Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Da sier jeg så masse takk for en av de mest spennende hifikvelder jeg har vært med på. En slik oppløst og dynamisk lyd, og en slik tørr og lynhurtig bass som fra dette anlegget har jeg aldri før hørt maken til. En uforglemmelig opplevelse. I tillegg en særs hyggelig vert, og utmerket selskap i Vermin og faber.
    Takker så mycket!

Nå kan du gå på byen Vermin.

Vedlegg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hagto skrev:
    Nå kan du gå på byen Vermin.
    Takk ;D

Takker også for en kjempekveld, Jens har fått dreisen på sakene sine gitt. Låt helt knall, og i ypperlig selskap :)

faber

Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    2
    Det var mektig!
    Kjempelyd og takk for hyggelige timer!

faber

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Kan nesten forestille meg dette låter helt greit hehehe, nydelig reportasje som vanlig Hagto, det har blitt mange og vi gleder oss til fler. Dette var jo en aldri så liten højdare!

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig besøk :)
    Alltid kjekt med interesserte og avstressende medsammensvorne på roteloftet (som var ryddet for anledningen).
    Må bare beklage at ungdommen (les: Vermin) klarer å "lure" meg til å dra på litt ekstra av og til ::)
    Jaja, pipetonen gir seg vel etterhvert ;D

Vi hadde jo i går en kort sammenligning mellom Graham/PC-1 og Triplanar/Kondo.
    Førstnevnte var den soleklare vinner og eneste styrken med sistnevnte var mer varme i mellomtonen.
    Har i dag kryssbyttet pickuper.
    Foreløpig er bare Graham/Kondo testet og denne kombinasjonen spiller MYE bedre enn Triplanar/Kondo.
    Bedre oppløsning, større lydbilde og bedre rytme.
    Tilsammen en herlig og varm klang med en musikalitet i mellomtonen som jeg har manglet en stund (også i går hvor jeg syntes at det tidvis kunne bli litt for mye ”hifi” ).
    Har enda ikke fullt samme oppløsning, dynamikk, slagkraft og rytme som Graham/PC-1, men det nærmer seg på de fleste parameter og i tillegg har jeg altså en varmere og mer ”musikalsk” klang med mer ”sjel”.
    Skal bli spennende og høre hvordan Triplanar/PC-1 klarer seg oppimot dette.

PS. Forøvrig er denne equalizeren en Parc Rives som ikke er helt det samme som en vanlig EQ dings ettersom den bare kan trekke fra og ikke legge til. Gjør dog ihvertfall underverker med bassen hos meg :)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hadde vært spennende å hørt kombinasjonen med Graham og Kondo også. Vi ble skikkelig imponert over Air-Tigh PC1, men det kan selvfølgelig være at Graham-armen bidro mye til dette.
    Tror gjerne at kombinasjonen Graham og den litt varmere Kondo ble blink.
    Er nok enig i at anlegget på noen plater kunne hellet litt mer mot den varme siden, men steike hvor spennende det var. Kan godt tro, ut fra det vi hørte, at det har tippet riktig med Graham og Kondo.
    Vil likevel si at med tanke på alle de gamle åttitalls platene du spillte, og lydkvaliteten på mange av disse, har du egentlig ikke lov til å klage.
    Befriende å komme til slike som deg som gir helt blanke i hifiplater og kun tenker musikk og det å ha det gøy.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    2
    Litt morsomt for meg å se at Hagto har vært hos Jens.. uten dere to hadde det ikke stått to trinn med japansk exotica hos meg og formidlet "Concierto de Arajunez " akkurat nå..

Stemmer det at jeg så den Teresen på Audiogon for litt siden ?

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Hehe, det anlegget til Jens ser bare så sinnsykt fett ut. Sett bilder av dette tidligere og stusset litt på hvordan dette låter mtp lav takhøyde, men ser ut til at det funker som bare f... ;D
    Bøyer meg i støvet. Dette oser det makt av.

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    2
    thomand skrev:
    Hehe, det anlegget til Jens ser bare så sinnsykt fett ut. Sett bilder av dette tidligere og stusset litt på hvordan dette låter mtp lav takhøyde, men ser ut til at det funker som bare f... ;D
    Bøyer meg i støvet. Dette oser det makt av.
    Nå har vel jeg spøkt med dette tidligere, men hadde Jens hatt makt hadde vel dette anlegget stått i stua nede...

Nå er min eldste datter snart sju, og jeg begynner å tenke på lytterom jeg også. Lytterom/tilfluktsrom.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    superhkm skrev:
    Nå har vel jeg spøkt med dette tidligere, men hadde Jens hatt makt hadde vel dette anlegget stått i stua nede...
    ;D ;D ;D Godt poeng

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    superhkm skrev:
    Rooolig nå!
    Bare tanken på å måtte ha det ryddig rundt hifi'en til enhver tid kan gi en mann magesår ::)

Forøvrig riktig at Teres'en er til salgs.
    Den tar stor plass og så finnes det jo en Raven Black Night som jeg også godt kunne tenkt meg å finne plass til ;D

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.442
    Torget vurderinger
    2
    Jens skrev:
    Rooolig nå!
    Bare tanken på å måtte ha det ryddig rundt hifi'en til enhver tid kan gi en mann magesår ::)
    Nei, det er klart, man må jo kunne ha et par Basshorns liggende ubrukt borte i hjørnet , uten at frua bryr seg.... ::)

Jens skrev:
    Forøvrig riktig at Teres'en er til salgs.
    Den tar stor plass og så finnes det jo en Raven Black Night som jeg også godt kunne tenkt meg å finne plass til ;D
    Ved første gjennomlesning fikk jeg inntrykk av at det nå sto en Raven Black Night i en kasse i garsjen og ventet på tur :)

Jens

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    Førstnevnte var den soleklare vinner og eneste styrken med sistnevnte var mer varme i mellomtonen.
    Foreløpig er bare Graham/Kondo testet og denne kombinasjonen spiller MYE bedre enn Triplanar/Kondo.
    Tilsammen en herlig og varm klang med en musikalitet i mellomtonen som jeg har manglet en stund (også i går hvor jeg syntes at det tidvis kunne bli litt for mye ”hifi” ).
    Har enda ikke fullt samme oppløsning, dynamikk, slagkraft og rytme som Graham/PC-1, men det nærmer seg på de fleste parameter og i tillegg har jeg altså en varmere og mer ”musikalsk” klang med mer ”sjel”.
    Skal ikke ødelegge denne flotte tråden med trivielt vissvas om tonearmer/pickup kombinasjoner, men siden jeg selv har sagt A så får jeg også si B.
    Har nå spilt på Triplanar/PC-1 og denne kombinasjonen er nok også "bedre" enn Graham/Kondo.
    Skal ikke si at forskjellen er like stor som med motsatte pickup'er, men det skyldes først og fremst at Kondo'en trivdes mye bedre i Graham enn i Triplaner.
    PC-1 derimot synes å trives like godt i begge armer.
    Triplanar er mer "nøytral" og teknisk enda bedre enn Graham/PC-1, mens Graham farger lyden litt mer.
    Ikke dermed å forstå at Triplanar er kald og analytisk, men altså bare en tanke mer "nøytral" mens Graham "lever" litt mer.
    Hva som er "best" vil være en ren smaksak og undertegnede kan ikke peke ut en egen favoritt på nåværende tidspunkt... :-\

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jens skrev:
    Jens skrev:
    Skal ikke ødelegge denne flotte tråden med trivielt vissvas om tonearmer/pickup kombinasjoner, men siden jeg selv har sagt A så får jeg også si B.
    Har nå spilt på Triplanar/PC-1 og denne kombinasjonen er nok også "bedre" enn Graham/Kondo.
    Skal ikke si at forskjellen er like stor som med motsatte pickup'er, men det skyldes først og fremst at Kondo'en trivdes mye bedre i Graham enn i Triplaner.
    PC-1 derimot synes å trives like godt i begge armer.
    Triplanar er mer "nøytral" og teknisk enda bedre enn Graham/PC-1, mens Graham farger lyden litt mer.
    Ikke dermed å forstå at Triplanar er kald og analytisk, men altså bare en tanke mer "nøytral" mens Graham "lever" litt mer.
    Hva som er "best" vil være en ren smaksak og undertegnede kan ikke peke ut en egen favoritt på nåværende tidspunkt... :-\
    Air Tight PC-1 satte ihvertfall varige spor i sinnet/minnet mitt.
    Air Tight PC-1 Supreme er forresten testet i siste Tone Audio (Issue 24). Kan lastes ned her:

http://www.tonepublications.com/

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    773
    Sted
    Nøtterøy
    Da er min første Cardas Clear signal kabel på vei Hagto ;D
    Den ble best. i går så regner med det kan ramle noe ned i post kasse om en ukes tid.
    Gleder meg som en unge! :) :D ;D

Mvh
    Andreas

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Atter i år var Harbeth bedste oplevelse på Hifi udstillingen i København ifølge troværdig kilde. :) Aldrig har en anden bekendt set så meget dyrt hifi SKRAMMEL. :-\

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    cardas skrev:
    Da er min første Cardas Clear signal kabel på vei Hagto ;D
    Den ble best. i går så regner med det kan ramle noe ned i post kasse om en ukes tid.
    Gleder meg som en unge! :) :D ;D

Mvh
    Andreas

Gratulerer en masse, ikke vanskelig å forstå at du gleder deg.
    Fantastisk kabel som nok gjør mer med lyden enn både nye forsterkere, høyttalere, og akustikktiltak vil kunne gjøre ;) ;D
    Har en drøm om at en slik dumper ned i min postkasse også en dag.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Atter i år var Harbeth bedste oplevelse på Hifi udstillingen i København ifølge troværdig kilde. :) Aldrig har en anden bekendt set så meget dyrt hifi SKRAMMEL. :-\

Hyggelig med Harbeth, men det andre hørtes urovekkende ut :eek:

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Acapella, Acapella.
    Det er noen kresne rasedyr. Det er en stund siden vi har vært hos Arild nå. Hvis sant skal sies så har han strevd både med den nye Vyger platespilleren sin, og med å få til lyden fra Acapella slik som han har ønsket.
    Problemet med platespilleren har vært å få den luftlagrede armen til å gli som den skulle.
    Løsningen ble en kompressor til, og altså mer luft. Nå har han en luftkompressor til arm og en til spilleren (tallerken hviler på luft). Nå virker platespilleren som en drøm.
    Men så var det lyden fra anlegget da?
    Arild har hatt meget stor tro på Acapellaene sine, men han har strevd for å få dem til å skinne slik som han føler de burde. Arild har ikke vært fornøyd. Rapporter fra nabolandet i øst vitner om at der får de det virkelig til.
    Han har kone og barn å ta hensyn til, og derfor kan han ikke plassere høyttalerne som han vil. Dette har ikke gjort det lettere, og høyttalerene står ikke optimalt plassert.

Den gledelige nyheten. Han har fått det til. For øyeblikket er han skikkelig fornøyd. Faktisk for første gang siden han fikk de flotte Acapella høyttalerene inn i huset sitt.

Løsningen........................

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Arild har siste tiden brukt et par Quicksilver KT-88 monoblokker, som er blitt oppgradert og modifisert etter at de kom til sørlandet. Arild har siste tiden hatt lyst til å forsøke andre effekttrinn i anlegget sitt. Kan det være mye å hente her?

Denne siste uka ble det muligheter for dette.
    Det har vært en spennende uke i Arild sin stue, og han har faktisk samlet folk til hifilytting tre lange kvelder denne uka.
    Første kveld var en meget hyggelig kveld. Grei nok lyd, men ikke de store opplevelsene.
    Andre kveld var den store kvelden. Endelig falt det på plass slik det skulle.
    Tredje kveld. Bare ren nytelse!

Vi begynner med den første kvelden. To store amerikanske monoblokker inn i anlegget.

Her den ene monoblokken sett ovenfra. Masse vakre glødende rørlamper:

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    kjenner jeg brått venter på mer.........................

Ikke mange slike her til lands

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    To store Manley Neo Classic 250. Dette er gedigne blokker på 250 watt. Det sitter 10 stk EL-34 rør i hver av blokkene.
    Tøffe å se på med sin retrolook, og plenty av power.

Hva så med lyden? Helt klart god lyd fra disse, og spennende med all kraft som sparker fra her.

Men hva sier gutta? Hva sier Arild? Kommer magien som han leter etter?
    Hva sier gutta som skjuler seg i halvmørket?

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hvem var det som skjulte seg i halvmørket der bak, fremmedfolk?

Joda, meget hyggelig besøk :)

Men Arild da!! Hvor er kaffekoppen?
    ØL???

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Magien kom dessverre ikke. Det spillte greit, men de store opplevelsene uteble denne gangen også. Arild var ikke helt fornøyd.
    Det ble alikevel en meget hyggelig kveld. Spesiellt hyggelig var det med besøk av en kunnskapsrik og hyggelig Oluf, fra Uppgrade Audio.

Vedlegg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.111
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Olala! Det var litt av en borerigg på venstresida.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    ErosLoveking skrev:
    kjenner jeg brått venter på mer.........................

Ikke mange slike her til lands

Tøffe blokker som jeg ikke tror at det finnes mange av i Norge. Dette paret tilhører Robert Amundsen. Han har de stående som reserve, og de er sikkert tilsalgs hvis noen er interressert.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Løsningen da? Masse rør?
    Nope!

Kun ett rør på hver monoblokk var det som skulle til...........

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    "greit"? "Ingen magi"?

høres ikke bra ut. Går min "voksendrøm" i grus? En drøm at når jeg blir stor, dvs passerer 40 og bor i hus, dvs. noen år frem i tid, så kunne jeg tenkt meg noen slike blokker eller lignende. Har på en måte blitt "Manley´d"
    Venter spent på fortsettelsen.

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det var kjekt å høre at Arild er på vei men trist at det ikke er helt på plass. Jeg prøvde mine med en kraftig forsterker og da ble det liv i nedre region. Dette var imidlertid en forsterker av den "røffe" typen og den drepte samtidig finessen i diskant og mellomtonehornet. Lyttetrett etter 10 minutter. Jeg spiller i dag med 2x80W og såpass bør det være. At høytalerprodusenten anbefaler fra 25W er etter mine begreper villedende.

Jeg tror en del kan justeres med kabling og rør. Lett og si når en trenger 20 stk EL34 men fra min egen tid med EL34 så er det mulig å få gode variasjoner selv med rimelige rør. Når det gjelder kabler jobber jeg litt med det. Hos meg er det kobber som dominerer. I anledning en lyttekveld hos meg for en tid tilbake fikk jeg låne et slankt rasedyr i sølv fra Kimber. Det spillte med en magisk oppløsning i diskant og mellomtone men litt av bassen forsvant ut til venstre. Bass er et kritisk punkt hos meg og jeg har ikke råd til å miste en eneste lille desibel. I ettertid har noen hvisket meg i øret at litt tykkelse på sølvet kan skape magi. Dette er imidlertid i kategorien gøy å holde på med siden jeg lydmessig er veldig godt på plass slik det er nå. Lykke til videre hos Arild. Det er spennende å følge utviklingen der. Er dere i Bergen så ikke nøl med å ta kontakt. Som du sier er Acapellaene litt "prinsessen på erten". Jeg mener jeg har passert 85% og beveger meg oppover.

mvh Elektron

B

BTS

Gjest
    Hagto skrev:
    Løsningen da? Masse rør?
    Nope!
    Kun ett rør på hver monoblokk var det som skulle til...........
    Trevligt när det släpper.:D Vad skulle till? Shoot... :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.189
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hifiguru skrev:
    mteinum skrev:
    Knalltøff! Godt han har kone og barn og ta hensyn til ;D ;D
    Kone og barn, der? Jøss, det må jeg vise til kona...

-Nydelig oppsett forresten, og flotte beretninger igjen, Hagto.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    ErosLoveking skrev:
    "greit"? "Ingen magi"?

høres ikke bra ut. Går min "voksendrøm" i grus? En drøm at når jeg blir stor, dvs passerer 40 og bor i hus, dvs. noen år frem i tid, så kunne jeg tenkt meg noen slike blokker eller lignende. Har på en måte blitt "Manley´d"
    Venter spent på fortsettelsen.
    Det er helt klart noen meget bra forsterkere. Men med et slikt anlegg som Arild har nå er ikke det nok. Anlegget er usedvanlig avslørende og viser fram den minste mismatch. Det er mye arbeid å få fram godlyd fra slikt et anlegg.
    Hvis man leser messerapporter om Acapella er det vanligvis enten greit nok, eller så er det messas beste lyd.
    Om det var synergien mellom Einstein forforsterkeren og Manley, eller om det var samarbeid mellom høyttalerene og Manley som ikke var optimal, det er jeg ikke sikker på. Men den helt store opplevelsen uteble.

Arild mener at så mye penger som han har lagt ned i anlegget nå er det ikke nok med meget bra. Det skal være en opplevelse som man sjelden opplever.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Elektron skrev:
    Det var kjekt å høre at Arild er på vei men trist at det ikke er helt på plass. Jeg prøvde mine med en kraftig forsterker og da ble det liv i nedre region. Dette var imidlertid en forsterker av den "røffe" typen og den drepte samtidig finessen i diskant og mellomtonehornet. Lyttetrett etter 10 minutter. Jeg spiller i dag med 2x80W og såpass bør det være. At høytalerprodusenten anbefaler fra 25W er etter mine begreper villedende.

Jeg tror en del kan justeres med kabling og rør. Lett og si når en trenger 20 stk EL34 men fra min egen tid med EL34 så er det mulig å få gode variasjoner selv med rimelige rør. Når det gjelder kabler jobber jeg litt med det. Hos meg er det kobber som dominerer. I anledning en lyttekveld hos meg for en tid tilbake fikk jeg låne et slankt rasedyr i sølv fra Kimber. Det spillte med en magisk oppløsning i diskant og mellomtone men litt av bassen forsvant ut til venstre. Bass er et kritisk punkt hos meg og jeg har ikke råd til å miste en eneste lille desibel. I ettertid har noen hvisket meg i øret at litt tykkelse på sølvet kan skape magi. Dette er imidlertid i kategorien gøy å holde på med siden jeg lydmessig er veldig godt på plass slik det er nå. Lykke til videre hos Arild. Det er spennende å følge utviklingen der. Er dere i Bergen så ikke nøl med å ta kontakt. Som du sier er Acapellaene litt "prinsessen på erten". Jeg mener jeg har passert 85% og beveger meg oppover.

mvh Elektron

Sier takk for det :)
    Arild er meget godt fornøyd nå!
    2x55 watt var nok.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Jøgga skrev:
    hifiguru skrev:
    mteinum skrev:
    Knalltøff! Godt han har kone og barn og ta hensyn til ;D ;D
    Kone og barn, der? Jøss, det må jeg vise til kona...

-Nydelig oppsett forresten, og flotte beretninger igjen, Hagto.
    Takk for det.
    Du tror ikke kona vil bli litt urolig for framtiden da, og hva denne lidenskapen kan føre til?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn