I_L
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.03.2003
- Antall liker
- 6.617
"Induktansen vil presse strømveien innover mot de innerste/nærmeste enkeltlederne i selve kabelen"? En kabel har en induktans, kapasitans og resistans som sammen gir dens AC-motstand (impedans), og når den kobles mellom en kilde med en gitt utgangsimpedans og en mottaker med en gitt inngangsimpedans så vil dette danne en sluttet krets med en gitt båndbredde, å sørge for at den er mange MHz er banalt. Dette er noe annet enn jordsløyfeproblematikk, hvor kretsen sluttes gjennom andre veier enn det som opprinnelig er tenkt.Man finner lett eksempler på at dette internt i kabler også. Jeg viste til NO sin flatkabel tidligere hvor induktansen vil presse strømveien innover mot de innerste/nærmeste enkeltlederne i selve kabelen. Faktisk så kan dette gjelde internt i samme leder også, men da tror jeg effekten vil bli meget liten i praksis (men dog, den er der). Generelt tror jeg dette kan bli merkbart i konstruksjoner med flere enkeltledere per polaritet arrangert i en eller annen type geometri. Da må man ta hensyn til de to ulike måtene som strømmen fordeler seg på 1) minste motstands vei og 2) minste impedans.Kabelen vil alltid være minste impedans med mindre du har andre jordsløyfer, grunnen til at induktansen "gjør seg gjeldende" ved 10kHz i det eksempelet er at du har en stor jordsløyfe, ikke på grunn av kabelen som sådan.Det ble i ett tidligere innlegg sagt (blandt annet av deg) at i audiobåndet domineres "motstanden" av resistans og først når man kommer opp i RF-området tilnærmes AC-motstanden som karakteristisk impedans. Jeg viste at man må ta hensyn til minste impedans og at denne gjør seg gjeldene midt i audioområdet. Dette er relevant for mange kabler i alle prisklasser.
Tvinning, fletting coax og annen anretning bygger på at felter fra like men motsatt rettede strømmer utlikner hverandre. Da må man ha kontroll på nettopp strømveiene i alle tilfeller. Dessuten vil resistansen bli påvirket av frekvensen.
Sist redigert: