Hi-Fi Huset i Tromsø

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Litt gadget nytt om Chapter.

    Dette er WBT-0763 terminalene som brukes på Chapters forsterkere.



    Fra nettsiden til WBT er dett opplyst om disse:


    » Extremely high contact pressure for spades thanks to fine thread and cross-milled surface
    » Pat. two-piece clamping nut for maximum strength of connection
    » Solder or crimp connection
    » 24 carat multi layer gold plating
    » Max. constant current 70 A
    » Twist-proof mounting
    » Puzzle plate system


    http://www.wbt.de/index.php?id=71&backPID=71&tt_products=41


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Plages du med lynnedslag?

    I den siste tiden har det vært flere rabiate tordenvær i østlandsdistriktet som har tatt kverken på mye elektrisk, og via personer som jobber i forsikringsbransjen har jeg fått vite at dette kan bli svært kostbart. Lynet har slått ned i alt fra kraftledninger til husenes TV-antenner.

    Hvordan beskytte seg? -bruk overspenningsvern fra Supra så klart!! Vi har for tiden inne Supras overspenningsvern (10 amp, 6 kontakter) som burde egne seg. I følge Supras representanter vil det komme ett nytt overspenningsvern snart som takler 16 amp overspenning.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Yamaha RX-V3800 er på lager igjen. Yamaha Pianocraft 810 på lager, hvor av en pakke er med svarte komponenter.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Telefonlinja er nå oppe og går igjen, etter at Telenor har ordnet opp :)

    Vårt telefonnummer er: 77 65 68 00.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Tromsø Kommune avslått vår søknad om å få skilte butikken i Storgata 166. Vi har anket vedtaket, og håper dette vil løse seg.

    I mellomtiden ønsker vi kundene velkomne, og håper flere vil legge veien innom.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Det er hver gang jeg ser baksiden av hjemmekinoreceivere at jeg skjønner hvorfor HDMI er sendt fra Gudene. Herregud, selv om eg er kinomaskinist og hi-fi entusiast, så blir eg lettere svett av å se sånne baksider. På en negativ måte.

    Den Cube-greia til Chapter er dritlekker, forøvrig. Hadde passet ypperlig (utseendemessig sett) i anlegget mitt. Må bare rane en bank først.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Vi har solgt enda et par Monitor Audio GS20! -denne gangen til en heldig kunde i Molde.

    Har du lest siste nummer av Lyd & Bilde nr. 8? vi har testvinneren: Monitor Audio RS6 på lager!!

    Ring 77656800 for tilbud.


    Her er foresten noe spennende: HIFI4ALL.DK besøker Focal fabrikkens lokaliteter i Frankrike. Masse morsomt å se og lære: http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp?articleid=1925&zoneid=4


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Ventet inn for demo i slutten av uke 36 (september):

    Mobitor Audio Platinium 300 (59 995,- veil.)



    Focal Electra 1027Be (47 000,- veil.)



    Chapter Audio Precis (ca. 65 000,-)



    (her vist sammen med CD-spilleren Chapter Sonnet, med en veil. pris på ca. 55 000,-)


    Vi nærmer oss samtidig offisiell åpning her, og det jobbes på spreng med åpningstilbud mm. pluss at butikken skal skiltes :D

    For øyeblikket kjøres "Transformers" på Focal Chorus 700V serien og Mitsubishi prosjektør og lerret. Kom innom for en hyggelig demo og prat.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det står pakket i Bærum, sammen med skiltene som akkurat er ferdig!! ;D -endelig får jeg skilt!

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Da har Monitor Audio Platinum 300 ankommet. Etter å ha vært savnet noen dager er de endelig her, og skal settes til innspilling i dag på demo-rommet.


    Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.367
    Antall liker
    150
    Ho,ho. Da er det heller ikke lenge til denne mannen ankommer :).
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det meldes herfra om en meget forseggjort høyttaler, med flott finish (noe av det peneste jeg har sett).

    Til ære for Richard Wright, det andre medlemmet av Pink Floyd som i går døde av kreft, skal første del av innspillingen skje ved hjelp av Pink Floyds mesterverk, "The Dark Side Off the Moon".


    Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Det meldes herfra at dette er en ganske massiv høyttaler, med utrolige egenskaper, rett ut av eska. Dog påregnes et par hundre timer med innspilling for at de kan regnes som ferdig innspilt.

    Monitor Audio PL300 er en svært innsmigrende høyttaler, med en utrolig luft oppover i diskantområdet. Svært detaljert, og den har også betraktelig mer bass enn jeg forventet. Hvor kresen den er på elektronikken er vanskelig å si, men foreløpig vil jeg si at Yamaha S2000 settet (A-S2000 og CS-S2000) faktisk fungerer utrolig godt med sin litt varme karakter på disse. Inntil vi får opp en Chapter Precis (og mest sannsynlig en Meridian G08.2 CD-spiller) vil nok dette være det settet som brukes mest på Monitor Audio PL 300.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Hei,

    spennende å lese om PL300, jeg vurderer nemlig å kjøpe disse pluss PL100 og PLC350 til hjemmekinoen min. Synes denne serien er særdeles tiltalende, både lydmessig og av utseende. Det som muligens er et problem, derimot, er arealet på rommet mitt, kun 21 kvm. Takhøyden er ca. 3,10m, så dette tilsvarer et volum på et 27 kvm. rom hvis man tar utgangspunkt i standard takhøyde som er 2,4m. Du sier her at PL300 har "betraktelig mer bass enn forventet". Tror du dette vil by på et stort problem i mitt rom? Kona har sagt at jeg står fritt til å jobbe med rommets akustikk. Jeg er glad i bass, men ikke for mye bass, og den skal være tight.

    I mitt tilfelle, vil du heller anbefale meg kjøp av GS-serien? Dette er også høyttalere jeg liker særdeles godt, men jeg ønsker selvfølgelig best mulig lyd, først og fremst til film, siden jeg har et 2-kanalsanlegg i et annet rom. Håper helst at PL-serien vil passe meg og rommet mitt.

    Mvh.
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Helt ærlig så er dette den beste Monitor Audio høyttaleren jeg noen gang har lyttet til. Den er meget bedre enn f.eks. GS60, men så er jo også prislappen det dobbelte veiledende. PL300 har med sin bånddiskant en luftighet som jeg sjelden har hørt maken til. Mellomtonen er svært, svært behagelig. Og presis. Den tegner konturene godt, og jeg føler selv at dette er bare riktig!

    Når det gjelder bassen, så er den (før den er blitt innspilt skikkelig, jeg regner med minimum 200 timer før den er kommet "dit den skal" og opphengene er løsnet skikkelig) deilig stram. Jeg er av den oppfatningen at den ikke er voluminøs, snarere svært korrekt og stram. På demo-rommet her, med sine ca. 23m2 så treffer den blink. Så til de grader. Dette er en høyttaler som kan klare seg godt med moderate forsterkere, og til dem som har rør som førsteelskerinne ( jeg bare måtte ;) ) så vil dette sannsynligvis være en match in heaven.

    Jeg skal legge ut litt bilder snart her, så følg med.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Her har vi de første bildene tatt av Monitor Audio PL300 (med et Canon Ixus 80 digitalkamera, bilder tatt på ISO 400 og noen på ISO 800 pga. den dempede belysningen på demorommet). Som vi kan se av bildet og som dere sikkert vet, er Monitor Audio PL300 en treveis høyttaler bestykket med 2 x 8" basser av typen RDT "Long Throw" (RDT er forkortelse for en teknologi som kalles "Rigid Diaphragm Technology", som er en videreutvikling av Monitor Audios C-CAM teknologi), en 4" RDT mellomtone og en svært spennende C-CAM (Cheramic-Coated Aluminium Magnesium Alloy) bånddiskant. Om denne kan det sies at den spilte utrolig bra rett ut av emballasjen. Det følger med vater i sedvanlig Monitor Audio stil (i likhet med Gold serien) og spikes. Finishen her er sort pianolakk, noe som virkelig kler denne høyttaleren. Denne skal etter det jeg forstår, bestå av totalt 11 lag!



    Frekvensområdet er 28-100KHz (!) med delefrekvensene 550Hz (bass-mellomtone) og 4KHz (mellomtone-diskant). Nominell motstand er 4 Ohm, med 90Db 1w/1m, noe som må sies å være relativt lettdrevet. På dette bildet kan man se overflatestrukturen til RDT-elementene som brukes i mellomtonen og basselementene til Monitor Audio Platinium 300. Dimensjonene på selve høyttaleren er i følge brosjyren 1113 x 410 x 470 mm (H x B x D), mens vekten på PL300 er på 43,8 Kg pr. stykk. På bildene kan man bli lurt til å tro at den er større, men den er altså ganske så moderat av størrelse og vil gli lett inn i mange stuer og lytterom.



    Her er et bilde av bånddiskanten og den 4" mellomtonen av RDT. Mellomtonen, og de to 8" bassene består av C-CAM membraner limt på en Nomex kjerne i form bikake struktur. Dette reduserer vekten samtidig som den tilfører økt stivhet til membranet. Her ser man RDT strukturen på mellomtone-elementets overflate, og mellomtonen er montert i et eget lukket kammer. Baffelen, mellomtonehuset og plinten er konstruert i polymer etter et prinsipp som kalles ARC (Anti-resonance Composite) som skal, slik navnet tilsier, motvirke resonanser og gjøre kabinettet mest mulig dødt. Bånddiskanten, laget av C-CAM er av den svært oppløste og luftige typen, og juvelen i kronen på denne høyttaleren. Bånddiskanten har en neodymium magnet, og veier bare 18 Mg (noe som er bortimot halvparten av konvensjonelle diskanter iflg. HiFi-Choice desemberutgaven 2007).



    Her er et bilde av C-CAM bånddiskanten. Bånddiskanten strekker seg fra 4000Hz til 100KHz, noe som kan komme godt med for dem som lytter på ultralyd. Formatene DVD-A, SACD, og HD-lyd formatene på Blu-Ray vil kunne dra nytte av frekvensomfanget til diskanten. Baffelen er forøvrig trukket med sort lær (faktisk!) og svakt buet og bidrar helt sikkert til å redusere uheldige refleksjoner fra baffelen.



    Baksiden av medaljen. Legg merke til utformingen på selve kabinettet på flere av bildene, der det er et fravær av parallelle flater i selve høyttaleren. Her ser man terminalene, som er av god kvalitet. Her tillates Bi-wiring (for den som ønsker det) -men kanskje viktigst gir dette muligheter for Bi-amping. Bunnplata, eller plinten, kommer ferdig montert og ikke løst og må påmonteres først slik som på Monitor Audios modeller i Silver og Gold serien. Det er to bassrefleks porter på baksiden, og er konstruert etter et prinsipp som kalles HiVe II, eller High Velocity Reflex Port. Denne er riflet og akselerer luftstrømmen samtidig som den reduserer turbulens i følge Monitor Audio, noe som gjør at bassrefleksporten tillater flytting av luft hurtigere enn en konvensjonell bassport. I tillegg kan man se noen bolter som fester noen stag som igjen gir bedre avstiving av kabinettet, og disse er strammet til et bestemt moment som motvirker uønskede resonanser.



    Her er et nærmere bilde av høyttalerterminalene som er av typen "Platinum signature Bind Posts" og er tilvirket i Tyskland av WBT GMbh, noe som tilsier god kvalitet. Disse aksepterer spader, 4mm bananplugg og avisolerte kabler. For øyeblikket står PL300 settet koblet til forsterkeren Yamaha A-S2000 og CD-spilleren CD-S2000 ( Supra Ply 3.4 høyttalerkabler og Supra EFF-IXLR interconnects) og dette fungerer helt utmerket sammen med PL300. Legg merke til både hvordan høyttalerterminalene er plassert og sammenbundet, og bassrefleksporten like over som er av typen HiVe II.



    Slik ser det ut nå på demo-rommet i Storgata 166. Monitor Audio PL300 står nå til innspilling, og de vil stå slik noen dager fremover. Mine inntrykk av denne høyttaleren er at PL300 rett og slett er formidabel. Den spiller plater som er vanskelig å gjengi på en svært tilfredsstillende måte (slik som "Dark Side of the Moon" med Pink Floyd, som jeg har lyttet til i dag på gammel CD og SACD i dag) med en luftighet, presisjon, oppløsning, tredimensjonalitet og autoritet som er i den absolutte referanseklassen. PL300 vil passe med både transistor og rør, og vil fungere meget godt i multikanalsanlegg til film og musikk på toppen av det hele. Derom er jeg ikke i tvil. Stativhøyttaleren PL100 vil tilby svært mange av de samme egenskapene, men til en hyggeligere pris. Vi venter inn denne måneden bl.a. Chapter Precis og Meridian G08.2 som da vil brukes med Monitor Audio PL300 og andre High End høyttalere som vil ankomme senere, noe vi vil annonseres når disse ankommer.




    Veiledende pris:

    Monitor Audio Platinum PL300: 59 995,- (tre-veis gulvstående høyttaler)
    Monitor Audio Platinum PL100: 29 995,- (to-veis stativ høyttaler)
    Monitor Audio Platinum PL350: 29 995,- (senterhøyttaler)
    Monitor Audio Platinum PLW15: Pris ikke klar- (15" subwoofer)


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Nye bilder er lagt ut av Monitor Audio PL300. Det har vært noen problemer knyttet til konverteringen av noen av bildene, noe som førte til en rekke problemer her men dette er nå kommet i orden.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Etter snart ett døgns tilspilling av Monitor Audio PL300, er det tydelig at ting begynner å falle på plass. Særlig dynamikken er merkbart bedre. Roger Waters "The Pros and Cons of Hitchhiking" høres fantastisk ut. Det er en ganske høy grad av detaljering i disse, spesielt oppover i diskanten og i mellomtonen som telgjer ut presise detaljer så det er en fryd. Jeg sitter å lar meg imponere over at jeg faktisk kan pinpointe detaljer i et gjennomsiktig og tre-dimensjonalt lydbilde på et nivå jeg ikke altfor ofte har vært forunt. Bassen er ikke i nærheten av å flyte ut noen steder, men er rapp og så presis at jeg av og til tror jeg har å gjøre en mye kraftigere forsterker. Jeg kan berolige dere om at jeg har til gode å høre noe som tyder på at der finnes "pustelyder" i bassrefleksportene.



    Jeg er av den oppfatning at PL300 ikke er så kritisk på forsterkere som man kan innlates til å tro siden Yamaha A-S2000 sammen med CD-S2000 fungerer så godt som de faktisk gjør sammen med PL300. Hvor sensitiv de er på kabling skal jeg ikke ta sjansen på å uttale meg om, men jeg tror man kan klare seg med noen normalt gode høyttalerkabler med et godt tverrsnitt av kobber. Supra Ply 3.4 virker å være i god balanse tonalt sett, men det vil nok være noe å hente på mer påkostede kabler.

    Alle som vil komme å ta en titt på vidunderet mens de står og spilles inn er hjertelig velkomne, jeg vil være å finne i butikken frem til ca. 18.00 i dag og i morgen.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Greit å kunne vise butikkens navn på en tydelig måte. Tromsø Jernvarehandel hadde butikken i dette lokalet i noen år, før de flyttet til Breivika, og jeg mener jo bestemt at de hadde skilt på veggen. Hva var kommunens begrunnelse for det første avslaget?
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Dette er foreløpig. Lokalet i Storgata 166 har vært regulert for næringsformål siden 1980, i følge eierne av bygget.

    Dette er en lang historie som begynte i mai allerede. Jeg leverte etter anbefaling (bytorget) fra kommunen et melding om tiltak med skilting av bygg. Reglene tilsa maks 6,5m2 størrelse på skilt, og 3 ukers behandlingstid. Jeg søkte på et skilt jeg la ved eksempler på som var inntil 6,1m2, og gjennomførte nabovarsel uten noen protester og samtlige ga sitt samtykke. Jeg la ved all nødvendig dokumentasjon og bilde med utkast av skiltet. Fikk tilsvar etter 2 uker at dette eventuelt måtte gjøres om til søknad, med saksbehandlingsgebyr (da koster det penger) grunnet at området er vernet som opprinnelig bebyggelse. Dette har en behandlingstid på inntil 12 uker. Jeg fikk tilsvar med blankt avslag "av estetiske grunner" undertegnet E. da Silva i Byutvikling etter 10-11 uker i midten av august. Jeg har påklaget dette i et 3-siders brev, med henvisning til at begrunnelsen for avslaget var vag uten å kommentere størrelse, fargevalg og eventuelle justeringer jeg kunne foreta for å komme kommunen i møte slik at skilting ble mulig. Anken har en behandlingstid på 14-16 uker og skal opp i kommunestyret... Så da regner jeg med at en gang i november-desember at anken er behandlet...

    Så, for å si det slik, har kommunen stukket skikkelige kjepper i hjulene for oss.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset I Tromsø
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Veldig flotte høyttalere Bjørn!
    Du får unnskylde meg om det kanskje ikke er betimelig å spørre i denne tråden (kan i så fall ta det i MA's egen tråd); men jeg fikk mulighet til å leke meg bittelitt med helt like høyttalere, og har en liten kommentar; synes du de låter best når de er vinklet inn? På bildene ser det ut som om de er vinklet nokså bratt inn mot lytteposisjon? Et annet moment jeg fant med oppstillingen er at de, i likhet med mange andre høyttalere, kan fintunes ved lyttehøyde (f.eks i form av lettgradig tilt); hvor små variasjoner her gir et velkomment nivå av variasjon i frekvensgangen i overlappområdene mellom elementene; veldig lett å fintune individuelt da MA's medfølgende føtter er intet mer enn utmerkede og geniale.

    Lykke til med salget! De der er kjempebillige erkehighendere, ikke dyre billighøyttalere! Vesentlig forskjell! De fortjener å selge som varmt hvetebrød.

    Mvh Vidar P
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Slik bildene viser ble de før jeg slo på strømmen vinklet bratt inn, men jeg har redusert vinklingen noe, for å oppnå bedre spredning. Lytteposisjon til disse er på demo-rommet ca. 3 meter, men det er mulig jeg kan trekke PL300 lengre ut på gulvet enn de står i dag (ca. 55cm fra bakvegg).

    Det blir nok litt eksperimentering i dagene som kommer på hva som vil fungere best (relativt best, siden dette nå en gang er et demo-rom der ting stadig flyttes frem og tilbake). Foreløpig har jeg inntrykk av at dette er et rasedyr med et enormt potensiale. De har nå stått til innspilling i snart 48 timer.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Etter mer eksperimentering virker det som at Monitor Audio PL300 trives og gir best lydbilde med moderat toe-in (vinkling innover) og jeg har trukket dem lengre ut på gulvet (ca. 55cm, med toe in på 3cm, og det fungerer aldeles utmerket) -til gjengjeld får man et storslagent og bredt lydbilde.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Høres fornuftig ut; selv synes jeg at vinkelrett på bakvegg også går veldig bra, i det rommet jeg har hørt de i da. Med den fordelen at detaljer i mindre grad blir "kastet" på deg. Men dette er jo avhengig av såvel rom som elektronikk og lytter. Alle slags metallelementbestykkede MA-høyttalere har jo historisk pleid å like slik mangel på toe-in, bl.a pga oppbrytninger i elementene over deres virkeområde, kombinert med lavordens filter (vanligvis 1.ordens elektrisk Chebychev for bassen; mulig denne er annerledes).

    Avhengig av setehøyde på sofaen, så må man tenke på høyden; i våre "eksperimenter" låt den tilsynelatende mest innsiktsfullt og lineært når øret lå på en akse nærmere mellomtonesenteret enn diskanten.

    Bare sånn apropos; det er ikke sikkert at dette medfølgende metallgitteret vil degradere lydkvaliteten; en eier jeg kjenner (og jeg er tilbøyelig til å være enig) synes at den låter minst like bra med gitteret; selv om enkelte "eksperter" mener at det må av tvert. En erfaren hifimann som deg vet jo å skille mellom hva som låter umiddelbart imponerende, og hva som ikke er så imponerende umiddelbart, men som gjør det lettere å leve med musikkgjengivelsen. Det er iallefall veldig stilig! Kan du ikke prøve gitteret da, og evt ta et bilde så alle får se?

    Mvh Vidar P
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Jeg har en veldig svak toe-in her på PL300 (og prøvde å sette dem helt rett -det fungerte også svært godt) -og det er nok det beste. Tenker at det er mange kvinnelige "interiørarkitekter" som vil like at de kan stå rett frem (dog, en halvmeter er greit å ha til bakvegg) -toe-in på 1-2,5cm virker å tilstrekkelig, faktisk.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Skal ta et bilde av gitter og lytte litt med dem på (de er sorte, i metall, og fester seg med magnet...) -det blir bittelitt senere i dag.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    En lyn-test: gitteret kan faktisk godt stå på. De filtrer bittelitt i toppen og demper mellomtonen litt, det er hørbart men langt fra dramatisk. Har Tracy Chapman på akkurat nå, og det fungerer godt med og uten gitter. Litt mørkere klang med gitter enn uten, og noen kan hende foretrekker å ha dem på.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Etter ønsker fra brukere her har jeg tatt noen nye, fine bilder av Monitor Audio PL300, med og uten gitter. Først et uten:



    Her er gitteret satt på Monitor Audio PL300. De har stått til innspilling i hele dag (nå står de på tredje døgnet, og bassen har åpnet betraktelig mer). Gitteret er sort perforert metall, festet ved hjelp av magneter som "klistrer seg til baffelen.



    I dag har Tracy Chapman, Karei Bremnes (ja hun ja..!) og Roger Waters vært pløyd igjennom for å finne eventuell forskjell ved bruk av gitter og uten. Det er ikke de helt store forskjellene, men de får en antydning til å bli litt mørkere i klangen dersom man har gittrene på. Noen tror jeg kan komme til å foretrekke det. Her er et bilde fra en annen vinkel:



    Og med gitter:




    Da var forhåpentligvis alle ønsker for i dag oppfylt. Jeg gjør meg klar til å stenge butikken og håper det står middag klar når jeg kommer hjem.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vedlegg

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    I dag lørdag, blir jeg å finne i butikken fram til 16.00, dersom det er noen etternølere som vil komme innom. Monitor Audio Platinum PL300 har nå stått på kontinuerlig i nesten 96 timer.

    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    EL 18

    Medlem
    Ble medlem
    07.08.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    Veldig bra presentering av avdeling hi-fihuset Tromsø. Spesielt imponert over bildene av Monitor Audio's nye toppmodell. Når venter dere eventuelt å få de nye Focal Electra 1037 BE? Håper å få se noen bildeserier og kommentarer av den modellen.

    Mvh

    Jørn
     

    Hi-Fi Huset i Tromsø

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    328
    Antall liker
    0
    Hei Jørn.

    Godt spørsmål! -vi skal få inn Chapter Precis og litt Meridian, og Chapter kabler for demo. Focal Electra 1027Be eller 1037Be også ventet inn, men jeg er ikke 100% sikker på hvilke av disse to akkurat nå. Jeg hadde håpet i løpet av 1-2 uker, men jeg tør ikke gi noen dato enda. Jeg ønsker meg også noe på stativ men foreløpig er ikke noe avklart.

    Monitor Audio Platinum PL300 viser seg å være noe kilen på kabler, og det kan være med på å påvirke hvor vidt man oppfatter den som lys eller ikke. Derfor skal det bli svært spennende å se hva Chapters kabler gjør for PL300.

    Hyggelig at du og andre liker infoen jeg legger ut. Det er kjekt med bilder og forklaringer, og inntrykk man får.


    Mvh. Bjørn
    Hi-Fi Huset i Tromsø
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fine bilder av PL300! Fine Yamaha-produkter også! Min far kjøpte et komplett sett Yamaha Natural Sound fra øverste hylle i 1977, de fungerer ennå; i sort (som kostet ekstra dengang faktisk!) så er de utrolig stilige.. ikke minst med halvt nostalgiske øyne. Fars gamle likner faktisk mye; men forforsterkeren hadde VU-meter med hvit bakgrunn. Og ingen tresider så sent på 70-tallet.

    Apparatene er forlengst pensjonert til fordel for noen Audiolab 8000CDM/DAC/S/M.. men tuneren er i daglig drift i samme system.. som forøvrig spiller på noen ypperlige Mission 753 Freedom. For de som husker den..

    Edit; det er vel litt langt på natt for å være heeelt on topic :)

    Mvh Vidar P
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Usikker på om jeg kan adressere dette spørsmålet her, men here goes:

    kan du skjekke pris/tilgjenglighet på poleringsmiddelet som M.a selger til pianolakkfinishen sin? Den fra Autoglym.

    mvh
    Thomas
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel den sorte Autoglym'en vil jeg tro (uten å ha sett MA's anbefaling). Den som er spesielt for nye og sorte lakker.

    Iallefall er det den som passer nye pianolakker best sies det. Jeg bruker den på den nyeste bilen og mine pianolakkerte eskapader fra UK, super den. Får du på alle bensinstasjoner og rekvisitabutikker som fører Autoglym.

    Utover det så må det vel tilføyes at pianolakk vanligvis har godt av å stå på halvårsvis før første polering; og om det ikke er grunn til å polere så kan man hovedsaklig kun risikere å skape skader. Don't fix what is not broken. Tørk støv og poler om noen år :)

    Mvh Vidar P
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn