Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kjoenik skrev:
    Harbeth er jo ingen dårlig erstatter. Synes det er kjekt at du bytter utstyr ganske ofte. Det er spennende å følge med på for oss andre.
    Den avbildede modellen 7ES3 har jeg hørt hos Ivarlo og de låter aldeles glimrende.
    Men man kunne jo lure på hvordan monitor 40.1 ville låte i stuen din...?? ;)
    Hører med en gang at Harbethene treffer bedre i stua mi enn LV, men jeg er langt, langt, fra lyden som f.eks Robert A har på sine Living Voice. Han får dem virkelig bra til, og har et av de beste anlegg jeg kjenner til.
    Men jeg orker ikke lenger strevet med å få dem til her. Går ut over musikkgleden med alt styret.
    Safer derfor med Harbeth, som funker her.

Vil ellers si at det er en fantastisk flott tråd billedtråd du er i gang med for slike av oss som liker slike tråder :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.164
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har også hørt både Harbeth og Living Voice relativt nylig, veldig gode høyttalere begge to.

Lurer litt på hvorfor du ikke føler at du ikke får til LV! Plass har du da nok av, og forsterkeriet er jo ikke å kimse av...

Selv er jeg jo blitt bassfreak på mine gamle dager, og synes at begge typer gir litt for lite av det dype, men smak og behag...

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Ok! ??? De ligner ikke noget fantastiskt. Jeg tror du bliver hurtigere træt af dem end de foregående 2. Hvad kostede de ?
    Det kan godt være at du har rett.
    Liker førsteinntrykket fra dem jeg har nå, men merker at jeg savner litt fylden fra HL-5, som jeg hadde tidligere.
    Er over litt tid det arbeider seg inn om man liker eller ikke.
    Hvis disse taper seg, over tid, blir det nok en større Harbeth.
    Pris kommer ikke til å styre mine valg, selv om det ofte har en tendens til å påvirke litt.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    tkr skrev:
    Har også hørt både Harbeth og Living Voice relativt nylig, veldig gode høyttalere begge to.

Lurer litt på hvorfor du ikke føler at du ikke får til LV! Plass har du da nok av, og forsterkeriet er jo ikke å kimse av...

Selv er jeg jo blitt bassfreak på mine gamle dager, og synes at begge typer gir litt for lite av det dype, men smak og behag...

mvh

Må innrømme at jeg nok også er blitt mer bassfreak i det siste. For en stund siden fikk jeg Spotify, det var for meg en ny fin opplevelse. Er daglig innom -årets beste plater så langt-, -hva lytter du til i dag- osv, og laster ned ny musikk for lytteprøver, på Spotify. Har oppdaget at jeg liker mye ny musikk som jeg ikke var klar over tidligere. Faktisk også mye hardere musikk enn jeg vanligvis har spillt her tidligere, som f.eks Lyngen sine favoritter osv. Føler at endel av denne musikken krever høyttalere med mer bassfundament, for at det ikke skal bli slitsomt hos meg.
    Har derfor framdeles lyst på Monitor 40.1 fra Harbeth, men importøren har vært treg med å få dem inn til landet.

Problemet for meg med Living Voice var bassen.
    Liksom en litt hul og boomete bass som lå inni høyttalerene her hos meg, uten skikkelig fundament. Fikk liksom ikke bassen ut. Ble litt bedre ved flytting av høyttalerene, men da på steder hvor jeg absolutt ikke likte å ha dem. Men fikk aldri denne hulheten, eller fargingen, helt bort her i stua. Resten oppover var bare helt topp.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med nye høyttalere, hagto.

hva består resten av anlegget av idag?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    gratulerer med nye høyttalere, hagto.

hva består resten av anlegget av idag?
    Takk.
    Siste tiden har det vært mest spillt på dCS Puccini inn i enten min 47 lab Gaincard, min Adyton Cordis 1.6 Signature, eller Luxman sin nyeste KT-88 baserte rørforsterker (på lån).
    Tre totalt forskjellige forsterkere.
    Skulle nok prøvd en 300B basert forsterker, men tror ikke mine bassproblemer med LV hadde
    forsvunnet likevel. Samme problem gikk gikk igjen med alle de tre helt forskjellige forsterkerene.
    Fikk bedre til OBX her enn IBX, vet ikke helt hvorfor.
    Synd da jeg synes Living Voice var penere i stua mi enn Harbeth.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Hvad med at prøve den DCA 2.0 der er billigt på brugtbørsen ? Så får du meget stram og rimeligt dyb bas.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva spiller du med på harbethene?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    hva spiller du med på harbethene?
    For øyeblikket på 47 lab, det gikk uventet bra med Harbeth.
    Synes Luxman er en bedre forsterker, men den er ikke min.
    Vil helst få det til på mitt utstyr.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Hvad med at prøve den DCA 2.0 der er billigt på brugtbørsen ? Så får du meget stram og rimeligt dyb bas.
    Har byttet mye utstyr, som du vet.
    Begynner å bli trett av det. Orker ikke flere nye merker nå.
    Velger derfor å spille på Harbeth framover, dette fordi jeg liker Harbethlyden, og de fungerer bra i stua mi.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Har byttet mye utstyr, som du vet.
    Begynner å bli trett av det. Orker ikke flere nye merker nå.
    Velger derfor å spille på Harbeth framover, dette fordi jeg liker Harbethlyden, og de fungerer bra i stua mi.
    Kjenner jeg dig ret så står der noget nyt i stuen i løbet af et års tid ! ;) Nyd dem så længe det varer. 8)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hadde vært tøft om hagto prøvde m40.1.

men da snakker vi i alle fall om jobbing mtp matching og romintegrasjon.

c7es3 og shl5 er nok de som er lettest å få til i harbeth-sortimentet.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    hadde vært tøft om hagto prøvde m40.1.

men da snakker vi i alle fall om jobbing mtp matching og romintegrasjon.

c7es3 og shl5 er nok de som er lettest å få til i harbeth-sortimentet.
    Frister meget.
    Legg merke til min nye avatar. Harbeth forever...............

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Ok! ??? De ligner ikke noget fantastiskt. Jeg tror du bliver hurtigere træt af dem end de foregående 2. Hvad kostede de ?
    Paul Seydor sin siste setning når han testet dem i The Absolute Sound:

This speaker sets, in my experience, a new benchmark in neutrality and natural tonal balance over its usable range, regardless of price. TAS

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Har aldrig selv hørt Harbeth. De var de eneste højttalere der af min klubs medlemmer fik ros efter sidste års Hifi udstilling i København. Så noget må de jo gøre rigtigt.. Fysikkens love er dog efter min mening ikke ophævet.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Har aldrig selv hørt Harbeth. De var de eneste højttalere der af min klubs medlemmer fik ros efter sidste års Hifi udstilling i København. Så noget må de jo gøre rigtigt.. Fysikkens love er dog efter min mening ikke ophævet.
    Klart. Det er og blir en liten toveis stativhøyttaler. Har kamerater med høyttalere som gjør ting som Harbeth bare kan drømme om. F.eks bassen til BW801, det store lydbildet til de store Magnepan, den fantastiske diskanten i Acapellas plasmadiskant, Merlin sitt fravær av kasselyd, dynamikken til Avantgarde osv.
    Men alle har et eller annet kompromiss likevel, og de koster oftest mye penger.
    Vi har forskjellig smak, også når det gjelder utseende. Noen synes Harbeth er stygge, og vil ha flotte, sorte, speilblanke, skulpturer i stua.
    Dette gjør hifi mangfoldig og spennende. For øyeblikket synes jeg det er deilig å ha funnet et høyttalermerke som fenger meg, og som jeg synes gjør få feil til en overkommelig pris.
    Men livet er kjedeligere uten noe å drømme om............ ;)

M

musicus

Gjest
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Klart. Det er og blir en liten toveis stativhøyttaler. Har kamerater med høyttalere som gjør ting som Harbeth bare kan drømme om. F.eks bassen til BW801, det store lydbildet til de store Magnepan, den fantastiske diskanten i Acapellas plasmadiskant, Merlin sitt fravær av kasselyd, dynamikken til Avantgarde osv.
    Vi har forskjellig smak, også når det gjelder utseende. Noen synes Harbeth er stygge, og vil ha flotte, sorte, speilblanke, skulpturer i stua.
    Dette gjør hifi mangfoldig og spennende. For øyeblikket synes jeg det er deilig å ha funnet et høyttalermerke som fenger meg, og som jeg synes gjør få feil til en overkommelig pris.
    Flott sammenfatning Hagto, selv om det er "synd" LV ikke kom helt opp og frem hos deg :) ....

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    om.s skrev:
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Flott sammenfatning Hagto, selv om det er "synd" LV ikke kom helt opp og frem hos deg :) ....

mvh
    Synes selv det er synd, og kjenner det litt i magen. Merker at det stikker av og til.
    Lurer innimellom på om jeg burde forsøkt enda mer.

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Jeg kan blive ved med at drømme om din CD spiller. ;D

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:

Jeg drømmer nok litt om M40.1,
    men hvis man ser på bildet under så vil de kanskje bli vel store for stuen min?

Vedlegg

Dave

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2007
    Antall liker
    2
    En lille kommentar fra en fortsat LV-ejer i Danmark: tillykke med dine Harbeth, kender dem ikke, men stoler på at du hører rigtigt i forhold til egne præferencer...og så er alt andet jo egentlig underordnet!
    Hvad vi hører hjemme i egen stue, er jo summen af en næsten uoverskuelig mængde af forskellige lydskabende parametre, der kobler til nogle relativt subjektive ører....men for at gøre en lang og indviklet filosofisk monolog mere praktisk anvendelig, så oplever jeg LV'ernes "akilleshæl" i basområdet sammen med en levende kabinetkonstruktion, som noget der slører de dybe bastoner, men som samtidig gør mellemtonen levende, fyldig og dynamisk - altså, et dilemma, hvor man må prioritere om man vil have et fast, dybt basfundament eller en organiske og fyldig mellemtone - for nu at skære det lidt ud i pap.
    Jeg har valgt det sidst - både ud fra mit lytterums akustiske muligheder, men også for at kunne lege med 300B-forstærkere. Jeg modtager i øvrigt min BP21, som nu er opgraderet til BP20, her på onsdag - personligt af Gary Dews, som er i Danmark! Jeg vender tilbage i egen tråd (som jeg ikke har skrevet i længe, sorry!) med erfaringer og lytteindtryk.
    Hilsen
    Dave

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Hagto skrev:
    Duelund_Support skrev:

Jeg drømmer nok litt om M40.1,
    men hvis man ser på bildet under så vil de kanskje bli vel store for stuen min?
    Ja de er også stygge som arvesynden og ødelægger hele stuen. Mangler du ikke noget dæmpning på gulvet ?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Duelund_Support skrev:
    Ja de er også stygge som arvesynden og ødelægger hele stuen. Mangler du ikke noget dæmpning på gulvet ?
    ;D

Det er ikke fra min stue, kun et bilde for å illustrere størrelsen.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dave skrev:
    En lille kommentar fra en fortsat LV-ejer i Danmark: tillykke med dine Harbeth, kender dem ikke, men stoler på at du hører rigtigt i forhold til egne præferencer...og så er alt andet jo egentlig underordnet!
    Hvad vi hører hjemme i egen stue, er jo summen af en næsten uoverskuelig mængde af forskellige lydskabende parametre, der kobler til nogle relativt subjektive ører....men for at gøre en lang og indviklet filosofisk monolog mere praktisk anvendelig, så oplever jeg LV'ernes "akilleshæl" i basområdet sammen med en levende kabinetkonstruktion, som noget der slører de dybe bastoner, men som samtidig gør mellemtonen levende, fyldig og dynamisk - altså, et dilemma, hvor man må prioritere om man vil have et fast, dybt basfundament eller en organiske og fyldig mellemtone - for nu at skære det lidt ud i pap.
    Jeg har valgt det sidst - både ud fra mit lytterums akustiske muligheder, men også for at kunne lege med 300B-forstærkere. Jeg modtager i øvrigt min BP21, som nu er opgraderet til BP20, her på onsdag - personligt af Gary Dews, som er i Danmark! Jeg vender tilbage i egen tråd (som jeg ikke har skrevet i længe, sorry!) med erfaringer og lytteindtryk.
    Hilsen
    Dave
    Takk for fint innlegg!
    Blir spennende med din oppgraderte BP!
    Var noen av de samme prioriteringer som du har valgt, som også var slik jeg tenkte når jeg fikk meg LV.
    Nå ble det annerledes, og jeg er ikke 100% sikker enda på om jeg har valgt riktig nå, men tror det.
    Kommer nok til å savne litt den gode mellomtone og diskant fra LV-ene.
    Ønsker deg lykke til, og vil følge med på den fine tråden din :)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    En bitte så liten tippekonkurranse.
    I hvem, av medlemmene på sentralen, sin stue står dette effekttrinn?
    2X340W i 8 ohm. Første bokstav i fornavnet hans er E.

Vedlegg

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Et aldri så lite hint. Han er aktiv i en god del diskusjoner. Han påstår at han er norsk, men han skriver på dansk ;D
    Hvis noen tipper rett så har jeg et bilde fra hifirommet hans.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hagto skrev:
    Et aldri så lite hint. Han er aktiv i en god del diskusjoner. Han påstår at han er norsk, men han skriver på dansk ;D
    Hvis noen tipper rett så har jeg et bilde fra hifirommet hans.
    Duelund Support?

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    And the winner is 65finger

Det var meget bra tippet!
    Da blir du om et øyeblikk belønnet med et bilde av vår kjære Duelund Support i lytterommet hans 8)

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Her er premien, og en liten hilsen til deg fra Duelund Support:

Gratulerer med seieren 65finger!
    Højttalerne er noget DCA har hjulpet mig med. Bassen er en gammel Coral restaureret og modificeret med faseplug ,trådophæng og angreb på Kurven. Mellemtonen er Vifa 6,5 " og Diskanten er en gennemmodificeretr Vifa. 3 af dem måtte lade livet i fremstillingen af disse 2. Det drejede sig bl.a. om fjernelse af overflødigt difrakterende materiale på indsiden. Jeg er i øjeblikket ved at anskaffe 2x 84 uf DCA Cast kondensatorer til mellemtonerne.
    Udvendigt er hele højttaleren beklædt med filt + stof for nedsættelse af diffraktion og desuden får hele højttaleren en dæmpende funktion på rummet. Væggen har fået Foamzorb lagt i rammer som er betrukket med stof. Desuden har jeg nogle basfælder.

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    65finger skrev:
    Hagto skrev:
    65finger skrev:
    Hagto skrev:
    Nå må du bestemme deg, kun et valg!
    Vakle vakle Duelund_Support

Da blir du om et øyeblikk belønnet med et bilde av vår kjære Duelund Support i lytterommet hans 8)
    ;D ser frem til premien
    Kjære er det nok ikke mange som mener ;D. Min stil er ofte noget provokerende erkender jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hagto skrev:
    Her er premien, og en liten hilsen til deg fra Duelund Support:

Gratulerer med seieren 65finger!
    Højttalerne er noget DCA har hjulpet mig med. Bassen er en gammel Coral restaureret og modificeret med faseplug ,trådophæng og angreb på Kurven. Mellemtonen er Vifa 6,5 " og Diskanten er en gennemmodificeretr Vifa. 3 af dem måtte lade livet i fremstillingen af disse 2. Det drejede sig bl.a. om fjernelse af overflødigt difrakterende materiale på indsiden. Jeg er i øjeblikket ved at anskaffe 2x 84 uf DCA Cast kondensatorer til mellemtonerne.
    Udvendigt er hele højttaleren beklædt med filt + stof for nedsættelse af diffraktion og desuden får hele højttaleren en dæmpende funktion på rummet. Væggen har fået Foamzorb lagt i rammer som er betrukket med stof. Desuden har jeg nogle basfælder.
    Tusen takk for premie og hyggelig hilsen! Ser heftig ut det anlegget 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    65finger skrev:
    Hagto skrev:
    65finger skrev:
    Hagto skrev:
    Nå må du bestemme deg, kun et valg!
    Vakle vakle Duelund_Support

;D ser frem til premien
    Kjære er det nok ikke mange som mener ;D. Min stil er ofte noget provokerende erkender jeg.
    Neida! kjør på ;D Forsterkeren ser ut som den har samme matrialet i kassen som min egen, Mahogny?

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Bejset mdf og bøgetræforplade. Som du ser har DCA været så venlige at indstøbe trafoerne som er beregnet til 220 V ac. Viklingerne var dårlige og trafoerne snerrede voldsomt. Efter indstøbning er de totalt tavse. De stammer fra en Mark Dane 500. en dansk forstærker fra 80 erne. og ledningsføringen er lettere ændret.
    Efter dette billede har de fået nye elektrolytter 2x 4 stk 33000 uf.

Billedet er taget ved godkendelse af forstærkeren til Københavns Hifi klub. Den var ikke så god som de høje i bagrunden. Efter en del desperate udskiftninger af elektrolytter viste det sig at årsagen til den noget dårligere lyd var arrangementet med 2 RCA og et XLR parallelkoblet på indgangen.
    Pudsigt så lidt der skal til. Hifi er en forunderlig verden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Bejset mdf og bøgetræforplade. Som du ser har DCA været så venlige at indstøbe trafoerne som er beregnet til 220 V ac. Viklingerne var dårlige og trafoerne snerrede voldsomt. Efter indstøbning er de totalt tavse. De stammer fra en Mark Dane 500. en dansk forstærker fra 80 erne. og ledningsføringen er lettere ændret.
    Efter dette billede har de fået nye elektrolytter 2x 4 stk 33000 uf.

Billedet er taget ved godkendelse af forstærkeren til Københavns Hifi klub. Den var ikke så god som de høje i bagrunden. Efter en del desperate udskiftninger af elektrolytter viste det sig at årsagen til den noget dårligere lyd var arrangementet med 2 RCA og et XLR parallelkoblet på indgangen.
    Pudsigt så lidt der skal til. Hifi er en forunderlig verden.
    Leses som imponerende med min ringe tekniske innsikt. Skikkelig størrelse på forsterkeren og noen solide bærehåndtak. Tipper den er tung som ville helvete! HIFI er en forunderlig greie.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det kan være farlig med besøk. I går kveld hadde jeg besøk av en velkjent kar fra Hughend land. Han hadde lastet bilen med litt godsaker, for å forsøke godsakene i mitt anlegg.
    Og hvordan gikk så det?
    Uff, ikke lett å spille på sitt eget etterpå, og uroen er tilbake i kroppen igjen.

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Den lille Gaincarden fra 47 Lab fungerte bra på Living Voice, men ble i minste laget på Harbeth. Det spillte greit nok, men ikke mer enn det heller.
    Når Vermin kom med sitt meget gode VTL effekttrinn var det ikke vanskelig å høre at det matchet adskillig bedre. Spesiellt i pentodeinnstilling med 2x85 watt.

Men han hadde også med seg en annen godbit:

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn