Hifiutstyr og kabler uten dokumentert effekt, er markedsføringen lovlig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.617
    Det ble i ett tidligere innlegg sagt (blandt annet av deg) at i audiobåndet domineres "motstanden" av resistans og først når man kommer opp i RF-området tilnærmes AC-motstanden som karakteristisk impedans. Jeg viste at man må ta hensyn til minste impedans og at denne gjør seg gjeldene midt i audioområdet. Dette er relevant for mange kabler i alle prisklasser.
    Kabelen vil alltid være minste impedans med mindre du har andre jordsløyfer, grunnen til at induktansen "gjør seg gjeldende" ved 10kHz i det eksempelet er at du har en stor jordsløyfe, ikke på grunn av kabelen som sådan.
    Man finner lett eksempler på at dette internt i kabler også. Jeg viste til NO sin flatkabel tidligere hvor induktansen vil presse strømveien innover mot de innerste/nærmeste enkeltlederne i selve kabelen. Faktisk så kan dette gjelde internt i samme leder også, men da tror jeg effekten vil bli meget liten i praksis (men dog, den er der). Generelt tror jeg dette kan bli merkbart i konstruksjoner med flere enkeltledere per polaritet arrangert i en eller annen type geometri. Da må man ta hensyn til de to ulike måtene som strømmen fordeler seg på 1) minste motstands vei og 2) minste impedans.

Tvinning, fletting coax og annen anretning bygger på at felter fra like men motsatt rettede strømmer utlikner hverandre. Da må man ha kontroll på nettopp strømveiene i alle tilfeller. Dessuten vil resistansen bli påvirket av frekvensen.
    "Induktansen vil presse strømveien innover mot de innerste/nærmeste enkeltlederne i selve kabelen"? En kabel har en induktans, kapasitans og resistans som sammen gir dens AC-motstand (impedans), og når den kobles mellom en kilde med en gitt utgangsimpedans og en mottaker med en gitt inngangsimpedans så vil dette danne en sluttet krets med en gitt båndbredde, å sørge for at den er mange MHz er banalt. Dette er noe annet enn jordsløyfeproblematikk, hvor kretsen sluttes gjennom andre veier enn det som opprinnelig er tenkt.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    ^ noe av det pussige (som vi har vært innom tidligere) subjektets evne til å se bort i fra seg selv i jakten på «gangbare» «forklaringer» på de subjektive opplevelsene.

Av en eller annen forunderlig grunn så insisterer mange på at det kun kan aksepteres tekniske/fysiske forklaringer på subjektive opplevelser.

Det er kanskje helt tilfeldig at vi finner noen uttalte «teknologi-ignoranter» med slike possisjoner.

Denne kombinasjonen synes jeg er direkte fasinerende og lett forvirrende.

mvh
    KJ
    Denne rare selvmotsigelsen tas faktisk et steg videre. For man kan ikke annet enn konkludere med at de mest innbitte egentlig vil at man skal få nøyaktig deres egne erfaringer, for da vil man se/høre det de har erfart, hvorpå all diskusjon vil opphøre.
    Dette forutsetter at alle mennesker vil reagere likt "til slutt" om man bare kommer opp på "riktig nivå."

Kommentaren om "Mine erfaringer er langt fra subjektive" illustrerte dette til fulle. Det var marsboer som lå i diskusjon med en som mente enhver dataavspilling av musikk er undermåls et godt drivverk.
    Dette hadde marsboer vanskelig å ta for god fisk, hvorpå han spurte om vedkommende også mente dette om PC og high-end drivverk var tilkoblet samme eksterne DAC.
    Ja, det mener jeg - kom det til svar.
    Det var her marsboer undret på hva som lå til grunn for konklusjonen, om det var data eller kun lyttemessige analyser.

Da falt setningen som vil bli husket lenge, men den ble fulgt av en avvisning av hele premisset for diskusjonen, det gadd ikke vedkommende. I stedet fikk marsboer beskjed om at han fikk se å skaffe seg litt high-end erfaring, så kunne man diskutere deretter.

Mao. når du har hørt hva jeg har hørt, vil du skjønne at jeg har forstått, for da vil du også forstå. (Dvs. høre det samme som meg).

Som du påpeker, er ordet subjektivist ikke det rette, det ligger en grunnleggende misforståelse til grunn for hvordan begrepet brukes, av dem som søker ens teknisk forklaring utenfor individet, på individuelle opplevelser.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.617
    Hifisentralen ønsker ikke en slik reise, men det er vel noe som heter rett sted og tid for alt. I denne kategorien passer det utmerket å diskutere vitenskapelige fakta, mens under f.eks. Hifi Generelt forventer folk og kunne diskutere ulike erfaringer uten å bli satt på plass.
    Har ikke lest så uttømmende i slike tråder, men jeg kan ikke huske å ha sett at noens erfaringer blir "satt på plass". Hvis folk kolporterer teknisk svada fra kabelbrosjyrer så har det kanskje blitt påpekt av kyndige som Asbjørn, nb eller andre også i tråder som i utgangspunktet er ikketekniske, men det har jo ikke noe med erfaringer å gjøre. Er det personangrep å påpeke det når noen presenterer feilaktigheter som tekniske faktaopplysninger?

N

nb

Gjest
    Denne rare selvmotsigelsen tas faktisk et steg videre. For man kan ikke annet enn konkludere med at de mest innbitte egentlig vil at man skal få nøyaktig deres egne erfaringer, for da vil man se/høre det de har erfart, hvorpå all diskusjon vil opphøre.
    Dette forutsetter at alle mennesker vil reagere likt "til slutt" om man bare kommer opp på "riktig nivå."
    ...
    Mao. når du har hørt hva jeg har hørt, vil du skjønne at jeg har forstått, for da vil du også forstå. (Dvs. høre det samme som meg).
    Og så blir det ekstra rart når to personer - begge med tilstrekkelig erfaring til å være meningsberettiget - er uenige. Vinner da den som har mest erfaring eller blir man gjensidig enige i at det var jammen to gode måter å se det på (og never mind om de er gjensidig utelukkende) eller hvordan avgjøres den eventuelle disputten? Siden erfaring er Det Siste Trumfkortet blir det noget merkelig når det så er uenighet.

R

Roysen

Gjest
    Hvorfor må det være en vinner? Siden erfaringene er subektive på den ene siden og smak også er subjektivt på den andre siden vil det ikke være en fasit for hvordan noe bør være slik det ofte er med målinger. Jeg må også legge til at slik jeg forstår det ikke er noen gjengs oppfattning at man ønsker at andre skal mene det samme som en selv eller ha gjort samme erfaringer.

Mvh
    Roysen

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.918
    "Induktansen vil presse strømveien innover mot de innerste/nærmeste enkeltlederne i selve kabelen"? En kabel har en induktans, kapasitans og resistans som sammen gir dens AC-motstand (impedans), og når den kobles mellom en kilde med en gitt utgangsimpedans og en mottaker med en gitt inngangsimpedans så vil dette danne en sluttet krets med en gitt båndbredde, å sørge for at den er mange MHz er banalt. Dette er noe annet enn jordsløyfeproblematikk, hvor kretsen sluttes gjennom andre veier enn det som opprinnelig er tenkt.
    For audiofrekvenser er det ikke så enkelt! Her må man løse Maxwells ligninger for den aktuelle geometrien for å finne ut av strømbanene. Gjensidig induktans er en kraft som endrer strømmens bane og det er ikke noe mystisk.

ribbon.jpg

Her er en flatkabel med blå plussledere og røde minusledere. Om strømmen fordeler seg likt i alle blå ledere og i alle røde ledere, så vil den største sirkelen angi ekvivalent tverrsnitt for total induktans. Nå sier loven om "minste impedans" at strømmen vil gå bare i de innerste lederne ved høye frekvenser, omsluttet av den minste sirkelen. Da er induktansen langt mindre selv om resistansen har økt vesentlig. Ett konserveringsprinsipp.

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Hvorfor må det være en vinner? Siden erfaringene er subektive på den ene siden og smak også er subjektivt på den andre siden vil det ikke være en fasit for hvordan noe bør være slik det ofte er med målinger. Jeg må også legge til at slik jeg forstår det ikke er noen gjengs oppfattning at man ønsker at andre skal mene det samme som en selv eller ha gjort samme erfaringer.
    Det må ikke være noen vinner, men innimellom er noe rett og noe annet galt, som delvis var topic i denne tråden. I en verden hvor erfaring er Den Høyste Innsikt så blir det svært vanskelig å komme frem til riktig svar. Det virker som det er slik at den med mest erfaring da har mest pondus, siden erfaring så ofte trekkes frem som et slags trumfkort.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det virker som det er slik at den med mest erfaring da har mest pondus, siden erfaring så ofte trekkes frem som et slags trumfkort.
    En annen ting er at ikke alle har like lett for det, så selv om erfaring var eneste vei til kunnskap så er det ikke sikkert at man kunne avgjort hvem som hadde rett i en diskusjon om lyd kun ved å se på hvor mye debattantene har lyttet til ulikt utstyr. Når man i disse dager arrangerer ski-VM så er det lagt opp med renn, ikke ved sammenligning av attesterte dagbøker og utnevning av den som har trent mest til vinner.
    Jeg mistenker enkelte for å ha hatt lite igjen for all lyttetreningen dersom målsettingen var å trene opp ørene til evalueringsverktøy.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    ... deretter så kaster vi alle etterettelige testprosedyrer på båten, både de som gjelder lytting og de som gjelder måling, så er det fritt fram for «HiFi-mytologene».

mvh
    KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvorfor må det være en vinner?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke snakk om en vinner og en taper. 'Kampen' står ikke mellom personer, men synspunkter, hypoteser, betraktninger, teorier, verdensanskuelser, eller hva du vil kalle det. Det er snakk om to gjensidig ekskluderende hypoteser. Begge kan være usanne, men begge kan ikke være sanne samtidig. Jeg synes ikke at det er greit at sant og usant lever side om side som likeverdige standpunkter. Derfor mener jeg at denne diskusjonen må fortsette. Det er kanskje ikke en realistisk forhåpning, det er ikke en smertefri prosess å føre diskusjonen videre, men bare sånn kan vi oppnå kunnskap om hva som er sant. Sannhet har en verdi, og jeg mener den er større enn det lille ubehaget vi måtte føle fra tid til annen på hfs.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.617
    For audiofrekvenser er det ikke så enkelt! Her må man løse Maxwells ligninger for den aktuelle geometrien for å finne ut av strømbanene.
    Maxwells ligninger? Unnskyld meg, men dette virker ganske søkt. Induktansen i en sløyfe kan beregnes uten Maxwells ligninger. I dette tilfellet vil sløyfen være rektangulær siden lederne er parallelle så hvis kabelen er 1m lang og det er 1cm mellom de to innerste lederne og 3cm mellom de to ytterste er sløyfeperimeteren henholdsvis 2,02m på det minste og 2,06m på det meste. Da kan du finne induktansen feks med denne kalkulatoren og videre finne sløyfemotstanden Z=R+2*pi*f*L. Så vil du se at det nok er bittelitt mer motstand rundt den ytterste sløyfen enn den innerste ved høye frekvenser og at strømtettheten derfor vil være bittelitt høyere for de innerste lederne enn de ytterste. På noen titalls eller hundretalls MHz er begynner nok tallene å bli større, derfor var vel feks flatkabel til harddisker og sånn koblet slik at annenhver leder var jord (returleder). Og derfor er det veldig vanskelig å lage kretskort for "høy RF"-applikasjoner, slik som 1GHz ADCene til min forrige arbeidsgiver. Jeg var ikke involvert i kretskortarbeidet, men husker at det å lage gode nok testkort var nesten like vanskelig som å lage ADCen.

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Hva er "god lyd"? Hvordan kan noen påberope seg at de kan definere dette? Min far var såre fornøyd med en mono Aiwa kassettspiller. Som han sa; "Den er god nok for meg, jeg hører musikken på den" Aiwaen manglet kropp, dybde, holografi, sorthet og det som var, men den formidlet musikken for ham.
    Etter å ha lest haugevis av utsagn som "Du har for dårlig anlegg, du har ikke lytteerfaring, du lytter til feil musikk" så begynner jeg å lure på hva folk egentlig lytter på, er det dupetittene eller er det musikken?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor må det være en vinner?

Mvh
    Roysen
    Det er ikke snakk om en vinner og en taper. 'Kampen' står ikke mellom personer, men synspunkter, hypoteser, betraktninger, teorier, verdensanskuelser, eller hva du vil kalle det. Det er snakk om to gjensidig ekskluderende hypoteser. Begge kan være usanne, men begge kan ikke være sanne samtidig. Jeg synes ikke at det er greit at sant og usant lever side om side som likeverdige standpunkter. Derfor mener jeg at denne diskusjonen må fortsette. Det er kanskje ikke en realistisk forhåpning, det er ikke en smertefri prosess å føre diskusjonen videre, men bare sånn kan vi oppnå kunnskap om hva som er sant. Sannhet har en verdi, og jeg mener den er større enn det lille ubehaget vi måtte føle fra tid til annen på hfs.
    Får kanskje kle oss i svarte og hvite rustninger, så vi lettere kan se hvem, som står for løgn og bedrag og hvem som som holder sannhetens lys opp.;)

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    OK. Hvis du fortsatt insisterer på å gjøre det til en subjektiv sak, og et spørsmål om deltagerne i diskusjonen. Jeg er egentlig ganske uinteressert i hvilke farger mitt 'lag' ender med.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    OK. Hvis du fortsatt insisterer på å gjøre det til en subjektiv sak, og et spørsmål om deltagerne i diskusjonen. Jeg er egentlig ganske uinteressert i hvilke farger mitt 'lag' ender med.
    Jeg er ganske så overbevist om at begge lag ville insistere på å stille i hvite rustninger.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva er "god lyd"? Hvordan kan noen påberope seg at de kan definere dette? Min far var såre fornøyd med en mono Aiwa kassettspiller. Som han sa; "Den er god nok for meg, jeg hører musikken på den" Aiwaen manglet kropp, dybde, holografi, sorthet og det som var, men den formidlet musikken for ham.
    Etter å ha lest haugevis av utsagn som "Du har for dårlig anlegg, du har ikke lytteerfaring, du lytter til feil musikk" så begynner jeg å lure på hva folk egentlig lytter på, er det dupetittene eller er det musikken?
    Og dette er en helt annen diskusjon. Hva er bra? Hva er dårlig? Hva er bra nok? Ha er for dårlig? Dette er subjektive spørsmål hvor lytteren til syvende og sist må gi sitt eget svar på sine egne spørsmål.

Om to gjenstander er forskjellige eller like, derimot. Eller om forskjeller lar seg bevise. Det er en ganske annen skål.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg er ganske så overbevist om at begge lag ville insistere på å stille i hvite rustninger.

mvh
    Jeg er ganske sikker på at den ene siden knapt kunne brydd seg mindre.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535
    Og dette er en helt annen diskusjon. Hva er bra? Hva er dårlig? Hva er bra nok? Ha er for dårlig? Dette er subjektive spørsmål hvor lytteren til syvende og sist må gi sitt eget svar på sine egne spørsmål.

Om to gjenstander er forskjellige eller like, derimot. Eller om forskjeller lar seg bevise. Det er en ganske annen skål.
    Egentlig samme diskusjon som trådstarter åpner med. Kan en leverandør bare slå fast at hans produkt gir bedre lyd?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

mvh
    Virker ikke helt sånn når du leser gjennom denne tråden.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest

mvh
    Virker ikke helt sånn når du leser gjennom denne tråden.

mvh
    Mulig. At noe 'virker sånn' er et subjektivt utsagn. Underforstått 'virker det sånn' på deg. Jeg skal ikke påberope meg sannheten, men vil gjerne påpeke at det ikke 'virker sånn' på meg.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Egentlig samme diskusjon som trådstarter åpner med. Kan en leverandør bare slå fast at hans produkt gir bedre lyd?
    Lovligheten kan ingen ting om, så det skal jeg la ligge. Bedre lyd synes jeg det er helt greit å hevde, så lenge det er ubestridt at det er forskjell. Når det bestrides at det er forskjeller, mener jeg det er naturlig at forskjeller kreves bevist.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Kan en leverandør bare slå fast at hans produkt gir bedre lyd?
    Uten sammenligning forøvrig: Mens jeg sto i kø på postkontoret her om dagen, la jeg merke til følgende reklame for postkasser man kunne la seg friste til å ville kjøpe mens man ventet:

"Kjøp postkasse i norsk design og kvalitet, med plass til mer."

Kan en leverandør bare slå fast at hans produkt har plass til mer?

Lynvingen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Antall liker
    302
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5

Kan en leverandør bare slå fast at hans produkt gir bedre lyd?
    Uten sammenligning forøvrig: Mens jeg sto i kø på postkontoret her om dagen, la jeg merke til følgende reklame for postkasser man kunne la seg friste til å ville kjøpe mens man ventet:

Hva med at maten smaker bedre med Cola Zero?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spesielt utsegnet om å lytte til feil musikk er interessant....

V

vredensgnag

Gjest
    Spesielt utsegnet om å lytte til feil musikk er interessant....
    Messemusikk?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Jeg lytter en del til feil musikk. For det meste på P4.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg lytter en del til feil musikk. For det meste på P4.
    Enda verre for mitt vedkommende: En del dager lytter jeg ikke i det hele tatt. Anlegget bare står der.....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.535

En postkasse kan måles.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

En postkasse kan måles.
    Fair enough - men postverket sier at hvis jeg kjøper en av deres postkasser, får jeg garantert "mer plass" - og det vet postverket fint lite om - de vet vel ikke hva slags postkasse jeg har rigget meg til med.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Postkasseeksempelet blir vel litt som one call som måtte endre fra "billigere" til "billig".
    Postkassen bør dermed romme "mye", ikke "mer".

Uansett synes jeg det er irrelevant om det er tvilsomme reklamer innen andre bransjer. Hifi-reklamen blir ikke mindre ille av den grunn.
    Det er ingen unnskyldning at "alle andre" også gjør det. Løgn og missledende informasjon er ikke greit uansett hva andre gjør. Det blir som at det går fint om jeg stjeler litt, fordi han stjal enda mer.

V

vredensgnag

Gjest
    Vil du ha:

Postkasse som får postbudet til å gå først til ditt hus, hver gang?
    Spesialbehandlet så regninger blir til utbetalingsgiroer?
    I stand til å tiltrekke seg de utroligste kjærlighetsbrev?
    Med usynlig sperre som sikrer at all nedbør stanses i spalten, slik at hverken regn eller snø kan komme ned i boksen?
    I versjon Quantum er du garantert at posten kommer frem til deg fortere, og om du i tillegg bestiller den kryogenisk behandlede nanostrømbeskyttede versjonen, vil også post du sender komme hurtigere frem, uavhengig av hvor du sender den fra. (Gjelder kun A-post).

Sånn - nå kan vi diskutere om Posten er like ille som HiFi-diktene.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vil du ha:

Postkasse som får postbudet til å gå først til ditt hus, hver gang?
    Spesialbehandlet så regninger blir til utbetalingsgiroer?
    I stand til å tiltrekke seg de utroligste kjærlighetsbrev?
    Med usynlig sperre som sikrer at all nedbør stanses i spalten, slik at hverken regn eller snø kan komme ned i boksen?
    I versjon Quantum er du garantert at posten kommer frem til deg fortere, og om du i tillegg bestiller den kryogenisk behandlede nanostrømbeskyttede versjonen, vil også post du sender komme hurtigere frem, uavhengig av hvor du sender den fra. (Gjelder kun A-post).

Sånn - nå kan vi diskutere om Posten er like ille som HiFi-diktene.
    Hehe - du ligger et kvantesprang foran...

Poenget mitt går mer i retning av at alle har sine svin på skogen - ingen unnskyldende faktor, det - men at blant alle disse svinene på skogen må de som skal følge opp markedsføringsloven, gjøre noen veivalg og prioriteringer. Og det har de tydeligvis gjort. Helse, medisinsk behandling, mat - og slikt som er viktig. Pluss en hel del annet naturligvis. Men altså verken postkasser eller hifi-utstyr. Og slik blir det nok fremover også - verken postkasser eller hifi vil komme i søkelyset i overskuelig fremtid. Tror jeg...... Selv om det er aldri så lovstridig.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.918
    For audiofrekvenser er det ikke så enkelt! Her må man løse Maxwells ligninger for den aktuelle geometrien for å finne ut av strømbanene.
    Maxwells ligninger? Unnskyld meg, men dette virker ganske søkt. Induktansen i en sløyfe kan beregnes uten Maxwells ligninger.
    Om Maxwells ligninger virker søkt tror jeg man har skippet ett kurs eller to på veien. Ligningene er selve fundamentet for de mange enkle formlene vi daglig benytter oss av, gjerne utledet for de ulike tilfellene, med ditto forenklinger. Man er vell for eksempel kjent med at de ulike vanlige induktansformlene inneholder ett ledd som ivaretar forskjellen mellom lavfrekvens- og høyfrekvens induktivitet pga skinneffekt. Dette ser man gjerne bort fra i audiosammenheng klokt nok. Det som ikke ivaretas av disse enkle formlene, utledet fra Maxwells ligninger, er effekten av kraften mellom lederene. Denne effekten ivaretas enkelt i ett såkalt finite-element beregningsprogram. Her regner man på de originale partielle differensialligningene og setter inn geometri,matrialegenskaper og grensebetingelser. Da kan man for eksempel vise at strømtettheten er størst der hvor lederne er nærmest.

Poenget mitt er altså at alle kjente formler for induktans er utledet fra Maxwells ligninger, og man må kjenne til formlenes begrensninger. Av og til faller man ut i ukjent terreng, og man må tilbake til opphavet.

Det er skrevet mye om "path of least impedance" på nettet. Bare google i vei. Denne er rimelig glorete, men kortfattet og to the point.

ieee.jpg

http://www.ieee.org.za/Chapters/AP_MTT_EMC/Current_if_not_obstructed.pdf

NB! Faradys lov som er nevnt over er selvsagt basert på Maxwell generelle ligninger.

og fra wikipedie.....
    Maxwell's equations are a set of
    partial differential equations that, together with the Lorentz force law, form the foundation of classical electrodynamics, classical optics, and
    electric circuits.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
    Maxwell's equations - Wikipedia, the free encyclopedia

Sist redigert:

OskarIII

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2012
    Antall liker
    75
    Sted
    Nyköping
    Hur vanligt är det inom High-End att göra som Goldmund. Ta en vanlig DVD-spelare och stoppa dess delar i ett High-End chassi (kasse), stoppa in diverse vikter för att göra apparaten tyngre.
    Goldmund Eidos 18CD av en Pioneer DV585A.
    Goldmund V.S. Pioneer !!??
    Pioneer DV585A
    20080111_a5864c35683cdbb90b6fgo0GMeyvZfcO.jpg

Goldmund Eidos 18CD
    20080111_3790ac52cb3139489293VFagG7E3vJB6.jpg

Självklart går det inte att höra skillnad på en Nordost kabel med en enkel DVD-spelare men en High-end spelare som Guldmund Eidos 18CD för 60 000kr så gör Nord-Ost kablarna underverk;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.959
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hedde: Du har et interessant poeng, og det er noe i det du skriver (må regne litt før jeg vet hvor mye), men du kan nok også gå ut fra at I_L har en brukbar forståelse av gamle Maxwell. :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.762
    Torget vurderinger
    1
    ... Den mest nøytrale postkassa som noen sinne er laget. Dessuten blir posten mye bedre, spesielt håndskrevene kjærlighetsbrev får et utrolig løft. Men over hele registeret kommer du mye nærmere kilden og får nærkontakt med avsenderens innerste intensjoner. Ønsker du å oppleve den mest ekstreme gjennomsiktighet og poetiske detaljering som din post er i stand til å formidle, er dette det eneste valget. Dette er i sannhet en referanse!

Quantumtunnelingpostkassa har flere unike kvaliteter andre produsenter bare kan drømme om. Med bakgrunn fra medisin og amerikansk romfartsindustri, har de med stort hell tatt med sin erfaring til postkasser. Den nye «Total Postal Control» teknologien gir optimale forhold for den fineste posten slik at den virkelig kommer til sin rett. Den spesiell konstruksjonsteknikken og nøysomme materialvalget transporterer posten raskere og med lavere motstand enn noen annen kasse i verden. Du får en enestående åpent, presist og luftig post.

Winner of The Absolute Post Golden Stamp Award.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.918
    Hedde: Du har et interessant poeng, og det er noe i det du skriver (må regne litt før jeg vet hvor mye), men du kan nok også gå ut fra at I_L har en brukbar forståelse av gamle Maxwell. :)
    Noen ekle (og enkle) konfigurasjoner kan jo regnes på, som f ex flatkabelen til Nordost. Det viktigste er å etablere forståelsen. De som har Nordost bi-wire flatkabel kan også lett teste dette ut i praksis. Det er hørtbart.

Og så regner jeg med at IL selvsagt kan sin el magnetisme. Vi har nok mye av de samme klassene tross alt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn