Diverse HiFi produkter som produseres i land som er ilagt vestlige sanksjoner

Status
Stengt for ytterligere svar.

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
199
Antall liker
449
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg har i det siste blitt mer og mer bevisst på å om mulig unngå å handle produkter som produseres i Russland og andre land som av ulike årsaker er ilagt vestlige sanksjoner eller som jevnlige bryter mot FNs menneskerettigheter.

Er det flere av dere som tenker som meg og hvorfor gjør dere det?

Hvilke land bør vi være restriktive ovenfor?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
885
Torget vurderinger
1
Tenker at verden ikke er så enkel, her er det mange nyanser. Til og med Norge har blitt anklaget for å bryte konvensjoner. For egendel blir det ikke mer HW fra Israel, utover det kjøper jeg det jeg har lyst på. Dette er et tema der de fleste land har svin på skogen, også Norge:

Norge har vært involvert i saker hvor det har blitt anklaget for å bryte internasjonale konvensjoner. Noen av disse sakene inkluderer:

1. **Menneskerettigheter**:
- **Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen (EMD)** har av og til dømt Norge for brudd på Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Dette kan inkludere saker som rett til rettferdig rettssak, privatlivets fred, og andre rettigheter.

2. **Barnekonvensjonen**:
- **Barnevernssaker** har vært gjenstand for internasjonal kritikk, spesielt fra FNs barnekomité, som har kritisert Norge for praksiser som kan være i strid med FNs barnekonvensjon.

3. **Asyl- og flyktningpolitikk**:
- **FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR)** har tidvis kritisert Norge for behandling av asylsøkere og flyktninger, inkludert retur av asylsøkere til land hvor de kan være i fare, noe som kan være i strid med FNs flyktningkonvensjon.

4. **FNs rasediskrimineringskomité**:
- Norge har også blitt kritisert for behandling av minoriteter og urfolk, spesielt samene, og for mangler i å forhindre og bekjempe rasediskriminering.

Selv om Norge generelt har et sterkt rykte når det gjelder menneskerettigheter og internasjonale avtaler, har det vært tilfeller hvor landets handlinger har blitt utfordret og kritisert på den internasjonale scenen.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.960
Antall liker
8.713
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
For min del: Israel, Russland og Kina. Det siste er umulig å rette seg etter så det forblir kun et ønske; de to andre er enkle nok. Produkter merket Nord Korea, Eritrea, Hviterussland, Saudi Arabia og div. andre har jeg aldri sett her hjemme, så de er *veldig* enkle å forholde seg til.
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.184
Antall liker
9.042
Sted
Oslo
La fra meg ei skjorte produsert i PRC, den jeg kjøpte var fra Myanmar, neppe særlig bedre det heller , når det gjelder telefoner og tablets ol så er det meste produsert i Kina uansett merkenavn
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.184
Antall liker
9.042
Sted
Oslo
Tror, jeg har gjettet betydningen, men for å være sikker..... utdyp gjerne.
Google translate er ikke til mye hjelp her....... noe med bandasjer 😂 😂
Litt norsk folklore
Vi har et kjent og kjært folkeeventyr som heter:
Prinsessen som ingen kunne målbinde

Eller mere folkelig sagt:
Stoppe kjeften på

Og når jeg henviser til Orakelet fra Hjortshøj, så er det jo fordi det du kommer med stort sett er både riktig og fornuftig
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.725
Antall liker
22.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Litt norsk folklore
Vi har et kjent og kjært folkeeventyr som heter:
Prinsessen som ingen kunne målbinde
Mangler stadig forklaring med theskjeer.....
Igjen.... blir bare gjetteverk fra min side, som dansk oversettelse: "Prinsessen, som
ingen kunne lukke kjeften på" 😁
Korrekt oppfattet???
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.184
Antall liker
9.042
Sted
Oslo
Men tilbake til trådens utgangspunkt
Når stort sett all produksjon er outsourcet til Kina, så gjenstår bare produkter som er laget av en eller annen "jysk bonderøv" som patriotisk å kjøpe
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.644
Antall liker
1.612
Sted
Horten
Interessant tråd.
Hvem er egentlig de "vestlige" som har pålagt disse sanksjonene? Hvem er disse "vi"? :unsure:

Jeg kjenner meg uansett godt igjen i følelsen av å skulle utrette noe og bidra i en protest imot et land ved å ikke kjøpe produkter som er produsert der.
En personlig protest skal man aldri undervurdere.(y)

Men problemet er at sånne prinsipper er mere rent personlige enn noe som faktisk oppnår noe. -For det er ofte slik at dagens "fiender" gjerne er "venner" om 10+ år. Og omvendt selvsagt.
Er det foresten noen som bryr seg idag om at ting er laget i Tyskland? -De startet jo et par verdenskriger og folk i dette landet syntes vel ikke de var velkomne da de var i landet i noen år? Er alt glemt?

Hva som bestemmer definisjonen av "venn" eller "fiende" er jo politisk/geopolitisk. Som nevnt tidligere i tråden, også Norge er kritisert internasjonalt, men jeg tror ikke mange her inne unner det en eneste tanke når de lever dagen sin eller reiser ut i verden.
Kanskje ikke før noen mister jobben pga at eksporten stopper opp........

Poenget er at ingenting er så enkelt som det ser ut til når man sitter i godstolen foran skjerm'en.:cool:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.725
Antall liker
22.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Men tilbake til trådens utgangspunkt
Når stort sett all produksjon er outsourcet til Kina, så gjenstår bare produkter som er laget av en eller annen "jysk bonderøv" som patriotisk å kjøpe
Hvorfor jysk??
Dere har da nokk å ta av i Norge??
AI, EC, Hegel m.fl. 😁
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
Hvorfor jysk??
Dere har da nokk å ta av i Norge??
AI, EC, Hegel m.fl. 😁
Det er vel ikke mange igjen av de som var norske som fortsatt er norsk? Noe eies av nordmenn, noen merker er solgt ut av landet men produseres like gjerne i kina. Litt slik som tesla, amerikansk merke som lages i kina..
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.725
Antall liker
22.203
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@HasseBasse : Målbinde = stoppe kjeften på. M.a.o. en umulighet ref. danske borgere og bergensere!
Som vanligt er du for sent ute.
Det blev klart for Maaaaaange minutter siden. Helt klart, da @Kathrine skrev innlegget sitt 😂
Mht. "danske borgere"...... hva med, om du tok en besluttning??
I Grumpens tråd skryter du av oss, nå sammenlikner du oss med bergensere...... Hva mener
du egentlig???? 🤣
 
Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Innlegg
522
Antall liker
825
Sted
Oslo
Er det flere av dere som tenker som meg og hvorfor gjør dere det?
Nei, jeg tenker at de som lager HiFi produkter neppe er skyldige i FNs menneskerettigheter.

Dessuten synes jeg det er litt merkelig med "vestlige" sansjoner. Som Kjartan Fløgstad skriver i det meget gode essayet i det siste Le Monde Diplomatique:

"Når det er vi som bryt folkeretten, korleis kan vi boikotta oss sjølve?

Problemet er at innanfor den globaliserte verdsøkonomien handhevar USA ein internasjonal rettsorden dei ikkje sjølv respekterer, men hevar seg høgt over. Resultatet er ein vestleg dobbeltmoral, som mange, mange med meg opplever som eit stort moralsk problem. Derimot ser toneangivande meiningsdannarar ut til å leva velbehageleg med denne doble moralen."
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.369
Antall liker
2.936
For min del forsøker jeg så best jeg kan handle varer produsert innen Norden eller Europa. Og unngå spesefikt varer fra Russland, Kina, Israel og USA. For USA er det først og fremst pga dårlig erfaring med QC, men det politiske begynner nå få en bismak også.

Jeg har ikke vært like kritisk når det gjelder å handle brukt siden jeg ikke i samme grad kan påvirke hva tidligere eier bytter til. Men jeg ser etter hvert at jeg likevel har en ansvar her. Om flere sluttet kjøpe brukte kinesiske produkter kan dette på sikt påvirke nysalg innen ulike varegrupper. Hvor en varegruppe som bruktbil fra noen av disse landene likevel blir helt uaktuelt :)

Argument som "Men alt produseres jo likevel i Kina" ringer ikke godt. Det gjør det alene fordi vi i vesten er trent opp til global handel med "sweat shops" langt borte fra oss.

Poenget er at ingenting er så enkelt som det ser ut til når man sitter i godstolen foran skjerm'en.:cool:
Sant. Men det er nå slik jeg kan benytter min ene stemme basert på hvordan jeg er presentert verdensbildet. Som noe forenkelt er at om Xi misslykkes kan det tenkes at folket der på lenger sikt kan få på plass et mer rettferdig styresett som ikke hele tiden ser utover landegrensene for å skape en verdensimperium underlagt kommunistpartiet.

Men du tar opp et godt poeng. Vi har akkurat byttet ut et par godstoler forran TV. Jeg brukte faktisk mye tid og uten hell på å forsøke finne ut hvor mye av Stresslessstolene som faktisk produseres i Norge. Selger mente alt var laget her, men erfaring fra andre "norske" produsenter med fabrikk i Estland var at alle metalldeler var laget i Kina.

Vi ende likevel med å kjøpe dem grunnet det på esken påstår at vi var med å sikre sysselsetting i Norge. At stolene var på kampanje fra Ekornes betydde at kinesiske eierne fikk mindre utbytte ;)
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.509
Antall liker
106.569
Torget vurderinger
23
Som vanligt er du for sent ute.
Det blev klart for Maaaaaange minutter siden. Helt klart, da @Kathrine skrev innlegget sitt 😂
Mht. "danske borgere"...... hva med, om du tok en besluttning??
I Grumpens tråd skryter du av oss, nå sammenlikner du oss med bergensere...... Hva mener
du egentlig???? 🤣
Har ikke sammenlignet - bare påpekte en felles nevner mht. kjeften som går....
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.509
Antall liker
106.569
Torget vurderinger
23
Hvis vi starter med å forby kinesiske biler, hvor setter vi streken? Telefoner produsert i Kina?
Måltider på kinarestauranter? Robotstøvsugere?



I en artikkel publisert i Aftenposten 10. juli reises spørsmål om høytstående tjenestepersoner som kjører kinesiskproduserte biler, samt at disse parkeres i Stortingsgarasjen. Flere mener det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko: Data kan misbrukes og bilene fjernstyres.

Saken har vekket engasjement i sikkerhetsmiljøet. I ulike diskusjonsforum tas det til orde for en nasjonal sikkerhetsdirektør. Enkelte mener det er behov for en ny, sektorovergripende etat for å identifisere og håndtere risikoen i de digitale verdikjedene. Andre mener løsningen er å endre anskaffelsesforskriften.


Noen av forslagene har noe for seg. Vi ender uansett opp med et spørsmål om hensiktsmessig bruk av ressurser.

Hvis vi starter med kinesiske biler, hvor setter vi streken? Forbud mot datamaskiner og telefoner produsert i Kina? Måltider på kinarestauranter? Smartklokker? Robotstøvsugere? Følger vi denne logikken, vil personene som rammes av et tilnærmet totalforbud, få betydelig begrenset handlingsfrihet.

Videre, bør slike regler kun gjelde politikere? Totalberedskap begynner så smått å bli populært igjen, og EU-direktivene NIS1 og NIS2 stiller krav til andre enn bare våre folkevalgte. En viktig problemstilling er hvordan vi kan forbedre kontrollen over våre digitale verdikjeder.

EUs Cyber Resilience Act (CRA) er forhåpentlig en del av løsningen: CRA vil innføre cybersikkerhetskrav for produsenter og distributører av digitale produkter og tilleggstjenester i alle ledd av verdikjeden. Produkter som treffes av CRA, er eksempelvis babymonitorer, smartklokker, brannmurer, mikroprosessorer samt programvaren de benytter.

Det foreløpige posisjonsnotatet konkluderer med at Norge ikke har regler som ivaretar de ovennevnte utfordringene. Slik lovgivning kan derfor være hensiktsmessig.

Arbeidet med å forstå, beskrive og motvirke etterretnings- og sabotasjetrusselen er krevende. Det er derfor prisverdig at Aftenposten skriver om dette, men fokuset bør være på andre forhold enn hvor Volvoen kan parkeres.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.686
Antall liker
4.186
Torget vurderinger
1
Telenor endte jo opp med å måtte vrake Huawei nettverksutstyr under 5G utbyggingen, de var kommet langt avgårde med den med Huawei utstyr også. Huawei er kinesisk og regjeringen satte noen sikkerhetskrav vedrørende bruk av kinesisk utstyr.

Israel var vel nevnt lengre oppe, Norge selger ikke akkurat noe til Israel men de importerer utrolig mye fra de! Det gjelder våpen/forsvarsmateriell, frukt, IT sikkerhets systemer etcetc. Israel er en alliert, og produktene derfra sees på som sikre på lik linje med fra USA. De har de beste sikkerhetsproduktene også når det kommer til IT, så mest sannsynlig så treffer man på et eller annet produkt fra Israel på veien over Internett fra et sted til et annet. De er en stor aktør på brannmur produkter for å nevne noe, selv om produktene kan være "amerikanske".

Når det gjelder hifi, så er vel 90% av produktene blitt kinesiske. Mest copy paste og lite nyvinning, slik hifi er blitt de siste årene uansett..
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
199
Antall liker
449
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Jeg synes det er interessant å lese deres tilbakemeldinger. Dette er ikke en enkel sak å forholde seg til i en global verden. Deler i HiFi produkter kommer som regel fra ulike land.

Vi som brukere er også forskjellige i den forstand av hva vi er opptatte av. For noen er dette spørsmålet interessant, for andre ikke. Uansett så tenker jeg at dette med produksjonsland kanskje kan være ett av flere elementer man forholder seg til når man vurderer ulike alternativer. Bevisste valg er alltid en god ting.

Egne individuelle valg har liten/ingen betydning i den store sammenhengen, men jeg tenker at dette skal uansett ikke undervurderes. Meninger som uttrykkes kan påvirke produsenter valg i neste omgang.

For egen del som har flere ulike type rør i mine HiFi komponenter så velger jeg for eksempel nå rør som ikke er produsert i Russland.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
767
Antall liker
794
Sted
Rogaland
Man gjør så godt man kan med å unngå produkter fra land som bryter menneskerettighetene. Kan skjønne om nabo Hansen som ikke har så god råd går å kjøper seg en kinabil som gir rekkevidden og egenskapene han trenger.
Gjør så godt man kan, vær obs og varsom.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.631
Antall liker
3.357
Sted
Oslo
Vi droppet nettopp kinesisk bil på grunn av dårlig kontroll på informasjonen den samler, og i et anfall av paranoia droppet jeg en kinesisk produsert dings som hadde mikrofon innebygget og skulle kobles på nettet. Ikke er jeg interessert i å snakke til dingser og ikke er jeg interessert i at de skal lytte til meg og sende det videre.

Forhåpentligvis er europeiske dingser og biler litt bedre på den måten. De bruker sikkert kinesiske komponenter, men har forhåpentligvis bedre kontroll på hva som skjer med innsamlet informasjon.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.184
Antall liker
9.042
Sted
Oslo
Såvidt jeg vet har vi ingen sanksjoner mot Kina.
Etter Ernas knefall, eller spyttslikkeri, for Kina etter at Nobel komiteen hadde vært så frekke å gi prisen til en kinesisk dissident, så skal jo det offisielle Norge ikke kritisere interne forhold i kinesisk politikk
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.660
Antall liker
6.345
Sted
Holmestrand
Litt norsk folklore
Vi har et kjent og kjært folkeeventyr som heter:
Prinsessen som ingen kunne målbinde

Eller mere folkelig sagt:
Stoppe kjeften på

Og når jeg henviser til Orakelet fra Hjortshøj, så er det jo fordi det du kommer med stort sett er både riktig og fornuftig
Jeg trøster meg med "Like" fra @HasseBasse når Amason kommer med grimasene sine.
:cool:
 
Sist redigert:

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
548
Antall liker
1.482
Torget vurderinger
2
Da jeg startet MI for over en generasjon siden, ble printene laget hos Tandberg, Capinor, i Heggedal, på Grefsen og på Rud. Stedsnavn betyr at jeg ikke husker navnet på firmaet.

Da jeg begynte med MI 23 som den første med digital styring, ble de første printene, forøvrig de som Armand la ut, bestilt fra Helge Nilsen i Bergen. Dette da jeg ikke ville ha noe Kinagreier i ampene mine. Etter å ha ventet noen uker tok jeg kontakt for å forhøre meg om tidsaspekt. Fikk beskjed om at de ikke var kommet enda. Kommet fra? Kina selvsagt. Etter det fikk bestilte vi dem selv fra Kina. Så, prosessorprint og print til inngangsvelger er laget i Kina, audioprintene etser og borrer jeg selv.

Konklusjon: Det er utrolig vanskelig å lage noe som helst som ikke har en eller flere komponenter produsert i Kina.

R
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.657
Antall liker
3.710
Torget vurderinger
1

Avviker

Medlem
Ble medlem
19.06.2024
Innlegg
22
Antall liker
18
Sted
Borre
Nei, jeg tenker at de som lager HiFi produkter neppe er skyldige i FNs menneskerettigheter.

Dessuten synes jeg det er litt merkelig med "vestlige" sansjoner. Som Kjartan Fløgstad skriver i det meget gode essayet i det siste Le Monde Diplomatique:

"Når det er vi som bryt folkeretten, korleis kan vi boikotta oss sjølve?

Problemet er at innanfor den globaliserte verdsøkonomien handhevar USA ein internasjonal rettsorden dei ikkje sjølv respekterer, men hevar seg høgt over. Resultatet er ein vestleg dobbeltmoral, som mange, mange med meg opplever som eit stort moralsk problem. Derimot ser toneangivande meiningsdannarar ut til å leva velbehageleg med denne doble moralen."
Ja, jeg har fortsatt til gode å få servert en overbevisende forklaring på hvorfor det er greit å handle produkter fra USA men ikke fra Russland eller Kina.

Rart det der.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn