Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    LMC skrev:
    de Hovland kondisene låter kornete og burde erstattes av noe mere i stil med Duelund eller M-Cap Silver in Oil
    IMO
    MVH
    LEIF
    Er nok enig her.
    Vi sitter nok med tilsvarende erfaringer.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    Så det er byen med slottsfjellet, hvalfangstmuseet, jordbær, sentralsykehus, moderne bibliotek og nedlagt verkstedindustri som Herrens barndomshjem ligger. Tilgi at jeg trodde det var byen kjent for Anders Jahre, Thor Dahl og Jotun.

Det var svært leit å høre om at din mors alvorlige sykdom. Det er fint, snilt og klokt gjort av deg og dine å besøke og bruke mye tid der nå.

Beklager jeg også. Skal pelle meg vekk fra landsdelen med hvite bukser, hus og legger.
    Slottsfjellet ligger i Tønsberg som er Norges eldste by etter sigende, samme er det med sykehuset. Hvalfangst, Jahre og Dahl er vel Sandefjord......kunne ikke la vær..... ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.840
    Torget vurderinger
    4
    Har du eksperimentert noe med plassering enda.

Jeg har brukt lang tid på å finne den riktige plassering og toe-in.

Hos meg spiller det best med ht langt fra hverandre, og med ganske ekstrem toe-in (nærmere 40 grader vil jeg tro).
    Med så mye toe-in opplever jeg at lydbildet blir mye dypere, og at ht "forsvinner" i større grad. Uten toe-in får jeg hodetelefonfornemmelse. At jeg er inne i musikken, istedenfor å ha den foran meg. Jeg har hodetelefoner til den slags.
    Living Voice anbefaler i manualen inntil 45 grader toe-in.

Jeg har også god erfaring med soundcare superspikes. Disse tillater også at man kan tilte ht litt bakover, og det løfter lydbildet slik at ihvertfall jeg opplever det som mer "riktig".
    Det fungerte også greit med spikesene som følger med plassert i ringmat domes.
    Men det fungerte ikke med ceraball universal. Opplevde da at lyden ble nærmest hard i øvre mellomtone, og jeg fikk følelsen av at frekvensresponsen endret seg. Er ikke sikkert det var det som skjedde, men jeg følte ikke at det stemte, på tross av at jeg var innstilt på at det skulle blir bedre. Prøvde dem i en ukes tid, men ble ikke komfortabel. Og etter at superspikesene var tilbake falt alt på plass... :)

Håper du forteller litt om hvordan du opplever forskjellige plasseringer/tweaks!

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Med Living Voice får man et rasedyr. De åpner opp, de klinger ut, de er raske og svinger med kjempedynamikk. Jeg hørte det på tre minutt, dette er musikk, og dette er live. Det blir mer spennende å høre musikk. Man føler at her kan man kjøpe den dyreste elektronikk, og høyttalerne følger med. Jeg var solgt, og i havn.
    (Bra nok Gago, eller? ;D)

godkjent, hagto. ;D

forøvrig deler jeg kjoeniks erfaringer vedr. plassering.
    avatar liker stor avstand seg i mellom, og relativ mye toe in, i likhet med f.eks. an-e.

H

Hugh

Gjest
    hifiguru skrev:
    Slottsfjellet ligger i Tønsberg som er Norges eldste by etter sigende, samme er det med sykehuset. Hvalfangst, Jahre og Dahl er vel Sandefjord......kunne ikke la vær..... ;D
    Selvsagt vet jeg det. Les igjen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hifiguru skrev:
    Hugh skrev:
    Så det er byen med slottsfjellet, hvalfangstmuseet, jordbær, sentralsykehus, moderne bibliotek og nedlagt verkstedindustri som Herrens barndomshjem ligger. Tilgi at jeg trodde det var byen kjent for Anders Jahre, Thor Dahl og Jotun.

Det var svært leit å høre om at din mors alvorlige sykdom. Det er fint, snilt og klokt gjort av deg og dine å besøke og bruke mye tid der nå.

Beklager jeg også. Skal pelle meg vekk fra landsdelen med hvite bukser, hus og legger.

flink gutt!
    men du får dessverre ingen premie for å ha gjettet riktig navn på disse byene.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Hugh skrev:

flink gutt!
    Nå er det jo helg! Skal premiere meg selv med no godt i glasset og litt Naimsk stemning. Synes LV ser spennende ut men synes de tar seg relativt godt betalt på noe som ligner på Dali 104, er det kabinett, filter, elementer etc som er "håndveid" som utgjør the big difference?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hifiguru skrev:
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Hugh skrev:

flink gutt!
    Nå er det jo helg! Skal premiere meg selv med no godt i glasset og litt Naimsk stemning. Synes LV ser spennende ut men synes de tar seg relativt godt betalt på noe som ligner på Dali 104, er det kabinett, filter, elementer etc som er "håndveid" som utgjør the big difference?
    det er alt sammen.
    som totalt utgjør en lyd som ingen dalier, og aller minst 104, kan matche.

104 var forresten en veldig vellykket budsjetthøyttaler, og var inspirasjonen da lv utviklet avatar-serien.

R

RoDa

Gjest
    Gratulerer Hagto!!

Spennende saker dette.
    Prøver å lese noe ut av testene som svever rundt på internettet.
    Ekte og realistiske virker det som de er, dessverre med denne pin-point er tullball innstillingen og målinger er for tapere.
    (OT: Slikt bør man holde seg for god til, det er forskjell på hva folk foretrekker. Tror de fleste av oss er enige der.)

Står de oppå delefilterkassene med bluetack mellom fortsatt, eller er det noe man tweaker?
    Jeg synes det er positivt at de ser ut som høyttalere "skal" gjøre, kasse med elementer i, ikke noe fancy-schmancy :D

Får de konkurranse fra moderne kontruksjoner, eller er fortsatt revelatoren sota?
    Som sagt: Spennende! Tipper dette låter godt med såpass til elektronikk foran også!

Mvh
    Rolf

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Hugh skrev:

flink gutt!
    det er alt sammen.

104 var forresten en veldig vellykket budsjetthøyttaler, og var inspirasjonen da lv utviklet avatar-serien.
    Ja ikke misforstå, skjønner jo dette er en heeelt annen liga men det ble vel nevnt Vifa-elementer som kanskje ikke er verdens mest kostbare men jeg kjenner jo til at summen av faktorene ofte kan være mye mer enn hva en kalkulator finner ut av, det er vel det som kan kalles craftmanship ;D

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kjoenik skrev:
    Har du eksperimentert noe med plassering enda.

Jeg har brukt lang tid på å finne den riktige plassering og toe-in.

Hos meg spiller det best med ht langt fra hverandre, og med ganske ekstrem toe-in (nærmere 40 grader vil jeg tro).
    Med så mye toe-in opplever jeg at lydbildet blir mye dypere, og at ht "forsvinner" i større grad. Uten toe-in får jeg hodetelefonfornemmelse. At jeg er inne i musikken, istedenfor å ha den foran meg. Jeg har hodetelefoner til den slags.
    Living Voice anbefaler i manualen inntil 45 grader toe-in.

Jeg har også god erfaring med soundcare superspikes. Disse tillater også at man kan tilte ht litt bakover, og det løfter lydbildet slik at ihvertfall jeg opplever det som mer "riktig".
    Det fungerte også greit med spikesene som følger med plassert i ringmat domes.
    Men det fungerte ikke med ceraball universal. Opplevde da at lyden ble nærmest hard i øvre mellomtone, og jeg fikk følelsen av at frekvensresponsen endret seg. Er ikke sikkert det var det som skjedde, men jeg følte ikke at det stemte, på tross av at jeg var innstilt på at det skulle blir bedre. Prøvde dem i en ukes tid, men ble ikke komfortabel. Og etter at superspikesene var tilbake falt alt på plass... :)

Håper du forteller litt om hvordan du opplever forskjellige plasseringer/tweaks!
    Har ikke flyttet mye på de enda. De traff liksom med en gang. Har foreløpig lite toe inn, og ikke så stor avstand dem imellom. Skal selvsagt forsøke meg fram etterhvert, og vil da komme med tilbakemeldinger.
    Har ikke selv så stor mulighet for å ha så stor avstand imellom dem, men vil forsøke endel på vinkling. Når du sitter i lytteposisjon ser du hele utsiden av høyttalerne dine da?

Har vurdert soundspikes og kjøpte nesten av Trond dagen jeg hentet høyttalerne, men han fant bare 7 stk. Har nå bare 8 toms bolter med en filtknott under, limt på boltenes hode.
    Spikes og frontstoff ligger enda hos Amundsen som kommer hjem fra England litt senere i måneden.
    Blir spennede å høre hans nye høyttalere. De skal være en del bedre.
    Vil også forsøke ut ditt tips med tilting bakover. Kommer tilbake når jeg får mer erfaring.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:
    Står de oppå delefilterkassene med bluetack mellom fortsatt, eller er det noe man tweaker?

Mvh
    Rolf

de fotkassene nederst på høyttalerne er ikke delefilterkasser.
    delefiltrene ligger i egne bokser, 2 stk. på størrelse men en liten forsterker, og skal plasseres bak høyttalerne eller i racket.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hifiguru og Roda.
    Tror selv at det betyr en del for lyden at delefilterene ligger bort fra høyttalerene i separate kasser. I tillegg bruker de meget gode deler i filterene.
    Revelatoren er en god diskant, og i sammen med det gode delefilteret blir det et bra resultat.
    Vifa elementene er en god del modifisert. Hva de gjør med elementene vet jeg ikke.
    På en eller annen måte har de også fått bort resonanser, og høyttalerne forsvinner helt i lydbildet.
    De er lettdrevne og det høres da man merker raskt dynamikken og farten. De svinger.
    Finnes et par bra tester her hvor mye er forklart bedre enn det jeg kan:

http://www.soundscapehifi.com/living-voice-obxr2-hifi+-jul-2004.htm

http://6moons.com/audioreviews/livingvoice/avatar.html

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Gratulere med nye ht, Hagto! Ja det går unna der nede på sydspissen, artig å følge med på reisen ;D

Lurer på om det var disse LV jeg hørte i hos Trond for et par uker siden? Det er jo begrenset hvilket inntrykk man får i en slik butikksetting, men de virket svært homogene og åpne i klangen. Revelatoren gjør seg ikke bort her heller, he he...

R

RoDa

Gjest
    StereoJoe skrev:
    Revelatoren gjør seg ikke bort her heller, he he...
    Hehe, nei du får spørre asbjo om aktiv deling og Euforia.... Det gikk en par diskanter fløyten der :D

R

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    StereoJoe skrev:
    Gratulere med nye ht, Hagto! Ja det går unna der nede på sydspissen, artig å følge med på reisen ;D

Lurer på om det var disse LV jeg hørte i hos Trond for et par uker siden? Det er jo begrenset hvilket inntrykk man får i en slik butikksetting, men de virket svært homogene og åpne i klangen. Revelatoren gjør seg ikke bort her heller, he he...
    Takk for det!
    Tror kanskje du hørte en adskillig rimeligere modell han har hatt til demo i butikken, med innebygget delefilter?
    De jeg har nå har for det meste stått hjemme hos Trond i hans private lille lytterom, etter at Robert byttet dem inn.
    De var også innom butikkens lytterom et par dager så jeg er ikke helt sikker på om du kanskje har hørt mine.
    Trond fikk dem ikke til helt, og de imponerte ikke skikkelig. Han sier at hadde han fått høre dem hjemme hos seg slik de spillte hos meg så ville han beholdt dem privat selv, så jeg har nok vært litt heldig både med match av rom og utstyr denne gang.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.165
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Gago skrev:
    hifiguru skrev:
    Hugh skrev:

flink gutt!
    det er alt sammen.

Jeg skal ikke si noe om lyden , men det er noen slående likheter.
    - same antall elementer.
    - softdome på begge?
    - kassestørrelse ikke helt ulikt?
    - er begge bassrefleks?
    - basselementene er nærmest identiske.

Allikevel ganske så forskjellig etter det jeg har skjønt. Skulle likt å hørt et par.

Håvard

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    RoDa skrev:
    Hehe, nei du får spørre asbjo om aktiv deling og Euforia.... Det gikk en par diskanter fløyten der :D

R
    Ikke ukjent problemstilling nei, Revelator liker bl.a. ikke å deles for lavt - noe vel Doxa erfarte med Signature-utgaven sin...

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Hagto skrev:
    Takk for det!
    Tror kanskje du hørte en adskillig rimeligere modell han har hatt til demo i butikken, med innebygget delefilter?
    De jeg har nå har for det meste stått hjemme hos Trond i hans private lille lytterom, etter at Robert byttet dem inn.
    De var også innom butikkens lytterom et par dager så jeg er ikke helt sikker på om du kanskje har hørt mine.
    Trond fikk dem ikke til helt, og de imponerte ikke skikkelig. Han sier at hadde han fått høre dem hjemme hos seg slik de spillte hos meg så ville han beholdt dem privat selv, så jeg har nok vært litt heldig både med match av rom og utstyr denne gang.
    Skal ikke være sikker nei, men de jeg hørte var brukte og utstyrt med eksterne delefiltre - mener Trond sa de hadde tilhørt en ikke ukjent skribent. Selv i butikken var det tydelig at her var potensiale, så skjønner godt at du koser deg med disse!

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    StereoJoe skrev:
    Hagto skrev:
    Takk for det!
    Skal ikke være sikker nei, men de jeg hørte var brukte og utstyrt med eksterne delefiltre - mener Trond sa de hadde tilhørt en ikke ukjent skribent. Selv i butikken var det tydelig at her var potensiale, så skjønner godt at du koser deg med disse!
    Ikke mye tvil lenger, da var du heldig og fikk et glimt av the real thing ;D

budda

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    175
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hagto skrev:
    Det ble Living Voice OBX-R2. Føler meg ganske sikker på at disse høyttalerne ble laget med meg litt i tankene. These stays!!
    @DS Budda har vært oppi delefilterene en liten tur, høres heldigvis ikke ut som det har gjort noen skade.

Gjør bare untakvis noen skade ;)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her går det unna! Er borte ein kjapp tur på fjellet og vips er det x antall nye sider i denne herlige tråden.

Gratulerer med nye ht, Hagto! Mildt sagt nydelige saker, har dog aldri hørt dei. Får ta med meg StereoJoe bortover ein tur, er jo ikkje såå lange biten.

Nyt musikken (eg nyter herlige kommentarer og bilder)

Mvh. Karl :)

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Du overrasker jammen nok en gang Hagto!
    Grattis med nye spennende HT!
    Lurer på hvor lang tid det går før du får 300B i hus?! ;D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    FallenA skrev:
    og jeg lurer på hvor lang tid det tar før klipsch cornwall ryker ut til fordel for living voice... ;D

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vermin skrev:
    ;D

Skal du ta affære og bytte det "Weakest Link" FallenA? :eek:
    Etter hva jeg har forstått byttet den seg selv ut.......eller ::) ;)

Må få gratulere deg med nye høyttalere Hagto, og når tiden for rørforsterker kommer burde valget være enkelt.
    Border Patrol ;D
    Jeg vet Gary brukte LV som referanse før, men nå er jeg ikke helt sikker. Skal jaggu høre med han jeg. ;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    BHO skrev:
    Vermin skrev:
    ;D

Må få gratulere deg med nye høyttalere Hagto, og når tiden for rørforsterker kommer burde valget være enkelt.
    Border Patrol ;D
    Jeg vet Gary brukte LV som referanse før, men nå er jeg ikke helt sikker. Skal jaggu høre med han jeg. ;)
    Hehe Ha en fin Lørdag Birger ;D

Gratulerer med kjempeflotte høytalere Hagto, de ser kjempeflotte ut i stua di. Smelter godt inn pga den beskjedne størrelsen. Og etter hva folk kan fortelle står ikke lyden tilbake for dette. Ser supert ut Hagto :)

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    LydKarl skrev:
    Her går det unna! Er borte ein kjapp tur på fjellet og vips er det x antall nye sider i denne herlige tråden.

Gratulerer med nye ht, Hagto! Mildt sagt nydelige saker, har dog aldri hørt dei. Får ta med meg StereoJoe bortover ein tur, er jo ikkje såå lange biten.

Nyt musikken (eg nyter herlige kommentarer og bilder)

Mvh. Karl :)
    Jotakk.
    Dere er velkommen når som helst, bare send en pm.
    Føger selv med i den fine tråden din.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FallenA skrev:
    Du overrasker jammen nok en gang Hagto!
    Grattis med nye spennende HT!
    Takk, får se, rør skal ihvertfall forsøkes det kan loves.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    BHO skrev:
    Vermin skrev:
    ;D

Border Patrol ;D
    Takk for det. Klart at Border Patrol er noe som frister. Lytteseansen hos terjetroll med Border Patrol sitter i enda og har satt varige spor. Artig å høre om Gary bruker disse enda.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vermin skrev:
    Gratulerer med kjempeflotte høytalere Hagto, de ser kjempeflotte ut i stua di. Smelter godt inn pga den beskjedne størrelsen. Og etter hva folk kan fortelle står ikke lyden tilbake for dette. Ser supert ut Hagto :)
    Takk for det Vermin. Du kommer snart på gjenvisitt håper jeg?
    Liker størrelsen ja, passer fint inn. Synes også det er artig at vi nå blir to her nede, med samme type høyttalere, som kan utveksle erfaringer.

Men så var det disse røra da. Arild spiller nå på Quicksilver monoblokkene som jeg modifiserte. Det matchet hans Acapella bedre. Helt klart at Acapella likte seg godt med rør. Arild har derfor fått rørdilla igjen, noe som er spennende synes vi.
    I ettermiddag var jeg en tur innom, og lyttet litt, da han hadde fått en spennende rørforforsterker på lån.
    Kan si med en gang at høyttalerne hans kler skikkelig bra rør i kjeden, og vi har nok aldri likt lyden hos ham bedre enn i dag.

?

Vedlegg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    einstein light in the dark?
    eller the absolute tune?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da har han vel slept i hus the final cut eller light in the dark i samme slengen...?

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    da har han vel slept i hus the final cut i samme slengen...?
    Ikke noe final cut å se i dag, men har på følelsen at et eller annet kan komme til å skje i de nærmeste dager. Stay tuned som de sier over there ;)

I dag:

Vedlegg

EiK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Antall liker
    724
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Hei, Hagto

Så det er du som venter på The Light in the Dark.

Hadde denne i flere måneder på lån mens min Karan var til reparasjon. Desverre så fikk jeg meldingen om at den skulle til sørlandet etter at jeg hadde sendt den til Bergen (mange dager med godlyd ble tapt der....), men den som venter på noe godt...

Jeg ser at du nå har en Burmester effektforsterker. Impedansemessig er ikke det noe god match med dCS. Prøvde aldri Einstein direkte i dCS, men sammen med BAT fungerte det veldig bra. En nydelig mellomtone samtidig som forsterkeren også var strømsterk nok til å drive mine 4ohms høyttaler. Prøvde en sammen med DP A1s i bassen, og det var som å kombinere det beste fra rør og transistor. Dine nye Living Voice er vel såpass lettdrevne at Einstein klarer hele jobben selv.
    Gratulere med ny forsterker (og høyttaler).

Mvh

Eivind

S

slowmotion

Gjest
    Hagto skrev:
    Gago skrev:
    da har han vel slept i hus the final cut i samme slengen...?
    Ikke noe final cut å se i dag, men har på følelsen at et eller annet kan komme til å skje i de nærmeste dager. Stay tuned som de sier over there ;)

I dag:
    Så hvordan høres diskanten ut gjennon de der? ok ?

;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn