Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Kan årsaken til at en kabel oppfattes raskere ved at anslagene på trommene oppfattes som raskere komme av følgende:
1) Et elektrisk eller mekanisk forhold mellom kilde, kabel og mottaker som fører til "time smear"?
2) Et elektrisk eller mekanisk forhold mellom kilde, kabel og mottaker som medfører at forvrenging eller støy fjernes som medfører at anslagene oppfattes som renere og dermed også raskere?
Det er jo ikke kabelen han oppfatter som raskere men anslagene.
Mvh
Roysen
I praksis kan du se bort fra at en kabel gjør noe som helst som vi kan oppfatte i tidsdomenet. Selv om det skulle være så ille stelt at det sitter en demon på høyttalerinngangene og gir enkelte frekvenser en strafferunde tilbake til forsterkeren før de slipper inn i høyttaleren, altså tre ganger så lang overføringstid som andre frekvenser, så er det bare ca 33 nanosekunder forsinkelse med tre meter høyttalerkabel. Ved de frekvensene hvor øret er mest følsomt er det først ved ca 2-3 millisekunder at vi er i stand til å høre den typen frekvensavhengig forsinkelse. Det er nesten hundre tusen ganger mer enn "demon-scenariet" i en kabel. Hørbart "time smear" i en kabel skjer bare ikke.
Om signalet forsinkes like mye ved alle frekvenser gjør det ingen verdens ting, unntatt hvis anlegget skal gjengi TV-lyd og den begynner å komme i utakt med bildet. Du skal ha noen kilometer kabel før
det blir et problem. (Så mye for verdien av kabler med 80 % av lyshastigheten i stedet for mer normale 60-70 %.)
Forvrengning og innstrålt støy kan du også se bort fra, av de grunnene andre har forklart.
Det eneste som egentlig
kan skje i en høyttalerkabel (hvis ikke kapasitansen er så stor at utgangstrinnet blir ustabilt) er at elektriske egenskaper som R, L og C skaper en mild eq-profil med noen tiendedels dB her og der. Selv om sølv leder 6% bedre enn kobber, vil den mye høyere prisen gjøre det fristende å gå ned i tverrsnitt, kanskje med så mye at motstanden i kabelen
øker når du går fra tykk kobberkabel til tynn sølvkabel. 4 mm2 sølv leder ca 30 %
dårligere enn 6 mm2 kobber. Og da får du en frekvensgang gjennom kabelen som i noe større grad skygger impedanskurven i høyttaleren, gjerne med en liten dip i grunntoneområdet. Kan det oppleves som mindre kropp, mer detaljer og raskere transienter? Jeg vil mene det.