-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Jeg oppfordrer alle på Hifisentralen til å delta i denne spørreundersøkelsen om kabler!
Forhåpentligvis kan vi komme opp i noen hundre stemmer. Da vil vi få en pekepinn på hvordan Hifisentralens medlemmer forholder seg til den pågående kabelkontroversen.

Vi tar utgangspunkt i alle slags kabler, uansett pris. Billig eller dyrt. Både analoge (signalkabel/høytalerkabel), digitale (Toslink, RCA, etc) og nettkalber. Herunder de standardkablene som medfølger i esken.
-Eneste krav er at de er av samme type. Feks at begge signalkabler var balansert, eller at begge HT-kablene var singlewiring.

Lukket valg: Stemmeresultatet vises etter at du har avlagt din stemme.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Godt tiltak!!

Hører helt klart forskjell, har som regel også truffet riktig i såkalt "blindtesting". Også i andres anlegg, men som jeg kjenner rimelig godt. Har også erfart at pris ikke nødvendigvis er saliggjørende, men at matching i resten av anlegget er alfa og omega.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Alt.3 passet meg best ;)

Skal bli interesant å følge med her.

/jan

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hmf, her måtte jeg svare alternativ 3 og kan dermed havne i kabelentusiastgruppen. Jeg vil ha protokollført at der er jeg ikke.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Alternativ 3. Selvfølgelig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.273
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Pedal....

Synes det blir litt unyansert......Jeg antar at du ønsker å skille mellom de som mener det er de elektriske og målbare parametrene til kablene som er avgjørende - og de som mener det ligger noe mer i det. Det fanger du ikke opp med denne spørsmålsstillingen.

Mvh
OMF

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
Hei Pedal....

Synes det blir litt unyansert......Jeg antar at du ønsker å skille mellom de som mener det er de elektriske og målbare parametrene til kablene som er avgjørende - og de som mener det ligger noe mer i det. Det fanger du ikke opp med denne spørsmålsstillingen.

Mvh
OMF
Nei, jeg synes ikke dette er unyansert. Jeg er ikke ute etter hva folk "mener", eller hva de "tror". Jeg er heller ikke ute etter teori eller målemessige forskjeller. Det eneste som er interessant (i denne sammenheng) er hva du har hørt i løpet av din hi-fi karriere.

Har du aldri hørt kabelforskjeller så stemmer du alt. 1.
Har du hørt kabelforskjeller, men synes de ikke var signifikante, så stemmer du alt. 2.
Har du hørt kabelforskjeller, som var signifikante, så stemmer du alt. 3.

Diskusjonen om hvordan kabelen er bygd opp, hva den skal koste, etc kan vi ta i en annen tråd.

PS: Per definisjon så ville jo alle spørreundersøkelser innebære en forenkling, av praktiske grunner. Dette kan man hensynta i måten man tolker og anvender resultatene i etterkant.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
totte skrev:
Hmf, her måtte jeg svare alternativ 3 og kan dermed havne i kabelentusiastgruppen. Jeg vil ha protokollført at der er jeg ikke.
Jeg er i samme situasjon.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.730
Torget vurderinger
1
Det må bli alt 1 siden problemstillingen er så polarisert som den er ... 8)

... og på tross at jeg «hører» både reelle og innbilte forksjeller på kabler, humør, kvaliteten på brennevinet og bevertningen, både natt og dag. (EDIT av og til hører jeg også ganske fint uten lyd). Målet er dog ikke å forskjellene. Det eneste målet jeg har med lydkabler er at det ikke skal gjøre noe av seg, og det koster heldig vis ikke en herregård.

mvh
KJ

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
totte skrev:
He-he. Du har et poeng her. For å utdype dette, så er ikke dette et spørsmål om penger eller teknikk (jfr OMF).
Spørreundersøkelsen kan besvares uavhengig av om man synes kabler er bortkastet penger, eller om man synes mange kabler er feilkonstruert. -Dette er interessante temaer som kan drøftes i etterkant.

Nå, i første omgang, - og en gang for alle - så vil jeg ha svar fra Hifisentralens medlemmer om de overhode hører forskjell. Gjør man ikke det, så blir jo den etterfølgende tekniske biten lite interessant.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Det må bli alt 1 siden problemstillingen er så polarisert som den er ...  8)

... og på tross at jeg «hører» både reelle og innbilte forksjeller på kabler, humør, kvaliteten på brennevinet og bevertningen, både natt og dag. (EDIT av og til hører jeg også ganske fint uten lyd). Målet er dog ikke å forskjellene. Det eneste målet jeg har med lydkabler er at det ikke skal gjøre noe av seg, og det koster heldig vis ikke en herregård.

mvh
KJ
Fy deg. Jeg oppfordrer dere til ikke å stemme "taktisk". Stem ærlig ut i fra hva dere har hørt.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
4.081
Torget vurderinger
4
3 på meg uten at jeg er noen stor kabelentiuast :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Jeg savner et alternativ: "Jeg tror jeg har hørt forskjell på kabler og at forskjellene er til dels tydelige, men det kan også være placebo."

For 5 år siden ville jeg stemt ett eller annet sted mellom nr3 og nr 2, i dag ville jeg stemt ovennevnte.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.399
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes avstemningen er helt grei som den er.
Den spør om hva vi hører, ikke hvorfor/hvordan vi velger.

Stemme avgitt. :)

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
KJ skrev:
[...] jeg «hører» både reelle og innbilte forksjeller på kabler, humør, kvaliteten på brennevinet og bevertningen, både natt og dag. (EDIT av og til hører jeg også ganske fint uten lyd).
mvh
KJ
«I have a great deal of company in my house; especially in the morning, when nobody calls.»
:)

P

Parelius

Gjest
Jeg trodde de fleste av disse diskusjonene her på Sentralen gikk på om det er forskjeller på visse kabler, og ikke om en har opplevd forskjeller. Denne vesentlige distinksjonen uteblir. All grunn til å foreta taktisk stemmegivning her, en strategi som trådstarter selv er tilhenger av, om jeg ikke husker helt feil.

Eller mener trådstarter at denne distinksjonen ikke er relevant, kanskje? Dreier det seg om opplevde forskjeller? Da er jo saken grei.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Jeg savner et alternativ: "Jeg tror jeg har hørt forskjell på kabler og at forskjellene er til dels tydelige, men det kan også være placebo."
Ja, jeg hadde ventet at dette med placebo ville komme opp. Men for enkelthetens skyld, la nå hørsel være hørsel. Man hører hva man hører. Stem ut i fra hva dere hører, bokstavelig talt, uavhengig av hvordan du tror psykoakustikk og kognitive forhold spiller inn.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Det er vel kanskje ett av de største problemene, folk klarer ikke skille mellom hørsel og placebo. Det er tross alt ikke en og samme ting.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uten at jeg skal påberope meg ulike protokoller og xxx-testing som en visstnok må inneha for å uttale seg,så skyter jeg ifra hofta og sier: JA! Jeg hører forskjell!

Om det blir til det bedre hver gang,er en annen sak.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Innbilte forskjeller har jeg opplevd. Klare forskjeller som jeg kunne stå inne 100% for, har jeg ikke opplevd. Har merket meg følgende. Når jeg har testet kabler, så klarer jeg ikke å si sikkert om det låter annerledes eller beskrive hva forskjellen skulle bestå i. Det blir sånn: "Jo, tja, muligens at det var en forskjell her". Tester jeg elektronikk, flytter høyttalerne/sitteposisjonen, høyner absorbentene 10cm, setter inn bassfeller, så kan jeg si med 100% sikkerhet si at her er det forskjeller og kan nesten alltid beskrive hva de betår i. Unntaket kan være elektronikk der det noen ganger kan bli vanskelig.

Kabler som er laget til å låte annerledes har jeg aldri giddet å teste i eget anlegg. Det blir jo i mine øyne en særdeles dårlig form for EQ. Min tanke er at jeg skal prøve å ta ting med roten. Sitter jeg med høyttalere som måler dårlig off axis, har en hard diskantgjengivelse, et rom med harde overflater så tror jeg ikke å velge kabler med avrulling i toppen er den beste veien å gå. Bytte høyttalere, gjøre akustiske tiltak eller bruke EQ virker da til å være mer langt mer gunstig.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Jeg trodde de fleste av disse diskusjonene her på Sentralen gikk på om det er forskjeller på visse kabler, og ikke om en har opplevd forskjeller. Denne vesentlige distinksjonen uteblir. All grunn til å foreta taktisk stemmegivning her, en strategi som trådstarter selv er tilhenger av, om jeg ikke husker helt feil.
Vennligst ikke undergrav eller saboter avstemningen.

Lars™

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.10.2004
Antall liker
478
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
4
Jeg har aldri spillt med lakrissnører eller lampettledninger.

Så i mitt 'moderate' prisleie og oppover har jeg aldri hørt forskjell...alt. 1

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.399
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man kunne jo hatt alternativet

Ja, jeg har hørt forskjell, men den ene kabelen var også teknisk uegnet til formålet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Slik dette utvikler seg bør vi kanskje ha med:

"Jeg nekter å svare på dette før jeg får snakke med min advokat"

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Alernativ 3. Jeg hører forskjell og gjør et valg av kabler ut i fra hva jeg hører og synes passer i mitt oppsett, uansett hva andre måtte mene om det.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Snickers-is skrev:
Det er vel kanskje ett av de største problemene, folk klarer ikke skille mellom hørsel og placebo. Det er tross alt ikke en og samme ting.

Snakk for deg sjøl ::)

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Her finner jeg ingen seriøse alternativer. Jeg hører definitivt forskjell på bl.a ledninger, men er veldig langt fra å ville "matche" noesomhelst komponent for å forsøke å dekke over at det farger lyden.

Mvh. RS

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Snickers-is skrev:

For 5 år siden ville jeg stemt ett eller annet sted mellom nr3 og nr 2, i dag ville jeg stemt ovennevnte.
Det er vel her jeg er også.

Men stemte alt. 3 etter en opplevelse med noen optimistisk hjemmebygde signalkabler som i praktisk bruk ble så ulne i lyden at jeg valgte å gå bort fra dem. Kjører for øvrig på rimelige mikrofonsignalkabler fra Supra i det meste av anlegget nå (mye rimeligere enn de forkastede DIY-kablene jeg nevnte over).

Det er litt spesielt når man forventer at det skal låte bra etter å ha investert omtanke, tid og penger i å bygge en skikkelig kabel, og så går opplevelsen i stikk motsatt retning av forhåpninger og bevisste forventninger.
Jeg kan likevel ikke si at dette ikke er en forventningseffekt. Kanskje skuffelsen rett og slett skyldes at jeg hadde bevisst eller ubevisst store forventninger og at de ikke ble innfridd.

Jeg vil også legge til at jeg som regel er ved alt 1 ved bytte av høyttalerkabler og noen ganger på alt 2 ved bytte av signalkabler.
Så alt. 3 hører for min del til unntakene.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.500
R.Solhaug skrev:
Her finner jeg ingen seriøse alternativer. Jeg hører definitivt forskjell på bl.a ledninger, men er veldig langt fra å ville "matche" noesomhelst komponent for å forsøke å dekke over at det farger lyden.

Mvh. RS
Samme her. Jeg svarte alt 2. Men det passet ikke helt det heller. Hadde jeg lest pedales veiledning litt ute i i tråden hadde det nok blitt alt 3 i stedet.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Selvsagt hører jeg forskjell på kabler, og andre komponenter i kjeden forøvrig. Burde jeg ikke? Er ikke det å høre forskjell på komponenter / kabler en del av denne hobbyen?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
6
Dr.Evil skrev:
Selvsagt hører jeg forskjell på kabler, og andre komponenter i kjeden forøvrig. Burde jeg ikke? Er ikke det å høre forskjell på komponenter / kabler en del av denne hobbyen?
Hvorvidt forskjeller på kabler er hørbart er en del av hobbyen og svært omdiskutert. Spesielt i sammenheng med den til dels eksotiske prisingen av såkalte "high end"-kabler.
Man kan godt ha hifi som hobby uten å tillegge valg av kabler særlig vekt.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
844
Torget vurderinger
6
Dr.Evil skrev:
Nemlig!
Skjønner ikke at man kan stemme på alt.1 eller 2 og samtidig befinne seg på dette forum. Synes egentlig det burde være et alt.4 også, alt.3 er for svakt etter mitt syn. I mitt oppsett hører jeg større forskjeller på div kabler mellom CD-spiller og forforsterker enn på to forskjellige CD-spillere. Men det er selvsagt i et godt balansert og oppløst oppsett til over 200kkr. Det å da f.eks stappe inn en Silk kabel blir som å ta vekk en null i anleggets pris (jo, jeg har prøvd det!). ;D
Men som sagt: til billigere (eller skal vi heller si til dårligere og mindre oppløst lyden er), til mindre viktig blir kablene. Det hjelper nemlig ikke å ha rett styrke på brillene dersom de er fulle av mel (en analogi til en selvopplevd opplevelse hos min bestemor...).

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.438
"JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om."

Alle de andre diskusjonene skulle vi ta i en senere tråd, var det ikke så?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.371
Torget vurderinger
12
orso skrev:
Innbilte forskjeller har jeg opplevd. Klare forskjeller som jeg kunne stå inne 100% for, har jeg ikke opplevd. Har merket meg følgende. Når jeg har testet kabler, så klarer jeg ikke å si sikkert om det låter annerledes eller beskrive hva forskjellen skulle bestå i. Det blir sånn: "Jo, tja, muligens at det var en forskjell her". Tester jeg elektronikk, flytter høyttalerne/sitteposisjonen, høyner absorbentene 10cm, setter inn bassfeller, så kan jeg si med 100% sikkerhet si at her er det forskjeller og kan nesten alltid beskrive hva de betår i. Unntaket kan være elektronikk der det noen ganger kan bli vanskelig.

Kabler som er laget til å låte annerledes har jeg aldri giddet å teste i eget anlegg. Det blir jo i mine øyne en særdeles dårlig form for EQ. Min tanke er at jeg skal prøve å ta ting med roten. Sitter jeg med høyttalere som måler dårlig off axis, har en hard diskantgjengivelse, et rom med harde overflater så tror jeg ikke å velge kabler med avrulling i toppen er den beste veien å gå. Bytte høyttalere, gjøre akustiske tiltak eller bruke EQ virker da til å være mer langt mer gunstig.
Er ikke dette bare noe du innbiller deg?

EDIT :)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Finn M skrev:
Dr.Evil skrev:
Nemlig!
Men som sagt: til billigere (eller skal vi heller si til dårligere og mindre oppløst lyden er), til mindre viktig blir kablene.
Her er vel ikke alle enige med deg, men...

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
2.046
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Stemme avgitt -------> Alt. 3

mvh,