Lite bilder (flatt ut ingen, for å være ærlig) i dag, vi (jeg og brodern) skal prøve å ta noen i morra.
Noen inntrykk (tatt i betraktning at vi ikke har vært å lyttet særlig på flere av de "store" rommene):
Lyric Hi-FI: HERREGUD!
Norsk Audio Teknikk med Gallo Nucleus Reference, eller no sånt: De må ha vært omtrent defekte når vi hørte på dem. Det var virkelig dårlig lyd, rett og slett. Når de hadde koplet opp de små "kulene" til Gallo senere på dagen spilte det bedre. Så vi skal stikke innom dem i morra igjen, jeg nekter å tro på det jeg hørte tidlig i dag.
Duet Audio: Ny Jungsoon-elektronikk og Piega-høyttalere, kjempehyggelige folk og virkelig fin, avslappa og balansert lyd. Kos.
Klipsch La Scala med EC og Copland-romkorreksjon: joda, dynamisk, men hardt, nasalt, lite innlevelse. Dette klarte ikke å engasjere meg eller brodern i det hele tatt.
Electrocompaniet med sine nye høyttalere, prod. av Patos: Kort lytt, men virket veldig, veldig flott.
Forøvrig fant jeg og brodern ut av TonArt butikken også hadde åpent og hadde både Martin Logan og Quad på demo. Så vi stakk dit, som omtrent de eneste. Vi ble sittende i kjelleren på TonArt i en times tid å høre vekselsvis på Quad 2085 med Copland-elektronikk og Martin Logan Descent med Macintosh-elektronikk.
Og Quad? Helt fantastisk, spør du meg. Musikalsk som bare rakkern og omtrent det eneste anlegget ved sia av Lyric Hi-Fi sitt som fikk meg til å glemme at jeg skulle være kritisk og lytte etter hi-fi parametre - jeg ble sittende å lytte på musikken og bli imponert over den i stedet for over elektronikken. Kort og godt ble jeg søkkimponert over Quad. Det var sømløst på en måte jeg nesten aldri har hørt før.
Martin Logan? Mye mer hi-fi. Mer detaljer, mikro- og makrodynamikk, mer bass, ja da. Men langt i fra så musikalsk som Quad.
Så at de skulle ha butikken åpen i morgen og, jeg anbefaler virkelig folk å dra dit.
Forøvrig var det mye annet bra som vi hørte litt på, men ikke nok til at jeg vil mene sterke ting om det. Hi-Fi stasjonen var fint, det samme var Abrahamsen. Mer i morgen.