Hvis vi starter med å forby kinesiske biler, hvor setter vi streken? Telefoner produsert i Kina?
Måltider på kinarestauranter? Robotstøvsugere?
I en artikkel publisert i Aftenposten 10. juli reises spørsmål om høytstående tjenestepersoner
som kjører kinesiskproduserte biler, samt at disse parkeres i Stortingsgarasjen. Flere mener det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko: Data kan misbrukes og bilene fjernstyres.
Saken har vekket engasjement i sikkerhetsmiljøet. I ulike diskusjonsforum tas det til orde for en nasjonal sikkerhetsdirektør. Enkelte mener det er behov for en ny, sektorovergripende etat for å identifisere og håndtere risikoen i de digitale verdikjedene. Andre mener løsningen er å endre anskaffelsesforskriften.
Noen av forslagene har noe for seg. Vi ender uansett opp med et spørsmål om hensiktsmessig bruk av ressurser.
Hvis vi starter med kinesiske biler, hvor setter vi streken? Forbud mot datamaskiner og telefoner produsert i Kina? Måltider på kinarestauranter? Smartklokker? Robotstøvsugere? Følger vi denne logikken, vil personene som rammes av et tilnærmet totalforbud, få betydelig begrenset handlingsfrihet.
Videre, bør slike regler kun gjelde politikere? Totalberedskap begynner så smått å bli populært igjen, og EU-direktivene NIS1 og NIS2 stiller krav til andre enn bare våre folkevalgte. En viktig problemstilling er hvordan vi kan forbedre kontrollen over våre digitale verdikjeder.
EUs Cyber Resilience Act (CRA) er forhåpentlig en del av løsningen: CRA vil innføre cybersikkerhetskrav for produsenter og distributører av digitale produkter og tilleggstjenester i alle ledd av verdikjeden. Produkter som treffes av CRA, er eksempelvis babymonitorer, smartklokker, brannmurer, mikroprosessorer samt programvaren de benytter.
Det foreløpige posisjonsnotatet konkluderer med at Norge ikke har regler som ivaretar de ovennevnte utfordringene. Slik lovgivning kan derfor være hensiktsmessig.
Arbeidet med å forstå, beskrive og motvirke etterretnings- og sabotasjetrusselen er krevende. Det er derfor prisverdig at Aftenposten skriver om dette, men fokuset bør være på andre forhold enn hvor Volvoen kan parkeres.