svart-hvitt
Hi-Fi freak
De dyreste høyttalerne fra den finske produsenten nevnt ovenfor, med SPL på 130 dB og en vekt på 200 kilo pr. stk., koster ca. 300 tusen stykket inkludert forsterker og DAC*. Sånn sett kommer du opp i 600k for det råeste lydutstyret proffer klarer å oppdrive.Lyden er viktig. Utrolig viktig. Men det handler mer enn det. Fornuft. Som bør være minst like viktig. Ellers tipper jeg at vi er i risikosonen til en mani! Det er kanskje ikke så fornuftig å kjøpe høyttalere til prisen av en dyr leilighet (noe jeg holdt på å gjøre..) når man åpner lokket og innser at det er 90% luft, simpel trekasse og noen enkle klosser og ledninger. Man kan forvente litt mer enn det..Det er ikke det at utseende og «estetikken» i konstruksjonen ikke teller, men siden vi later som vi er opptatt av lyd så er vel hoved spørsmålet om lydkvaliteten er bedre eller dårligere enn alternativene i samme prisklasse ? Eller var det bare «eiergleden» som ble devaluert da du så innmaten ?...
Hovedpoenget som jeg ønsker å nå fram er at vi forbrukere bør kanskje bli mer prisbevisste og kritiske om den hifimani verden vi lever i. Åpnet lokket, gav meg et tilbake-til-virkeligheten slag. Den damen du tok med hjem er faktisk ikke så innmari flott inni som utseende hennes tilsa. Og for en pris! Utseende er jo alt sier noen.
mitt neste nye par høyttalere (hvis det noen gang blir noen nye framover) blir grundig veloverveid... Det blir en vakker tulipan til....en tulipan pris. Forhåpentligvis!
...
Som antydet tidligere så syns jeg at komponentvalgene i delefilteret er forholdsvis tillitvekkende, da produsentene ikke har sløst med penger på glitter og fjas.
mvh
KJ
Hva er så forskjellen mellom "prisen av en dyr leilighet" og 600k? Det er denne forskjellen som er interessant for dem som er mest opptatt av lyd.
*1236A SAM™ Studio Monitor | Genelec.com