FintJeg kan i hvert fald fortelle, hva som skjer med "supertweetere", om du ikke har lavpasfilter og
drar på volume
Ja, og hvorfor forbedrer en reklokker om streamer/dac overgang allerede er perfekt.Godt spørsmål, og hvorfor har en del dac opptil 7-8 filtere å velge blant? Håper de som kan, kan dele..
Hei & takk for tilliten. Jeg har mine tvil til at jeg er helt normal ..@KJ Jeg spør deg for du virker normal.
Jeg diskuterte dac her om dagen og ble nesten kastet ut igjen. Jeg mener en dac kan bruke mer strøm om ikke alle forhold er perfekte. 100% stabil strøm og 100% stabilt digitalt signal skaper færre feil i dacen.
Det kan oppstå energi glitcher som gir asymmetri i signalet. Det kreves faktisk en stor kondensator for å holde spenningen stabil når den inntreffer, og low pass filteret må ta «jobben» å redusere feilen som krever energi.
Er jeg helt på trynet?
...
Det kreves ikke mye for å være normal her, men du svarer i det minste saklig.Hei & takk for tilliten. Jeg har mine tvil til at jeg er helt normal ..
Jeg kan ikke så mye om detaljene i hvordan en dac virker, eller hvilke skavanker en må være oppmerksom på. Herunder hvordan strømforbruket i en dac varierer, enten det er IC-en eller en komplett boks. Mht. Teksten du har oversatt, så vær oppmerksom på tidene og frekvensene som nevnes, 0,5 us og 0,5 ns er periodetiden til hhv 2 MHz og 2 GHz, videre i teksten omtales 180 MHz. Ha så i mente at "store" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens (impedansminimum) et sted rundt 100kHz og "små" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens opp mot noen 100MHz. Så kan en filosofere litt over hva som er stort og smått.
Men når vi snakker om den analoge "virkeligheten" kan det være kjekt å ha i mente at absolutt presisjon stort sett ikke eksisterer, og det er fint lite som er perfekt eller 100%. Det er alltid snakk om avvik, og det er snakk om hvilken toleranse som kan aksepteres, eller presisjon som er nødvendig, for å oppnå et eller annet.
Når det kommer til hva en dac gjør rett eller feil så forholder jeg meg til relevante målinger, signalnivå, frekvensrespons, forvrenging, støygulv og undertrykking av jitter.
Mvh
KJ
Det kan godt hende at det er reelle effekter også for audio-dac'er (ic-brikkene), jeg vet ikke, og at det stiller ekstra høye krav til "lynrask" avkobling av forsyningsspenningene til dac'en. Men da må en ha små kondensatorer "rett på" forskynings pinnene til dac-brikken, slik at impedansen ikke blir unødigg høy på grunn av induktans mm i printbanene.Det kreves ikke mye for å være normal her, men du svarer i det minste saklig.
Takk for svar. Ja, i teksten er det i MHz området, så ikke sikkert det oppstår i en dac for musikk selvom den teoretisk gjør eksakt det samme. Dvs energi glitcher antagelig ikke oppstår i musikk dacer?
Men noe «problemer» oppstår siden det kreves et lavpass filter? Og digital lyd gir jo ofte et digital avtrykk i lyden, eller er det bare placebo?
«Glad jeg ikke bryr meg like mye lenger» sier mannen med nordens beste lyd. Jeg har heldigvis aldri påståtte dac betyr mer enn rommet.Når en er et hakk bedre en han også til å lytte, hører man at det han fascineres av, er uutholdelig forvrengning. Ikke greit med superhørsel.
Glad jeg ikke bryr meg like mye lengre.
Godt å se du fjaser litt du også. Tangenveiens beste lyd har jeg nok«Glad jeg ikke bryr meg like mye lenger» sier mannen med nordens beste lyd.
Kjipt å ikke høre forskjell på dacer, den dagen det skjer meg blir det nok å bytte hobby.Han hadde veldig rett 11:28 affal.
Jepp, da blir det kanskje til å høre på musikk i stedet. Vi får håpe dagen aldri kommer!Kjipt å ikke høre forskjell på dacer, den dagen det skjer meg blir det nok å bytte hobby.
Vil tro en kjøkken radio tilfredsstiller kravene med slik hørsel, alt over blir som en blind mann vil oppgradere VR-briller sine.Jepp, da blir det kanskje til å høre på musikk i stedet. Vi får håpe dagen aldri kommer!
Det vet jeg...Vil tro
Til og med penger i banken er et stort tap, i tillegg gir de null glede. Hvorfor ikke bruke de på lyd? Kona aksepterer det, men det er kanskje ikke akseptert på et hifi-forum?Noen må jo sørge for at hifipusherne får et anstendig liv på Oslos beste vestkant også, ekk'e noe galt i det.
Det blir stusselig med utstyr uten musikk, må det velges enten eller? Har tilgang til 70 millioner låter i topp kvalitet gjennom kvalitet streamer og dac, syntes det holder lenge.Men da er det jo bare ett bevis på att det ikke er musikken som er viktig, men utstyret.
Håper den dagen aldri kommer att jeg ikke setter mer fokus på musikken en utstyret.