Jeg tror det vanskeligjør saklige diskusjoner når man har to forskjellige språk, og det ene språket er gresk for motparten.
Subjektivistene har sine ord og begreper for å beskrive opplevde forskjeller i lydbildet. Dette er uttrykk som har vært brukt noen tiår, og de er godt innarbeidet.
Når det snakkes om perspektiv, ambience, kropp, dybde, homogen, lukket, musikalsk, sterilt osv.. så skjønner de fleste på den ene siden godt hva det dreier seg om.
For uttrykkene er godt egnet til å beskrive det vi mener vi hører fra sweetspotten.
Rasjonalistene derimot skjønner ikke en dritt (-eller??).
Og vil at diskusjonen skal skje på deres banehalvdel med bruk av deres begreper.
Subjektivistene på sin side roter fælt med tekniske begreper, og i den grad de brukes blir det en blanding av hummer og kanari....lite forståelig for en med litt teknisk innsikt vil jeg tro..
Kanskje dette er noe for Fidelity? Altså å presentere en ordbok med uttrykk fra begge leire, samt beskrive hva skribentene legger i det som de selv beskriver i testene?
Veien til økt forståelse tror jeg går i å sette seg inn i den andre sidens begreper.
Og du viser her til en test av nettkabler og stiller spørsmål ved uttrykkene som blir brukt.
Jeg syns de er helt ok, og skjønner godt hva som menes med dem. Samtidig som et gammelt ordtak sier at "overdrivelse fremmer forståelsen..."
Hvordan kan det leses som om det var test av en forsterker?
Det er vel da de samme aspektene man opplever at endrer seg i lydbildet, uansett om det er en kabel, cdspiller eller forsterker det er snakk om.
Men noe av det som kanskje er vanskeligst å vurdere og å sette ord på er hvor stor forskjellen som oppleves faktisk er? Alle har vel opplevd en kjempeforskjell - for så senere å konstatere at ok, forskjellen er der, men ikke så dramatisk da..
Det er opplagt at forskjellen på kabler er noe mindre enn forskjellen på å bytte høyttalere f.eks.
Samtidig, om man har et bra anlegg, så er det ofte de små detaljene som får hele totalinntrykket til å falle på plass, og som øker lyttegleden mye mer enn hva endringen strengt tatt skulle tilsi. Og ja,- vi vet at det er noe som heter placebo og som ikke skal undervurderes.
Men please - ikke prøv å bortforklar alt på denne måten.
Og om hva som er sannsynlig, - jeg finner det like usannsynlig som noen rasjonalist at noen meter med kabel mellom vegg og apparat skal ha noe som helst og si for lyden. Men etter å ha testet dette fram og tilbake med ulike kabler og funnet en ikke uvesentlig forskjell - hvilken konklusjon skal jeg trekke?
At jeg får leve med dårligere lyd da det jeg hører ikke stemmer med noen kjent teori?
Eller som jeg gjør, ta konsekvensen av hva som låter best, kose meg med musikken og heller drite oppi det teoretiske.
Fant forresten følgende definisjon i et gammet High Fidelity på objektivt vs subjektivt.
Objektivt:
Måling av data og bedømmelse av kvalitet ut fra disse målingene.
Subjektivt:
Bedømmelse av kvalitet ved direkte lytting samt personlig erfaring. Behøver ikke nødvendigvis å måle godt..