-----> Hifisentralen trenger DIN stemme!

Hører du forskjell på kabler?

• NEI. Jeg har aldri hørt forskjell på kabler.

Stemmer: 0 0.0%
  • JA. Jeg har hørt forskjell, men synes de var for små til å bry seg om.

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1
S

Stereo_Mono

Gjest
Alt 3. Synes det er lekende lett å høre forskjell på 5kr pr meter lakris snor og gode kabler.
Selv madamen, som finnes ikke interessert hører forskjell.

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
202
Sted
Ved Mjøsa
I rimelige anlegg, er det ikke så hørbart. I gode anlegg; jA, jeg hører stor forskjell. Både når det gjelder signalkabler og høyttalerkabler. Vedr. strømkabler har jeg ikke hørt noen forskjell jeg kan beskrive, men jeg kjører en PSAudioPPP i godanlegget og da er det vel lite å hente på filtrerende strømkabler.

Alt 3 selvfølgelig ;-)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det lukter noen som går vitenskapelig til verks her ;D

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Slik dette utvikler seg bør vi kanskje ha med:

"Jeg nekter å svare på dette før jeg får snakke med min advokat"
;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
"Hifisentralen trenger DIN stemme". Hvem kan snu ryggen til en slik innstendig oppfordring? Ikke jeg - min stemme er i boks. Det nærliggende spørsmålet er "hva nå?". Hva skal min stemme - som det var slik etterspørsel etter - brukes til?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
Alt.: 1 Kabelkverulant eller delvis døv. (ett smiletegn ser bare dumt ut her)
Alt.: 2 Helt greit.....
Alt.: 3 Min stemme.

Mvh.
SAL

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
"Hifisentralen trenger DIN stemme". Hvem kan snu ryggen til en slik innstendig oppfordring? Ikke jeg - min stemme er i boks. Det nærliggende spørsmålet er "hva nå?". Hva skal min stemme - som det var slik etterspørsel etter - brukes til?
He-he, viktig med selgende overskrift, vet du!

Nytteverdien? Tallmaterialet kan i hvert fall brukes til å belyse bruken og nytten av kabler blant medlemmene her på Hifisentralen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
SAL skrev:
Vel, man kan jo tenke seg at ikke alle gidder å prøve noe annet enn noen forskjellige no-nonse kabler som låter ganske likt, og dermed får de heller ikke hørt forskjellen på ulike lydsminkelisser. Hver sin lyst, vet du.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
totte skrev:
SAL skrev:
Vel, man kan jo tenke seg at ikke alle gidder å prøve noe annet enn noen forskjellige no-nonse kabler som låter ganske likt, og dermed får de heller ikke hørt forskjellen på ulike lydsminkelisser. Hver sin lyst, vet du.

Eventuelt nybegynner. Har man nettopp startet opp med Hi-Fi så har man simpelthen ikke rukket å bygge seg opp nok erfaring om forskjellige kabler.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
totte skrev:
SAL skrev:
Helt enig, jeg bare dro på litt extra her!

Mvh.
SAL

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.294
Sted
'
pedal skrev:
Nytteverdien? Tallmaterialet kan i hvert fall brukes til å belyse bruken og nytten av kabler blant medlemmene her på Hifisentralen.
Eller i ettertid misbrukes til hva som helst..
Hvor mange prosent av medlemmene på HFS synes du bør svare før svaret er representativt?

JanE.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
....
njaaa ... de færreste av oss «kjører» «uten en tråd».

De interessante spørsmålene (innledningsvis) mener jeg er : 1) «Mener du det er lydlige forskjeller på kabler som ikke forklares av de basale elektriske egenskaper i medvikre med arbeidsbetingelsene?» 2) «Er evt lydlige forskjeller viktig i ditt valg av hifikabler?» For min del er svaret nei på begge spørsmål - kort og godt : gode kabler låter prikk likt (og ikke vesentlig forksjell og fra ingen kabel) og dårlige kabler låter ikke som gode kabler (og vesentlig forskjellig fra ingen kabel) - og heldig vis er det ikke noe dyrt, vanskelig eller mysitisk med gode velfungerende kabler.

mvh
KJ

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Det er lekende lett å høre forskjell på kabler, og med noen kabler er forskellene store, overraskende store!

I mine øyne har kabelfornekterene her på sentralen et meget stort problem. Enten er de stein hakke døv, eller så er de bare kverulanter, eller så har de aldri hatt gleden av å høre på et oppsett som er av en slik kvalitet at selv den minste endring i lydkjeden gir deg en umiddelbar tilbakemelding om at her har du endret noe i oppsettet.

Jeg synes synd på dem fordi de vet ikke(bedre) hva de har gått glipp av.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
pedal skrev:
....

De interessante spørsmålene (innledningsvis) mener jeg er : 1) «Mener du det er lydlige forskjeller på kabler som ikke forklares av de basale elektriske egenskaper i medvikre med arbeidsbetingelsene?» 2) «Er evt lydlige forskjeller viktig i ditt valg av hifikabler?» For min del er svaret nei på begge spørsmål - kort og godt : gode kabler låter prikk likt (og ikke vesentlig forksjell og fra ingen kabel) og dårlige kabler låter ikke som gode kabler (og vesentlig forskjellig fra ingen kabel) - og heldig vis er det ikke noe dyrt, vanskelig eller mysitisk med gode velfungerende kabler.

mvh
KJ

Tror også anlegg som ikke skiller kabler låter prikk likt jeg, eller?
Her var det mye rart KJ....?

Mvh.
SAL

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
SAL skrev:
...

Mvh.
SAL
Er det et mål at anlegget skal skille unødvendig mellom kabler?

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.454
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
pedal skrev:
....

mvh
KJ
+1

Mvh
OMF

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.662
Torget vurderinger
10
KJ skrev:
SAL skrev:
...

Mvh.
SAL
Er det et mål at anlegget skal skille unødvendig mellom kabler?

mvh
KJ

Min erfaring er at ett bedre anlegg er mer avslørende.

Mvh
SAL

PS. Det trenger ikke stå ordet unødvendig i ditt innlegg.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
En kabel er en 100% passiv komponent som IKKE kan tilføre noe nytt til signalet som sendes gjennom kabelen.
Det en kabel derimot kan gjøre er å begrense, ikke slippe gjennom all den informasjonsmengden som blir påtrykt inngangen av kabelen.
Alle kabler vil påvirke/endre signalgjennomgangen i negativ retning.
Den beste kabelen i verden, er den som påvirker/skader/endrer påtrykt signal minst.

Spørsmålet blir hvilken kabel er det som skader/påvirker/endrer påtrykt signal minst ;)

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Endre Askeland skrev:
En kabel er en 100% passiv komponent som IKKE kan tilføre noe nytt til signalet som sendes gjennom kabelen.
Det en kabel derimot kan gjøre er å begrense, ikke slippe gjennom all den informasjonsmengden som blir påtrykt inngangen av kabelen.
Den beste kabelen i verden, er den som påvirker/skader/endrer påtrykt signal minst.

Spørsmålet blir hvilken kabel er det som skader/påvirker/endrer påtrykt signal minst ;)

Et definisjonsspørsmål. Kabler kan definitivt tilføre forvregningskomponenter.

Mvh. RS

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Endre Askeland skrev:

Som RS nevner så er det fullt mulig å få tilført litt vreng fra en kabel, jeg har fått det til selv.
En ting det ikke er enighet om her inne er at de "beste" kablene er de som gjør den minste endringen i signalet. Mange, også jeg, vil hevde at det som lett tapes i en enkel og grei kabel uansett vil forsvinne i 10-talls meter med internkabel, spoletråd etc., og når noen med stor overbevisning hevder at anlegget låter mye bedre med en dyr og eksotisk kabel enn med kurant kobber så er det pga sminking av signalet og ikke fordi den eksotiske kabelen slipper så mye mer av inn-signalet igjennom. For mange vil altså den "beste" kabelen ikke være den mest transparente. Dette burde ikke være kontroversielt, det ligger i grunnen implisitt i matchingideologien.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
En kabel kan ikke tilføre/øke informasjonmengden til påtrykt signal.

Det du snakker om er en kabel som skader/påvirker/endrer påtrykt signal, og en slik kabel er langt fra en god kabel.

R.Solhaug skrev:
Endre Askeland skrev:

Et definisjonsspørsmål. Kabler kan definitivt tilføre forvregningskomponenter.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
EA: En kabel vil kunne omforme tilført energi og dermed endre(!) signalet i ikke uvesentlig grad.

Mvh. RS

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Endre Askeland skrev:
En kabel kan ikke tilføre/øke informasjonmengden til påtrykt signal.

Det du snakker om er en kabel som skader/påvirker/endrer påtrykt signal, og en slik kabel er langt fra en god kabel.
Er poenget ditt at kabler ikke kan brukes som evighetsmaskin, altså at de ikke tilfører energi?

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
RS: En kabel vil aldri kunne tilføre/øke informasjonsmengden til påtrykt signal, bare endre/skade/påvirke signalet i negativ retning etter at signalet har startet sin vandring gjennom kabelen..

Den som får til å øke informasjonsmengden til påtrykk signal ved å koble til en 100% passiv komponent, vil få Nobels pris i fysikk. Kanskje du er den heldige ???

Forvrengning har ingenting med påtrykt signal å gjøre. Alle kabler "forvrenger" signalet som går gjennom kabelen. Den kabelen som "forvrenger"/skader/påvirker signalet minst, er den kabelen som er best.

R.Solhaug skrev:
EA: En kabel vil kunne omforme tilført energi og dermed endre(!) signalet i ikke uvesentlig grad.

Mvh. RS

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hva med å bare stemme så kan dere diskutere så mye dere vil andre steder ???

/jan

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Endre Askeland skrev:
RS: En kabel vil aldri kunne tilføre/øke informasjonsmengden til påtrykt signal, bare endre/skade/påvirke signalet i negativ retning.

Selvsagt

Den som får til å øke informasjonsmengden til påtrykk signal ved å koble til en 100% passiv komponent, vil få Nobels pris i fysikk. Kanskje du er den heldige ???

Du forstår tydeligvis ikke hva jeg svært enkelt uttrykker?

Forvrengning har ingenting med påtrykt signal å gjøre. Alle kabler "forvrenger" signalet som går gjennom kabelen. Den kabelen som "forvrenger"/skader/påvirker signalet minst, er den kabelen som er best.

Her tar du definitivt feil, eller forstår du fortsatt ikke? Det siste er selvfølgelig riktig. Dette er ellers så innlysende at jeg ikke gidder kverulere rundt det.

R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

Mvh. RS

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Velkommen til kabelhjørnet. Fint det, det er slikt som ungdomane lika....

Elektron

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg hakke peiling på hva kabler gjør og ikke gjør, men jeg hører forskjell mellom mange ulike kabler allikevel... :(
ikke alle, though.
og av og til er forskjellene så små at jeg ikke gidder å bry meg om dem.
men stemte på alternativ 3 like herlig.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
;D ;D ;D
Hvem som forstår hva, kan vi sikkert diskutere, og det er enkelt å se hvor mye du forstår ;D ;D ;D

Er du fortsatt sur fordi jeg gav en svært negativ og ærlig kritikk over kabelen som du har laget ??? Du startet jo å angripe meg med det samme etter denne tilbakemeldingen... ;) Det var jo du selv som framsatte påstanden om at du har laget verdens beste kabel ??? ???
Etter min vurdering stemmer dette ikke litt med virkeligheten.
Det merkelige er jo at det var flere andre som hadde nøyaktig samme erfaring som jeg med kabelen din.
Hva kan det skyldes ??? ??? ??? ;) ;) ;)

R.Solhaug skrev:
Endre Askeland skrev:
RS: En kabel vil aldri kunne tilføre/øke informasjonsmengden til påtrykt signal, bare endre/skade/påvirke signalet i negativ retning.

Selvsagt

Du forstår tydeligvis ikke hva jeg svært enkelt uttrykker?

Her tar du definitivt feil, eller forstår du fortsatt ikke? Det siste er selvfølgelig riktig. Dette er ellers så innlysende at jeg ikke gidder kverulere rundt det.

R.Solhaug skrev:

Mvh. RS

Mvh. RS

U

utgatt60135

Gjest
Endre Askeland skrev:

Jeg har samme oppfatning. Eneste mulig grad av matcing er at de trekker fra noe hardhet. Noe som ikke er noen god måte å havne i mål på, dermed alternativ 2.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Her er vi enige. Men trenger slike kabler å være dyre?

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Noen kabler gir store variasjoner.Andre gir små eller ingen forskjeller. Så da stemmer jeg #3. Selvfølgelig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hva har gehør med lydforskjeller i kabler å gjøre?
-her er en definisjon på begrepet gehør sakset fra wiki:
relativt gehør er evnen til å skille mellom forskjellige toner. En som har relativt gehør kan frambringe en tone rett etter å ha hørt denne, samt synge to eller flere toner med forhåndsbestemte intervall. De fleste voksne mennesker har relativt gehør, noe de får til litt ulik alder.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
65finger skrev:
R.Solhaug skrev:
Forsøk nå å være saklig Endre :-*

Edit: ditt gehør er ikke mitt problem

Mvh. RS
Hva har gehør med lydforskjeller i kabler å gjøre
her er en definisjon på begrepet gehør sakset fra wiki:
relativt gehør er evnen til å skille mellom forskjellige toner. En som har relativt gehør kan frambringe en tone rett etter å ha hørt denne, samt synge to eller flere toner med forhåndsbestemte intervall. De fleste voksne mennesker har relativt gehør, noe de får til litt ulik alder.

Ja hva har gehør med lyd å gjøre ::)

Foølk har ellers svært ulik grad av gehør, noe denne grafen jeg snappa fra en annen tråd forteller tydelig:

Mvh. RS

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
R.Solhaug skrev:
65finger skrev:
R.Solhaug skrev:
Forsøk nå å være saklig Endre :-*

Edit: ditt gehør er ikke mitt problem

Mvh. RS
Hva har gehør med lydforskjeller i kabler å gjøre
her er en definisjon på begrepet gehør sakset fra wiki:

Ja hva har gehør med lyd å gjøre ::)

Foølk har ellers svært ulik grad av gehør, noe denne grafen jeg snappa fra en annen tråd forteller tydelig:

Mvh. RS
Igjen, Hva har gehør med evne til å identifisere lydforskjeller i audiokabler
"gehør, evnen til at opfatte, fastholde og gengive musikalske strukturer. Et menneskes gehør udvikles under opvæksten og præges af den musikkultur, det vokser op i. Absolut gehør er evnen til at identificere en klingende tone (ved tonenavn) eller at gengive (synge) en navngiven tone. Denne hukommelse for tonehøjde kan indlæres i den tidlige barndom. Relativt gehør er evnen til at bedømme en tones afstand til en anden tone eller dens harmonisk-tonale tilhørsforhold. Det relative gehør kan trænes systematisk op ved hørelæreundervisning. At spille efter gehør kræver ingen brug af noder."

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Den definisjonen kan du selvfølgelig kose deg med om du tror den er dekkende for begrepet :p

Mvh. RS

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
R.Solhaug skrev:
Den definisjonen kan du selvfølgelig kose deg med om du tror den er dekkende begrepet :p

Mvh. RS
Fint om du kan øke min forståelse av begrepet med din definisjon av gehør

Topp Bunn