i Norge med tanke på moms og garanti men personlig synes jeg at en kurs på mer enn 10 blir for drøyt.

Jeg går ikke til forhandlere for å få demonstrert produkter jeg har tenkt å kjøpe et annet sted, er da ingen drittsekk. Leser tester og tar en risiko.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Kundens regnestykke:
1000USD, dagens kurs er drøyt 5,8, produktet burde koste 5800kr

Forhandlerens/importørens regnestykke:
1000USD, han må kanskje betale 800USD fordi produsenten driver direktesalg, kursen på kjøpstidspunktet var 6,6, MVA er 25%, kostpris er 6600kr + frakt. For nisjeprodukter kan man sikkert regne med frakt på 1000kr pr enhet.

Så skal importøren tjene penger og ta ansvaret for 5 års reklamasjon. Produsenten ler av importøren om de kommer etter 3 år og ber om å få rettet en feil, importøren skal altså gamble på at det går bra og forsøke å ta seg betalt for det.

Det forventes også at importøren sitter med varelager. Om importøren har en DG på 30% kan det ikke akkurat være så ekstremt. Produktet koster nå 10857kr til forhandler.

Så skal forhandleren tilby nærmest ubegrensede bytte og lånerettigheter, ha demo på alt mulig, gi rabatter til den store gullmedalje, yte support til alle tider, holde lokaler, ha varelager, koste frakt fra distributør osv. Med en DG på 37,5% har han ofte ikke en realmargin på mer enn 5%.

Hva koster produktet nå? Jo, 17371kr, inkl MVA. Dersom innkjøpsprisen til distributøren hadde vært 50% av nettsalgsprisen i USA ville allikevel 1000USD blitt 10857kr.

Kan du da, Anonym, fortelle meg hvordan disse aktørene burde regne for at du skal bli fornøyd?

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Snickers-is skrev:
Det forventes også at importøren sitter med varelager. Om importøren har en DG på 30% kan det ikke akkurat være så ekstremt. Produktet koster nå 10857kr til forhandler.
I veldig mange tilfeller i Norge er Importør og Forhandler samme person :p

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
torem skrev:
I Thailand er prising av produkter enkelt:
Produsert i Thailand = Veldig billig;
Produsert i Asia = Nesten like billig;
Produsert i Vesten = DYRT!
Det er fordi Thailand har høye tollmurer på ting som ikke er produsert i landet

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Kundens regnestykke:
1000USD, dagens kurs er drøyt 5,8, produktet burde koste 5800kr

Forhandlerens/importørens regnestykke:
1000USD, han må kanskje betale 800USD fordi produsenten driver direktesalg, kursen på kjøpstidspunktet var 6,6, MVA er 25%, kostpris er 6600kr + frakt. For nisjeprodukter kan man sikkert regne med frakt på 1000kr pr enhet.

Så skal importøren tjene penger og ta ansvaret for 5 års reklamasjon. Produsenten ler av importøren om de kommer etter 3 år og ber om å få rettet en feil, importøren skal altså gamble på at det går bra og forsøke å ta seg betalt for det.

Så skal forhandleren tilby nærmest ubegrensede bytte og lånerettigheter, ha demo på alt mulig, gi rabatter til den store gullmedalje, yte support til alle tider, holde lokaler, ha varelager, koste frakt fra distributør osv. Med en DG på 37,5% har han ofte ikke en realmargin på mer enn 5%.

Hva koster produktet nå? Jo, 17371kr, inkl MVA. Dersom innkjøpsprisen til distributøren hadde vært 50% av nettsalgsprisen i USA ville allikevel 1000USD blitt 10857kr.

Kan du da, Anonym, fortelle meg hvordan disse aktørene burde regne for at du skal bli fornøyd?
De burde regne som i det siste eksemplet ditt. Har jo sagt det at en ca 10x nettprisen i USD er et helt greit påslag i mine øyne.

I det andre eksemplet er det jo tegn på at man ikke har klart åfå til en levelig avtale og da ser jeg ikke noen griunn til å kjøpe produktet hos norsk forhandler. Bedre å kjøpe 2 stk av produktet i utlandet i tilfelle et går i stykker og fortsatt ha penger til overs.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
limvingen skrev:
Snickers-is skrev:
Tenker du på 40%-gjengen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.714
Sted
Østfold
Anonym skrev:
De burde regne som i det siste eksemplet ditt. Har jo sagt det at en ca 10x nettprisen i USD er et helt greit påslag i mine øyne.

I det andre eksemplet er det jo tegn på at man ikke har klart åfå til en levelig avtale og da ser jeg ikke noen griunn til å kjøpe produktet hos norsk forhandler. Bedre å kjøpe 2 stk av produktet i utlandet i tilfelle et går i stykker og fortsatt ha penger til overs.
Man slipper jo ikke unna frakt og MVA/gebyrer allikevel.

Forøvrig blir det feil å skylde på forhandler/importør for at produsenten har en klønete prispolitikk.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Om folk ikke er villig til å betale ekstra for å kjøpe hos en norsk forhandler, har da en norsk forhandler livets rett?

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Snickers-is skrev:
limvingen skrev:
Snickers-is skrev:
Tenker du på 40%-gjengen?
Ja, hvem er dennegjegen egentlig? Greit å vite!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gago skrev:
jobbet btw i kinarestaurant som kelner da jeg gikk på ungdomsskolen.
etter to uker fikk jeg sparken etter å ha bedt en kunde dra til helvete.
det var deilig.
Ei venninne av meg gjorde noe i den retningen, med anmelderne fra Dagbladet ("Robinson og Fredag"?). Det endte selvsagt med en lite flatterende artikkel i avisen, men hun beholdt jobben.

Noen mennesker er rett og slett umulige å bli forbannet på...

Ellers har selvfølgelig både Mutz og Øystein Sunde gode poenger.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
@Anonym:
Jeg misforstår deg muligens nå, men det virker på meg som om du mener at HiFi sjappene skal opptre som velferdsbeduiner for oss, og slett ikke tjene penger?
Jeg synes det er greit at mine leverandører tjener såpass at de er der for meg i morgen, eller neste år også, jeg ;)
Det kunne jo hende at jeg hadde en garanti- eller reklamasjonssak som jeg gjerne ville ha løst?
Og ikke minst at jeg kan få ta, føle og høre på produktene neste gang jeg skal oppgradere.
Blir både masete og dyrt å reise utenlands for å gjøre dette, for så å importere selv synes jeg 8)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
donnerwetter skrev:
@Anonym:
Jeg misforstår deg muligens nå, men det virker på meg som om du mener at HiFi sjappene skal opptre som velferdsbeduiner for oss, og slett ikke tjene penger?
Jeg synes det er greit at mine leverandører tjener såpass at de er der for meg i morgen, eller neste år også, jeg ;)
Det kunne jo hende at jeg hadde en garanti- eller reklamasjonssak som jeg gjerne ville ha løst?
Og ikke minst at jeg kan få ta, føle og høre på produktene neste gang jeg skal oppgradere.
Blir både masete og dyrt å reise utenlands for å gjøre dette, for så å importere selv synes jeg 8)
Mener selvsagt ikke at de skal drive en form for veldedighet. Mener det at mange forbrukere er såpass opplyste at man ikke kan forvente at de er villige til det hvite ut av øyet for å handle hos norsk forhandler.

Jeg ønsker ikke å drive veldedighet ved å betale det dobbelte i Norge av det jeg kan få varen for ved egenimport.

Ønsker selvsagt alle entusiastbutikker velkommen og jeg gjør også mitt for å støtte den typen butikker.
Senest i dag var jeg innom den lokale sykkelbutikken en tur istedenfor å handle i en av kjedebutikkene. De hadde ikke det jeg skulle ha på lager men allikevel venter jeg på at de skal få inn varen.
Sånn prioriterer jeg også innen hifi forutsatt at jeg synes prisen virker grei.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.341
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Uansett er det eit vesentleg poeng å ta vare på gode bransjeaktørar. Som forbrukar gjer ein dette ved å handle i butikkane deira. Og det er mange former for kvalitet ein bør stimulere til.

Utvalet har mykje å seie. Ikkje for dei som har bestemt seg for eit spesielt produkt, men for å kunne orientere seg. Dei som brukar mykje tid og pengar på denne hobbyen, reiser på messe for å orientere seg, men det passar ikkje alle. Så den gode lokale hifibutikk var eit storarta tilbod.
Tidlegare var det hifibutikkar på små stadar t.d. på Sunnmøre med utmerka kompetanse, utval og service. Desse uavhengige butikkane er for lengst erstatta av dei store kjedane, der TV er viktigaste brunevare, og kvitevarer er ein større del av omsetninga enn både TV og hifi. Grunnen er sjølvsagt manglande lønsemd. Utvalet er sterkt avgrensa, ganske standardisert, og det rettar seg inn på dei utprega mainstream-produkta. Dei lever av volumsal. Om ein kunde kjøper eit anlegg til over 50 kkr, er det ganske uvanleg (om ikkje den nye flatskjermen er inkludert i prisen, naturlegvis).
Kompetansen er mykje meir generell, og dei bak disken har merkantil og ikkje teknisk fokus. "ingen" av kjedefolka (no er det iallfall to heiderlege unntak i kjedesamanheng) kan fortelje deg om skilnaden på to forsterkarar eller gje deg tips om høgtalarplassering, for ikkje å snakke om justere ein pickup.

Service er også standardisert. Ikkje det at han nødvendigvis er dårleg, Elkjøp tek no retur innan 30 dagar og pengane attende utan spørsmål. Det er etter mitt syn svært bra. Verre er det at dei prøver å selje deg "ekstragaranti" som i stor grad vert overlappa av vanlege garantiordningar. Dessutan er det mange som driv noko som innlysande bør definerast som internettsal; nettet brukast til å kommunisere detaljane rundt handelen, og då er kjøpslova klar; ein skal ha 14 dagars returrett (men kundane er pliktige til å betale returfrakt), akkurat som når damene handlar klede på Sparkjøp postordre.
Ein stor del av dei uavhengige butikkane som framleis held på, har eitt eller fleire agentur som dei skal røkte i tillegg til å stå i butikken + leve eit (relativt) normalt liv. Dei med mange "heldige" agentur, greier seg tydelegvis godt. Andre har få nisje-agentur, som normalt ville gjere dei ganske "innsnevra" i kompetanse i produktutval, men heldigvis er det i ferd med å utvikle seg nettverk mellom desse. Eg meiner å sjå ein del importørar/uavhengige "småbutkkar" som samarbeider betre og betre.

Andre som driv service, har ei sørgjeleg utfordring som går på oppfylgjing av eige merke, men av forsterkarar som er kjøpte i utlandet. Når noko går sundt, prøver eigaren seg (sjølvsagt?) med å syne til garanti. Men importøren har ingen pliktar ovanfor eigar når han ikkje sjølv har omsett produktet (unntak kan vere når produsenten har laga spesialordningar, som er skriftleg avtala med importørane i dei ulike landa, noko eg vil seie er "dumme" ordningar, fordi supergarantiordningar medfører at ein må ta ekstra takhøgd for dette når prisen på produktet skal fastsetjast).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Flott innlegg Audiophile-Arve. God oppsummering

Topp Bunn