High-fidelity lydgjengivelse, psykofysikk og auditiv nevrofysiologi

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Men er det bevist at man ikke klarte å høre forskjell i den aktuelle testen ved raske skift? Eller har man bare bevist at man klarte å finne kabler og oppsett det var hørbar forskjell på?
Når det gjelder tidligere tester og resultater viser forfatteren til kilder som:

3] Stanley P. Lipshitz and John Vanderkooy, “The Great Debate: Subjective Evaluation”, J. Audio Eng. Soc., Vol. 29, No. 7/8, 482-491, August (1981).
[4] Stanley P. Lipshitz, “The Great Debate: Some Reflections Ten Years Later”, Audio Engineering Society 8th International Conference: The Sound of Audio (May 1990). Paper Number: 8-016
[5] Floyd E. Toole, “Listening Tests – Turning Opinion into Fact”, J. Audio Eng. Soc., Vol. 30, No. 6, 431-445, June (1982).

Men er det ikke bedre at du rett og slett leser selv om du har spørsmål som er omhandlet i selve rapporten.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg stiller spørsmål ved din konklusjon. Det gir ikke artiklene svar på.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Min konklusjon var at de klarte å finne forskjeller på kabler ved hjelp av denne metoden. Du stiller spørsmål om det er mulig å finne slike forskjeller ved en annen metode. Det er greit og det er bare å prøve. All info du trenger står der. Artiklene jeg viste til redegjør for titalls år med forskning på feltet og kan ikke vise at dette er mulig ved korte tester. Lykke til.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Spørsmålet om hvor sterkt denne rapporten står seg er helt legalt. Den gir seg ikke ut for noe annet enn å ha vist lytter-forskjeller på to ganske ulike kabler. Man kunne fortelle hvem som var hvem - blindt, og ved å tolke de subjektive adjektivene kan man gjøre seg opp en mening om hvem som er å foretrekke.

Rapporten omhandler en ny måte å lytte etter forskjeller på. Jeg kan skjønne at den vill stått enda sterkere på dette feltet om den også hadde forsøkt den gamle og vanlige - korte/raske segment testen på akkurat det samme panelet, med eksakt samme forutsettinger. Men slik er ikke forsøket lagt opp. Således er det ikke noe bevis på fortreffeligheten av slow listening, men likevel en bruk av metoden som gav positivt resultat.

Er det en grei konklusjon?
 
M

MusicBear

Gjest
Fordi to kabler måler kliss likt og rør, transistor og høyttalere måler veldig ulikt.
OK. Men, hvordan måler du hvordan stemmeleiet til Kari Bremnes høres ut på høyttalerne B&W 802, Response Musicum og Ø?
(Jeg kunne forklart deg det, hvordan jeg opplever det, men forskjellene kan kanskje måles?)

Vil Karis stemme måle likt over disse tre høyttalerne?
I så fall, vil Kari høres helt lik ut over disse tre høyttalerne?

Den tenker jeg blir litt vanskelig å forklare - eller å måle :ROFLMAO:
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Nei det er da ikke vanskelig å måle.
Setter du disse tre høyttalerne inn i samme rom vil de gi forskjellig respons i lytteposisjon. Selv om du hadde EQet de klin flatt on axis ville de fremdeles hørt forskjellig ut. De ville også fremdeles målt forskjellig på grunn av sine forskjellige spredningsmønstre
 
M

MusicBear

Gjest
Nei det er da ikke vanskelig å måle.
Setter du disse tre høyttalerne inn i samme rom vil de gi forskjellig respons i lytteposisjon. Selv om du hadde EQet de klin flatt on axis ville de fremdeles hørt forskjellig ut. De ville også fremdeles målt forskjellig på grunn av sine forskjellige spredningsmønstre
Disse tre låter så dramatisk forskjellig i mellomtonen at uansett om du pakker de inn med EQ og/eller måler de opp aldeles snorrett - disse gjengir mellomtonen så forskjellig som det går an slik øret oppfatter det.

Har ikke noe i mot målinger, forstå meg rett!
Men, det øret oppfatter av lyd, forskjellen på smaken av fatøl, fasongen på en pupp som får det til å kile mest i benklærne - nei alt kan bare ikke måles :cool:
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hadde ikke Hifiklubben slike koblingsbokser i flere butikker. Et panel på veggen hvor man kunne kryssbytte mellom forsterkere, signalkilder og høyttalere. Mener bestemt at Sandnes og Bergen hadde slike panel.

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Det ble gjort i Tønsberg når dem åpnet der for ørtogførti år siden...
Neutrik... flere km med kabler :p
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Disse tre låter så dramatisk forskjellig i mellomtonen at uansett om du pakker de inn med EQ og/eller måler de opp aldeles snorrett - disse gjengir mellomtonen så forskjellig som det går an slik øret oppfatter det.

Dette er jo nøyaktig hva Armand skrev. "Selv om du hadde EQet de klin flatt on axis ville de fremdeles hørt forskjellig ut. De ville også fremdeles målt forskjellig på grunn av sine forskjellige spredningsmønstre"
 
M

MusicBear

Gjest
Dette er jo nøyaktig hva Armand skrev. "Selv om du hadde EQet de klin flatt on axis ville de fremdeles hørt forskjellig ut. De ville også fremdeles målt forskjellig på grunn av sine forskjellige spredningsmønstre"
Jo, klønete uttrykt av meg det der, JMM, ser den.
Sier det heller sånn at la oss si tre helt like drivere da, bortsett fra forskjellige membranmaterialer - eksempåelvis magnesium/papir/pp ("plastic") - alle ville høres forskjellige ut som følge av de forskjellige materialers egenklang. Noe jeg tviler på er særlig målbart, dog uten at jeg vet det med sikkert.
 
2

2xJ

Gjest
Alt ved en høyttaler er målbart.

Selv følelsene dine er det mulig og måle.....
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.589
Antall liker
3.282
Kan man måle en kvinnes humør ved ett kort glimt eller må man bo sammen med henne over land tid for å skjønne seg på henne?
 
I

Ikke33206

Gjest
Kan man måle en kvinnes humør ved ett kort glimt eller må man bo sammen med henne over land tid for å skjønne seg på henne?
Skjønner tegninga(y)og liker tråden forøvrig. Veldig interessant:)
Interessante funn det med testing av kabler:D
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Jo, klønete uttrykt av meg det der, JMM, ser den.
Sier det heller sånn at la oss si tre helt like drivere da, bortsett fra forskjellige membranmaterialer - eksempåelvis magnesium/papir/pp ("plastic") - alle ville høres forskjellige ut som følge av de forskjellige materialers egenklang. Noe jeg tviler på er særlig målbart, dog uten at jeg vet det med sikkert.
Kan du høre det kan jeg måle det. Så enkelt er det bare. Men la meg prøve å utdype litt ved å ta følgende tenkt eksempel:

Man har ett anlegg i ett rom og et annet anlegg i et annet. Et ene er bygget opp med rør, horn og en type tilpasset demping av rom. Det andre rommet er bygget opp med klasse-D, DSP og en eller annen type bra høyttaler og en annen type tilpasning av rommet med demping osv.
Riktig bygget kan man få begge til låte fantastisk bra, og jeg vil tro ganske likt også selv om de naturlig nok vil ha sine særegenheter og fortrinn. Det vil her også være svært enkelt å måle mange forskjeller både elektronisk og akustisk.
Men å sette fingeren på hvilke av måleparameterne som gjør at vokalen til Kari låter mest naturlig... Det er ikke lett å måle. (Om noensinne mulig).

Man må innse at det å bygge opp et komplett lytterom påvirkes og dras i forskjellige retninger av så sinnsykt mange elektriske, akustiske og psykologiske faktorer og kompromisser at å få oversikt over alt sammen er en formidabel oppgave. Noen "fasit" på hva som er best er det ingen som er i nærheten av å kunne si så mye om tror jeg. Start med rommet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.682
Torget vurderinger
23
Som alltid - beste investeringen for virkelig god lyd = real estate.
 
M

MusicBear

Gjest
Men å sette fingeren på hvilke av måleparameterne som gjør at vokalen til Kari låter mest naturlig... Det er ikke lett å måle. (Om noensinne mulig).
Da er vi enige, Armand (y):) og nettopp det jeg mente (og ellers helt enig med deg i alt det andre du hevdet).

Men, alt er ikke målbart, også derfor vi kan høre de forskjellene vi gjør - eller sanse at to forskjellige epletyper fra Hardanger smaker forskjellig enda de er nesten av samme slaget.
 
Topp Bunn