Høyttalere Hifi Høyttalere som kan nå sinnsykt høye volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Hei,Hei. jeg lurer på å bytte ut mine Dali Mentor 8 til noe i høyere klasse som for exempel Epicon 8. For å få det nye magnet systeme deres.
    men er også på jakt etter andre høyttalere som kan levere. å gi et lyd trykk på minst 120db + Må tåle juling.


    Ikke PA (Cerwin stil) noe ordentlig med mye detaljer osv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    Epicon er ikke direkte beregnet for å blåse ut ørene. Noe beregnet til hjemmekino, PA høyttalere eller noe i det landet er vel det nærmeste. Eller rett og slett gå inn for å bygge noe selv, da får man plukket komponenter på øverste hylle som klarer det du er ute etter. 4-delt aktiv deling er ikke direkte hyllevare. Sånn ellers så finnes det også brukere her inne blant bransjeaktørene som er i stand til å bygge noe skreddersydd til ditt ønske på både mål og design også.
     

    BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    hmm. får flytte sofan fremover da så d blir høyere lyd. skal klare 113db på 1 meters avstand. også få i 2 subber til så jeg har et tårn i hvert hjørne. burde vell øke db nivåe litt. Har også lurt litt på å kjøpe 2stk 6.5 tommers mellomtoner fra hifiklubben med SMC system å sette di i mentorene. kan jo få noe bedre lyd da?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.409
    Antall liker
    3.813
    Torget vurderinger
    1
    hmm. får flytte sofan fremover da så d blir høyere lyd. skal klare 113db på 1 meters avstand.
    Fra 113dB til 120dB er relativt stor forskjell. Dali er ikke det første jeg tenker på når det kommer til å spille høyt, ikke Epicon heller selv om de spiller veldig fint. Elementene er rett og slett for små, basselementene vil komme til å komprimere og forvrenge og det vil ikke høres bra ut om man kommer opp i ønsket lydtrykk, og elementene er også svært dyre å bytte ut så det er nevnt.

    Skal man ha noe som høres realistisk ut om man ser Top Gun så burde jo noe slikt testes ut: https://www.thomannmusic.no/das_aud...Boe6UTnuB3LAEAH1exwEXjIAk2L9M3cgaAprrEALw_wcB

    Størrelse på rom er også en avgjørende faktor. THX godkjente høyttalere har 105dB i peak (85 + 20 i headroom) og 115dB på sub (95 + 20 i headroom).
    Regnestykke Epicon 8, 89dB følsomhet med 20dB headroom så har man 100W på 109dB og 200W på 112dB. 115dB krever 400W. Etcetc. Jeg ville ikke tvangsforet mine Epicon til å tvinge de til å spille mye over 110dB ihvertfall, kompresjonen hører man mye tidligere. Mentor 8 er samme regnestykket nesten, men 1 dB ekstra i følsomhet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.021
    Antall liker
    22.178
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om ikke Sigberg Manta kan være kandidat til bælhøy hifi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.534
    Antall liker
    6.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du skal ha slike lydtrykk, så skal du IMO bare se bort fra konvensjonelle hifi-høyttalere med 6,5-8» som største element.

    Sigberg Manta klarer slike lydtrykk, fordi de er konstruert for å ikke gi bass, men skal avlastes med tilhørende sub.

    Du bør se imot hjemmeversjonene av JBL monitorer og lignende med 12-15» bass Og horn i toppen.

    Stort blir det okke som

    Johan-Kr
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.101
    Antall liker
    3.606
    Torget vurderinger
    8
    Får kjøpe Altec riggen til K2 så får du i pose og sekk.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.986
    Antall liker
    6.199
    Torget vurderinger
    32
    Bare undrer på hvorfor du vil spille så høyt. Man risikerer jo varige hørselskader selv ved kortvarig lydnivå på 110dB, og å høre på musikk med hørselskader er jo ikke noe særlig.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.463
    Antall liker
    1.380
    Sted
    Horten
    Om man skal spille veldig høyt og lenge, så er det ofte også greit å ta en vurdering på om forsterker er klar for oppgaven.
    -Skal denne kjøres hardt så er det jo greit å være sikker på at den ev håndterer overlast/klipping++ hensynsfullt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.085
    Antall liker
    11.536
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Høyttalere med 100dB følsomhet og 100W eller mer tar deg omtrent dit, men så skal du ha både headroom og sikkerhetsfaktor på begge deler..
    100dB / 1W fra en HiFi høyttaler er sjeldne saker, så PA segmentet er utvilsomt stedet å leite etter begge deler.. På den annen side har jeg problemer med å se poenget og verdien i å spille 25-30 dB over terskelen for hørselsskade.... Hørselsskade dreier seg ikke bare om enkeltsituasjoner, men akkumulert "misbruk" over tid er like skadelig...
    Hver sine lyster...
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.624
    Antall liker
    2.744
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tenker kanskje at ikke absolutt lydtrykk egentlig er problemet her. 113 dB er vilt høyt, 120 dB er ikke noe noen ønsker seg.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.085
    Antall liker
    11.536
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med mindre man tror på alver og julenissen er 4kv kvalitetskabel typ bevegelig evig godt nok... 2,5 kv er gentlig nok det også... :cool: :ROFLMAO:
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.198
    Antall liker
    4.422
    Torget vurderinger
    1
    Som flere her berører. Dersom en sikter på 120 dB SPL ut av høyttalere som har en effektivitet/følsomhet på 90dB/W, så trenger man 1kW forvrengninsgfri effekt (30 dBW), og en bør undre seg på hvordan høyttalerne har det med 1kW varme i delefilter og svingspoler, om enn kun i korte perioder.

    mvh
    KJ
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg ville ikkje utsetje meg sjølv eller andre for slike lydtrykk frivilleg, men i staden funne høgtalarar som løyser opp detaljane i musikken ved moderate lydtrykk. Det er sjølvsagt skadeleg over tid. Dessutan er det slitsamt, sjølv om det kan vere moro å danse til.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    120 dB er tortur.

    Men det sagt; Arendal Tower er i stand til å spille ufyselig høyt. :)
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    347
    Antall liker
    1.086
    Bare undrer på hvorfor du vil spille så høyt. Man risikerer jo varige hørselskader selv ved kortvarig lydnivå på 110dB, og å høre på musikk med hørselskader er jo ikke noe særlig.
    Forskjell på db og db også. Finnes vel snaut en kjøpe høyttaler i hifibutikken som kan spille 110dba, aldri spilt 110dba selv men ingen pes med 150dbz. Har målt 130dbz på bare på lukke en dør litt tungt, så greit å få det på rene hvilken vekting er det vi snakker om ?
    Tipper 99% av de som sier at de har spilt 120db er medregnet bass ned til minst 30hz ink. rommet.

    Skal TS spille 120-130dba så må det noe annet til en vanlige kjøpe ting på "Jånnis Hifi". Men da har du hørselskade så og si umiddelbart, om det er ønskelig så anbefales en relativt stort horn med en god CD med høy følsomhet og som tåler en del effekt 😅. Glem domediskant , det brenner bare opp😄
     

    BigOne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    128
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    tror bare jeg holder meg innenfor normalen jeg ble mye å ta innover seg å tenke på dette, bare en kompis så klaga på at volumet virket så lavt sist han var her, så jeg fant fram DB målern å d hoppa rundt 90-97db.sitter ca 4-5m unna høyttalerne helt inn til bakvegg på et 25kvm rom. Når det kommer til kablene mine så tror jeg nokk det er det siste som tar fyr.


    ja vet elementene til Dali er dyre av egen erfaring. Ikke lenge siden jeg bytta 3 basser. Kunne like greit kjøpt et nytt brukt par.

    Forsterkern er 2x250W 8 ohms load 20Hz-20Khz - 2x400W 4 ohms load 20Hz-20kHz Klasse D.

    Mentorene
    Frequency range (+/- 3dB) [Hz]:34 - 34.000
    Sensitivity (2,83 V/1 m) [dB]:90,0
    Nominal impedance [ohms]:6
    Maximum SPL [dB]:113
    Recommended amplifier power [W]:40 - 250

    Så om jeg har forstått det her riktig så skal di i teorien greie 113db på 1 meters avstand, å forsterkeren burde være akkurat nokk. Hvor bra det er i lengda da, det er jo noe annet.

    å nei, ønsker ikke tinitus, har merkelig nokk veldig bra hørsel med tanken på hvor lite respekt jeg har hattt for høye lyder gjennom tiden. Bare gøy å kunne dra på litt ekstra når folk klager også få enda finere lyd ved oppgraderingen samtidig, Men kan vell ikke få i pose å sekk uten å være millionær å ha tålmo.

    skal bli gøy å prøve ut Strøm Rens filtreringen på Onsdag da. Høre om det er noe i det eller om det bare er bøff.

    da tror jeg, jeg har svart på d meste her etter beste evne, Takker for alle svar :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ta deg noen besøk til større DIY eller horn oppsett hvis du har noen i nærområdet. Det finnes mange som klarer 120dB+, selv om man til vanlig spiller på vettuge nivåer. For egen del liker jeg å ha stor dynamisk kapasitet slik at anlegget arbeider uten anstrengelse og hørbar forvrengning på normale lyttenivåer. Et godt startpunkt er høyttalere med over 95dB sensitivitet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.534
    Antall liker
    6.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    tror bare jeg holder meg innenfor normalen jeg ble mye å ta innover seg å tenke på dette, bare en kompis så klaga på at volumet virket så lavt sist han var her, så jeg fant fram DB målern å d hoppa rundt 90-97db.sitter ca 4-5m unna høyttalerne helt inn til bakvegg på et 25kvm rom. Når det kommer til kablene mine så tror jeg nokk det er det siste som tar fyr.
    Husk at hver 3dB er ei dobling av lydstyrken…

    100W tilsvarer 20dBW. Dvs at du får 20dB over høyttalerens følsomhet ved 1W om du gir den 100W. For hver 3dB ekstra du skal ha, må du doble effekten du trykker inn. Dvs 400W gir 26dB over folsomheten ved 1W.

    Hvis du guffa på til 97dB og kompisen syntes det var litt lavt, så tror jeg ikke du behøver 23dB på toppen av dette igjen.

    Et par slike er det du ser etter, tenker jeg. Spørsmålet er om budsjettet holder (200 store)
    6909C254-54D0-47F7-AA25-C93A2FB9F61C.jpeg


    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.881
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis du sitter 4-5mtr unna og høyttelera er klint helt opp i veggen burde du starte med å å flyttet de litt lenger ut samt flytte deg litt fra bakvegg, kan fort bli noen db bare der i tillegg til bedre lyd.
    Men pass på hørselen, hørselstap og tinnitus kommer snikende.
    Jeg satt på kontoret for 10år siden og plutselig var det bare der og har aldri blitt borte.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    2.255
    Det er i bassområdet man egentlig trenger så høyt lydtrykk. Og de fleste høyttalerne som nevnes her klarer ikke det volumet i dypbassområdet da følsomheten for alle høyttalere faller der betydelig.

    Men det hjelper riktig nok mye å plassere høyttalerne inntil en vegg eller tett på hjørnene. Da er det kanskje en mulighet at man klarer det ned til ca. 40 Hz med en følsom 15" i relativ stor bassrefleks kasse kombinert med ca. 500W eller mer til hver høyttaler.

    Oppover i frekvens må man som regel enten ha hornlading eller linjekilde for å oppnå slik SPL, men i diskantområdet trenger man aldri tilsvarende SPL da kildemateriale har mye lavere nivå her.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sentralen er full av horn/sub eller linjekilde/basstårn kombinasjoner slik Lydogakustikk henviser til. Med mindre du har tenkt å bla opp 300k++ så er det bare å sette seg litt inn i hva diverse DIY rigger kan få til. Informasjonen ligger tilgjengelig, så i hovedsak er det fritt fram å kopiere, så lenge man er fingernem og gjerne behersker dsp.

    Som eksempel konerterte jeg selv til linjekilder og basstårn i 2014. Jeg gikk da fra Kef Reference 207/2 (3x10’’ i hver) pluss 209 med 18’’ bass og til linjekilder med basstårn med totalt 8*13’’. For å sitere poeten Petter Northug: sammenligningen ble som et barneskirenn i favør linjekilder og basstårn. Å pusle med 2*8’’ eller 2*10’’ blir et kort mellomsteg.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jbl 3600 er helt vilt, de gir seg ikke
    Hvis du snakker om JBL hdi 3600 så er jeg villig til å si at «I beg to differ». Et viktig poeng er at mange mindre høyttalere forvrenger veldig når man drar på med volumkontrollen. Det høres unektelig «høyt og ubehagelig ut», men det er ikke det samme som at anlegget har stor dynamisk kapasitet med lav forvrengning. Mulig jeg tar feil av modellen, men hdi 3600 er oppgitt til å ha følsomhet på 90dB ved 2.83V. det er en 4 ohms høyttaler, så det betyr at den trenger 2w for å spille 90dB. Ved 200w er vi da på 110dB for 1 høyttaler på 1 meters avstand, før vi tar høyde for termisk (eller annen) kompresjon. 110dB er selvsagt plagsomt høyt, men i realiteten vil man gjerne minst ha 10dB som dynamisk reserve, så da er man på 100dB. Øker man avstanden til 4 meter så er man på 88dB. Det er plutselig ikke så avskrekkende.

    jeg skriver teksten ovenfor i beste mening, for å trådstarter til å tenke litt mer på hva han egentlig ønsker. Hvis det skal høres høyt ut kan det tenkes at ovennevnte løsning er ok. Hvis målet er dynamisk kapasitet med lite kompresjon, så må det horn og/eller større membranareal til.
    Som nevnt før, prøv å lytt til et anlegg med virkelig god kapasitet, så får man et annet perspektiv. Hvis man ikke liker det, så har man i det minste prøvd.

    uansett, lykke til på jakten!
     

    Idefix

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2023
    Innlegg
    98
    Antall liker
    79
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    0
    Kjørte dette med topping pre 70 dac xtz 400 det ga seg ikke i mine ører, målte ikke da
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn