O
Oblivion
Gjest
Høyere sample rate og større bit dybde må sees i to sammenhenger:Mr-T skrev:Er nok mange som tenker at "mer er mer". Mer samplerate, mer bits... må da bli bedre, ikke sant? I de tilfellene jeg har undersøkt låter 24/96 filer fra HDtracks dårligere enn CD, mest sansynlig fordi man har brukt sekunda vare (mastertapes) som kildemateriale? Jeg har en mistanke om det.
Det er lov å være skeptisk, og bruke både huet og øra.
A. Opptaket er GJORT med utstyr som håndterer dette.
B. Up/Over sampling hvor det blir beregnet nye verdier.
Alternativ B som jeg regner med det meste av Hi-Rez er basert på (Unntak = 2L) gjør en med fordel selv fra den beste orginalen en får tak på.
Årsaken til at en bør gjøre dette selv er at den eneste fornuftige grunnen til å gjøre dette er tilpassing / optimal utnyttelse av den DAC hardwaren en selv bruker.
Hvis en har en 384kHz/32bit DAC kan en enten spille 44.1KHz/16bit med digital filter i DAC aktivt,
eller en kan up/oversample til 384kHz/32bit og selv bestemme om en filtrere, legger til dither etc. OG slår av digtal filter og up/oversampling i selve DAC.
Det jeg regner med at de fleste gjør er følgende:
De spiller av up/oversamplede filer hvor det er lagt til dither og gjort andre "morsomheter" direkte med en DAC som igjen up/oversampler og legger til dither ennå en gang og filtrerer...
Da blir musikken ødelagt og dette er totalt bortkastet.
44.1kHz/16bit CD orginaler har vært mastret i minst 96kHz/24bit og er downsamplet - lagt til dither og filtrert på de CD platene en har kjøpt.
På bakgrunn av dette vil (og skal) dette spille desidert best på en ren 16bit NOS (NoOverSampling) DAC.
Alle DACer som manipulere data = øker bit dybde, øker samplerate vil introdusere forskjellige typer feil og det er dette som kjennetegner "digital" lydsignatur.
Hvis en har en DAC med større bitdybde og høyere samplerate bør en slå av up/oversampling og digitalfilter (i DAC),
og up/oversample musikk filene til den optimale samplerate og bitdybde som DACen håndterer uten up/oversampling - digitalfilter.
Enkel oppskrift for god lyd, men blir dette gjort i praksis - neppe..