HiFi-superlativer, en kilde til mye uenighet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tips. Dette spiller helt utrolig bra og publikums begeistring er lett å forstå (y)
    PS! La den på 90dB for sikkerhets skyld, men kunne lett skrudd opp til 95-100dB så bra som dette spiller...
    Den dama vet så definitivt hva hun holder på med!!
    For meg ble dette dessverre litt over toppen (med trykk på litt), og jeg kommer uforvarende til å tenke på Yngwie Malmsteen, som også driver og spiller en helvetes masse toner i løpet av svært kort tid, men jeg forstår ikke helt hvorfor! Dette klippet var selvsagt ikke helt på Malmsteen-nivå sånn sett, her var det i det minste direkte elegant både her og der. Men allikevel kjente jeg vibbene av "klarinett-runking" (beklager uttrykket) like mye som musikalsk begeistring.
    Men kanskje om jeg hører det på et enda bedre anlegg, at det plutselig går opp for meg hvorfor hun spiller også...? ;)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Klarinettrunking" har jeg aldri hørt om... og jeg begynte med klarinett i - 64..... vennligst forklar, - eller er også dette bare enda et tulleord i serien blomsterspråk???

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han har jeg heller ikke hørt om.....;) ... Artie Shaw er jo ellers kjent både for å slevje og slurpe i klarinetten.... :cool:

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg har spilt trombone - også kalt "ungkarstrompet".

Legg merke til #4

1651480939847.png

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    "Klarinettrunking" har jeg aldri hørt om... og jeg begynte med klarinett i - 64..... vennligst forklar, - eller er også dette bare enda et tulleord i serien blomsterspråk???
    Yttrykket nærmest tvang seg fram mens jeg hørte hvordan tonene flommet ut, uten at jeg helt skjønte poenget...
    Dette er "gitarrunking":

Det samme uttrykket kunne plutselig overføres til klarinett i dette tilfellet. :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    - og trombone... "Runkebinders" aka Onafon. Men nå er vi vel voldsomt OT selv om jeg er veldig uenig i klarinettens superlative egenskaper som musikkformidler :LOL: :LOL:

P

parafinoksen

Gjest
    Fra Skriften – 1. Mosebok 4:

20 Og Ada fødte Jabal; han blev stamfar til dem som bor i telt og holder buskap.

21 Og hans bror hette Jubal; han blev stamfar til alle dem som spiller på harpe og fløite.

22 Og Silla fødte Trombonan; han ble steinet allerede i tenårene.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.136
    Det rommet finnes over alt, Snickers. Og SELVSAGT skal det være rom for å beskrive komponenter og produkter både med og uten målinger, både med og uten mer og mindre vellykkede språkblomster av alle farger.

Dermed går teppet opp for et tilbud / utfordring til deg:
    Jeg tilbyr deg hermed å sende meg tekst og bilder (alternativt kan jeg få låne det aktuelle produktet og ta bilder selv) på et produkt du selv velger ut, med en beskrivelse slik du ønsker det skal gjøres når man skriver en produktomtale. Du kan vedlegge målinger om du skulle ønske. Du kan få skrive på norsk eller engelsk etter hva som passer deg best. Jeg skal publisere den på min blogg uten å endre så mye som et komma. Det er dessverre ingen betaling, dette er utelukkende entusiastvirksomhet.
    Velkommen som gjesteskribent!

(Bloggen leses i gjennomsnitt av ca. 150 lesere / døgn fra land over hele verden)
    Med ref. til åpningsinnlegget så er det umulig å si nei til dette rause tilbudet.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    0
    Men allikevel kjente jeg vibbene av "klarinett-runking" (beklager uttrykket) like mye som musikalsk begeistring...
    Det er litt merkelig det der....når en musiker er langt over middels begavet i trakteringen av et instrument......så begynner menigmann å "forklare" kunnskapen på en litt nedsettende måte.... :unsure:

P

parafinoksen

Gjest
    Det er litt merkelig det der....når en musiker er langt over middels begavet i trakteringen av et instrument......så begynner menigmann å "forklare" kunnskapen på en litt nedsettende måte.... :unsure:
    Det er ikke alle som er tekniske mestere, som også behersker begrensningens kunst. Det kan synes som om det er en omvendt proporsjonalitet inne i bildet.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendigvis. Dessuten er det hele svært subjektivt, dette er ganske enkelt smak og behag. For min egen del er jeg opptatt av emojsonsformidling i musikken, og teknisk brillians kan benyttes enten for å tilsløre det emosjonelle innholdet, eller for å underbygge det.
    Med utgangspunkt i nevnte Malmsteen, om jeg opplever som laaaangt over toppen, med et enormt behov for bare å spille flest mulig toner på kortest mulig tid, vil jeg trekke fram Ritchie Blackmore, som på sin side også kan spille en masse toner på kort tid, men han gjør det (i min subjektive virkelighetsoppfattelse) så elegant at det underbygger budskapet, fremfor å kamuflere det i en toneorgie.

Dette er genialitet:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innimellom både morsomt og interessant når enkelte her driver å opphøyer seg selv og egen musikksmak og samtidig føler trang til å markere dette med å rakke ned både på musikk og instrumenter de selv ikke liker.... :cool:
    Jeg kan stort sett ikke fordra rap, house, tekno, alt av mettall - og noe til... Hvis man skal lete etter instrumentalonanister, er vel nevnte Yngwie Malmsten i egen klasse..... At andre liker det angår faktisk ikke meg.... hver sin smak...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.136
    Ikke nødvendigvis. Dessuten er det hele svært subjektivt, dette er ganske enkelt smak og behag. For min egen del er jeg opptatt av emojsonsformidling i musikken, og teknisk brillians kan benyttes enten for å tilsløre det emosjonelle innholdet, eller for å underbygge det.
    Med utgangspunkt i nevnte Malmsteen, om jeg opplever som laaaangt over toppen, med et enormt behov for bare å spille flest mulig toner på kortest mulig tid, vil jeg trekke fram Ritchie Blackmore, som på sin side også kan spille en masse toner på kort tid, men han gjør det (i min subjektive virkelighetsoppfattelse) så elegant at det underbygger budskapet, fremfor å kamuflere det i en toneorgie.

Dette er genialitet:
    Selveste himself...

• Liker
    Reaksjoner: ptb

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det kalles om timing og det som gjør det lille ekstra. Det er for eksempel mange mennesker som synger veldig bra men likevel er forferdelige dårlige formidlere og totalt uinteressant å høre på. Se på programmer som idol. Svært dyktige, men likevel så sjelløst formidlet.
    Det samme gjelder alle instrumenter. å være teknisk dyktig er ikke nødvendigvis interessant å høre på for alle og helt klart årsaken til at jeg sluttet å spille piano til tross for at jeg kunne alt på rams og traff rett tangent til riktig tid. Likevel, grufullt selv i egne ører. Jeg anså meg heller ikke som teknisk begavet dog, kun sjelløs i formidlingen.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.567
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var vel en norsk ung gitardame som figurerte i media ei stund, med et nærmest sinnsykt antall toner pr.sek.... og ellers fullstendig og totalt sjelløst og uinteressant..

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    0
    ...vil jeg trekke fram Ritchie Blackmore, som på sin side også kan spille en masse toner på kort tid, men han gjør det (i min subjektive virkelighetsoppfattelse) så elegant at det underbygger budskapet, fremfor å kamuflere det i en toneorgie.
    Absolutt....og On Stage rager over de andre....
    Hvis du øker tempoet til Ritchie med 10x ++++ så blir den også mye Yngwie.....

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.312
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke alle som er tekniske mestere, som også behersker begrensningens kunst. Det kan synes som om det er en omvendt proporsjonalitet inne i bildet.
    Din egen begrensning bør vel ikke legges til grunn for vurdering av en utøvende musiker...? :unsure:

amason

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Antall liker
    2.375
    Torget vurderinger
    8
    Jeg som mange andre gledes hver gang Rognlien skriver i bloggen sin 👍
    Takket være han så har mange fått opp intressen for hvor deilig musikk kan høres ut for kropp og sjel med en skikkelig musikalsk anlegg.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Det rommet finnes over alt, Snickers. Og SELVSAGT skal det være rom for å beskrive komponenter og produkter både med og uten målinger, både med og uten mer og mindre vellykkede språkblomster av alle farger.

Jeg tilbyr deg hermed å sende meg tekst og bilder (alternativt kan jeg få låne det aktuelle produktet og ta bilder selv) på et produkt du selv velger ut, med en beskrivelse slik du ønsker det skal gjøres når man skriver en produktomtale. Du kan vedlegge målinger om du skulle ønske. Du kan få skrive på norsk eller engelsk etter hva som passer deg best. Jeg skal publisere den på min blogg uten å endre så mye som et komma. Det er dessverre ingen betaling, dette er utelukkende entusiastvirksomhet.

(Bloggen leses i gjennomsnitt av ca. 150 lesere / døgn fra land over hele verden)
    Responsen på tilbudet er ikke akkurat øredøvende, må jeg medgi. Helt fair å ikke ta utfordringen, men en avklaring hadde ikke vært feil.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    16
    Det kalles om timing og det som gjør det lille ekstra. Det er for eksempel mange mennesker som synger veldig bra men likevel er forferdelige dårlige formidlere og totalt uinteressant å høre på. Se på programmer som idol. Svært dyktige, men likevel så sjelløst formidlet.
    Det samme gjelder alle instrumenter.
    Når det gjelder Idol så synes jeg de aller fleste deltakerne er teknisk svake. Etter min mening er en "sjelfull" fremføring umulig uten høyt teknisk nivå.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Idol så synes jeg de aller fleste deltakerne er teknisk svake. Etter min mening er en "sjelfull" fremføring umulig uten høyt teknisk nivå.
    Kan vi dermed trekke den konklusjon at Ole Paus er en teknisk sett bedre sanger enn Sissel Kyrkjebø?
    (Innerst i sjelen er en Ole Paus-låt. Når du hører Paus formidle låta, skjønner du plutselig hva den handler om...)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold

Jeg har ikke for vane å skrive produkttester, og det skyldes blant annet min rolle.

Når jeg skriver er gjerne publikummet mer teknisk interessert. Her er den siste artikkelen jeg skrev:

Husk at jeg bare har påpekt hvorfor misforståelser oppstår som følge av språket, ikke noe annet. Det er mer utfordrende å skrive presist enn å male på med konstruerte superlativer. Spørsmålet man må stille seg er hvor mye man skal publisere vs hvilken kvalitet man ønsker materialet skal ha.

Sist jeg kjøpte en hifikomponent hadde jeg behov for å finne tester. Det var litt av en jobb å finne matnyttig informasjon i testene. Det meste dreide seg om bare å beskrive hvor godt produktet tilfeldigvis passet i eget oppsett, samt en god del mer eller mindre fri fantasi.

2

2xJ

Gjest
    En kan skimte litt til tester av Pro utstyr/kompdrivere/dynamiske, oftest så er det fokus på målinger og liten epistel tilslutt hvordan produktet ser ut og hvordan det har forholdt seg i testperioden.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    @Snickers-is

Så svaret er nei takk, så vidt jeg kan forstå?

I så fall er det min oppfatning at du kan la subjektivistene få være i fred i sin lekegrind. Vi koser oss med våre eventyr, og ønsker å få gjøre akkurat det.

Teknisk kunnskapsformidling er ditt gebet, og det synes jeg du skal få fortsette med i fred for oss subjektivister. Det er du god på, og det gir ingen fornuftig mening at folk som meg forsøker å utfordre deg på det.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.714
    Sted
    Østfold
    @Snickers-is

Så svaret er nei takk, så vidt jeg kan forstå?

I så fall er det min oppfatning at du kan la subjektivistene få være i fred i sin lekegrind. Vi koser oss med våre eventyr, og ønsker å få gjøre akkurat det.

Teknisk kunnskapsformidling er ditt gebet, og det synes jeg du skal få fortsette med i fred for oss subjektivister. Det er du god på, og det gir ingen fornuftig mening at folk som meg forsøker å utfordre deg på det.
    Kan du være så snill å slutte å stjele avisen fra postkassa vår?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.907
    Torget vurderinger
    16
    Kan vi dermed trekke den konklusjon at Ole Paus er en teknisk sett bedre sanger enn Sissel Kyrkjebø?
    (Innerst i sjelen er en Ole Paus-låt. Når du hører Paus formidle låta, skjønner du plutselig hva den handler om...)
    Ole Paus har jo i senere år mistet stemmen og ærlig talt synes jeg han er plagsom å høre på nå. Det er også fullt mulig å være teknisk briljant, men kjedelig og "sjelløs".

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare forsøker å gjenskape den følelsen jeg får når du beskylder meg for å ha rotet i lekegrinda di.
    Språk er som du forstår ikke alltid så presist, for jeg forstår fortsatt ikke helt hvor du vil hen. Dermed er det mulig at jeg er for dum til å forstå det, eller at du har uttrykt deg uklart, eventuelt en kombinasjon, det er ikke gitt at det er det ene eller det andre.

Det jeg mener er at du oppfører deg som en ingeniør som tar rollen som kunstkritiker, der du hevder fargevalg og vinkler i bildet er feil, fordi de ikke er eksakt 90 grader. Jeg er en formidler av opplevelser, du misliker mine (og andre subjektivisters) beskrivelser, og rotfester dette synet i ditt teknologiske univers. I egne publikasjoner, er det selvsagt rimelig at teknologer påpeker bristende kunnskaper i subjektive beskrivelser, alternativt i kommentarfeltet informere om at f.eks. "klasse D er ikke det samme som en digital forsterker..." og sånt.

Men du bør ikke sette deg til doms over skribenters ordvalg og språklige krumspring, da dette er min rett som utøver av skrivekunst (god eller dårlig sådan) å benytte eksakt det språket jeg vil, for å få fram de poenger jeg ønsker. At det i ditt tilfelle er som å skvette vann på ei gås, får så være, men det behøver ikke bety at det er jeg som bruker et "forfeilet" språk, det kan også være at du ikke evner å forstå det jeg vil formidle.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.716
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bare forsøker å gjenskape den følelsen jeg får når du beskylder meg for å ha rotet i lekegrinda di.
    For øvrig:
    Jeg beskylder deg ikke for å rote i min lekegrind, tvert i mot, jeg har nettopp invitert deg inn for å rydde opp, siden du har påpekt at det er så rotete der.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.644
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ole Paus har jo i senere år mistet stemmen og ærlig talt synes jeg han er plagsom å høre på nå. Det er også fullt mulig å være teknisk briljant, men kjedelig og "sjelløs".
    Tror i alle fall mange fikk en aha-opplevelse når han gjorde Masken / cover av Lene Marlin sin låt i Hver gang vi møtes. Først da det gikk opp et lys for mange hva sangen egentlig handlet om (y) Om det er kjedelig å høre på blir jo opp til hver enkelt, men at han synger med innlevelse og sjel syns jeg ikke det er tvil om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn