Moiz Audio
Bransjeaktør
bambadoo skrev:
hadde han idioten skjønt hvordan analog bånd opptak fungerer ( ikke minst analog skala) så hadde han skjønt hvorfor cut off skjer ved 22khz.
Jeg må bare le.
bambadoo skrev:
Du mener "han idioten" som har fått HD-Tracks til å refundere pengene til samtlige som har kjøpt den nedlastingen? Han idioten?NEVATON skrev:bambadoo skrev:
hadde han idioten skjønt hvordan analog bånd opptak fungerer ( ikke minst analog skala) så hadde han skjønt hvorfor cut off skjer ved 22khz.
Jeg må bare le.
vredensgnag skrev:Du mener "han idioten" som har fått HD-Tracks til å refundere pengene til samtlige som har kjøpt den nedlastingen? Han idioten?NEVATON skrev:bambadoo skrev:
hadde han idioten skjønt hvordan analog bånd opptak fungerer ( ikke minst analog skala) så hadde han skjønt hvorfor cut off skjer ved 22khz.
Jeg må bare le.
Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi.". . . we discovered that the title was mistakenly labeled in both the 192 and 96kHz formats. The file that you received was in fact 44.1kHz/16bit. Upon realizing the error we immediately removed the title from our store.
You were one of the customers who had purchased this download before we took it down, and we apologize for this error. You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .
It is extremely important to us that our customers receive the resolution quality that they are paying for and we make every effort to check incoming files from our label partners. However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .
Norman and David Chesky
HDtracks"
Ja, nå kunne de ikke late som om det ikke var et problem lenger. Og spesielt denne innspillingen blir det litt dumt å legge ut som high-res i 96 og 192kHz, gitt at den opprinnelig ble gjort på digital i et format som mange kjenner til.bambadoo skrev:Her er svaret han fikk fra HDT
http://www.computeraudiophile.com/node/54363/138245#comment-138245
Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi.". . . we discovered that the title was mistakenly labeled in both the 192 and 96kHz formats. The file that you received was in fact 44.1kHz/16bit. Upon realizing the error we immediately removed the title from our store.
You were one of the customers who had purchased this download before we took it down, and we apologize for this error. You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .
It is extremely important to us that our customers receive the resolution quality that they are paying for and we make every effort to check incoming files from our label partners. However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .
Norman and David Chesky
HDtracks"
Får de pengene tilbake + 10% rabatt på ett fremtidig kjøp eller må de handle ganske mye fra HDtracks for å "få tilbake" pengene sine? Det siste blir nesten som å tro man tjener penger på å drikke billig øl under happy hour (= dårlig økonomi).bambadoo skrev:Her er svaret han fikk fra HDT
http://www.computeraudiophile.com/node/54363/138245#comment-138245
Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi."
[...]
You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .
[...]
Denne var da vel høyst "avoidable" som vredensgnag og flere i CA-tråden var inne på, og i skjerpende retning gjelder dette mennesker som er profesjonelle innen fonogramindustrien generelt og opptaksdelen spesielt.[...]
However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .
[...]
"
Reality is a cruel bitch.vredensgnag skrev:rekke personer som har holdt BIA som den aller beste vinylen de hadde, har fått noe å tenke på, med tanke på at opprinnelig opptak ble gjort digitalt.
Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.bambadoo skrev:Hdtracks har endel "oppsamplede" utgivelser som blir solgt som audiofile versjoner ja.
Her er et lite knippe.
1. Dire Straits: Brothers in Arms 16 bit master
2. Donald Fagen: The Nightfly 16 bit master
3. Donald Fagen: Kamakiriad: 20 bit master4. Flaming Lips: Yoshimi Battles the Pink Robots
5. Rush: Moving Pictures
Det har tidligere vært skrevet på HFS om forskjeller mellom slike utgivelser, være seg vinyl, CD, SACD, audiofil, osv. Man hevdet da at mange av forskjellene skyldes ulik (bruk av) eq. Utgavene er m.a.o. ofte sminket (forskjellig). Det kan som kjent gi ganske store utslag.gismo skrev:[...]
Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.
Har i kveld vekslet mellom mine to versjoner ("44/16 og 96/24" ,iallefall det de selges som) av denne
Begge har både sterke og svake sider, med tydelige forskjeller, da mener jeg hørbart for ørene og ikke bare for "målefolket"
Eller rett og slett lagt mer tid og penger i Masteringen til highres. Hadde SACD tatt over for cd den gangen det kom tror jeg dessverre det lille ekstra i mastringen på SACD ville forsvunnet samtidig som cd-formatet.CDWMcInSpots skrev:Det har tidligere vært skrevet på HFS om forskjeller mellom slike utgivelser, være seg vinyl, CD, SACD, audiofil, osv. Man hevdet da at mange av forskjellene skyldes ulik (bruk av) eq. Utgavene er m.a.o. ofte sminket (forskjellig). Det kan som kjent gi ganske store utslag.gismo skrev:[...]
Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.
Har i kveld vekslet mellom mine to versjoner ("44/16 og 96/24" ,iallefall det de selges som) av denne
Begge har både sterke og svake sider, med tydelige forskjeller, da mener jeg hørbart for ørene og ikke bare for "målefolket"
Og svaret på det er ganske bra..."the title was incorrectly labeled by one of our engineers. For the time being we have put this title on hold until such time as we can be certain that we are able to offer the best quality files available for this title."
Tja....The HD Tracks explanation was that the tracks I downloaded were actually 16/44.1 due to incorrect labelling.
If that was correct, then my DL would have been far quicker, and Sound Forge 9 would not have shown them as 24/192 files.
Enig. Ett lite steg tilbake fra komprimeringshelvetet, og litt mer dyktighet i å runde av kantene på hardt komprimerte innspillinger enn bare å slenge dem i en brickwall-limiter med skarpest mulig kne og påfølgende forvrengning. Eksempel:bambadoo skrev:Litt på siden av hirez men mitt foreløpige inntrykk av de nyeste innspillingene jeg har anskaffet (2012) så er lyden blitt ett hakk bedre i forhold til de foregående år.. Dette er et generelt inntrykk og gjelder redbook. Mastret litt mer konservativt enn tidligere.
Det blir ikke større bit-dybde av pre-emphasis/de-emphasis. Det er bare en EQ-kurve som er lagt på for å skape bedre signal/støy-forhold i diskanten, omtrent som RIAA-kurven fungerer i bassen på en LP. Tanken er å booste diskanten i det digitale signalet, D/A-konvertere, og så gjøre et tilsvarende analogt EQ-cut i diskanten for å bli kvitt ulydene av tidlige D/A-konvertere. Dette var mest en workaround for å få 16-bits audio noenlunde uskadd gjennom en 14-bits DAC, noe som var en ganske aktuell problemstilling den gangen i urtiden da dette foregikk. Du kan selvsagt lagre resultatet etter digital de-emphasis som en 24 bits fil, men de ekstra 8 bits inneholder ikke noe annet enn støy uansett. Hvis opptaket var 16 bits, er det ikke mer enn 16 bits informasjon der.Man skrev:Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.
Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
"en ukomprimert stereoremiks i 24/96" basert på opptak i 16/44,1 (eller 16/48). ???Man skrev:Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.
Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brothers_in_Arms_(Dire_Straits_album)#History
Brothers in Arms was one of the first albums to be directed at the CD market, and was a full digital recording (DDD)
Jeg tror noen skrev tidligere i tråden hvilket opptaksutstyr som ble benyttet på Brothers in Arms, men nå fant jeg det ikke. Jeg har også tidligere sett en vevside om dette, men den fant jeg ikke nå, og det gjorde heller ikke den tidligere innleggsforfatteren. Han skrev dog at noen kilder hevder at opptakket ble gjort i 16/44,1 mens andre hevder at det var 16/48.http://en.wikipedia.org/wiki/Brothers_in_Arms_(Dire_Straits_album)
Released 13 May 1985
Recorded November 1984 - March 1985, AIR Studios, Montserrat / AIR Studios, London / Power Station, New York
http://web.archive.org/web/20080610...tyreview.com/features/brothers_in_arms_01.asp
As an aside, readers will certainly be intrigued to know that this hybrid and arguably convoluted D-to-A-to-D-to-A-to-D signal routing, by coincidence, actually mirrors what Neil Dorfsman undertook in 1985 with the original stereo album. The main architectural difference when comparing the two respective approaches being the intermediate tracking into Nuendo at 24-bit 96kHz resolution. The original album, which I consider to be a masterpiece, was mixed in a SSL4000 analogue console from the analogue outputs of the DASH 3324, says Ainlay. However, I would still consider that to be an all-digital album. To be honest, at the time, there was no way of doing a pure DDD album, so the analogue stage of mixing through a console was never differentiated on the CD jewelbox. Anyway, apart from a few analogue slave reels, there was never any analogue tape storage stage where you would lose it, so to speak.
Ja, det er ikke helt usant, men det er ikke helt riktig heller. Phillips sin første CDspiller hadde 14bits DACer, men brukte 4x oversampling for å gi 16bits ytelse. (et søk på google viser også at den ikke støttet pre-emphasis) Sony sin første CDspiller brukte 16bits DACer OG støttet pre-emphasis. Så pre-emphasis var mer et generelt middel for å få bedre S/N, ikke for å få 16bits ytelse ut av 14bits konvertere. Akkurat det er ikke mulig. (I tilleg var Pre-emphasis strengt tatt ikke nødvendig, da det fortsatt var kunet fåtall plater som brukte dette, selv på 80-tallet. Og de platene som ikke brukte dette låt jo helt greit på den tidens CDspillere)Asbjørn skrev:Det blir ikke større bit-dybde av pre-emphasis/de-emphasis. Det er bare en EQ-kurve som er lagt på for å skape bedre signal/støy-forhold i diskanten, omtrent som RIAA-kurven fungerer i bassen på en LP. Tanken er å booste diskanten i det digitale signalet, D/A-konvertere, og så gjøre et tilsvarende analogt EQ-cut i diskanten for å bli kvitt ulydene av tidlige D/A-konvertere. Dette var mest en workaround for å få 16-bits audio noenlunde uskadd gjennom en 14-bits DAC, noe som var en ganske aktuell problemstilling den gangen i urtiden da dette foregikk. Du kan selvsagt lagre resultatet etter digital de-emphasis som en 24 bits fil, men de ekstra 8 bits inneholder ikke noe annet enn støy uansett. Hvis opptaket var 16 bits, er det ikke mer enn 16 bits informasjon der.Man skrev:Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.
Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Pre-emphasis#Pre-emphasis_on_audio_CD
Utpakking av HDCD kan derimot trekke ut litt ekstra informasjon sammenlignet med vanlig 16-bits CD. I beste fall er det innkodet 20 bits signal på plata, sånn at utpakking til 20 eller 24 bits har noe for seg.
http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital
Husker jeg leste det og ble litt vel skuffet over at disse folka ikke kunne bare konvertere til 24bits og f.eks bruke SOX til deemphasis... menmentyan skrev:It should be noted that the original transfers were recorded digitally to the then new and pioneering Sony 16-bit 44.1kHz DASH format, which at the time only supported 24-tracks. Ainlay also faced the fact that pre-emphasis had been applied to the recordings on the DASH tapes. In essence, this was intended to help reduce PCM quantisation noise by basically boosting the high-end on record, and then decreasing it again, with the inverse slope to flatten the response back out on playback. Even today, the problem is there is no practical way to strip the emphasis whilst staying in the digital domain. In the end, the solution Ainlay came-up with was to use the machines analogue-outs which would output with the frequency response re-corrected on playback. Moreover, to achieve the best possible sound quality, the team used the latest model of Sony DASH machine they could lay their hands on: the 3348HR which used much better converters than those of the original 3324.
http://web.archive.org/web/20080610132806/http://www.highfidelityreview.com/features/brothers_in_arms_01.asp
Tullprat!HighRes heter vinyl.....
Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
Utvilsomt.Tullprat!HighRes heter vinyl.....
Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
Mvh.KW
Den var kanskje litt drøy, Elvis. Det gjelder å styre unna all dritten, men det er ikke CD-formatet sin skyld.HighRes heter vinyl.....
Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
Jepp, og sort-hvitt tv hadde bedre bilde enn HDTV. Vinyl er et støybefengt medium som for all del kan låte forførende og sjarmerende. Jeg skyldte også på digitallyden, helt til jeg skjønte og fikk orden på disse parforhold, som også må funke som en gruppe: rom/høyttaler, pre/power og kilde/kildemateriale. Verden går framover. Akkurat som den første grammofonen har utviklet seg til det vinylavspilling er i dag, har også digitallyden hatt en rivende utvikling. Noen blander også sammem komprimering og CD/digitale format, som om de betinger hverandre. Slik er det IKKE. En godt mastret digitalutgivelse har all den dynamikk man kan ønske seg.HighRes heter vinyl.....
Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....