Klassiske motorsykler, del IV
Vedlegg
-
354.5 KB Visninger: 153
-
304.6 KB Visninger: 153
-
390.6 KB Visninger: 156
Det kommer bjornh, liten nedtur her nå...-mye annet på tapetet.bjornh skrev:Hvor ble det av engasjementet folkens?
Har hatt mye annet å pusle med.bjornh skrev:Hvor ble det av engasjementet folkens?
Takk for inspirasjonen...bjornh skrev:Hvor ble det av engasjementet folkens?
Det er her du skal finne frem 35 millimeteren, stille den på stor blender og gå tett innpå. Da forsvinner kaoset av seg selv i en uskarp bakgrunn. Det er problemet med disse zoomene som folk bruker: man står på stedet hvil og zoomer inn på motivet i stedet for å gå nærmere (egentlig ingen grunn til å være sjenert heller når man tar bilder av motorsykler). Liten blender gir i tillegg for stor dybdeskarphet så man ikke får isolert motivet. På internett står det at man bør blende ned litt for maksimal skarphet.bjornh skrev:Takker for tilbakemeldingen. Problemet med den utstillingen var alt kaoset i og rundt som ødela for mulighetene du beskriver -masse folk, tett mellom utstillerne osv. Kunne godt tenkt meg en seanse en ettermiddag der man hadde fått ett og ett stk. kjøretøy for seg. Blir mest som en reportasje dette, gjort i hastverk.
Er det hunden som blir lik eieren eller er det motsatt?emotikon skrev:Hadde en runde med skikkelig innevask her om dagen. Nemo ville gjerne være med å bidra. Så han fikk riste tepper....
Bildeserien (som forøvrig ikke er all verden kvalitetsmessig) viser hva som følgelig blir resultatet av vår tur på verandaen....
(se tekst under hvert bilde for kommentar)
Jeg bor jo ikke lange turen unna Torp flyplass - og ser den ukentlig. Og den flyr lavt.. og det er ikke så altfor lett og følge den med en 300mm og få det steady...bjornh skrev:Fantastisk bra, den DC-3 Dakota'en. Tror jeg har sett den på fly-show her oppe også.
Når jeg får en 12/7 på terrassen ..... så blir det liggende på nærmeste jordet ;D ;D ;Dbjornh skrev:Men det er et forferdelig rabalder når den kommer eller tar av. Sinnsvakt mye motorlyd!
Impressive! -hva tok du bildet med?mutz skrev:Det var en svært bestemt edderkopp Gunnar Brekke.
Flott bilde!
Hehe! ;Djan#jan skrev:Når jeg får en 12/7 på terrassen ..... så blir det liggende på nærmeste jordet ;D ;D ;Dbjornh skrev:Men det er et forferdelig rabalder når den kommer eller tar av. Sinnsvakt mye motorlyd!
I dette tilfellet er det kanskje ikke godt å si.....BT skrev:Er det hunden som blir lik eieren eller er det motsatt?emotikon skrev:Hadde en runde med skikkelig innevask her om dagen. Nemo ville gjerne være med å bidra. Så han fikk riste tepper....
Bildeserien (som forøvrig ikke er all verden kvalitetsmessig) viser hva som følgelig blir resultatet av vår tur på verandaen....
(se tekst under hvert bilde for kommentar)
Hei.bjornh skrev:Impressive! -hva tok du bildet med?mutz skrev:Det var en svært bestemt edderkopp Gunnar Brekke.
Flott bilde!
Men jeg vet om et objektiv du skulle ha likt!Gunnar_Brekke skrev:Hei.bjornh skrev:Impressive! -hva tok du bildet med?mutz skrev:Det var en svært bestemt edderkopp Gunnar Brekke.
Flott bilde!
Her snakker vi Nikon D700, 36mm Soligor mellomring og Nikon 60mm Micro AF-D.
Dette innebar fokusavstand på bare noen cm. men heldigvis var "modellen"
samarbeidsvillig. Hun gikk i forsvarsposisjon et par ganger (desverre uten at jeg
fikk tatt et skikkelig bilde av det) men gikk fort tilbake til denne posituren.
Jeg hadde desverre ikke Sigma 150mm-eren (som ville gitt meg lenger fokusavstand)
eller løs blitz (som ville hindret den lange kombinasjonen av mellomring/objektiv fra å
skygge for den innebygde blitzen) tilgjengelig når jeg tok bildene.
Derfor er akkurat dette bildet tatt med indirekte lys fra den innebygde blitzen - ved lav
ISO og kraftig undereksponert for å få skarpheten ved høy lukkertid. Bildet har deretter
blitt lysnet vesentlig (+ 2,0) i RAW-converteren i PhotoShop pluss litt retting av farger.
mvh
Gunnar Brekke
Tøft bilde!Gunnar_Brekke skrev:Hei.bjornh skrev:Impressive! -hva tok du bildet med?mutz skrev:Det var en svært bestemt edderkopp Gunnar Brekke.
Flott bilde!
Her snakker vi Nikon D700, 36mm Soligor mellomring og Nikon 60mm Micro AF-D.
Dette innebar fokusavstand på bare noen cm. men heldigvis var "modellen"
samarbeidsvillig. Hun gikk i forsvarsposisjon et par ganger (desverre uten at jeg
fikk tatt et skikkelig bilde av det) men gikk fort tilbake til denne posituren.
Jeg hadde desverre ikke Sigma 150mm-eren (som ville gitt meg lenger fokusavstand)
eller løs blitz (som ville hindret den lange kombinasjonen av mellomring/objektiv fra å
skygge for den innebygde blitzen) tilgjengelig når jeg tok bildene.
Derfor er akkurat dette bildet tatt med indirekte lys fra den innebygde blitzen - ved lav
ISO og kraftig undereksponert for å få skarpheten ved høy lukkertid. Bildet har deretter
blitt lysnet vesentlig (+ 2,0) i RAW-converteren i PhotoShop pluss litt retting av farger.
mvh
Gunnar Brekke