Nå er ikke jeg teknisk kyndig, men har vært med på diskusjoner rundt denne tidligere. Lysdioden er der for å "forbruke" /utlade den energien som den "oppsamlede" støyen utgjør, det ble da hevdet at "støyen---energien" dermed ble helt fjernet (for godt) ikke bare flyttet annetsteds. At de valgte å bruke en blå lysdiode som synes godt istedet for en nesten sort (som forsåvidt hadde gjort tilsvarende) er vel ikke så vanskelig å forstå. Derimot som enkelte ville ha det til i sin tid, at den var plassert der for å overbevise kunde/bruker om at den "virker" blir noe snodig.Fire store kondensatorer og en spole, ser ut som et CLC-filter. Det er også minst en mindre kondensator bak de store, sannsynligvis for å gjøre filterkretsen effektiv over et bredere frekvensbånd. Småelektronikken driver lysdioden, og energien til den kommer nok fra de to ekstra vindingene på spolen. Jeg er litt overrasket over den spolen, for den burde vært i serie med strømtrekket til apparatet i et CLC-filter. Kanskje dette er satt opp som en tunet svingekrets for å ta ned bestemte frekvenser, eksempelvis fra lysrør og lignende? Men det der ser absolutt ut som et strømfilter.
Jeg sier som den gang det dreier seg ikke om en krets som "føler" at brukeren er i rommet, så nå må jeg (NH) blinke litt så bruker skjønner/tror at han ikke er blitt lurt. Det er støy på nettet (muligens av en viss type) som gjør at den etter kort tid begynner utladningen. Jeg kjøpte 2 av de i sin tid og bruker de på 2 forskjellige kurser. På den ene så blinker det svært ofte og på den andre svært sjelden.
Den ene kursen er i kjeller og deles der med gulvvarme i to rom pluss et kjøleskap (og eventuelt lysrør når do belysningen er på) denne kursen har en fordeling opp til et punkt i stua og den brukes der til litt belysning og TV med ditto utstyr. Dette er kursen hvor den blinker jevnt og trutt. Jeg har i tillegg først et PS Audio filter der som går til ytterligere et Supra MD06 Filter/padde hvor tvutstyret er tilknyttet.
Det andre (NH) sto før på kursen hvor musikkutstyret i stua er tilknyttet, men der er det ikke lenger plass, så nå står det i kjelleranlegget som forøvrig har helt egen kurs (adskilt fra den nevnte kursen der nede)
På disse 2 stedene blinker den bare i sjeldne tilfeller. Jeg har de og bruker de, men legger til at jeg aldri konkret har evnet å høre at den har (lydmessig) virkning, så jeg har ingen planer om å anskaffe flere
Min kortfattede mening om NH, er da at den funker, men for meg (og kanskje de fleste?) er funksjonen så liten (lydmessig) at det nok i de fleste tilfeller går helt greit uten. At den skal kunne ha en positiv (reell) virkning selv når den ikke samler støy som blir utladet i form av blinking står for meg som en gåte.
Mvh.KW
Sist redigert: