HiFiMAN hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Skien
    Hifiman edition X - noen erfaringer med hodetelefonforsterker?

    Jeg har kjøpt meg et par Hifiman edition X og opplever dem som temmelig unike. Nå har ikke jeg erfaring med andre Hifiman-hodetelefoner, men ut fra min erfaring med hodetelefoner generelt er dette en helt annen verden. Det er mye som kan sies om dette, men hvis jeg skal forholde meg kort opplever jeg at musikkopplevelsen blir veldig engasjerende og føles veldig nært og ekte.
    Nå bruker jeg ingen hodetelefonforsterker mellom pc eller iPhone og hodetelefonene. Men jeg tenker jo at jeg har mye å hente på å bruke dette. Er det noen som har erfaringer med gode bærbare hodetelefonforsterkere til edition X, eller som har noen tips om dette? Setter pris på tilbakemeldinger fra dere..
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjøpt meg et par Hifiman edition X og opplever dem som temmelig unike. Nå har ikke jeg erfaring med andre Hifiman-hodetelefoner, men ut fra min erfaring med hodetelefoner generelt er dette en helt annen verden. Det er mye som kan sies om dette, men hvis jeg skal forholde meg kort opplever jeg at musikkopplevelsen blir veldig engasjerende og føles veldig nært og ekte.
    Nå bruker jeg ingen hodetelefonforsterker mellom pc eller iPhone og hodetelefonene. Men jeg tenker jo at jeg har mye å hente på å bruke dette. Er det noen som har erfaringer med gode bærbare hodetelefonforsterkere til edition X, eller som har noen tips om dette? Setter pris på tilbakemeldinger fra dere..
    Det er flere gode alternativer. Jeg vil bare nevne en portabel headamp som nok blir oversett av de fleste audiophile. Men, Creative E5 leverer utrolig bra, den låter like bra som veldig mange dyre og krafige headamp/DAC løsninger, og til latterlig lav pris. Med E5 får du også maksimal fleksibilitet mhp alle mulige innstillinger, bluetooth apt-X mottaker intergrert, optisk/analog inn-/utgang. Lightning/USB inngang, og vanlig USB inn. Den har også 2 parallelle 3,5mm utganger. Jeg driver faktik også HE6 fint med denne, og HE6 kobler du ikke rett på mobilen...
    IMG_1008.jpg
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Det ligger en Oppo HA-2 på brukten. Et rimelig fint alternativ. Synes de låter bra med HE560 og LCD-X.
     

    IS

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2012
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Skien
    Takk for gode råd fra iMystic og Arne M!
    Jeg slo til på den Oppo HA-2 -forsterkeren som lå ute på torget?????? det blir spennende å høre hvilke endring dette fører med seg, - moro dette her??????
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Takk for gode råd fra iMystic og Arne M!
    Jeg slo til på den Oppo HA-2 -forsterkeren som lå ute på torget������ det blir spennende å høre hvilke endring dette fører med seg, - moro dette her������
    ja det er moro dette, headfi "basillen" har smittet deg å..! uansett grattis med nye hodetelefoner og forsterker..! ;)
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Har nettopp vært en tur til Duet Audio. De kan bekrefte at dette er erstatter for Hex2. Som man leser i forumer i USA har HifiMann hatt store problemer med kvalitet. Det skal de nå rydde opp i. De vil øke kvaliteten og senke prisen. Den ny Ananda vil koste rundt 10k og vil derfor være bedre og billigere enn Hex2.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har nettopp vært en tur til Duet Audio. De kan bekrefte at dette er erstatter for Hex2. Som man leser i forumer i USA har HifiMann hatt store problemer med kvalitet. Det skal de nå rydde opp i. De vil øke kvaliteten og senke prisen. Den ny Ananda vil koste rundt 10k og vil derfor være bedre og billigere enn Hex2.
    Svært lovende. Selv har jeg ikke hatt problem med HiFiman, men bra de gjør noe med det. Liker også prisingen, selvfølgelig :cool:
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Likte/liker overhodet ikke bøylesystemet tiil Hifiman. Lyden hadde jeg ikke noe å si på.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Likte/liker overhodet ikke bøylesystemet tiil Hifiman. Lyden hadde jeg ikke noe å si på.
    Jeg synes de er en av de behagligste å bruke. Bøylene passer meg bra, derimot Audeze. Selv om jeg har byttet til LCD4 bøyle. Men vi er forskjellige bygd.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    Helt klart. De passet ikke hodet mitt i det hele tatt.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Likte/liker overhodet ikke bøylesystemet tiil Hifiman. Lyden hadde jeg ikke noe å si på.
    Jeg synes de er en av de behagligste å bruke. Bøylene passer meg bra, derimot Audeze. Selv om jeg har byttet til LCD4 bøyle. Men vi er forskjellige bygd.
    Samme opplevelse her, Arne. Fikk aldri Audeze til å bli bare sånn passe behagelige. Etter å ha bøyd HE-6 bøylen skikkelig er den faktisk ganske behagelig å ha på - også i flere timer.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg synes HE-400i er behagelige å ha på seg, men jeg har ikke vært elt fornøyd med lyden. De har vært kneppet for lyse og først og fremst for lite sprut i bassen. men så er det dette med vanen da. Nå har jeg hatt de såpass lenge at jeg har blitt vant med lyden. De er jo veldig transparente og bra detaljerte da.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    245
    Antall liker
    35
    HE-6 er jo totalt forskjellig fra den patenten som Hifiman bruker i dag.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes HE-400i er behagelige å ha på seg, men jeg har ikke vært elt fornøyd med lyden. De har vært kneppet for lyse og først og fremst for lite sprut i bassen. men så er det dette med vanen da. Nå har jeg hatt de såpass lenge at jeg har blitt vant med lyden. De er jo veldig transparente og bra detaljerte da.
    Da vil jeg sterkt anbefale deg å skifte til puter med memoryskum og lær/kunstlær (eksempelvis Brainwavz HM5 eller ZMF) og montere de med dobbeltklebende tape slik at det blir 100% tett mellom pute og kopp.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Vedrørende forsterkning av planar magnetiske hodetelefoner, har jeg lest / fått vite av "eksperter", at siden disse ikke har noen egenresonans (i bassen) blir denne typen hodetelefoner ikke påvirket av (forsterkerens) utgangsimpedans. Jeg siterer meg selv fra Head-Fi:

    I think that this is might not true based on the following:

    1) speaker amps are often better at driving HE-6 than high powered headphone amps (speaker amps providing tight bass have low output impedance)
    2) tube speaker amps have softer bass than solid state amps (tube amps are known to have higher output impedance than SS amps)
    3) the balanced amp card in HM901S which is doing only 440mW, but has low output impedance, provides better and more sub bass than a 5W headphone amp I have

    So - in short - having enough power / ampere is not enough to get HE-6 sound right. We need apparently need an amp with very low output impedance too.

    Unfortunately output impedance is almost never stated in the amplifier spec's. This might explain why many people have bought several amps that from a power viewpoint should have no issues driving HE-6, but in practice sounds lean.
    Etterfølgende kom en annen bruker inn med denne veldig oppklarende melding:

    I remember having a Garage 1217 Project Polaris with an impedance switch. On high output imp setting, my HE-500 was flabby in the bass.
    (tastefeil rettet)

    Altså: med samme forsterker påvirkes bassen tydelig på en planar magnetisk / ortodynamisk hodetelefon, når man med en bryter øker utgangsimpedansen.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer med mine erfaringer også. Utg.impedanse-dismatch har helt klart ne mindre hørbar effekt enn på typisk dynamiske hodetelefoner, men at det er uheldig med for høy utgangsimpedanse er helt klart.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det ser ut til at HE-6 blir gjenopplivet med nytt hodebånd, stikk osv. Med tanke på lydkvaliteten undrer det meg ikke. Har ikke tenkt meg å selge min modifiserte HE-6. Value for money er knallbra etter min mening.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Pussig at de ikke gir modellene et Susvarandaaktig navn? De virker litt schizofrene?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.005
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    P:rolleyes:ussig at de ikke gir modellene et Susvarandaaktig navn? De virker litt schizofrene?
    Nå er det jo kommet en HE-560-2 også
    Jøss - jeg følger visst ikke helt med. Trodde de hadde lagt om linja og planla å kjøre ny navnepolitikk over hele fjøla. Hvor mange ulike modeller skal de ha, egentlig? Og trenger man komme med ny versjon hvert kvartal?
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    P:rolleyes:ussig at de ikke gir modellene et Susvarandaaktig navn? De virker litt schizofrene?
    Nå er det jo kommet en HE-560-2 også
    Jøss - jeg følger visst ikke helt med. Trodde de hadde lagt om linja og planla å kjøre ny navnepolitikk over hele fjøla. Hvor mange ulike modeller skal de ha, egentlig? Og trenger man komme med ny versjon hvert kvartal?
    Mulig de ikke er helt fornøyde, og kanskje de er litt for "rask på avtrekkeren" med å pushe ut div modeller..! :p
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    P:rolleyes:ussig at de ikke gir modellene et Susvarandaaktig navn? De virker litt schizofrene?
    Nå er det jo kommet en HE-560-2 også
    Jøss - jeg følger visst ikke helt med. Trodde de hadde lagt om linja og planla å kjøre ny navnepolitikk over hele fjøla. Hvor mange ulike modeller skal de ha, egentlig? Og trenger man komme med ny versjon hvert kvartal?
    Mulig de ikke er helt fornøyde, og kanskje de er litt for "rask på avtrekkeren" med å pushe ut div modeller..! :p
    Jeg tror dette er for å bli kvitt gamle drivere. Bytter ut bøyle/kontakt og selger som nytt. Same shit, new wraping. (Ikke at det er shit)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er nesten så jeg mister oversikten. Det pompes ut i en vanvittig fart. Men slik har de jo drevet en stund. Forbrukerene som må sitte med skjegget i postkassen da deres nye glis blir fulgt opp med v2-3-4 osv. Kan de ikke bare gjøre ting skikkelig til å begynne med? Dog er en oppgradert he-6 en naturlig evolusjon og kanskje ikke helt sammenlignbart med resten.
     

    Arne_M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.07.2002
    Innlegg
    171
    Antall liker
    41
    Sted
    Oslo 0983
    Torget vurderinger
    9
    Ut fra spesifikasjoner ser det ut til at HE-6 er lik dagens model.

    HE6se Product Specifications

    · Weight: 502 grams/17.7 ounces

    · Frequency response: 8Hz-65kHz

    · Sensitivity: 83.5dB

    · Impedance: 50 Ohm

    Accessories included with the HE6se

    · HE Adapter for driving the HE6se with a full-size power amplifier

    · OCC (single crystal copper) 4-pin XLR cable (2 meters/6 feet)

    · OCC XLR to 6.5mm headphone plug adapter (1 meter/3 feet)

    · Headphone cable connector

    · Spare earpad"
    Pris 1800$. Samtidig kaller de det en oppgradering ??

    Om HE1000SE skriver de:
    "Scheduled to ship in September at a suggested retail price of $3,499, the new HE1000se [Special Edition] is the third version of HiFiMan’s distinguished HE1000, featuring increased sensitivity for superior performance when paired with every imaginable source, from audiophile-grade source components to high-resolution digital audio players -- even tablets and smartphones."

    "By increasing the sensitivity from 91 to 96 dB (decibels), HiFiMan’s HE1000se is easier to drive from any source, with a greater sense of presence and realism, especially when paired with high-performance electronics.

    New to the HE1000se are neodymium magnets that increase efficiency and lower distortion for true purity of sound. Neodymium, widely recognized for providing incomparable magnetic strength in a compact size, providing consistently exceptional output that is equal to larger and heavier ferrite magnets. With neodymium, the new model’s driver is faster and more dynamic, presenting every sonic detail for a more compelling performance."
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Accessories included with the HE6se: · HE Adapter for driving the HE6se with a full-size power amplifier

    Da legger HiFiMan inn et tilbehør, som nok kan være lurt å ha, med tanke på at det har vært flere som har brent av en driver her (forbundet direkte til høyttaler-terminalene på effektforsterkere / integrerte forsterkere).

    Så nettopp denne post på Head-Fi:
    "So I have the chance now to compare my HE-6/Klout against my Stax 007 Mk1/KGST.
    I prefer HE-6/Klout combo." (wuwhere)
    https://www.head-fi.org/threads/hif...etic-headphone.493214/page-1373#post-14415883
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hifiman-folks: Hvordan vurderer dere at Edition X V2 står seg mot de litt rimeligere modellene? Er det noen som likner veldig som er noen tusen billigere? Da jeg prøvde dem hos Duet syntes jeg det var de i særklasse beste klokkene for meg som jeg hadde prøvd noen gang.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke hørt V2 av Edition X, men originalen. Den var vel stort sett bra, men jeg var plaget av for lite øvre mellomtone. Hørtes litt lukket ut etter min smak. HE1000 hadde ikke det problem, men da var det jo prisen... uten at jeg følte at den var så veldig mye bedre enn min HE-6.

    Jeg har beholdt HE-6 (modifisert) av en god grunn. HE-6 er etter min mening en av de beste allround hodetelefoner, som finnes - uansett pris. Det finnes enkelte kostbare hodetelefoner, som er bedre på enkelte områder eller til bestemte sjangrer, men ingen jeg har hørt er vesentlig bedre som helhet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt V2 av Edition X, men originalen. Den var vel stort sett bra, men jeg var plaget av for lite øvre mellomtone. Hørtes litt lukket ut etter min smak. HE1000 hadde ikke det problem, men da var det jo prisen... uten at jeg følte at den var så veldig mye bedre enn min HE-6.

    Jeg har beholdt HE-6 (modifisert) av en god grunn. HE-6 er etter min mening en av de beste allround hodetelefoner, som finnes - uansett pris. Det finnes enkelte kostbare hodetelefoner, som er bedre på enkelte områder eller til bestemte sjangrer, men ingen jeg har hørt er vesentlig bedre som helhet.
    Takk! Spennende. Såvidt jeg forstod gjorde Hifiman en del endringer fra V1 til V2. Jeg har ikke hørt V1. Ellers er jo hodetelfoner en personlig sak - frekvensresponsen vil være forskjellig for alle, pga ulik form på øre/hode/ørekanal m.m. Men mulig det kan lønne seg å holde utkikk etter en H6 på brukten :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    HE-6 kostet vel $1400? $1800 var litt mye. Har inntrykk av at de prøver å kvitte seg med stock for alt det er hvert :D
    Uansett, de skal vel bare lage 700 HE-6se såvidt jeg forstår
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    HE-6 kostet vel $1400? $1800 var litt mye. Har inntrykk av at de prøver å kvitte seg med stock for alt det er hvert :D
    Uansett, de skal vel bare lage 700 HE-6se såvidt jeg forstår
    HE-6 kostet først $999 som introduksjons/tilbudspris den første måneden, med $1199 som normalpris. Etter LCD-3 kom på markedet justerte HiFiMan prisen på HE-500 ($200 ned) og HE-6 ($100 opp) slik at HiFiMan hadde to modeller, som hver især konkurrerte med Audeze sine to planar'er (LCD-2 og LCD-3), men lå noe under i pris for hver modell.

    Hvis de bare produserer 700 stk. HE6se, da undrer det meg, at de gidder... Slik jeg har forstått det, skulle de ha ekstra drivere til når folk blåste sine HE-6 og skulle ha de reparert.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hifiman-folks: Hvordan vurderer dere at Edition X V2 står seg mot de litt rimeligere modellene? Er det noen som likner veldig som er noen tusen billigere? Da jeg prøvde dem hos Duet syntes jeg det var de i særklasse beste klokkene for meg som jeg hadde prøvd noen gang.
    Jeg har heller ikke hørt V2. Men V1 var veldig bra sånn lydmessig på en god amp. Problemet var hengslete plastdrit som var lite tillitsvekkende til 20k. De holdt rett og slett ikke mål kvalitetsmessig. Det skal være fikset på V2 så vidt jeg vet.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Det er slike meldinger, som får meg til å holde fast i HE-6 og ikke tro at bare fordi noen skryter av en mye mer kostbar hodetelefon, så er det jeg har "dårligere". Har faktisk gjennom tiden sett en hel del meldinger i HE-6 tråden på Head-Fi, der folk foretrekker HE-6 frem for Stax SR-009 med en eller annen kostbar elektrostatisk forsterker.

    "(...) Before having the HE6's, I had the BHSE and 009's linked to my QBD76 DAC and MKI Blu CD Transporter. The sound was great but I found the detail and sparkly trebles a bit too much for long listening periods and kept analyzing the music all the time rather than just enjoy the music and sound as I am now able to do with the HE6's. The Bass from the HE6's is also far superior than the BHSE & 009's. (...)"

    https://www.head-fi.org/threads/hif...etic-headphone.493214/page-1374#post-14443973
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn