Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Tomten's plan var, pga sin tid i Hifiklubben, et Lyngdorfanlegg. Men en dag fikk han høre et par spesielle rørforsterkere, som gjorde et uforglemmelig inntrykk. Han kunne ikke glemme disse, og for to år siden dukket et par opp på bruktmarkedet:

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    De kjente VPA rørmonoblokkene med sine store, varme, og vakre 845 rør:

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hagto, du må si til Tomten at XV-1s må lastes høyere. Jeg har vekslet mellom 500 og 1000 ohm, og endt opp på 500. Lastes den lavere, blir lyden alt for mørk og ullen imo. Når det gjelder VTA, trives min Dyna best med nøytral VTA. Nydelig anlegg forøvrig!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    gut_man skrev:
    Hagto, du må si til Tomten at XV-1s må lastes høyere. Jeg har vekslet mellom 500 og 1000 ohm, og endt opp på 500. Lastes den lavere, blir lyden alt for mørk og ullen imo. Når det gjelder VTA, trives min Dyna best med nøytral VTA. Nydelig anlegg forøvrig!
    Will do! Han hadde tenkt å forsøke høyere last.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da zoomer vi ut litt på de spesielle og vakre Bösendorferhøyttalerene. Helt spesielle høyttalere med kun to stk diskanter i fronten. På hver side av høyttaleren sitter to stk 5 1/4 tommers mellomtone/basselementer.
    Legg merke til det akustiske basspanelet som er festet på begge høyttalerenes sider. Helt spesiellt system. De som er interressert kan lese mer om dette og høyttalerne her:

http://www.brodmann-pianos.com/bottom_right.html

http://blog.listencarefully.co.uk/?p=1182

http://www.dagogo.com/BosendorferVC7-Part1.html

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Lyden:

Imponerende bra ut fra slik som plassert. Høyttalerne sto i en vinkelkrok av stua, og meget nærme bakvegg. Likefullt var de stramme og tørre i lyden, når musikken var slik.
    Dette er de høyttalerene jeg har hatt vanskeligst for å beskrive lyden fra.
    De fleste høyttalere synes jeg har en slags signatur eller egenlyd, ikke slik med disse.
    Her var det vanskelig å få tak på noen slags egenlyd. Disse høyttalerne forandret seg totalt etter hva slags musikk som ble spillt, merkelig og fasinerende. Og så slapp de totalt. Musikken slapp helt fri fra høyttalerene. Høyttalerene forsvant og ble helt usynlige, og de virket totalt sømløse fra bunn til topp.

En sjeldent flott lydmessig opplevelse, og en absolutt meget hyggelig vert!

Takk skal du ha Kenneth, gleder meg til neste gang :)

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    Valentino skrev:
    Jeg liker trynet på Nagra.

Jeg har et spørsmål til folket. Disse LVene* driver kjoenik med en 300B-sak som vel har en utgangsimpedans på bortimot 2 ohm, og Hagto bruker en Burmester som nesten ikke har noen utgangsimpedans i det hele tatt. Vil ikke dette gi relativt store forskjeller i frekvensgang og hvordan hyttaleren låter? Eller driver LV med konjugatledd og slikt?

Gratulerer, Hagto. De er veldig pene.

Ser at flere bruker Lavardin sammen med LV, og har også sett mye Naim brukt.
    Pratet med Kevin Scott for ett par dager siden om blandt annet rör vs transistorer på IBX-OBX modellene oh rör (Kondo) er foretrukket, men forutenom de to allerede nevnte merkene kommer også Sugden, det han bemerket spesiellt, er at det beste transistor resultatet kom med kl A forsterkere, senest ut der var en kunde med Luxman´s integrerte 30W kl A, og det borger jo godt for en mulig test med mine 30 Accuphase kl A watt ;D...

mvh

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    Lyden:

Imponerende bra ut fra slik som plassert. Høyttalerne sto i en vinkelkrok av stua, og meget nærme bakvegg. Likefullt var de stramme og tørre i lyden, når musikken var slik.
    Dette er de høyttalerene jeg har hatt vanskeligst for å beskrive lyden fra.
    De fleste høyttalere synes jeg har en slags signatur eller egenlyd, ikke slik med disse.
    Her var det vanskelig å få tak på noen slags egenlyd. Disse høyttalerne forandret seg totalt etter hva slags musikk som ble spillt, merkelig og fasinerende. Og så slapp de totalt. Musikken slapp helt fri fra høyttalerene. Høyttalerene forsvant og ble helt usynlige, og de virket totalt sømløse fra bunn til topp.

Nydelig oppsett og kommentarer Hagto, Bösendorfer har nu dessverre blitt oppkjöpt av Yamaha og fikk enligt en Svensk forselger, ikke produsere under eget navn lengre, disse kommer nok bli en sjelden samler perle, de er ganske spesielle i sin oppbyggning og prinsipper, men får man de å synge, å du verden :D...har hört de med McIntosh elektronikk :-\ og kan bare tenke meg hva det ville blitt med Nagra ;D ;D.......

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.965
    Torget vurderinger
    4
    Ja, Tomten har et ualminnelig lekkert oppsett!

H

Hugh

Gjest
    Nok en fjær i hatten for denne solskinnsreisen av en tråd. Anlegget er originalt og oser kvalitet laaaang vei. Vi snakker da osen fra den fineste Argentinske oksefilet i panna, ikke kjøttdeig.

Hagto forteller fint som vanlig og bildene er anlegget verdig! Takk for innsatsen!

Dette anlegget er en ypperlig representant for «musikk i normale omgivelser» skolen. Her vises det at førsteklasses design smelter inn i en pen stue og gjør det mulig for den lykkelige eier å nyte musikk på første klasse i siviliserte omgivelser.

R

RoDa

Gjest
    Hagto skrev:
    RoDa skrev:
    Bösendorfer høyttalere ;)

EDIT: VC-7 kanskje?

R
    110 poeng! :)
    Takker og bukker, kjente igjen den spesielle fronten på bildet ditt.
    Men måtte google for å finne modell.

Håper poengene kan innkasseres i en kaffekopp eller to om jeg er på dine trakter? :)

Kjempefortsettelse på en kjempetråd, Hagto. Bildene dine blir bare bedre og bedre også.

Er veldig "tent" etter dine beskrivelse av lyden/høyttalerne.
    Onde tunger sier at disse resonatorene bare duger til å gjengi piano og alt annet låter mindre vellykket.
    Men dine beskrivelser er jo tvert imot de onde tungene, derfor: Spennende!

Mvh
    Rolf

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:
    Pratet med Kevin Scott for ett par dager siden om blandt annet rör vs transistorer på IBX-OBX modellene oh rör (Kondo) er foretrukket, men forutenom de to allerede nevnte merkene kommer også Sugden, det han bemerket spesiellt, er at det beste transistor resultatet kom med kl A forsterkere, senest ut der var en kunde med Luxman´s integrerte 30W kl A, og det borger jo godt for en mulig test med mine 30 Accuphase kl A watt ;D...

mvh
    Har stor tro på dette. Blir skikkelig spennende hvis du får dem til test!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:
    Nydelig oppsett og kommentarer Hagto, Bösendorfer har nu dessverre blitt oppkjöpt av Yamaha og fikk enligt en Svensk forselger, ikke produsere under eget navn lengre, disse kommer nok bli en sjelden samler perle, de er ganske spesielle i sin oppbyggning og prinsipper, men får man de å synge, å du verden :D...har hört de med McIntosh elektronikk :-\ og kan bare tenke meg hva det ville blitt med Nagra ;D ;D.......

mvh
    Spennende at du også har hørt godlyd på disse.
    Var mitt aller første møte med dette merket.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hugh skrev:
    Nok en fjær i hatten for denne solskinnsreisen av en tråd. Anlegget er originalt og oser kvalitet laaaang vei. Vi snakker da osen fra den fineste Argentinske oksefilet i panna, ikke kjøttdeig.

Hagto forteller fint som vanlig og bildene er anlegget verdig! Takk for innsatsen!

Dette anlegget er en ypperlig representant for «musikk i normale omgivelser» skolen. Her vises det at førsteklasses design smelter inn i en pen stue og gjør det mulig for den lykkelige eier å nyte musikk på første klasse i siviliserte omgivelser.
    Takk igjen for fine ord. Gjør så bra man kan, men har langt igjen til din omgang med ord. Følger imponert med i den fine tråden din.

Enig at dette anlegget var nydelig integrert i den pene stua til Tomten. Han forteller også at fruen er godt fornøyd, og at han innimellom overrasker henne i lyttestolen når han kommer hjem.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    RoDa skrev:
    Hagto skrev:
    RoDa skrev:
    Bösendorfer høyttalere ;)

EDIT: VC-7 kanskje?

R
    110 poeng! :)
    Takker og bukker, kjente igjen den spesielle fronten på bildet ditt.
    Men måtte google for å finne modell.

Håper poengene kan innkasseres i en kaffekopp eller to om jeg er på dine trakter? :)

Kjempefortsettelse på en kjempetråd, Hagto. Bildene dine blir bare bedre og bedre også.

Er veldig "tent" etter dine beskrivelse av lyden/høyttalerne.
    Onde tunger sier at disse resonatorene bare duger til å gjengi piano og alt annet låter mindre vellykket.
    Men dine beskrivelser er jo tvert imot de onde tungene, derfor: Spennende!

Mvh
    Rolf
    Takk, og alltid gratis kaffe her.
    Forundres litt over uttalelsen din angående de onde tunger? Må innrømme at jeg ikke har lest en eneste test av disse høyttalerene før jeg las innlegget ditt. Jeg la inn tester ovenfor uten å lese hva de mente om lyden, men las litt om den tekniske oppbyggingen.
    Har nå lest testene ovenfor og alt jeg kan finne på nettet om dem. Ser ut for meg at de som har testet høyttalerne synes det kanskje er de beste høyttalere de noensinne har hørt, og det er ikke kun på piano.
    Tomten selv har også stor erfaring med BW fra sin tid i Hifiklubbben, og var ikke i tvil om valg av disse høyttalerne. Han sier selv at han ikke føler for å bytte dem ut da han tror selv at han må betale en uanstendig stor sum for å få noe bedre.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Ti Kei skrev:
    Flott reportasje Hagto, som vanlig 8)

Tomten er en heldig kar...
    Takk for det. Synes også at Tomten er en heldig kar, men det synes jeg du også er, etter å ha kikket innom tråden din! :)

Tomten

Medlem
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    gut_man skrev:
    Hei!
    Takk for tipset!
    Skal forsøk litt når jeg kommer meg hjem i løpet av kvelden.

Kenneth

Tomten

Medlem
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Hagto skrev:
    Lyden:

Bare hyggelig!
    Og tusen takke for flotte tilbakemeldinger.
    Det blir nok en nestegang også, skal bare få jobbet litt med SME'en først.

kjoenik skrev:
    Ja, Tomten har et ualminnelig lekkert oppsett!
    Sier bare takk og bukker!

Mvh
    Kenneth

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Wow, lekkert oppsett, hadde gleden av å høre Nagra VPA for noen uker siden, kjempemusikkformidlere! Synergien med all-over Nagra er nok formidabel! (Hørte VPA sammen med Krell evo2 pre og esoteric ux-1, ikke ueffent det heller)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    I dag hadde jeg og 'Kurtis' en tur innom PM-Audio og lyttet litt på de nye Gradient høyttalerne. Meget god lyd og spennende høyttalere, med nytt, spennende, og spesiellt design. Har lenge hatt lyst til å høre disse. Tenkte jeg kunne legge ut to, tre bilder.

Her Kurtis i prat med sjefen sjøl, og the black macic woman:

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette er så typisk. Her tenker jeg på å finne senga, så begynner Hagto å legge ut bilder.... ::) ;D

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    mteinum skrev:
    Dette er så typisk. Her tenker jeg på å finne senga, så begynner Hagto å legge ut bilder.... ::) ;D
    ;D Blir ikke så mange, bare en liten smakebit.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Signalkilden var ny. Stor og lettlest skrift. Cd spiller fra Blacknote som de fleste fra tidligere kjenner som Bluenote. Det som er spesiellt med denne spilleren er at cd-platen roterer med liten fart, som en platespiller. Skal føre til mindre vibrasjoner, og bedre avlesning av plata.
    Pris mellom 30 og 40 et sted.

Baksiden:

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder som vanlig hagto, rokken til mor er med... ;D Men den cd-spilleren, fikk du greie på hvorfor/hvordan den kunne spinne så sakte? Andre spinner jo ut av h...te inn i et minne men dette blir jo litt rart...må man vente til platen ska lese seg ferdig eller..?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    hifiguru skrev:
    Flotte bilder som vanlig hagto, rokken til mor er med... ;D Men den cd-spilleren, fikk du greie på hvorfor/hvordan den kunne spinne så sakte? Andre spinner jo ut av h...te inn i et minne men dette blir jo litt rart...må man vente til platen ska lese seg ferdig eller..?
    Fikk ikke helt forståelsen av dette, men det var noe nytt som disse italienerne hadde forsket fram. Jeg var opptatt med å stille opp de små vakre Laura høyttalerne ved siden av hverandre for fotografering da, så jeg fikk det ikke helt med meg dessverre.

Her bildene av de små lekre Laura høyttalerne, som har to små slavebasser bak. Skal bli spennende å høre disse ved en senere anledning. Og det var det, for denne gang.
    Natt i natt :)

Vedlegg

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig trivelige folk de har besøkt der, Hagto.

Og Laura er berre utrulig lekre.. Helsinki med sitt spennande design overbeviste forøvrig stort på Hortenmessa.

Måtte denne tråden aldri ta slutt.

M

musicus

Gjest
    Enig med siste taler, måtte tråden fortsette lenge...

Men noe nytt med LVène Hagto? gjerne flere inntrykk og bilder ;) :D ...

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    LydKarl skrev:
    Virkelig trivelige folk de har besøkt der, Hagto.

Og Laura er berre utrulig lekre.. Helsinki med sitt spennande design overbeviste forøvrig stort på Hortenmessa.

Måtte denne tråden aldri ta slutt.
    Alltid hyggelig å besøke Paul og Marion!

Var virkelig søte de små Laura høyttalerene. Samme coaxelement som i Gradient. Laura skal visstnok ha en imponerende frekvenskurve(går dypt ut fra størrelse).

Helsinki overbeviste enda mer hjemme hos Paul, men så er anlegget her også jobbet med/tunet over lengre tid.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    musicus skrev:

mvh

LV har fått noen klassiske, engelske, rørforsterkere som partnere istedet for Burmester. Fikk nye rør til disse i går, og nå koser jeg meg stort.
    Har også byttet litt på kabler, tweaket litt osv.
    Synes selv det blir bedre og bedre. I kveld blir det litt besøk, bl.a fra Egersund. Får se hva disse kresne, hornvante, gutta synes om slike småtasser. Blir nok tatt et par bilder.

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    musicus skrev:

mvh

LV har fått noen klassiske, engelske, rørforsterkere som partnere istedet for Burmester. Fikk nye rør til disse i går, og nå koser jeg meg stort.
    Har også byttet litt på kabler, tweaket litt osv.
    Synes selv det blir bedre og bedre. I kveld blir det litt besøk, bl.a fra Egersund. Får se hva disse kresne, hornvante, gutta synes om slike småtasser. Blir nok tatt et par bilder.
    Dette blir spennende lesning og ser frem til bildene ;D ....

mvh

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    I kveld blir det litt besøk, bl.a fra Egersund. Får se hva disse kresne, hornvante, gutta synes om slike småtasser. Blir nok tatt et par bilder.

du er en modig mann som tør å slippe disse gærne horngutta fra egersund i hus, hagto! :eek:

de er kjent for voldtektsprog på full guffe 24 timer i døgnet.

er redd høyttalere dine ser sånn ut når de har gjort seg ferdig:

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Hugh end boys on the road! We will find you, we will rock you and we will make you beg for horns 8) Yeah ;D ;D Vi har sendt Vermin først som speider. Overlever han turen til sørlandet, får vi sende kavaleriet etter :)

I

ijustpop

Gjest
    Baksiden på disse Laura.. er de aktive eller? Ingen høyttalerterminaler det der.

Forøvrig.. som mange andre her på sentralen ser jeg alltid frem til nye oppdateringer i denne tråden. Nydelig!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn