Gunnar_Brekke
Bransjeaktør
Hei.everlong skrev:Tøft bilde!
Hva er egentlig funksjonen til en mellomring?
Forstørrelsen i et objektiv avhenger av brennvidden på objektivet. På fullformat (FX) eller analoge
35mm filmbaserte kamraer gir en brennvidde på 50mm samme forstørrelse som det menneskelige
øyet; 1:1, en 100mm vil gi en forstørrelse på 2:1, en 150mm vil gi en forstørrelse på 3:1 osv.osv.
Et macroobjektiv gir som regel deg en forstørrelse på 1:1 når vi bruker det ned mot nærgrensen.
Derfor vil et makroobjektiv, enten det er 50, 100, 150 eller 200mm kun gi deg forstørrelsen 1:1.
Fordelen med lengre brennvidde enn 50mm er at du får denne 1:1 forstørrelsen ved lenger fokus-
avstand. En klar fordel om man fotograferer kryp som biter, stikker eller forgifter deg på andre vis.
Mellomringer er som navnet sier ringer (uten innebygde linser) som flytter objektivet lenger fram
fra sensoren/filmen. Dette innebærer at man øker forstørrelsen fra 1:1 og oppover.
Mellomringer selges ofte i sett på 36mm, 20mm og 12 mm som sammen kan gi deg avstandsøkning
på: 12, 20, 32, 36, 48, 56 og 68 mm mellom sensor/film og objektiv. Dette innebærer variabel grad
av økt forstørrelse. Ulempen med mellomringer er lystap og at fokusavstand igjen minskes. Dybde-
skarpheten reduseres også betraktelig.
Den tok jeg ikke helt. Jeg er strålende fornøyd med min Sigma 150mm f:2,8 Macro som etterbjornh skrev:Men jeg vet om et objektiv du skulle ha likt!
min mening grisebanker Nikons egne Microobjektiver både som macroobjektiv og ut mot
normale brennvidder. Skarpere enn Nikons 60mm AF-D, 105mm AF-D og 105mm AF-S VR.
Hvordan det er i forhold til Nikons 200mm AF-D (eller Zeiss 100mm) har jeg ikke råd til å finne
ut av.
Det "smarteste" macroobjektivet jeg vet om er Canons MP-E 65mm F;2.8 1-5 x Macro som
kombinerer et macroobjektiv og mellomringer så man har 1:1 - 1:5 i et objektiv. Fantastisk.
http://www.fotovideo.no/Avdelinger/...-Nordisk-Utgave---Nordisk-Garanti-103223.aspx
Jeg syntes flere produsenter burde komme med det samme for dette er jo helt genialt.
Jeg vet ikke hvor god Canonen er rent optisk, men dette er en løsning som flere burde slenge
seg på. Kanskje er dette patentbeskyttet?
mvh
Gunnar Brekke