Ja hvit er nåværende, og blå er 60cm frem og lilla 60cm tilbake.
Men REW og en Umik-1 målemikrofon kan du måle det samme og flytte mik 10cm og 10cm av gangen , da får man en god oversikt.
Jeg lytter også i vanlig stue, har derfor ingen erfaring med målrettet demping, har dog teppe, gardiner og myk sofa. Jeg mener det er helt greit å justere bass med Eq For å jevne ut bassen. Jeg har prøvd EQ med Roon, men da jeg målte med REW viste det at jeg bommet ganske mye på det jeg trodde var en riktig EQ. Siden jeg har Trinnov gadd jeg ikke prøve mer med Roon, men med litt mer målretter prøving bør jo det gå an å få det til. Generelt var Roon korreksjonen for grov og bred i mitt forsøk.
Problemet med DSP kan være at bassen blir pen på papiret , men at det kan skje noe med stemmer og romlighet som ikke er alltid positivt.( feks litt for tydelig fokus som passer mixing, men med kanskje mindre plass i rommet for avslappende lytting) Når jeg har korrigert bort basstopper må jeg også heve bassen generelt for å få nok punch og trykk, og så bør man kanskje begrense korreksjon over 500-1k for å beholde en naturlig klang fra høyttalere man kanskjeliker nettopp pga det..
Er lite ekspempel på hva høyttaler plassring kan gjøre og hva jeg får til med DSP på bassen. Med med 2 Sub som du har kan man sikkert få det bedre enn dette
Som du er en det fortsat en kul ved 32 Hz, når jeg forsøkte å dra den ned mer med Ron, dro Roon ned alt under 40Hz ikke bare kulen,
Vis vedlegget 773722