Hifi-planer for 2012?

skogmus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2008
Antall liker
21
Litt artig å vite hva slags planer folk har..Jeg for min del har lyst å bytte forsterker...Har testet litt forskjellig i det siste men ikke helt bestemt meg...Høytalere er Usher compass dancer 8571 Be II.Cd spiller er Music hall cd 25.2..
Forsterker: Hegel H200...Anlegget spiller fint men jeg vet det bor mye mere i høytalerne..
Jeg lånte med meg en noen blokker fra Gamut(husker ikke navnet på de) Ble en veldig forbedring med mye bedre dynamikk og oppløsning...Etterhvert fikk jeg prøve en Nad M2 fra klubben..Må si jeg ble imponert..Det er den første digitale forsterkeren jeg har hørt,bortsett fra Devialet til 100000 lapper, som låter MUSIKK!!!!Passet som hånd i hanske til mine Ushere..Men den må bli godt innspilt først..merket stor forskjell før og etter..
Så må bare få spart litt nå så regner jeg med det blir M2..

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hvis jeg bare klarer å slå på stereoanlegget i kjelleren i 2012, så skal jeg ikke ha andre planer enn det. I 2011 klarte jeg det ikke. :eek:

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Første del av hifi-planene for 2012 på plass i dag, i og med at to karer fra Tollpost parkerte i gata tidligere i dag og lempet av noen elektrostater. Disse er pakket ut og satt opp i løpet av kvelden, og det pumpes akkurat nå ut godlyd fra skilleveggene (panelene) som nå står i stua 8). Har utover dette ikke andre planer enn å få cd spilleren tilbake fra service, og endelig avklart hva som er galt og vil skje videre med min Graham Phantom II Supreme. Når Graham er tilbake i Raven spilleren er jeg ferdig med 2012 planene.....

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
1. Ny pickup - snuse på riaa-trinn
2. "Lande" en omfattende endring på elektronikksiden og bli enig med meg selv.
3. Kjøpe vinyl
4. Kjøpe truger

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Holder det enkelt og billig.

Bygge Pensil kabinetter til CHR-70gen3 elementene for å få litt mer fylde i lyden...kanskje bygge en Cerberus sub om jeg gidder ta meg råd.

Ny Pickup...2M Blue.

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.517
Torget vurderinger
3
Fortsetter å teste ut vintage :) Skulle noen ha noe sansui vintage forsterker å selge, send gjerne en PM.

roy

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Enkelt formulert: Ny kåk, med plass til minst to oppsett; et seriøst og et tv-anlegg...
Blir visningstur på tirsdag... ;D

mvh
Proffen

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Bygge meg DC felle og strømfilter til HEGEL'en i anlegg 1.
Ny pickup til Rega'en i anlegg 4.
Selge unna litt utstyr.

Samleren

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
1. Bedre kabel til riaa.
2. Skaffe meg en head-amp.
3. Evt. en usb/spdif konverter.
4. Kjøpe bøtter med vinyl.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
881
Torget vurderinger
8
Ble ferdig med hele anlegget i 2011 med nye høyttalere, forsterkere, preamp og strømrenser/filter og langt foran skjema så 2012 blir stille på bytte fronten....
Skal heller bruke tiden på å spille musikk i stedet for tråling av bruktbørser, vel, må vel få fingeren ut å få solgt unna alt som ble til overs..... ;D

Lostx9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2009
Antall liker
21
Torget vurderinger
7
Bruke mindre penger på hifi, og selge unna noe jeg ikke bruker.
Hmm, blir veldig vanskelig...... :'(

Bygge/innrede surke(kjeller)stue, så kan kidsa ha stua som de har invadert og overtatt. Så kan den sære gamlingen sitte og stirre inn i de der boksene der nede... ;D

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Meget fornøyd p.t. Men det er vel alltids mulig å få det enda litt bedre... Så jeg har planer om å bli litt mer seriøs i bruken av DEQX. Og å utvide horisonten med mer flott musikk.

Mvh

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Antall liker
203
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Jeg må snart ha nye høyttalere... Men hva skal jeg kjøpe?

Adyton Imagic 1.6? WS Sophia 3? Magico Q3? Martens Heritage Bird? SF Amati Futura? Burmester B50? MBL? Eller?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
21
pakke opp Michell platespilleren etter ett års lagring i kjelleren, handle step-up trafo
kanske selge Thorens TD125 II med SME 3009 II improved arm som jeg ikke har plass tillengre

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
813
Audiophile-Arve skrev:
G-nøkkel skrev:

Adyton Imagic 1.6? WS Sophia 3? Magico Q3? Martens Heritage Bird? SF Amati Futura? Burmester B50? MBL? Eller?
Prøv alle saman. Så kjøper du den beste. Enkelt og greitt.
Jo, på papiret enkelt og greit. Men i praksis? Først å få ordnet med hjemlån av alle disse kreasjonene, og så finne ut hvem man liker best (for alle de nevnte er gode ht. vil jeg tro). Da har man i alle fall nok planen for 2012.

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Antall liker
203
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Over ett tonn på hjemlån! Trenger råd, jeg :)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
G-nøkkel skrev:
Over ett tonn på hjemlån! Trenger råd, jeg :)
Hvorfor ikke prøve ut de Meadowlark-høytalerne som ligger på børsen?
De er gooode, ser ut som smykker og du får de relativt rimelig.
Lette å drive er de dessuten.
Kjenner ikke selger, men har hørt tilsvarende høytalere ved et flertall anledninger, og de er gilde og ufortjent ukjent her på bjerget...

mvh
Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
torem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
G-nøkkel skrev:

Prøv alle saman. Så kjøper du den beste. Enkelt og greitt.
Jo, på papiret enkelt og greit. Men i praksis? Først å få ordnet med hjemlån av alle disse kreasjonene, og så finne ut hvem man liker best (for alle de nevnte er gode ht. vil jeg tro). Da har man i alle fall nok planen for 2012.
Du bør sette deg tidsfrist til sommaren 2013. Eg meiner ein aldri skal forhaste seg med høgtalarkjøp. Det bør vere ein prosess som tek like lang tid som vinlegging, om resultatet skal verte topp. Og her snakkar vi om "Gran Reserva" - minst. Du meiner vel alvor, det er ikkje svermeriar du held på med??? (Eg berre spør.... 8) )
Du legg lista veldig høgt, og listar opp svært gode ting, så dess meir pirkete må du ha lov å vere, men du kan nok ikkje pårekne å ha alle samstundes på heimlån, då skal du ha veldig flaks (og bu i Oslo). Her er rom for eksepsjonelt høge krav sjølvsagt. I tillegg til fleire av desse (her er også nokre eg aldri har høyrt) ville eg vurdert (om du har rom til det) Avantgarde Trio, Quad 2905, som er eit røvarkjøp i denne samanheng, Magnepan og Martin Logan CLX.
Å vere i tvil om kva ein skal velje, er eit utmerka utgangspunkt. Og til lenger du held på denne tvilstilstanden, til betre føresetnad har du for å gjere eit godt val. Eit tips: Gå ikkje etter best referanselyd, men tenk vel så mykje på korleis din yndlingsmusikk let over anlegget. Og ta ikkje sjansar på konsulentar, seljarar og denslags. Det er di lommebok, og då er det du som sit i førarsetet. (Eg kan godt gje deg råd, men då vert det mitt utgangspunkt, mine erfaringar og min smak som kjem til ordet).

G-nøkkel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2011
Antall liker
203
Sted
Mysen
Torget vurderinger
3
Selvsagt er dette alvor. Min egen private handlingsregel gjør en investering vanskelig med det aller første. Så planen er å bruke tid på valget.

"Rommet" er vanskelig. Del av vinkelstue med vegg til høyre og åpning til venstre. Og avstand mellom bakvegg og høyttalerne kan ikke være mange desimeter. Er ikke nerd nok til å ta bruk disponelt rom i etasjen over til bare lytting.

Regner med at noen av de jeg ramset opp ikke utnytter sitt potensiale under mine arkitektoniske forhold. Vet ikke sikkert hvilke.

Kommer ikke til å handle uten test i rommet. Og et par av de dyreste er kanskje overkill på min forsterker - Burmesters største integrerte.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
G-nøkkel skrev:
"Rommet" er vanskelig. Del av vinkelstue med vegg til høyre og åpning til venstre. Og avstand mellom bakvegg og høyttalerne kan ikke være mange desimeter. Er ikke nerd nok til å ta bruk disponelt rom i etasjen over til bare lytting.

Regner med at noen av de jeg ramset opp ikke utnytter sitt potensiale under mine arkitektoniske forhold. Vet ikke sikkert hvilke.
Med slik plassering vil de færreste høyttalere yte optimalt. Dipoler krever helst litt større avstand til bakvegg. Vanlige, store kassehøyttalere vil få mye boundary-gain ved å stå så tett på bakvegg - spesielt med refleksport vendt bakover.

Selvsagt er det bassen som først og fremst blir en utfordring. I slike situasjoner tenker jeg at separate sub-systemer (lukket kasse), aktiv deling, EQ, dsp og denslags er beste verktøy til å løse floken - altså noe helt annet enn du skisserer. ;) - evt. med unntak av Adyton Imagic som jo trenger suber. Ja, noe slikt + separate bassmoduler + aktiv deling/dsp er nok ikke dumt.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
- Måle rommet og justere høyttalerplasseringen noen centimeter.
- Nye, gode og rimelige høyttalerkabler. Biwire som i dag?
- Bygge om monoblokkene med separat power til inngangstrinnet? Nei det utsettes nok til et senere år.
- Ny lyttestol kommer i januar.
- Prioritere sosiale lytteseanser, hjemme og hos andre. Det er alltid trivelig og inspirerende.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lurt å bruke tid på dette, og det verkar som du har eit sunt tidsperspektiv.
Eg trur di fyrste prioritering bør vere å tenkje ut frå rommet. Eventuelt bygge om, eller få deg nytt rom, om det kan vere aktuelt.
Då eg sjølv nyleg skifta høgtalarar, hadde eg på førehand gått bort frå ei rekkje alternativ på grunn av at dei ikkje kunne fungere i mitt rom. Eg har vinkelstove, men det går ganske bra likevel. Då eg hadde Quad 2905 på besøk, vart møbleringa ganske prega av desse. Sjølv om lyden var svært god, var det langt frå optimalt å ha høgtalararne så tett på veggane, og dei dominerte sterkt møbleringa: http://www.audiophile.no/omtaler/hoytalere/item/349-quad-esl-2905-–-fjerde-generasjon.

Høgtalarane eg har no, kan eg (sjølvsagt) gå god for (på om lag alle måtar), men du må ha mykje plass. Eg har rombreidde på litt over 4,5 meter, og må ha 2 meter mellom høgtalarane. I tillegg treng eg rundt ein meter til alle veggar for å kunne justere lyden. http://www.audiophile.no/audiophile/item/550-innspeling-ventetid-og-forventningar.

Etter kvart er eg i ferd med å få eit anlegg som kan innfri alle forventningar eg har til musikkreproduksjon, men det tek veldig lang tid å komme dit. Endå er eg ikkje heilt i mål. Planene for hifi i 2012 er å få overblikk på eigna effektforsterkarar. I mellomtida spelast det med ein ganske ålreit Copland CTA 520.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Først: få tilbake balansen i hørselen etter den langvarige forkjølelsen i jula; har fortsatt en ditt i høyre øre, og da blir hifi ganske pointless.

Men ellers er jeg såpass såre fornøyd med oppsettet at reelle oppgraderinger fort vil bli dyrt. Men i stua kjører jeg fortsatt laptopen rett i forsterkeren. Har et Behringer-lydkort liggende, som jeg skal prøve. Må bare få kjøpt en lang nok FireWire-kabel - vi snakker 5 meter. Noen som har erfaringer med denslags? Så gjenstår det å se om laptopen greier å mate den med nok strøm, da.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Ny effektforsterker. Har veldig lyst på en Krell KAV 2250. Vi får se hva som dukker opp på bruktbørsen.
Kanskje en ny strømforsyning til Squeezebox Touch.
Ellers skal jeg fortsette å gå på mange konserter.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje flytte te tigerstaden. Skjer ingenting på hifi fronten før det. Men mulig en liten nedskalering om leil. blir liten :)

V

vikeby

Gjest
Fikk tak i tre snasne NOS RCA 45 rør her om dagen. Ikke ofte slike er til salgs, så den handelen var jeg godt fornøyd med. Så får man håpe at de overlever turen over Atlanteren. Foruten innkjøp av diverse rørtyper til anlegget, blir 2012 er meget rolig år når det gjelder nyanskaffelser av utstyr. M.a.o ikke noe! Har solgt unna en del signalrør og likerettere på eBay.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Få tak i et par bokhylle høyttalere som låter bra. Og ja, de skal faktisk stå i en bokhylle :)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
VilhelmW skrev:
Hmmmm....kjøpe en tilleggsarm / armrør + lodd til Vpi'en, slik at jeg kan bytte mellom to p.u'er. Kanskje også en DNRG til cd-spilleren. Noen som har til overs? Ut over det, ingen planer. Jo, kjøpe musikk - masse herrrlig musikk!!

Og kanskje lære meg noe om nedlasting og sånt ( Spotify, WiMP og hva det nå er..). ;D
Nå er Spotify på plass - riktig nok i gratisversjonene, bare for å prøve. Det funker sånn passe med Sennheiser HD555 øreklokker - MEN hvordan får jeg enkelt bedre lyd? Egen DAC? Pc'en via hodetelefonforsterker, eller??

Hvor finner jeg best lyd på nettet?

sandecker

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2009
Antall liker
853
Sted
Oslo / Viksfjord
Torget vurderinger
5
Planene nå er å starte forsiktig med vinyl og bytte kabler. Men planer har en tendens til å endres raskt 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
VilhelmW skrev:
Hmmmm....kjøpe en tilleggsarm / armrør + lodd til Vpi'en, slik at jeg kan bytte mellom to p.u'er. Kanskje også en DNRG til cd-spilleren. Noen som har til overs? Ut over det, ingen planer. Jo, kjøpe musikk - masse herrrlig musikk!!

Og kanskje lære meg noe om nedlasting og sånt ( Spotify, WiMP og hva det nå er..). ;D
Nå er Spotify på plass - riktig nok i gratisversjonene, bare for å prøve. Det funker sånn passe med Sennheiser HD555 øreklokker - MEN hvordan får jeg enkelt bedre lyd? Egen DAC? Pc'en via hodetelefonforsterker, eller??

Det skulle jeg likt å se svar på også; uansett dac etc så låter gratis Spotify elendig her iallefall. Jeg tror det bare er slik det er, og styrer unna.

På nettet fins det jo endel (ja en riktig god del!) FLAC-formatterte nedlastningsmuligheter; lovligheten av det er visst omtvistet. Uten å oppfordre til å ta del i evt lovbrudd, som tilsynelatende ikke egentlig er avklart, så kan man jo iallefall nevne at det meste av kataloger er lett tilgjengelig, herunder også audiofile kataloger fra MFSL, DCC, Audio Fidelity etc etc.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Hvis man betaler for Spotify, så får man tilgang til musikk som ikke er like hardt komprimert. Med en USB DAC / headamp og et par OK hodetelefoner, så låter det ikke så aller verst. Jeg bruker WIMP + Topping TP30 + AKG K272HD på jobb, og det duger for meg. En DAC er essensielt for å få godlyd ut av PC-oppsett etter min mening.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Tja, får sikkert ikke råd til alle planene i år heller, men....
Først kommer ny stereobenk, materialer er bestilt, så denne kommer på plass i løpet av et par uker, gleder meg til å få skjult absolutt alt av ledninger en gang for alle!

Deretter kommer:
Leke litt med akustikk/demping i stua, innenfor de rammer fruen godtar. ;)
Platevasker.
Hegel H20.
Clearaudio Talisman MC.
Stereoanlegg på badet.
Pre med DAC på kjøkkenet.

Som sagt, får sikkert ikke råd til alt sammen. ;)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
VilhelmW skrev:
VilhelmW skrev:

Gratis Spotify er på 160 kbps, betalversjonen er på 320 kbps. Det er stor forskjell. Du kan få låne innlogginga mi om du vil, for å prøve om det er verdt prisen. Send meg ein PM isåfall.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Premium-abonnement lar deg aktivere 320kbps streaming i stedet for 128, så det "må" du ha for "god" lyd med Spotify. Husk også på å deaktivere "normalization" i spotify's settings. God DAC (som iofs. godt kan være i form av et godt lydkort) og god hodetelefonforsterker er vel nesten også en forutsetning.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Det skulle jeg likt å se svar på også; uansett dac etc så låter gratis Spotify elendig her iallefall. Jeg tror det bare er slik det er, og styrer unna.
I tillegg båndbredden som blir bedre med Premium, så opplever jeg veldig stor forskjell på innspillingene på Spotify også. (Naturligvis.) Noen låter faktisk temmelig bra.

Topp Bunn