Hifi og småbarn - hva gjør dere?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg ble nylig pappa for første gang og midt opp i all gleden og viraken som det medfører så melder det seg en liten bekymring, nemlig hva vil skje med anlegget mitt nå?

Enn så lenge er det ikke noe problem men når den lille krabaten en dag begynner å krabbe og gå blir det verre. Da vil han jo garantert plukke på alle knapper, åpne cd-skuffen, vri på volumhjul og generelt synes at alle lysene er vanvittig tiltrekkende. Anlegget mitt står i stua, og jeg har ikke mulighet til å flytte det til en annet rom.
Noe kan selvfølgelig plasseres i et skap med dører, men det er vanskelig med store forsterkere som trenger luft og er upraktisk med cd-spiller og platespiller.

Så mitt spørsmål til andre er hva gjør/gjorde dere for å beskytte anlegget deres når dere har/hadde små barn i huset??
Forslag mottas med takk!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Kjøper CD-spiller med særdeles tunge knapper og powerknappen på baksiden. ;D
Skyver høyttalerne inntil vegg når de ikke er i bruk.
Også greit med volumkontroller som går i minimumsverdi ved strømpåslag.

Det som bekymrer meg mest er at kablene en dag er trukket ut uten at jeg ser og skrur på med kortslutning som følge.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.104
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tenk på hvordan foreldrene var da de var små. Det kan gå bra og helt uten problemer eller uhell.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.371
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Unger forstår OFF LIMITS.

Jeg har gjort et par ting:
Max volum er like under klippegrensen/max ønsket lydtrykk. Dempeledd, altså.
Grammofonen har hengelås på lokket.
Frontgrillen på den gang jeg hadde høyttalere med ømfintlige elementer.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Dette har jeg erfaring med. 6 unger under tak gir utfordringer. Eget lytterom er det beste råd jeg kan gi! Ellers lærer ungene fort at visse ting rører man ikke. Har da hatt mine utfordringer og har vært gjennom visse tiltak, bla. barrikadert rommet foran anlegget før jeg fikk lytterom til grom anlegget. Eldstemann veltet en B&W høyttaler for 12 år siden :eek:, ellers har jeg sluppet unna uhell. Et par inntrykte silkedomer teller vel ikke... Har du ikke muligheter for lytterom, tenk tilpasning; bytte cd spiller i harddisk basert kilde? Spille med fronttrekket på høyttalerne, skap i stedet for rack osv...Se på Dog sin tråd. Han klarer kombinasjonen heftig hifi og smårollinger i hus på en forbilledlig måte. Endatil vinyl klarer han å få til i det miljøet :) Nå er jeg heldigvis over kneika, og er godt i gang med å få på plass et godt anlegg til stua også. Jeg slipper til og med å bekymre meg for neste kneik, når eldste mann begynner festkarrieren og vil spille høyt med pappas steeroanlegg; løsningen heter hengelås på døra til lytterommet, evt. en high end variant med fingeravtrykk scanner ala Nobleman. Trikset er å ligge et hestehode foran de små vampyrene...Lykke til ;D

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Valentino la inn innlegg mens jeg skrev mitt, og jeg må jo tilføye at han har klart kombinasjonen hifi og smårollinger på en like forbilledlig måte som Dog, med vinyl, selv om det vel gikk med en Sumiko pickup i prosessen hvis jeg ikke husker feil? Sjekk tråden hans også for inspirasjon :)

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
882
Torget vurderinger
35
- Frontgriller på
- "ikke rør" & "vær forsiktig"
- sprettballer, ballonger og flyvende kosedyr i andre enden av stua....

...har sluppet unna med ett par inntrykte diskanter, men ikke værre enn at det fixes med støvsuger'n.

Ungene har heldigvis vært mer interessert i å danse og hoppe til musikken enn å klå.

mvh

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
205
Torget vurderinger
1
1. Lære de tidlig at dette ikke skal røres...kan ikke alltid føle seg trygg på at det blir helt gjennomført :)
2. Sotet eller vanlig plexiglass dører (DIY) på rack med neodym magnet (Claes Ohlson). Dette kan lages ganske så pent.
3. Selvfølgelig beskytte HT med trekk når du ikke sitter og lytter selv.

K

KindOfBlue

Gjest
Armen på platespilleren er utrolig morsom, den kan vris og vendes i alle retninger!

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
har fått ødelagt en pick up ellers har alt gått greit. Viktig med frontdeksel. Skyv ht bak til veggen når de ikke benyttes. Bruk parketbeskytter (runde myke dingsebomser for møbler) under beina på ht slik at de kan skyves.

Hørte om en som jobbet på et elektroverksted som fikk inn en videospiller som ikke virket. Inne i skuffen som hadde kilt seg fast fant de en brødskive.....
Klart det, den var jo sulten...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.484
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Barn lærer raskt, vær tydelig på at dette er pappa sitt med en gang. Bruk anlegget aktivt (pass volum) når barna er små, dans sammen med dem. La barna få høre sin musikk, slik at de kan komme med cdn og ikke ha behov for å sette den på selv. Min datter på snart to,velger bort barne cder og vil heller danse til serji tankian el. ayreon
Vær kreativ, kjøp litt plexi glass, fest med magneter,el...
da går også fjernkontroll signalene gjennom.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
395
Platespillere bør vel kanskje plasseres litt høyt en periode, jeg har inntrykk av at disse tingene ikke blir mer "spennende" enn du gjør dem. Unntaket er vel slike ting som buler ut, ala domer og dustcapes. Det er enkelte ting små gutter ikke vokser av seg. ::) Frihet under ansvar er nok løsningen på dette, nevøen min har opperert en HK DVD1 og AVR7000 siden før han var to år, power-on , åpne skuff, legge i "bobfilmen", lukke skuff, power-on AWR, starte filmen, justere volum, legg fra seg remoten. Operasjonene ble utført på HK multifjernkontroll.

Det gjør at pappas dingser, som det "bare" kommer lyd utav ikke er interesante.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.371
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det stemmer, gut_man. En 50t gammel Sumiko BPS EIII måtte bøte med livet for at jeg skulle komme på at hengelås er lurt. Heldigvis er tonearmslageret mitt to fiskesener, så jeg kunne reparere det selv...

Jeg har aldri sett det som nødvendig å skyve høyttalerne inntil veggen. Spikes faller fort av parkettskånere når man gjør slikt, og huller i parketten er ikke pent det heller.
Har man usikrede stativhøyttalere kan disse sikres ved å bore et hull i topplaten på stativet og bruke en kort sikringsskrue som skrus opp i bunnen av høyttalerkabinettet.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Har 6 unger hjemme (hei gut ;) ) De minste er 1 1/2-4 og 5 år.
Ikke vært noe problem av alvorlig art,ennå.
Platespiller henger høyt på vegg. (lokket på)
Frontstoffet på ht's,kabler lagt langs vegg der det lar seg gjøre.

Hu lille på 1 1/2 år prøvde seg en liten periode på Rega cd spilleren,artig med lokk som kan løftes opp og ned x antall ganger før far ble blå og rød i ansiktet...

Gått utrolig bra,ikke fått ødelagt noe.Alt står i ett åpent rack.

Ballkasting osv er mer eller mindre forbudt i stua,er andre gjenstander der som ikke tåler sprettballer og ivrige barnehender.

/jan

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg har latt være å produsere de, og det har funket fint så langt ;D

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Jeg har fikset dette på samme måte som MaHa, dog må det jo masse øving til.

Men når podene er i hus (om Mange år) skal jeg kjøpe en rørforsterker de kan brenne seg på. Skal stå lett tilgjengelig.

;D

PK (med horn)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.840
Torget vurderinger
4
Har vist dette bildet tidligere.
Fungerte bra.
Heldigvis var det kun nødvendig i en periode.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
en annen utfordring med kidsa når man først har fått dem frem (2 her) er tid, eller manko på tid.
Anlegg i eget rom er veldig praktisk, men fanden så usosialt det er.

kjoenik: bare avkommet ikke har det vinduet om, tja, 18 år? :)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Hadde hele anlegget plassert høyt i IKEA hyller i småbarnsperioden. Festet mine daværende EPICURE 18 høyttalere, høyt oppe på veggen(fysh).
Ha for all del fronttrekket på om høyttalerne står innen rekkevidde.
Husker at min Revox spolespiller var en skikkelig magnet til små guttefingre.
Eget lytterom er kjekt.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ikke noe problem dette, eneste utfordring er når de blir store nok til slåsskamper og ballkasting og ting kan treffe rør etc.

Verre med voksne folk på fest som tror diskanten på min (tidligere) B&W Nautilus er en mic. til karaoke og røsker den av.....

Mine barn har aldri (mer enn en gang) tatt på varme rør, så det lærer de fort og alle er oppvokst med rørutstyr stående på gulvet.

Lykke til!

Ole

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Min erfaring er at det er en veldig kort periode de må klå på alt; fra like før de kan å gå og noen måneder.

Deretter kommer en rolig periode så blir det værre når de skal begynne å slåpå ting selv og spille. Der er jeg nå. Mine er 7år og får bruke anlegget (i egen kjellerstue) under oppsyn. Jeg har sagt klart fra at platespilleren får de ikke røre og det respekterer de.

Edit: Ser mange nevner sprettballer ovenfor. De er bannlyst i vårt hus da de kan gjøre stor skade på inventar. Dette husker jeg fra min barndom da det var rett som det var at det gikk en rute...

mvh,
OS

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Har du vurdert å oppføre deg så jævlig at kona tar ungene og flytter hjem til mor?

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
kjoenik skrev:
Har vist dette bildet tidligere.
Fungerte bra.
Heldigvis var det kun nødvendig i en periode.

Kan denne grinden leveres med innebygget støyredusjonssystem ? :p

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Audiomix skrev:
Tenk på hvordan foreldrene var da de var små. Det kan gå bra og helt uten problemer eller uhell.
Tja, det gjekk jo forsåvidt bra når eg stakk fingeren i hurtigmiksaren som 3-åring, men då var nok lykka betre enn forstanden ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har selv en 7 åring, og er over den værste tida sånn sett...(heldigvis) Hans mor er også av den audiofile typen, med ett skikkelig anlegg der og, så han har lært med molrsmelka kan vi si.....Fysisk stengsel ala grinder etc er vel å foretrekke en tid, å svi fingra til unga som pks foretrekker ;D, er vel ikke det aller beste, om man ønsker å ha ett ok samliv, med samme ampen i hus......det kan fort bli ICE av sånne krangler.....jeg og guttens mor skilte lag for en god stund siden,,,,det har hverken vært brødskiver eller andre ting i hennes emc-1 up , ikke fingermerker på aw 180 ene heller så vidt jeg vet, men det gikk med en dvd skuff engang , gjett om poden fikk så øra sto bakover da......nå betjener han selv , og det nytter ikke å blande seg inn heller har det vist seg ;)

Jeg var spent når han skulle spella smurfelp en sin for en tid tilbake , men det gikk å betjene tonearmen og (under strengt oppsyn og veiledning.....med ny benz ref i armen, er det nok far som setter på den neste gang tenker jeg..........

PKS: når du hører hvordan bæljing det blir etter å ha tatt på røra, er dui raskt til å få på gittera tenker jeg.... ;) ;D...

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
ixos_76 skrev:
PKS: når du hører hvordan bæljing det blir etter å ha tatt på røra, er dui raskt til å få på gittera tenker jeg.... ;) ;D...
Er det far sin bæljing du refererer til ? ;D

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Elektrisk gjerde rundt anlegget, el-dressurhalsbånd på sneipen ;D
Neida, har 4 unger og ingen av dem har rørt anlegget, sette grenser tidlig, samt flytte fristelsene litt opp i høyden har funket som ei kule her.
Gitarene mine har de også latt være i fred, samme med amp og pedalbrett :eek: Unntaket er en klåfingret nevø som ikke kunne la onkels gitar stå i fred. Onde onkel så sitt snitt til å fyre amp'en, dra på godt med vreng, pick-up volum på fullt og tilbake i stativet mens den lille (7 år) illgjerningsmannen var ute av rommet. Neste berøring av gitaren ble belønnet med et kontant vrengbrøl fra en illsinna 12 tommer. Han har ikke rørt hverken gitar eller amp siden.... ;D ;D

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Vi har en 4-åring med tiltakslyst og gåpå-humør. Og det skal hun helst få beholde.

Hva jeg gjør.. Jeg plukker rosiner ut av cd-spilleren, (Da forrige man var fire fikk vi brødskive med leverpostei i videospilleren) reparer riper, vasker kulepenn fra stereobenken osv.
Senest sist lørdag måtte jeg montere ny ringradiator i en Virgo, gjerningsbarn ukjent, men mistanken går i retning 4-åringen.

I tillegg til jentungen har vi ei bikkje som måå smyyge seg mellom høyttaler og vegg.. kabelen henger fritt fra forsterker til høyttaler, men det har utrolig nok gått bra så langt.

Heldigvis, både jentungen og bikkja, mor og de andre ungene trives i stuen med musikken på tilnærmet audiofilt lydttrykk, så jeg klager ikke.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.371
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg anbefaler diskant bak gitter og bassmellomtonemembraner i metall. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Linken til Vidar P. har jeg lagret under favoritter, og skal taes frem neste år.

Bildet til Kjoenik, viste jeg til min bedre halvdel i dag, og hun bare ristet på hodet med et smil. 8)

Hovedalteret på stua kommer til å bli stående. Rørblokkene og platespilleren må beskyttes på en eller annen måte, hvis ikke kan det her fort bli dyrt. Høytalerne vil nok bli byttet ut, men det har jeg tenkt på siden lenge før jul. Viste frem bilder av Tannoy Glenair 15, som er en aktuell modell,til samboeren. Forklarte at de er ganske mye større enn nåværende B&W cdm9, men at de var laaaaaangt mer barnevennlige fordi de er så store og stabile. Fikk klarsignal, med eneste innvending om at jeg må betale de selv. ;D ;D

Nå har det seg sånn at jeg har eget gutterom, og da mener jeg med stor G. Her residerer anlegg nummer to, hele vinylsamlinga, dvd-samling og et velfylt minibarkjøleskap. Heldigvis har vi flere rom til barnerom, og som en kompis kommenterte, at nå kommer gutterommet virkelig til sin rett. Eneste problemet er at det er på kun 10 kvm, og samlinga er så stor at det aldri er aktuelt som et rom for tilbeding av lydguder, bare som et hyggelig bibliotek med musikk og drikkefasiliteter. ;D

Jaja, blir spennende det her...... Trur eg.
:D :D :D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
I mine gamle Dynaudio HT måtte støvsugeren suge ut diskanten ved ettpar tilfeller, før den gikk i gulvet med ett brak.Noen småskader men det var ett fint påskudd for å oppgradere.

MVH Johnny

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.429
Torget vurderinger
5
Så langt har jeg plassert rørmonoblokkene i låsbare skap, byttet ut cd-spiller med iMac og krysset fingrene for at han ikke snubler i kabler og slår seg, evt kortslutter noe bak høyttalerne. En mulighet er selvsagt å sette bort ømfintlige komponenter en periode til fordel for billigere stash som tåler en trøkk. Hovedanlegget blir uansett stående i stua, forhåpentligvis til alles glede :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.369
Torget vurderinger
12
Jeg anbefaler keramiske membraner og gitter foran. Er det port bør den sitte i bunnen.

Eller rett og slett ikke lage noen sak av at det står et stereoanlegg der . Bare la det være en naturlig del av omgivelsene omtrent slik som en fyrt vedovn. Det har fungert for 3 unger hos meg. Ingen uhell verken med hifi eller vedovner. Man avler da intelligente barn.

rasputin_g

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
9
utvidet innboforsikring? er i mitt abonnement hvertfall forsikret mot såkalte "snubleskader".

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.494
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Vi har to barn. Ett på snart 4 og en på 3 mnd. Han på snart 4 er opptatt av anlegget, men på en positiv måte. Dvs han liker å høre på musikk. Problemet er at han gjerne vil høre samme sangen om å om igjen... så gamlefar må hjemme cdene "hans". Har lært han å styre cd spilleren med det resultat at han av og til bytter fars cd ut med en annen, eller han sier at nå må det være stille.... ;D
Det er også mulig å påvirke ungenes musikksmak, dvs har de en god opplevelse (evt dans, sang div tøys) så kan de komme til å sette pris på at du spiller diverse cd'er.
Går altså greit med anlegget (transistor). Hvordan det vil gå med sistemann det vil jo tiden vise...

Er faktisk mer bekymret for andres unger i heimen. Det er dessverre "kjerringer" som ikke reagerer før huset er rasert ::)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.854
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Del på gledene og spill mye gladmusikk for de små fra de blir født, slik lærer de å sette pris på og respektere anlegget. Et av de første ordene min lille sa var "Høyttaler" ;D

Topp Bunn